אזהרה לאבות ולמוכרים

גדולי ישראל נגד הנפצים: "שפיכות דמים של דם נקי"

"מוכר נפצים, או אבא שמרשה לילדיו להשתמש בנפצים, מה הוא יענה ליום הדין, שהפך את יום הקדוש ליום של שפיכות דמים", מתריע חבר מועצת גדולי התורה במכתב חריף, עליו חתם גם ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין | המכתב המלא (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הגר"י זילברשטיין, ארכיון (צילום: ארכיון כיכר השבת)

חבר מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה' ורבה המיתולוגי של שכונת רמת אלחנן, יצא אמש (שני) במכתב חריג נגד "סכנת הנפצים", אל המכתב הצטרף בחתימת ידו, גם ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין.

"את אחי אני מבקש", כותב הגר"י זיברשטיין בפתח מכתבו: "אחים יקרים באתי להתריע על שפיכות דמים של דם נקי, וְלָאָרֶץ לֹא יְכַפֶּר לַדָּם אֲשֶׁר שֶׁפַּךְ בָּהּ (במדבר לה לג) הקב"ה נתן לנו יום קדוש יום הפורים שהוא ככיפורים, ולצערנו זה הפך ליום של שפיכות דמים, ידוע לי על ילדים שזרקו נפץ ויש נשים שהגיעו לפיקוח נפש ממש, יש ילדים שנקטעו להם אצבעות הידים, וגם אנשים שהתעוורו בעיניהם".

הגרי" מתריע במכתב: "מוכר נפצים, או אבא שמרשה לילדיו להשתמש בנפצים, מה הוא יענה ליום הדין, שהפך את יום הקדוש ליום של שפיכות דמים. וכתב בספר מועד לכל חי (בפתיחה) שהשימוש באבק שריפה נובע מאומות העולם, ואין נכון לאומה ישראלית בשום מקום ובשום זמן לעשות כך, והעושהו עובר על 'לא תעשה כמעשיהם'. וכתב שבראשונה היו בי"ד מודיעים לבני הגולה מתי קבעו ראש חודש על ידי הרמת משואות, והיו מאירים את כל הגולה כמדורת אש, אבל לא היו מודיעים על ידי קנה שריפה וכדומה, שהם כלי מות וכלי זיין המוכנים לפורענות, כי מועדי ה' ניתנו לחיים ולא למות".

עוד כותב הרב זילברשטיין: "ואפילו לא יהיה בתוכו דבר הממית, עם כל זה בקול הברה לבד, כשהוא שולחו בפתע פתאום מביא רעדה וחלחלה על האדם ומתפחד. ובודאי אינו נכון לאומה ישראלית בשום מקום ובשום זמן. ואפילו בפורים ובחתונות להשתמש בכלי מות כאלו, לא מיניה ולא מקצתיה, ואיכא בזה משום 'לא תעשה כמעשיהם', ולכן לא נכון לעם בני ישראל להתנהג כמוהם".

עוד מזהיר הרב זילברשטיין: "ולא מבעיא להשתמש בקנה שריפה, אלא אפילו מה שמשימים בתוך ניירות כרוכים וקשורים מעפר שריפה, אינו נכון לאומה ישראלית לעשות, ואפילו בפורים, וכבר יש בעירנו איזמיר יע"א, הסכמה מרבותינו הקדושים שאין להטיל בפורים שום דבר הבא מחמת עפר שריפה, וגם המנהג להכריז בשבת זכור להזהיר על כך, ואפילו בפורים דאיכא שמחה רבה. כי לכאורה בדברים קטנים וקלים כאלו לית בהו סכנת מוות, מכל מקום לא ייבצר מצער ונזק, וכן אירע בעירנו איזמיר, שהיתה שריפה גדולה ונשרפו כל בתי העיר, עכ"ד. ומי שעשה לנו נסים ונפלאות בימי הפורים, יעשה לנו חסד ורחמים שלא ישמע שוד ושבר בגבולינו".

המכתב המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר