פינת הטלסקופ

תעלת סואץ עומדת למכירה? מצרים כמרקחה • צפו בפינה

בשבועות האחרונים נשיא מצרים א סיסי מתמודד עם קולות גוברים נגד הכוונה שלו לבצע הליכים שונים בתעלת סואץ | אז מה קורה שם? (גלובליזציה)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |

מצרים כמרקחה. 90 אחוזים מהסחר העולמי קורה בים ו-10 אחוזים מהסחר הימי עובר דרך תעלת סואץ. אז על מה הזעם? יש הטוענים כי בצל המצב הכלכלי הקשה - תעלת סואץ, אחד מהמשאבים הגדולים ביותר של מצרים - עומדת למכירה.

המשמעות היא יותר מכלכלית. יש פה גם סמל מצרי. נשיא מצרים א סיסי החליט למכור חלקים מהתעלה למדינות זרות בשל המצב הכלכלי הקשה. חשבו מה היה קורה לו היו מוכרים את ים המלח לחברה פרטית. אה רגע… לא משנה…

הסערה הציבורית עצומה: גם הפסד בטווח הארוך מהכנות לכיסה של מצרים, וגם מעין שלטון נוסף בתעלת סואץ.

בעיניי המצרים זהו נתיב מים לאומי המסמל יותר מהכל, אולי חוץ מהפירמידות של מצרים. חלק מהמצרים השוו את מכירת התעלה למכירת מגדל אייפל.

אז האם התעלה למכירה? תכינו את הארנקים. לפני עשרות שנים מדינות כמו בריטניה החזיקו בכ-40 אחוזים מהתעלה, אך הדבר השתנה, ומאז, התעלה בידיים מצרים - מלא מלא.

לאורך השנים כל נשיאי מצרים הבטיחו לשמר את התעלה ולהביא כספים גדולים מהתעלה. התעלה היא אם תרצו ה'כביש 6' של האוניות - הבעיה הייתה שהתעלה, בדיוק כמו כביש 6, הלכה והפכה לפקוקה.

לכן, נשיא מצרים הכריז על תכנית להרחבה התעלה, וכשהציג את התכנית, הבטיח כי הכספים להרחבה יהיו רק מצריים - הראשון לתרום למיזם - א סיסי עצמו. דוגמה אישית נפלאה.

אלא שהמיזם היקר הזה, המאפשר לאזרחים לקחת חלק בו, מעורר חשש של התערבות באותה התכנית של מדינות זרות שינסו להנפיק את המניות ולהיות בעלים של חלק מהתעלה - דבר שלא היה עשרות שנים, דבר ממנו מצרים גם נאבקה להתנער ממנו.

בשלטון המצרי נלחצו, ומיהרו לומר - התעלה תשאר של מצרים ותתאפשר "מכירה" למצרים בלבד. כעת יאלצו בקהיר לראות אם הציבור יירגע, או שהתעלה אכן תוכל להימכר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר