דמי חנוכה: טוב או רע?

דמי חנוכה הם כמו כל דבר אחר שיש בו טוב ויש בו רע, השאלה איך אנחנו מנתבים אותו ומה אנו מוציאים ממנו. בימים כתיקונם איננו מגישים לילד כסף כמתנה, ילד זוכה במשחק, בממתק, בחיבוק הורי, אבל לא בכסף * מנוחה פוקס מסבירה איך מתנהלים נכון עם דמי חנוכה (חינוך)

מנוחה פוקס | כיכר השבת |
ככל שמתקדם לו חנוכה, כך אתם מגלים שילדיכם מתעסקים בכסף יתר על המידה. המטבעות מדגדגות את אצבעותיהם והם רק מצפים לקבל עוד ועוד. הורים פונים אלי בייאוש: הילד כבר מסתכל על כל אורח כמו על גביר פוטנציאלי, הוא לא נהנה מהביקור, רק מביט אל הכיס לראות עד כמה הוא שמן, עד כמה אותו דוד מתכוון להיפרד מכמה מטבעות.

דמי חנוכה, עד כמה יש בהם מהטוב וכמה הם מזיקים?

דמי חנוכה הם כמו כל דבר אחר שיש בו טוב ויש בו רע, השאלה איך אנחנו מנתבים אותו ומה אנו מוציאים ממנו.
בימים כתיקונם איננו מגישים לילד כסף כמתנה, ילד זוכה במשחק, בממתק, בחיבוק הורי, אבל לא בכסף. הכסף הוא קניינם של מבוגרים. ישנם בתים שגם בחנוכה יקפידו לקנות לילד מתנה ולא לתת בידיו כסף. אני מכירה כאלו שאוספים את הכסף מהילדים וקונים להם מתנה במקום הכסף שקיבלו מכל מי שנתן. אבל יש משהו יפה ומהנה בכך שבחנוכה המתנה היא ייחודית ובלתי רגילה.

הילד מקבל את דמי החנוכה ובוחר אם לשמור אותם לעצמו בקופתו, או לגשת לחנות ולרכוש משהו לעצמו. העולם בימינו חומרי מאוד, הילד יוצא לרחוב ומכל פינה מגרים את יצריו מוצרים אחרים: ממתקים, משחקים ומה לא. חנוכה והמטבעות שבצדו, יכולים להיות אלו שיביאו את הילד להבנה מעטה בצרכנות נבונה. זה דבר שיהיה חשוב לו לכל חייו.

אז הנה כמה מושגים שהוא יוכל ללמוד על הכסף שקיבל:

1. לכל קופה יש קרקעית. אם יבזבז את כל מה שקיבל – הוא יגיע לקרקעית הזו. איזה ילד רוצה לראות את התחתית של הקופה שלו? אף אחד. זו סיבה לכך שישתדל שלא לבזבז את הכסף שלו, כדי שלא ייגמר לו. הילד יבין שגם לקופה שלכם יש קרקעית. עכשיו יבין למה אתם מתכוונים כשאתם אומרים לו: אין לי.

2. לכל קופה יש מכסה. זה אומר שהוא לא חייב למסור דין וחשבון על כל מטבע, מהיכן הגיע ולאן הולך. מכירים את הסיפור על הילד הירושלמי ששאלוהו מה אימא שלך שמה בסיר? ענה הילד: אילו הייתה רוצה שידעו, לא הייתה מכסה אותו.
הילד אוהב לפעמים לעשות בכספו מה שנוח לו. הוא לא רוצה שתדעו שבזבז את הכסף על משהו שלדעתכם טיפשי.
הילד יבין שגם אתם שומרים לעצמכם להוציא כסף מבלי למסור לו דין וחשבון.

3. כל קופה מגנה על המעות שבה. לשם כך נוצרה. הילד ילמד שכסף הוא דבר שצריך להיות שמור ומוגן. אפשר להסביר לו את העניין של: פרצה קוראת לגנב! אם לא תשמור על הכסף שלך – אל תתפלא שלא תמצא אותו. הילד יבין שאין משאירים כסף ללא השגחה, הוא גם ידע לשמור על כסף שלכם, כשתשלחו אותו לחנות לקנות מצרכים עבורכם.

4. הקופה עשויה מחומר שאין בו חורים וסדקים. מטבע קטן עלול ליפול דרך הנקב ולהיעלם. הילד יבין שאם הוא רוצה לשמור על הכסף שלו, הוא צריך לשמור עליו במקום שמשם הכסף לא יוכל ליפול, להשתרבב החוצה ולהיעלם. למשל יבדוק שאין חור בכיס, כשאתם מגישים לו מטבעות כדי שייגש לחנות לקנות.

5. הקופה לא מתמלאת כל כך מהר. יש בה חריץ קטן והיא מתמלאת טיפה אחר טיפה. הילד יבין שהכסף לא גדל על העצים. צריך לעמול עבורו, צריך לאסוף אותו ולהעריך אותו. יש סיכוי שהוא יבין שגם כספי ההורים לא גדלים על העצים. מעכשיו הוא יתחשב יותר.

6. הקופה מכילה מטבעות שונים. לא כל מטבע שבקופה שווה כמו מטבע אחר. הילד ילמד מגיל מאוד קטן שיש מטבע ששווה יותר ויש ששווה פחות. תוכלו להתחיל ללמדו כמה שווה כל מטבע, כך יכיר את הספרות הרשומות על המטבע ויידע מי יותר ומי פחות. אל תתפלאו שבשיעורי חשבון הוא יהיה מצטיין.

7. הקופה שבידי הילד מוכיחה על בגרותו. תנו לו לנהל את חשבונו בעצמו. להחליט החלטות בעצמו, לבדוק עם עצמו אם יש לו מספיק כסף עבור מה שרוצה או לא, לבדוק בעצמו אם שווה לו להשקיע במשהו מסוים או לא. כעבור זמן הוא גם ידע לשכנע אתכם אם שווה לכם לרכוש משהו או לא, אם כדאי לכם להיות שותפים להשקעה מסוימת או לא. הוא יגדל מבין גדול יותר בכדאיות, וכשתשלחו אותו לחנות ידע להשוות בין שני מוצרים דומים ולהחליט עבורכם.

8. הקופה של הילד לפעמים חסרה. הכסף נגמר והילד רוצה עוד. אל תמהרו לתת לו הלוואה כפי שמבקש או מקדמה. אל תמהרו לתת לו בהקפה, להפך, תנו לו ללמוד איך לדחות סיפוקים ולא להצליח לרכוש כל דבר שהוא מתאווה לו. דחיית סיפוקים היא תורה שלימה, מבוגר שלמד בילדותו לעשות זאת באופן הנכון, לא מרגיש שהוא מוותר על משהו כשדוחה את סיפוקיו, לעומת כזה שלא התאמן - דחיית סיפוקים קשה מנשוא עבורו.

9. הקופה מונחת על מדף גבוה, הרחק מיד הבריות. למדו את הילד שכסף הוא דבר שחשוב שיהיה מונח בצד, לא צריך להתעניין בו כל העת, רק כשיש משהו רלוונטי ומעוניינים לממשו. ייתכן שבתחילה הילד לא יפסיק למשש את המטבעות, אך מהר מאוד תגלו, שאם הבין נכון את הכללים, הוא יניח לקופה לשבת בצד לבדה.

10. הקופה של הילד היא רק משל. חשוב לתת לילד דמי חנוכה ולו בשביל שיהיה לו מושג במה שהוא מקבל כל העת בחינם. שידע להעריך, שידע להודות, שידע שהכסף הוא לא הדבר החשוב בחיים, אבל הוא בפירוש דבר שאי אפשר בלעדיו.

מה לעשות עם ילד שלא מפסיק למנות את מעותיו? על כך בטור הבא, בעזרת ה'.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית