"קונצרט הגאלה": המחליף של קוסוביצקי / אופיר סובול

בשנת 2001 הפציע בעולם החזנות כוכב חדש, אשר הפיח רעננות, רוח חדשה, ותקווה גדולה, המנצח והמעבד אופיר סובול בטורו השבועי על עולם החזנות (חזנות)

אופיר סובול | כיכר השבת |
(צילום: יעקב פלברבאום)

בשנת 2001 הפציע בעולם החזנות כוכב חדש, אשר הפיח רעננות, רוח חדשה, ותקווה גדולה. כפי שהיה בעידן משה קוסביצקי שלאחר גרשון סירוטה, ובעידן משה שטרן שלאחר משה ודוד קוסביצקי, היה זה הפעם תורו של החזן יצחק מאיר הלפגוט.

מהופעתו הראשונה, הושווה החזן יצחק מאיר הלפגוט לחזן משה קוסביצקי, וההצלחה האירה לו פנים בכל אתר ואתר.
השבוע לפני 19 שנה, ב 24/3/2004, לאור ציפיותיו של הקהל לשמוע עוד ועוד הלפגוט, החליטה "יובל" להחזיר את "קונצרט הגאלה" היוקרתי, שנהגה לערוך בשנותיה הראשונות. הפעם, אבא החליט על פורמט ייחודי, פורמט שנעשה בחו"ל רק עם גדולי עולם האופרה, פורמט שלא נראה כמותו בעולם החזנות עד אז - רסיטל של חזן יחיד, המלווה בתזמורת סימפונית ובמקהלה. כך נולד לו: "קונצרט הגאלה" - "הלפגוט שר קוסביצקי". הטלפונים לא הפסיקו לצלצל, "משהו חדש מתחיל" - עולם החזנות שוב בהיסטריה! ממש כמו בסיפורי תקופת "תור הזהב" הגדולה באמריקה.

תוך שבועות ספורים אזלו כל הכרטיסים! כולם רצו לשמוע את הקוסביצקי החדש. בקונצרט ביצע הלפגוט את יצירותיו המרכזיות והמשמעותיות של משה קוסביצקי. רפרטואר הערב עבר כחוט השני בכל שלב, בתחנות הקריירה המפוארת של קוסביצקי.

נוסף על כך אבא חשב על צעד מבריק נוסף, והחליט לרגש את הקהל באייטם חלומי: בסיומו של חלקו הראשון של הקונצרט, כאשר עלה הלפגוט לביצוע היצירה "עננו", קיבל הקהל במפתיע דואט ראשון מסוגו על במה. דואט בין יצחק מאיר הלפגוט של היום עם קולו המבודד והמשוחזר של משה קוסביצקי מאז. הלפגוט לא רק שר קוסביצקי, אלא שר עם קוסביצקי. וכל השאר היסטוריה...

מאז נשמרת המסורת השנתית ומשתדרגת: מהלפגוט שר... עברנו להלפגוט מארח... כאשר מיטב החזנים והאמנים זוכים להופיע לצדו של הלפגוט.

קונצרטים יוקרתיים ונפלאים עם רפרטואר עשיר ומגוון, כאשר בכל אחד מהם, הלפגוט מתאים את עצמו לסגנונו של האמן האורח.

ביום שני יהיה זה תורו של החזן נתנאל הרשטיק.

נתנאל - בנו של אחד מהחזנים הגדולים של ימינו - החזן נפתלי הרשטיק, ומי שגדל בבית בו זורמת החזנות כחשמל בקירות. מבצע בכישרון רב מילדות כל סגנון שבא לפתחו. מכהן 17 שנים, כחזן ראשי בבית הכנסת היוקרתי והמפורסם, ה"המפטון סינגוג" – בית הכנסת, שייסד הבמאי היהודי הנודע סטיבן ספילברג, עם הרב מארק שנייר, שעומד בראשו, ושנחשב ל "רב הסלבס".

שנייר והרשטיק מצליחים למשוך לבית הכנסת את השמות הגדולים בעולם, וביניהם: אמנים, וראשי מדינות.

הדואט ההוא משנת 2004 היה יריית הפתיחה לדואטים שלאחר מכן: עם הוספת המסכים לקונצרטים, הדואטים היו מרגשים, חדשניים, ומורכבים עוד יותר. כך נולד לו הדואט של "ולירושלים עירך": הלפגוט על הבמה – קוסביצקי על המסך.

היצירה "ולירושלים עירך" מיוחסת לחזן בצלאל (אודסר) שולזינגר, שהיום אנו מציינים 150 שנה לפטירתו.

אודסר – על כי שירת בקודש שנים רבות באודסה, לא למד ולא ידע מוזיקה, אלא "ינק את ניגוניו ממקור עליון".
הוא הניח את היסוד לזמרת המקדש בדורו - ולדורות הבאים. תלמידיו הרבים רשמו והפיצו את מנגינותיו, וכך הן נשתמרו. על בסיס ניגונו ל "ולירושלים עירך" פיתח קוסביצקי את יצירתו.

"ולירושלים עירך" - הלפגוט וקוסביצקי מתוך גאלה 2017.

וביום שני, גאלה 2023 - הלפגוט והרשטיק – שני החזנים המובילים מניו-יורק, לראשונה במופע משותף. יחד נגיש לכם ערב גדוש בחזנות במיטבה.

אז נפגש בהיכל...

שבת שלום, וצפייה מהנה!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר