מי ינהל?

המאבק בחב"ד על '770': המשיחיסטים הגישו ערעור לבית המשפט

גבאי מרכז חב"ד העולמי 770 הגישו השבוע לבית המשפט בארצות הברית ערעור, בניסיון למנוע את פסק הדין שנפסק נגדם לפני כשנתיים וחצי (חרדי)

שאול כהנא | כיכר השבת |
(צילום: Nati Shohat/Flash 90)

אחרי ההפסד שספגו במאבקם לשליטה במרכז חב"ד העולמי ה-770 במרכז שכונת קראון הייטס, הגישו השבוע גבאי בית הכנסת הגדול הנחשב למרכז חב"ד העולמי, המזוהים עם הפלג המשיחיסטי בחסידות, ערעור לבית המשפט בארצות הברית.

מדובר במאבק ארוך שנים המתנהל בין המוסדות המרכזיים והרשמיים של חב"ד, המרכז לענייני חינוך (מל"ח) ואגודת חסידי חב"ד העולמית (אגו"ח), המנוהלים בידי מזכירו של הרבי והשליח הראשי של חב"ד בפילדלפיה, ובין הפלג המשיחיסטי.

לפני כשנתיים וחצי פרסמה שופטת בית המשפט לסכסוכי נדל"ן בניו יורק, הרייט תומפסון, פסק דין ארוך המתפרס על 144 עמודים ובו פסקה לטובת העותרים ונגד הגבאים בנימוק כי "הרבי קבע והבהיר את כוונותיו באשר לניהול המקום".

השופטת קבעה כי "לבית משפט יש את החובה החוקית לאכוף את חוקי העזר, דיני התאגידים הדתיים ותיקונים". יצויין כי המשיחיסטים טענו בזמן הוצאת פסק הדין לאי אילו הישגים בתוכו. לדוגמה, השופטת לא קיבלה את טענות התובעים שהם יכולים לעשות בבית הכנסת ככל העולם על רוחם ואף לסגור אותו: "אין חולק שישנה חשיבות מיוחדת לבית הכנסת ולכן אסור לסגור אותו. בבית הכנסת נמצא מקום התפילה של הרבי, וכן מקיימים בו את הוראתו של הרבי לערוך 'סיום' בכל פעם שמסיימים ללמוד הלכות ברמב"ם".

כאמור, השבוע הגישו הגבאים המנהלים את 770, המזוהים עם הפלג המשחיסטי, ערעור לבית המשפט, נגד החלטת השופט. לפי הדיווח באתר חב"ד COL, הערעור כולל יותר מ-100 עמודים ומדובר במאבק משפטי אחרון קרוב ל-20 שנה בתביעות חוזרות ונשנות על ניהול בית הכנסת ב-770.

מזכירו של הרבי ואיש אמונו, הרב חיים יהודה קרינסקי, התייחס זמן קצר אחרי החלטת השופטת הדרמטית לפני כשנתיים וחצי לפסק הדין וכתב בהצהרה מיוחדת באנגלית כי "המטה העולמי של חב"ד ליובאוויטש מרוצה מההחלטה שניתנה בשבוע שעבר בידי בית המשפט בניו יורק, לפיה חוזר ניהול בית הכנסת הגדול ב-770 איסטרן פארקווי לבעליו החוקיים".

הרב קרינסקי פירט: "בהחלטה, קבעה השופטת הרייט ל. תומפסון, כי לגבאים אין זכות חוקית להמשיך ולהחזיק את המקום. השופטת אף הוסיפה כי הרבי קבע בעצמו את הכוח ואת הסמכות על הנכס הזה".

מנגד בפלג המשיחיסטי הפיצו גורמים שונים שורה של פסקי דין דומים נגד הגבאים שניתנו במהלך השנים האחרונות, עם הכיתוב "מה שהיה הוא שיהיה - ורצון הרבי ימשיך להתקיים", כהוכחה לטענותיהם כי הגבאים צריכים לשלוט במרכז חב"ד העולמי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר