"הלכה ב-60 שניות": הפוסק הגאון רבי בנימין חותה מגיש מדי בוקר ב'כיכר השבת' פינת הלכה יומית קצרה ואקטואלית, המתמצתת את פרטי הדינים והמנהגים.
ובפינה היומית: הלכה מדיני המלחמה. מה קורה כשאדם בשבת נכנס לממ"ד ורוצה להכניס איתו את הפלאפון כדי לקבל את ההודעה, את הצנתוק, את הצלצול, לדעת מתי לצאת מהחדר. האם מותר או אסור? עצם היציאה מהחדר, לכאורה יאמר האדם, אז שייקח עוד עשר דקות יותר, ייקח חצי שעה, מה יכול להיות? מה, פיקוח נפש? זה חדר ממ״ד, מה הבעיה? או מקלט. אבל יש פה סוגיה של מוקצה.
יש שני סוגי פלאפונים. יש פלאפון שאדם יקר לו, הפלאפון, הוא מקפיד עליו לא לתת לילדים לשחק, זה מוקצה מחמת חסרון כיס, זה אסור לקחת אותו איתכם בשבת, לטלטל אותו, זה מוקצה. אבל פלאפון שאדם לא מקפיד, כמו מצוי טלפונים של האברכים הפשוטים, הישנים, אדם לא מקפיד, נותן ילדים לשחק, אז זו ההגדרה שלו, כלי שמלאכתו לאיסור. כרגע אני צריך את גופו, מי זה גופו להשתמש בו? הצלצול שמגיע, הצנתוק, הצלצול שמגיע מפיקוד העורף או מאיזה עירייה שנותנת שירות וכו', לצורך גופו מותר הדבר, ולכן מותר בשבת לקחת אותו איתנו לממ״ד, או למקלט.
ובסיום, לקחת אותו איתנו בחזרה לסלון, לחדר איפה שנמצאים, למה? כי עוד צריכים אותו שם, לשמוע פעם הבאה את הצלצול הבא, לדעת שאזעקה בדרך. זה נקרא לצורך גופו, כלי שמלאכתו לאיסור, מותר בשבת לטלטל אותו לצורך גופו או לצורך מקומו. ולא מפריע לי מה שיש אולי תזוזה במסך של רמת הקליטה. זה לדים, זה דרבנן, פסיק רישא דלא ניחא ליה, לא אכפת ליה מדרבנן, מותר.
0 תגובות