שותפות: איך מקימים עסק עם חברה בלי לריב?

האם ניתן לפתוח ביחד עסק ולהישאר חברות? מי ייפגע ראשון וכיצד ממזערים את הנזקים?

רינה כספי | כיכר השבת |
פתיחת עסק זהו דבר מורכב שמעורר לא מעט חששות ומטיל הרבה מאוד משימות על היוזם. כשמדובר בנשים העניין לעיתים נראה להן עוד יותר מסובך, היות ונשים לרוב מקדישות יותר זמן למשימות הבית ופוחדות שלא יהיה להן את הזמן הדרוש לפיתוח העסק החדש.

נשים גם נוטות לייחס יותר חשיבות לרגשות שלהן, לכן ללא תמיכה ידידותית עשויות לוותר על הרעיון.

אך הסטטיסטיקה לא נחמדה במיוחד כלפי עסקים שהתחילו כמיזם של שתיים-שלוש חברות. רוב העסקים האלה נכשלים כבר בשנה הראשונה, ואיתם נפסק גם הקשר בין היוזמות-חברות.

ודרך אגב, הוותק של הידידות הזאת או לא משחק תפקיד כלל, או משחק את התפקיד ההפוך, כלומר ככל שהחברות היו קרובות יותר לפני המיזם, כך גובר הסיכוי לכישלון העסק ומריבה קשה שאחריו.

מדוע קורה הדבר? ראשית, כולנו, גם האובייקטיביים ביותר בינינו, נוטים להעריך יתר על המידה את החלק שלנו בפעילות ולהמעיט בערכה של הפעילות של הצד השני.

כשכל אחת אחראית על תחום שונה של פעילות, אי ההבנה הזאת רק מחמירה. העוסקת בייצור מהר מאוד מתחילה לכעוס על זאת "שיושבת כל היום מול המחשב ולא עושה כלום", וזאת העוסקת בשיווק מתעצבנת על זאת ש"מקשטת את העוגות שלה ומתעלמת מהסיוט שבחיפוש ושימור לקוחות".

הרצון לשמור על יחסי חברות רק פוגע במצב, כי במקום להגדיר בבירור את תחומי האחריות ולקבוע מדדים לפעילות של כל צד, הנשים נוטות לצפות שחברה טובה תבין אותן לא מילים, תגלה אחריות יתר וכו'. הציפיות שאין להן קשר לעולם העסקים לא מיטיבות עם התפתחות העסק.

מלבד התעלמות מההגדרות, חברות טובות שלא רוצות לפגוע ברגשות אחת של השנייה פעמים רבות גם לא חותמות על הסכם ביניהן. ובהעדר הסכם כל אחת מפרשת כל אירוע לפי ראות עיניה.

אין צורך לפרט כמה נדיר לראות מצב שבו שתי נשים מפרשות את אותו העניין בצורה זהה. דרך אגב, גברים הרבה פחות רגישים לעניין הזה, ולרוב לא מתביישים להציע לחבר להתחיל את העסק מחתימה על ההסכם.

לא פעם המצב מסתבך עוד יותר כשהעסק דורש שיתוף פעולה מצד בן אדם בעל כישורים מיוחדים, ואחת מהחברות מביאה את האיש הזה לעסק. במקרים רבים באותו רגע המיזם הופך מעסק לזירה של משחקי קואליציות.

התחשבות יתרה ברגשות במקום חשיבה על התועלת העסקית מונעת שיחות הבהר או ופיטורין במידת הצורך ומכשילה את העסק.

אז איך שומרים הן על החברות והן על העסקים? ההסכם המפורט הוא לא תרופת פלא, אבל הוא מונע הרבה מאוד בעיות בהמשך הדרך.

בהסכם חייבים לציין בצורה הכי מפורטת שאפשר את תחומי האחריות, דרכי הדיווח ותדירות הדיווח, המדדים לעבודה של כל שותף, אופן חלוקת רווחים וגם דרכים מקובלות על כל הצדדים לפירוק השותפות. "כתובה" כשזאת חוסכת הרבה מאוד אי נעימויות במהלך העבודה המשותפת בעסק.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית