כיכר השבת

הרעב של הנשמה שגורם לדיכאון

"אל תעשו את הטעות ותכריתו את הנשמה שלכם לחלוטין"

"אני רואה אותו שר את 'פנה לעלבון' עם חבריו מסביב שולחן שישי תוך כדי צילום, עישון וחילול שבת, ואני שומע את הנשמה שלו בוכה, צורחת מרעב". המוזיקאי עמירן דביר, בטור אישי כואב ונוקב (דעות)

205
עמירן דביר | כיכר השבת | ט"ז בסיון | 30.05.18
שאטרסטוק
שאטרסטוק (צילום: יח"צ)

את הטור הזה שאני מתחיל עכשיו לכתוב, לא רציתי לכתוב, הידיים רועדות על המקלדת בעצם ההתעסקות בנושא הטעון הזה. כמה פעמים התחלתי לכתוב והפסקתי תוך כדי שאני אומר לעצמי, "מי אתה בכלל שתתעסק בנושא כזה רגיש", והאמת שאבין אם לחלקכם יהיה תמוה הדבר.

קראו גם:

בטור הזה אקדים ואומר, שאני באמת לא מוסמך להביע דעה כלשהיא בנושא, אבל מה לעשות שאני שומע וקורא בכל מקום אפשרי על בעיה מסוימת כואבת. כל פעם כשאני קורא, אני מרגיש הרגשה חזקה שיש לי את התשובה ואני מבין בדיוק את הבעיה. ככה בכל אופן מרגיש לי, ואם אציל אפילו נפש אחת מישראל, עשיתי את שלי.

יצא לי לקרוא לאחרונה על סטטיסטיקות של מקרי התאבדויות בקרב חרדים שהחליטו לצאת בשאלה. ויצא לי לשמוע לא אחת את ההסברים והתאוריות על כך.

שמעתי הסבר אחד על קושי חברתי, ואחר על קושי כספי או משפחתי, וכו'. לדעתי ההסברים האלו חוטאים לאמת, והם סוג של טאטוא מתחת לשטיח. דעתי בנושא אחרת לגמרי.

יש סוג של דיכאון קטן, חלש, לא באמת קריטי שיש להרבה אנשים מדי פעם, וכמו שהוא בא ככה הוא הולך. ויש את הדיכאון האמיתי, דיכאון קליני כזה שלא עובר בקלות וקשה גם לטפל בו. אני סובר שדיכאון מסוג זה מקורו בנשמה שלנו.

הרי כמו שאת הגוף אנחנו צריכים להאכיל באוכל פיזי, גם הנשמה שלנו זקוקה למזון רוחני - כל נשמה בדרגה שלה, וכל אחד ברמתו הוא.

ועכשיו נגיע לנקודה הכל כך כואבת. מי שגדל בבית חרדי, הנשמה שלו התרגלה לקבל את מה שהיא זקוקה לו. לימוד תורה, תפילות וקיום מצוות. נשמה שכזאת, כשכורתים אותה בפתאומיות מצינור האוכל שלה, לא יכולה לשאת את ההרגשה.

אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

בחור שפתאום הפסיק ללמוד תורה, להתפלל ולקיים מצוות, שלא לדבר על עבירות כמו שבת, כשרות ועוד, מרעיב את נשמתו למוות. כמו שאם הוא יפסיק פתאום לאכול, גופו יאבד אט אט את מקור החיות, ככה במקרה דנן, כשמפסיקים לנשמה את האוכל הרוחני היא מתחילה לגסוס, עד שאותו אחד ירגיש דיכאון כל כך חזק ששום דבר גשמי לא יכול לפתור. לא כסף, לא חברה ולא משפחה.

אפשר אולי להוכיח את הדבר הזה. אם הבעיה היא שינוי חברתי/כספי/משפחתי, אז מדוע לא שומעים על חוזרים בתשובה שהתאבדו בגלל הסיבות הללו? הרי להרבה מהחוזרים בתשובה אבד לפתע מקור כספי / חברי / משפחתי, ואני מכיר כל כך הרבה חוזרים בתשובה ולא שמעתי על מקרה כזה.

למעשה בדידי הוי עובדא.

אני עצמי גדלתי למשפחה חילונית לגמרי. רק כשהייתי בגיל שמונה חזר אבי בתשובה, ואחריו בצעדים קשים בהתחלה ובהמשך בהתלהבות ובשמחה, צעדה גם אמי זכרונה לברכה. לא אשכח כמה קושי היה. קושי של מחיקת כל חיי החברה וההרגלים שהיינו רגילים אליהם.

גם המצב הכספי לא היה להיט באותה תקופה, אבי שהיה רגיל להופיע (ממנו למדתי לשיר ולנגן) באירועים חילוניים, הפסיק בשנייה אחת את הכל, כיוון שהבין מהר מאד שריקודים מעורבים זה "לא" אחד גדול.

אומנם משפחה גדולה אין לנו, אבל לסבא וסבתא שלא היו דתיים לקח המון זמן לנסות להתרגל ל"שגעון הפתאומי" של בנם הרציונלי, או שככה הם לפחות חשבו אותו עד עכשיו.

אני כילד זוכר קצת בעיות, בעיות שלאט לאט הסתדרו. מה שאני לא זוכר זה דיכאון. נהפוך הוא, הסתכלתי על אבא, ובהמשך על אמא, וראיתי אותם משתנים לי מול העיניים. יותר שמחה, חיוכים, סבלנות, אהבה, דרך ארץ. אבא חזר כל יום מ"כוילל חזון איש" קורן מאושר, אושר שהיה כל כך חזק שהקרין על כל הבית.

זה כמובן סיפורי הפרטי, כמוהו אני מכיר כל כך הרבה... בעלי תשובה שחלקם איבדו משפחה ועוד הרבה דברים חשובים, אבל את שמחת החיים לא רק שהם לא איבדו, אלא הרוויחו בעוצמות שהם לא ידעו שקיימות. ממילא אי אפשר לתלות את הדיכאון ובעקבותיו סיומים טרגיים של חיים בדברים גשמיים.

תבינו, נשמה שכורתים אותה מהמזון שלה, שולחת איתות. בהתחלה חלש, אבל אט אט הוא מתחזק עד שאותו אחד לא מסוגל לשאת את ההרגשה.

ואני שואל בכאב, למה? למה? למה צריך להגיע לזה? למה בחור שהמסגרת הנוכחית לא מתאימה לו, לא מתאימה לנפש שלו, למה להגיד לו או הכל או כלום?

למה בחור חסידי למשל, שלא טוב לו, לא יכול למצוא דרך אחרת במסגרת הבית ועדיין לקבל את אותה אהבה ולהישאר דתי, דתי במסלול שלו?

למה בחור חסידי שרוצה להוריד את השטריימל ולשים כובע רגיל, או אפילו בלי כובע, או אחד שמוריד חס ושלום את הזקן או את הפאות - ואני יודע שזה כואב למשפחתו, אני ממש יכול להרגיש את הכאב הזה הוא הרי קוטע דבר כל כך חשוב במסורת המשפחתית, אין אחד שזה לא יכאב לו - למה לא לקבל בהבנה את הכאב ההכרחי אבל להינצל לפחות מהכאבים הלא הכרחיים?

למה אנחנו לא מקבלים בהבנה בחור חסידי שרוצה להוריד את השטריימל ולשים כובע רגיל? אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

למה אי אפשר לאהוב אותו הדבר בחור שלא טוב לו בישיבה? או בחורה שלא טוב לה בסמינר? למה אי אפשר להעביר בזהירות ובאהבה את הילד הסובל למסגרת שתתאים לו?

תגידו שזה יוציא את הבית משיווי משקל? שאולי האחים גם יתקלקלו? תגידו שקוצים חייבים להוציא כדי לשמור על שאר הפרחים? הרי אם ניתן לילד אהבה אמיתית ללא תנאים, ונחנך אותו על פי דרכו, אולי נציל אותו? כמובן שיהיו מקרים שזה לא יעזור, אבל עדיין, כמה מקרים נצליח להציל? על כמה נפשות נצליח נשמור?

אני מנסה עד כמה שאפשר לדמיין את אבאל'ה שלנו שמסתכל מלמעלה. מה הוא חושב? מה הוא היה רוצה שנעשה במקרה כזה? לפעמים נדמה לי שהוא בטח מסתכל מלמעלה וכואב לו לראות כמה מפריזים בניו בדברים לא חשובים, דברים חיצוניים שאמנם לכתחילה הם כמובן עדיפים, אבל עדיין, לא בשביל לאבד נפש מישראל.

חליפה ארוכה או קצרה? שטריימל או כובע קנייץ'? ישיבה אשכנזית או ספרדית? סמינר ליטאי או חסידי או מוסד מודרני מדי חס ושלום? הכל חיצוניות בסופו של דבר, שאומנם היא מאד חשובה, אבל לאבד בגללה את הפנימיות שהיא הדבר הקריטי כדי לחיות - האם זו לא טעות פטאלית?

פגשתי בכל כך הרבה סיפורים ותמיד הרגשתי את אותו הדבר. נשמות שבסך הכל ביקשו התאמה. הם לא רצו להיות חילוניים לגמרי, לא ביקשו לשבור את הכלים ולעזוב הכל, ממש הכל, משפחה חברים ומסורת, הם רק זעקו לעזרה נקודתית.

אבל ברגע שמבחינת הסביבה הם סוג של מנודים, ללא האהבה שהם היו רגילים אליה כילדים והכל רק בגלל נושאים שיחסית למכלול הרחב נחשבים פעוטים, אזי בלית ברירה הם נאלצים לברוח, לעזוב את המקום שבו הם מרגישים לא רצויים.

יצא לכם לראות קטעי וידאו של חרדים לשעבר שרים שירי שבת של בית אבא? אין לי מושג מה חשב כל מי שנחשף לקטעי וידאו אלה, אבל אני שמעתי בכי, נשמה בוכה.

אני שומע אותו שר למשל "פנה לעלבון" עם חבריו וחברותיו מסביב שולחן שישי בלילה, תוך כדי צילום, עישון וחילול שבת, ואני שומע את הנשמה בוכה, צורחת, כגוסס מרעב שפתאום הזליפו לו כמה טיפות מים, והוא צורח "עודדדדד. עודדד. אני זקוק לעוד!".

אלו היו הקולות שאני שמעתי.

אני חייב וידוי אישי, שלא הכי נוח לי לשתף, אבל אני מרגיש שזה ממש צו השעה. אמנם נולדתי חילוני, אבל בהמשך גדלתי עם הרבה תורה מסביבי, ביסודי, ואח"כ בישיבה קטנה ואז גדולה. תמיד המוסיקה הייתה הדבר הכי חשוב לי וחשבתי שהיא הדבר שימלא אותי.

יום אחד, לפני הרבה שנים, מצאתי את עצמי בסוג של דאון, מהסוג החזק. כבחור שכלי, עברתי דבר דבר כדי למצוא מה חסר לי? מה אני עושה לא נכון? עברתי את כל האפשרויות הגשמיות ונתקעתי ללא פתרון. ואז זה הכה בי. הכה בי חזק.

עמירן דביר, ארכיון (צילום: יח"צ)

לאט לאט חדרה לי ההבנה. הייתי רגיל ללמוד כל כך הרבה גמרא, משניות, מוסר והלכות, ופתאום בתקופה מסוימת הכל פסק. זאת ההרגשה שהנשמה שלי שהיא ה"אני" האמיתי לא יכולה לשאת. היא התחננה לאוכל.

לא עברה דקה, התקשרתי לאבא שלי, הפרעתי לו באמצע שטייגען בכוילל חזון איש המיוחד.

"אבא" אמרתי לו, "מה הסיכוי שאנחנו מוצאים זמן ללמוד חברותא ביחד על בסיס יומי?". אבאל'ה שלי כל כך שמח ואמר שהוא יפנה בשביל זה הכל. והשאר היסטוריה. השמחה והאנרגיות חזרו למעוני, ואיתם ההבנה שבלי רוחניות אנחנו נובלים. ממש ככה.

אני פונה בתחנונים לכל מי שמצא את עצמו במקרה כזה, מי מהצד הדוחה ומי מהצד הדחוי, אל תעשו את הטעות הזאת, שנו קצת מסלול, אבל אל תכריתו את עצמכם.

תמשיכו לשמור על משהו, אל תזרקו הכל, תשאירו את הגחלים אפילו על אש קטנה, תנו לנשמתכם את האוכל שהיא זקוקה לו. תחשבו על זה שיש סיכוי שילדיכם בדור הבא יבעירו אותם מחדש, ואולי החום שלהם יחמם גם אתכם.

לחצו כאן
תוכן שאסור לפספס
205 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
139
בהקשר לנושא צריך להסתכל שכמעט רוב המשגיחים בישיבות המבוגרים יותר או גם הצעירים אבל כאלה שיש להם גדלות יודעים ממש לפרגן לתלמידים מה שאנחנו לא נידע לעשות גם עוד עשרים שנה הבעיה היא המשגיחים הקטנים שלא יודעים מהי עבדותו של משגיח חוץ מלרמוס בחורים ...ואני כותב מידיעה אח שלי למד באחת הישיבות בירושלים שהמ
יחיאל03.06.18
138
אשרייך! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יק02.06.18
137
כל הכבוד עמירן קולע למטרה ומרנין את הנפש (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שימי01.06.18

הצגת כל התגובות

136
אני דור שלישי לצדיק קדוש (לא אפרט מי), יצאו ממנו משפחה גדולה, ולאט לאט החברה עשתה את שלה, הדור הרביעי התחיל לנשור... ואני אספר גם איך זה קרה... הילד שלומד בישיבה מחליט שזה לא מה שטוב לו, ההורים מרחמים, מעבירים אותו למוסד יותר "פתוח", אחרי תקופה הוא עובר לממלכתי, אח"כ לחילוני, ומשם לרחוב... הולך לצבא
אני31.05.18
135
זה דור שהציבור 'החרדי' מאבד ומקריב המון קורבנות, באם היינו יותר הגיוניים עם עצמנו היינו יכולים לחסוך המון מקרב הנשמות שאבדו, כמעט ואין בית שאין בו נפל! וזה מחריד עצוב ומזעזע, ולא הקורבן אלא ההתנהגות שמתנהגים כלפיו, קצת יחס שונה ומכבד יותר היינו יכולים למנוע המון נזקים, ולא נזקים תדמיתיים, אלא פשוט נ
ללא שם31.05.18
134
במילים הצלת אותי בזמן הנכון וברגע האחרון ממש
ירמיהו31.05.18
133
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
א31.05.18
132
כל מילה פנינה! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מוטי31.05.18
131
הלוואי והציבור החרדי יבין שאלא שנושרים מהדת הם אלה שאמורים להיות גדולי הדור אבל יצר הרע עובד חזק עליהם כי הוא יודע מה יכול לצאת מהם אסור לוותר על שוםםםם יהודי ... חיים שלי העם הזה אין על עם ישראלללללללל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אימלאאאא דמעותתתת השם ישמור אותךךך31.05.18
130
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי30.05.18
129
כל הכבוד עמירן תפיץ הלאה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מנחם30.05.18
128
כל מילה בסלע יהי רצון שיבנה בית המקדש במהרה בימינו ובא לציון גואל אמן ואמן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב30.05.18
127
קראתי וכ"כ הזדהתי עם הנאמר, לא מתוך ניסיון אישי אלא מתוך מה שקורה סביבנו, חיצוניות ושוב חיצוניות ולזה גם מחנכים את ילדינו במוסדות הלימודים השונים איך זה נראה בחוץ ולא עובדים מספיק על הפנימיות של התלמידים/ות. ולכן כשיוצאים מהמסגרות מאבדים קצת שליטה. הגיע הזמן לדבר עם כל ילד בשפתו ויכולותיו, זה ניסיון
ליאור30.05.18
126
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ואוו30.05.18
125
תודה רבה, שלחתי לבן שלי, אני אוהבת אותו ולא מוותרת עליו אך קשה לי מאוד עם עזיבתו. יש לי בן אחד והוא היה תלמיד חכם עצום ודרשן והוא עזב הכל ונהיה חילוני. היא טוען שיחזור אך לא יהיה חרדי. אני מתפללת עליו ומחבקת יותר מזה אי אפשר לעשות.
בת מלך04.03.20
124
הזדהיתי עם כל מילה שאמרת, חזק וברוך! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אליה101.06.18
123
במקום לשמש דוגמה ולעשות.שמחה של קדושה אתה הופך חתונות של חרדים לדיסקוטק. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שימי31.05.18
122
וואווו פשוט טור מדהים כל מילה בסלע!!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם31.05.18
121
אני מזמן הבנתי את זה ולכן ילדיי לא הולכים בדרכי או יותר נכון בדרך שחשבתי שנכונה להם אז במקום להלחם הירפתי ובה כולם שומרי תו"ם קלה כבחמורה...,.
לו יהי31.05.18
120
בדיוק הוא שעושה חתונות כמו דיסקוטק מטיף מוסר
v31.05.18
119
מסכימה עם רוב הדברים. בתור אמא אני חושבת שזה גבול מאד דק. צריך תפילה שה' ייתן לנו את החכמה לנהוג בכל מקרה לגופו.
אחת31.05.18
118
לגמריי הפצצת כל הכבוד... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
קובי31.05.18
117
יישר כח (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אמא יהודיה31.05.18
116
חשוב לשים לב שהנושרים שמתאבדים, זה אלו שעושים הכל בכדי שהחברה והמשפחה תזרוק אותם. הם לא רק משתנים, הם גם מנסים לשנות את הסביבה, והיות והסביבה שמרנית, הרי שזה מתפרש כקריאת תיגר. לשנות את העולם אי אפשר, מה שכן ניתן, זה להקשיב ולשמוע, הרבה פעמים יש מקרים קרימנליים, כמו אותו אחד שמסתובב בשוק מחנה יודה,
ללא שם30.05.18
גם בחור/ה שעושים דברים להכעיס זה מגיע ממקום של הרבה חסכים, לדוגמה: בחור שלא קיבלו את זה שהוא רוצה דברים קצת אחרים ובמקום להמשך ללימוד 24 שעות הוא נמשך גם לדברים אחרים כגון סדרות או כדורגל ולא קיבלו אותו כך רק אחרי שנתיים/שלוש, אז הבחור ימשיך לעשות דברים להכעיס גם כשיקבלו אותו כי כמו שאצל ההורים זה ה
מסי31.05.18
115
כל מילה בסלע.. התחברתי ממש.. תמשיך ככה!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דני30.05.18
114
זוכר אותך בישיבה נהנה מהלימוד. זה משהו שנראה לי בזכות הראש ישיבה הרב אזרחי שידע להטמיע בנו את אהבת התורה וזה קיים אצל כל בוגרי הישיבה גם אלו שיצאו לעבוד. הכמיהה לשיעור טוב, להנאה מהלימוד. והידיעה להסביר ולהגדיר טוב ולשים את הנקודה האמיתית. נגעת לי בנשמה, גם אני הייתי בדומה, לאחר שיצאתי לעבוד היה לי
יי01.06.18
שיגיע זמני בגדולה........
אליה101.06.18
113
מדהים!!!
דוד31.05.18
112
מאמר מטלטל מרגש ומופלא, תודה!!!
אמא וגם סבתא31.05.18
111
ואווו ואווו ואווו אדיר נכון אמיתי אני חושב שאתה אלוףףףףףף
החושב31.05.18
110
תודה על המילים הכל כך מדויקות ונכונות!
ש31.05.18
109
פשוט וכל כך נכון. טור אמיתי. כותב אמיתי הלוואי וכולם ישכילו כמוך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בעזה31.05.18
108
מזדהה עם כל מילה שלך. כל מילה פנינה, הלוואי שהציבור החרדי יקלוט את הענין.
בני ברקי31.05.18
107
נהדר. פשוט נהדר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד31.05.18
106
מניסיון אישי כל מילה בסלע..!!! אבל תמיד יש אבל.. לדעתי גם הטכנולוגיה המתקדמת.. חוסר תיקשורת אנושי.. כל הבילבול הגדול.. הקריעה בין הרצון לצורך.. לא פשוט לישרוד היום בלי להתערבב.. ואם אתה מתערבב אתה נופל ונמשך כמו מגנט.. וממגנט אחריך עדרים שלמים של חפים מפשע.. והריקנות הורגת יותר מהכל.. אני לא בעד
ללא שם31.05.18
באמת תגובה נכונה וחשובה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פיני31.05.18
התגובה הכי אמיתית פה!
אני31.05.18
105
גם אם קצת קשה לשמור מבחינה רוחנית, הכי שווה להיות חרדי, החממה החרדית נעימה ונוחה ובחוץ קר. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יונתן31.05.18
104
מישראל-כאילו קיים עולם מלא. אם בזכות כתבה זו,כל גורם חינוכי יחליט לשנות גישה,יהיה זה שכרך.
ד31.05.18
103
פעם ראשונה שכל התגובות חיוביות עמירן בחור עם לב
יצחק30.05.18
102
ניכר מדבריך שיש בך עומק ושאתה מכיר ומבין את החברה החרדית ואת הקושי של אילו שלא מצליחים ללכת התלם. אבל.... כאדם שבעבודתו נחשף לתרבות חילונית כואב לי מאוד לראות אותך מייבא את התרבות החילונית לתוך עולם הישיבות. כמוביל דעת קהל יש לך אחריות. ואם אתה מוציא קאבר עם כוכב של תוכניות טלוויזיה או שר שירי אירו
ללא שם30.05.18
אני מכיר את עמירן - מרחוק - הרבה שנים. יש לו נפש מיוחדת, שאת חלקה אתה רואה פה. אי אפשר להכיל את האיש הזה אם אין לך נפש רחבה מאוד. הוא מצד אחד נמצא בטופ של הבלי עוה"ז ומאידך - ואתה רואה פה - נמצא בטופ של אהבת תורה, אהבת ישראל, עזרה. יש לו לב שאין דברים כאלה. כמו שלמה המלך, שהיה בכל דבר בטופ, גם עמירן
משה 30.05.18
מעניין מאד שעולם הישיבות מקבל אתזה לא???? ועוד משו נשמה אין שום מקור הלכתי לאסור אתזה אם ישלך להראות לי אשמח!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדי יקר31.05.18
101
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
לא מאמין30.05.18
100
ריגשת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
טליה30.05.18
99
האמת זועקת מכל מילה שלך! איזה מאמר! ראוי ללמוד וללמד אותו. והלוואי שמשהו בחברה ישתנה והנוקשות של הכללים תתמתן,כמה בנים ובנות נציל עם מעט גמישות בכללים לא חלילה במצוות. אהבתי כל מילה.ישר כוחך.
אמא30.05.18
98
המודרנית שלו. לא הבנתם? זה בדיוק מה שעמירן אומר שגם אם איננו הצדיקים הגדולים, לפחות שנזין את הנשמה במה שהיא צריכה באמצעות מעשים ומצוות אחרות. ולא לזרוק ח"ו חלילה הכל ולהיות חילוני.
יי01.06.18
97
הרבה אמת שנוגעת ללב
אמת נוגעת31.05.18
96
הלוואי שיפלו על אזניים קשובות. גם אני ראיתי את הסרטונים האלה של החוזרים בשאלה יושבים במחנה יהודה ועושים קבלת שבת או קידוש יחד עם כל החבר'ה וזה עצוב ממש. חנוך לנער על פי דרכו זו לא קלישאה. אנא תנו לנשמה את שצריכה ובא לציון גואל.
אמיץ31.05.18
95
שמתאבדים מאשר יוצאים...
מבין31.05.18
94
רואה בו עצמו קושי גדול שעובר עליו עד היום בגלל איך שהציבור החרדי מקשה עליו את החיים כל ימיו עמירן במלחמה וזה פשוט עצוב איך שכאן בארץ יותר מכל מקום אחר מכלילים אנשים לקבוצות ומגזרים בלי שום חופשיות וזיהוי עצמי! כל אחד שקצת פתוח ועצמאי קורה לעצמו ״חרדי מודרני״ מראש כבר מכליל את עצמו תחת כותרת זו כי כ
אברהם 31.05.18
93
עמירן, דברים שיוצאים מהלב, נכנסים אל הלב. כולם מתפללים שילדיהם ילכו בדרכם, אולם לא תמיד יש הצלחה של 100%. לא עלינו, כשילד או ילדה חולים או נכים, ההורים ״נותנים״ את כל הנשמה כדי להקל עליהם, וכאשר הילדים ״חולים״ ברוחניות ״שופכים את התינוק יחד עם המים״. כידוע שיש השפעה חברתית על הנוער ולא כולם מחזיקים
ישראל אליוביץ31.05.18
92
כתוב יפה. והתוכן פשוט כנה ואמיתי. חזקת אותי. ה ישלם לך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דניאל פרץ31.05.18
91
אמת... כואבת, נוקבת, יפה וברורה. תודה.
שיר חדש30.05.18
90
דברים היוצאים מהלב נכנסים.... וניכרים דברי אמת... רק לגבי הסוף קצת חושב אחרת... למה להשאיר אפילו על אש קטנה?? נהפוך הוא עדיף להילחם במסירות להוסיף חסידות פנימיות קרבת השם מילחמת היצר מידת האמת שמירת הברית עד שזוכים לעלות ולהאיר את הנשמה.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מחפס יהודים של פעם30.05.18
89
תגידו, מה קורה לציבור החרדי. לפני 25-30 שנה מי שקבע מי הולך בתלם ומי לא, זה הרבנים והמשגיחים. כל השיח היה שונה . אנשים טובים מסוגו של עמירן דביר עם כל זכויותיו, לא היו מאן דאמר אף פעם. לא שאני לא מסכים עם דבריו, אבל למה? למה היום שרבנים ומשגיחים אומרים איך צריך להתנהג בכל דבר, מצפצפים עליהם וחושבים
אבי01.06.18
88
המשנה ברורה בהקדמה כותב את מה שאתה אומר שיש מזון לנשמה אני מכיר בחורים שכל חטאם שהם dhd ולא הבנו אותם וזרקו אותם מהמוסדות בלי הרבה הבנה ועומק זה טוב לעלות את זה למודעות שחסרה אצלנו החרדים
ישראל01.06.18
87
כל הכבוד כל מילה בסלע נוגע ללב וכל כך נכון מאחל לך הצלחה זה מאוד יפה ומרגש לקרוא את זה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
Jacob31.05.18
86
ישר כח על הדברים החשובים והמרגשים. אפשר להוסיף שבכל ילד כזה יש פוטנציאל גדול להיות בעל תשובה מאהבה. להתפלל עליו ולשתף את הקב"ה במצוקה שלו ושלנו כהורים. להשפיע עליו אהבה יחד עם גבולות הכרחיים בבית, לכל אחד לפי מה שהוא. על מנת לשמור ולחזק את הילדים האחרים אפשר לבקש מכל בני המשפחה להתפלל עליו יחד אתנ
ישר כח31.05.18
85
כל הכבוד עמירן האמת צריכה להאמר ויאה למי שאמרה זו לא בושה להכיר באמת ...יותר גרוע להדחיק אותה ואז זה מתפוצץ במלא העוצמה ...שנזכה לחזור בתשובה שלימה
מאיר31.05.18
84
צודק בכל מילה הלוואי שמישו ירים את הכפפה וישנה קצת את הדבר המכוער הזה וגם לרבנים שאין להם אינטרנט שידפיסו להם את הטור הזה לכל ראשי הישיבות באשר הל הם לא יקשיבו אבל האמת הכתובה תשרוף בליבם לעד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דידי31.05.18
83
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
טובה31.05.18
82
נגעת לי בנשמה, בא לי לבכות
חסוי31.05.18
81
אולי זה השליחות, אתה האדם הנכון בדור שזקוק... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שירה30.05.18
80
את האפשרות הזו עמירן לא העלה ולא קרה לסלחנות משפחתית וחבל.. האמת שהוא צודק באבחנה אך לא במדויק הבעיה היא ההסתגרות בקבוצות וכתות וכשההשתייכות לקבוצה ליטאית / חסידית או מה שיהיה והמסר והשדר הכללי שהנאמנות לקבוצה יותר חשובה מנאמנות לתורה ולקב"ה ועם ישראל זוהי הסתירה והשקר בכל המציאות הכיתתית שבה אנו חי
חיה'30.05.18
רוחניק ולא חרדי. וכך לא ייזרוק את כל הרוחניות לזבל ויהיה חילוני לגמרי.
יי01.06.18
79
במיוחד השורות האחרונות- נוקבות אמיתיות וחודרות כל כך חודרות!!! תודה!!!
המום30.05.18
78
קידוש השם עצום מתוק פשוט מתוק
ש30.05.18
77
עוזב הרגע את העובדה ונוסע הביתה לילדים תודה עמירן
מוישי30.05.18
76
תדע, שהצלחת להציל את הנשמה שלי בפוסט הזה!!!
נועה01.07.19
75
לא ידעתי שזה מה שטמון בתוך תוכו של "גשם גשם מטפטף" ו" אין כמו גדליה" . אין עליך עמירן אתה הכי טוב כשאתה אמיתי !! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
כן לא שחור לבן01.06.18
74
שיגיד לי מה זה לימוד וכו' אבל אני גם בחור ולאחרונה אני מרגיש שזהו זה - (להיות חרדי) נמעס לי וכו' עכשיו כשאני קורא את הכתבה, אני יכול להגיד שעמירן דביר צודק כשאני לומד יש לי יום אחר, אני רק יגיד שלא רק הוא זה שלימד אותי שהתורה היא זו שנותנת חיים,. אני בחור חסידי בחסידות גדולה (מ10 הגדולים) שהאדמו"ר ש
ערשי31.05.18
73
מרגש ונוגע ללב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעל31.05.18
72
עונג צרוף לקרוא בתקווה שהמסר יחלחל לנדחים/דחויים
זיו31.05.18
71
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איש אמת31.05.18
70
אני לא יודע עם עמירן הוא גורם מקצועי.. אבל בהחלט נראה שהדברים נכתבים מהלב ואכן צריך לשים לב לדברים שהועלו במאמר. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אייזיק31.05.18
69
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בנצי31.05.18
68
אכן מאמר אמיתי וגלוי לב .תמיד אהבתי מדבררים חכמים .יישר כח.עמוק עמוק מי ימצאנו .הפשטת את הדברים כנתינתם מסיני (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אליהו מלכה31.05.18
67
כמטפל מוסמך אני רוצה קצת לחדד את הדברים. ובכן כל תופעה שאנחנו רואים אין סיבה חד משמעית למה זה ככה, אא"כ אתה בודק בראיה רחבה את כל הסממנים אצל כל אחד בנפרד ואז אתה יכול אולי אולי להגיע לדבר האמיתי . למשל מה שהזכרת על אלו ששרים שירי נשמה חרדיים בשבת תוך כדי חילול שבת ברור שהנשמה בוכה אבל יכול להיות ש
יענקל31.05.18
66
חזק ואמץ עמירן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים31.05.18
65
תרופת הצרכן תשומי היא פשוט התעלמות וזה לא משנה אם הוא דורש את התשומי שלו בדקדוק במצוות ובעישור המלח . או לעבור 5 עברות קשות בו ביום בכל מקרה יעקב אחיו חתך ממנו ואבא שלו יצחק נתן לו ברכה ורק שיילך כבר. אבל מי שצריך לקבל מנת תשומי סבירה ונורמלית ולא מקבל הוריו ומוריו הם אלו שיהיו אחראים על פשעי
הבדל עצום 31.05.18
64
לא עם כל מה שעשית מקצועית מוזיקלית הרגשתי בנוח. הראת שיש בך נשמה פנימית יהודית אמיתית ברמה רוחנית. עם רוב הדברים שכתבת אני מזדהה. רק את החולשות שלי אני עושה מאמץ עילאי שלא ייכשלו בהם אחרים ולא אהיה בגדר מחטיא הרבים חלילה. והלוואי וכולנו נידבק בתורה שזה הדבר האמיתי וזה תכלית העולם.
ממש שיחה נאה30.05.18
63
דמעות
עדי 30.05.18
62
סוף סוף מישו קם ופתח את הנושא הטעון והכאוב... מורידה בפניך את הכובע!!! ואולי באמת אם זה יהפוך לנושא היום ולא יטואטא מתחת לשטיח, באמת יתחילו לשנות מסלול ולפתוח בדרך חדשה....
רותי30.05.18
61
תמיד חשבתי ככה, למה לא למצוא דרך אחרת, אבל להמשיך לשמור תורה ומצוות, ופעם ראשונה שאני רואה עוד מישהו אומר את זה. אבל הפעם עם הסבר למה זה קורה. מאמר חשוב שניכר שנכתב מלב רגיש ומבין. שמחתי להכיר את הצד הזה באדם שעד היום הכרתי רק כמוזיקאי מוכשר.
ח.ח17.07.19
60
כל הכבוד עמירן ממש ריגשת ויש סרטון של הרב אורי זוהר שמופץ בדיוק את הדברים האלה בשם הרב אליישיב רק לאהוב ולקרב גם כשילד נושר אין נושר מוריגים את המדרג והוא סה"כ איתנו ושיאבו אותו הוא יוכיח כמה הוא מלך גם אם זה לא נראה בהתחלה ממש כל מילה בסלע תמשיך לחזקקק מלך!!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי צייט02.06.18
59
נדיר לזכות בכזה קונצנזוס ובפרט במגזר שלנו... 'ובפרט שאינך לומד בכוילל חזו"א......' חדרת עם אמת חדה ונוקבת לליבותינו יישר כחך!
משיב כהלכה31.05.18
58
אשריך חזק ואמץ!!
שרה31.05.18
57
הקושי העיקרי ביציאה בשאלה הוא ההלם מהמציאות מחוץ לבועה החרדית. הרבה יותר קל ופשוט לחיות בעולם שבו החוקים ברורים ומוכתבים מאשר בעולם פתוח, בו אתה אדון לגורלך עם חופש בחירה. זה כמו במעבר של מדינות משלטון דיקטטורי לדמוקרטי, הקושי עצום. הרבה יותר קל לעבור מדמוקרטיה לדיקטטורה. כמו שהרבה יותר קל לחזור בתש
עירית31.05.18
מי אמר לך שקל לחזור בתשובה?! ומי ההחליט שקשה יותר לחיות בעולם פתוח?! שבי בשקט, את כנראה לא מבינה כלום, תשתקי, עדיף לך!
אליה131.05.18
יותר קל לאכול את מה שיש מאשר לחפש את האין. ברור שחרדי מוכתב - יותר מסודר מבחינה שכלית - יכול להיות שרוצה מידי פעם לגוום - גם לזה יש מבחר בציבור החרדני, אבל לחיות בצורה "איך שבא לי"- ברור שיותר קשה, אתה צריך לרצות מס' גורמים באותו זמן. נ.ב. מותר לאדם להביע דעה מבלי שישתיקו אותו....
ברכה01.06.18
תשובה לעירית ולברכה: מי שיורד מהדת היהודית(אין פה שום שאלות ביהדות זו הדת האמיתית המקורית והיחידה כשעם שלם שראה את אלוקיו מדבר עימם מעביר ברציפות את המסורת הזאת ולא איזה יחיד שמספר על איזה התגלות ש"קוראת" לו לייסד דת חדשה ולכן זה לא נקרא בחזרה בשאלה-לכל שאלה יש תשובה)זה שהוא ירד מהדת לא כי הוא חיפש
ת' לעירית וברכה03.06.18
ממש ממש לא מרגיש שקל לו. א. הוא לא מרגיש מוכתב אלא הוא מרגיש כל נסיון שצץ בפתחו ואת ההתמודדות. ב. הקושי הוא לא בעבודת ה' אלא בהתמודדות עם היצר. וזה קשה פי כמה מאשר ללכת אחרי היצר.
אחת.03.06.18
56
המגזר החרדי חייב להכיל יותר את השונים ממנו, להיפרד מהגיבנת ההומוגנית החרדתית והמסתגרת, להיות יותר מעורב יותר מעורה והכי חשוב יותר מכבד ומכיל את האחרים, רובם של החרדים אנשים טובים ללא ספק, יש קומץ עסקנים ומנהלים שמתפרנסים מהשנאה ולמרבה הצער הם מתדלקים את השנאה וגורמים לדחיית השונה במסווה של מלחמת מצ
םמגיב31.05.18
55
קודם כל אתה לא בעמדה לומר לאנשים מה לעשות. לשיר להם בחתונות על גדליה ושירים מהאירוזיון וכולי זה חלק נכבד ממה שמקלקל אותם ואת כל בני הנוער שפוזלים החוצה. תתבייש לך! וחוץ מזה, אתה לא בעמדה לומר לאנשים מה לעשות.
יהודי31.05.18
ותתייחס רק על מה שכתוב בתור... הכל שם ככ נכון !!!
רותה01.06.18
שמא מצפונך ....???
משיב כהלכה31.05.18
54
עמירן היקר, רואים שהקדשת את זמנך לכתוב תור מושקע. אבל למה לך לפזול למקצוע שלא מתאים לך. תמשיך להיות זמר ולשמח אנשים. זו כתבה ממש לא מקצועית.... וראייה מצומצמת. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי31.05.18
תראה כמה אנשים הסכימו עם מה שנכתב... הוא צודק בכתבה וכל מילה שלו בסלע!!! ואולי אתה קצת עם ראש מצומצם שלא יודע להכיר בבעיות של הדור...
רותה01.06.18
53
לא האמנתי שאתה בן אדם עם כל כך פנימיות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראל31.05.18
52
טעות בידך!! אלה שעוזבים בשביל להכעיס. זה בגלל שהם כועסים!! מאחורי כל כעס יש כאב!!!! וכשלאדם כואב הוא רוצה לברוח. לפעמים הם מקשרים את הכאב לדת. אלה שעוזבים בשביל להכעיס, הם אלו שהכי הרבה צריכים אהבה, הכלה והמון חיבוק למרות הכל. ולעמירן דביר - יישר כוח על הפוסט המרגש והכל כך נכון. אדם יראה לעיניים וה'
נעמי31.05.18
כל כך מרגש ונכון! בדיוק חוינו חויה דומה לאחרונה, כמה תבונה ואהבה עלינו להרעיף! ובע"ה נזכה לנחת.
אמאמא31.05.18
51
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מפתיע לטובה31.05.18
50
טוב להביא מידי פעם דעות של אנשים שהם לא מקובעים וסגורים על מנטליות אחת ויחידה. זה קצת נותן חומר למחשבה לציבור החרדי כלפי החוזרים בשאלה, החוזרים בתשובה, המודרני, חלילה למי שהלך לעבוד למחייתו, זה שהתגייס לצה"ל וכו'... לתת כבוד גם לאנשים שנפלו קצת, שקשה להם וכדו'...
חזק31.05.18
49
המשפחה שלי תומכת מאד יש לי חברים שההורים שלהם לא תומכים בדרכם והם בישיבה (רק לישון) בלית ברירה ולצערי ראיתי את חלקם עוברים עבירות מדאורייתא!!! חילול שבת וכו'...
א.31.05.18
48
יששר כח על החשיפה והפתיחות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רמי30.05.18
47
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אתה תותח30.05.18
46
תשמע עמירן יש בך המון עומק וזה מגלה רובד כל כך מדהים אצלך בנוסף למוזיקה המקפיצה והמשמחת שרק אתה יודע להביא
יצחק30.05.18
45
ידעתי שאתה מוכשר במוזיקה, לא ידעתי שזה בעוד דברים.
יוסי03.07.18
44
בתור אחת שגדלה שם יצאה וכיום חוזרת מחדש.. מזדהה עם כל מילה... מגיבה בשמי כי אולי יזהו מי מהקוראים.. אולי כאלה שיודעים את הסיפור של חיי... ויבינו שאם לי זה לא היה מאוחר מידי לשינוי אז לאלו שעוד לא הלכו רחוק כל כך בוודאי יש סיכוי... מדהים! וכתבות מסוג זה מעוררות תקווה כמה אנחנו מתחילים להבין מה הוא
מירית31.05.18
כל הכבוד! המשיכי בעוז ובגאון להתחזק ולחזק אחרים. יישר כח את נותנת הכח בעוז
מכיר מכיר31.05.18
האם מדובר במירית כהן קרית הרצוג? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי צייט03.06.18
43
עמירן יש לך נשמה טהורה! דברים היוצאים מהלב נכנסים ללב.....
י31.05.18
42
בהחלט דברים כנים, אוסיף על הדברים אולי היום רואים שאפשר לזלזל בגדולי תורה בשביל פוליטיקה וגם צעירים שרואים שיכולים ללמןד 24 שעות ולהיות תלמידי חכמים גדולים אבל אם אין יחצן טוב לא מתקדמים לצערינו
משה31.05.18
41
עמירן , ניכרים דברי אמת , מזדהה לגמרי עם דבריך ורק שהרגשתי בזמנים קשים שיש מישהו שרק מקשיב לי ונותן את הלב באמת בלי פתרון באמת זה השאיר אותי בחיים
שלמה 77031.05.18
40
וכל כך כואב
שיר31.05.18
39
כאשר נוצר חוסר כימי כתוצאה משינויים גופנים תזונתיים ונפשיים. לכן טעות להסות לשייך זאת לנשמה . זה שבוש בכלי ויש לעבוד לתקנו מלמטה למעלה קודם כל. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הסנדלר31.05.18
38
אמיתי ונוגע
..31.05.18
37
הלוואי שכמה שיותר צעירים יקראו את מכתבך זה כל הכבוד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אפי31.05.18
36
מקסים
אנונימי30.05.18
35
כמי שעוסק בתחום מצד הטיפולי אני רואה עד כמה מדובר בסוגיא מאוד מורכבת תחת עיוות החשיבה " או הכל או כלום" . הדברים שכתבת והאופן היפה שהצלחת לשזור תוך כדי הסיפור האישי שלך ..מאפשרים באמת להתבונן בתוכן ולעורר חשיבה ועיון. ומי ייתן... ישר כח (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אליקו30.05.18
34
זה נכון מה שאמרת ומניסיון גם אני גדלתי בעולם הישיבות ובגיל מסוים עם עיכוב בשידוכים יצאתי החוצה אבל לא לגמרי נפתחתי יותר .השתניתי אבל לא בעטתי בדלי .תמיד הערכתי ועדיין מעריך את לומדי התורה באמת והדגש על באמת. ראיתי לא אחת חברים שיצאו החוצה לגמרי הדיכאון אפף אותם הם חשבו שככל שיקצינו בהתרחקותם מכל מ
ישראל30.05.18
הנקודה האמיתית זה יותר כמו שאתה אומר... לדבר לבחורים האובדים שלא להתנתק לבין לדבר לאלה שלא מבינים כי החיצונית לא רק שמשפיע על הפנימית רק זה מראה על הפנימית, כמו בדיקת דם זה רק ממש טיפה דם וזה מראה על מה שיש בפנים כך זה כל המנותקים שזורקים דבר ראשון את החיצוניות שזה על באמת רק טיפה מם הים אבל זה מרא
לא יודע31.05.18
והערכה אמיתית וכנה וחזקה כפי שיש לתורה כלפי בעלי תשובה אז זה לא היה קורה....החוזרים בשאלה היו יודעים שיש דרך חזרה ולא היו מתביישים כל כך ומתאבדים....אבל יש משהו פסול אצל החרדים (לא כולם) שמסתכלים בעין רעה על בעלי תשובה......השם ישמור
ש31.05.18
33
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חזק! תעביר סדנאות למחנכים..30.05.18
32
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פששש30.05.18
31
חזק וברוך סוף סוף מישהו לא מפחד לומר את האמת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שי30.05.18
30
ראיתי אותו שר בחתונה ממש שר מהנשמה
ישראל30.11.18
29
לכל אלה שהגיבו על החתונות 'החילוניות' שהוא עושה- אל תזמינו אותו בחתונות שלכם!!!! הוא מגייר שירים כדי שהנוער ישמע לפחות את הגירסה המגוירת ולא את הטמאה... זה נכון שמי שלא נחשף לשירים מהסוג הזה מלכתחילה יכול לתפוס את זה כדבר רע מאוד אבל בדיוק בשביל זה הוא לא פונה לאותם אנשים... וחוץ מזה כדאי שתתיחסו לת
רותה01.06.18
28
מכירים את הכנרת - כן. מה קורה כשמגיעים לקו האדום - מורידים אותו כלפי מטה. רגע, זה אותה כנרת? אחד יגיד שכן. לעומתו האחר יגיד, לא. הקהילות החרדיות הקדושות מוקפות ענן. יש, והענן פולטן. אין לבוא בטענות לקהילות או לראשיהן או להוריהן מדוע אתם פולטים, כי לא הם הפולטים! הענן פולטן! המחויבות למסגרת פולטן. לה
הקשיבו הקשיבו31.05.18
27
כל מילה מיותרת ! פוצצת את המורסא הטעונה והוצאת את האמת מתת המודע למודע!! לא היית צריך להתנצל שאתה לא ראוי מי שיש לו בעיות עם טיפוס כמוך זה לא יעזור והוא יקנטר בכל מקרה ! כל אחד ראוי לזעוק את האמת!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי31.05.18
26
תישמע עמירן ... ממך לא ציפית לכזה טור נכון ונוקב.... הפתעת, אני לומד עכשיו להעריך אותך.... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד31.05.18
25
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שירה31.05.18
24
יצא לי לפגוש כמה וכמה אנשים שזה המקצוע שלהם. הם עושים 'סיבוב' על המטופלים ועל המשפחות. בנתיים המונה דופק. מזמינים אותך שוב ושוב ושוב ושוב. בנתיים אתה מתרושש, ומסבירים לך שכך זה עובד; לוקח זמן עד שמגדירים מה הטיפול שמתאים לך. זה יכול לקחת שנה, שנתיים וכן הלאה. המטפלים האלו נכשלו במקרה הטוב, ופושעים
משוכנע31.05.18
ולשמור את הבחורים.שאלה הדור ההמשכיות שלנו. לפתוח את הלב והכיס. להבין אותם ולא לחפש מלחשוב מה יגידו אחרים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אם הבנים שמחה.נעמי מיחולון31.05.18
23
שאולי יכול להיות פתרון במקום שבמאמר שלך נשאר בסימן שאלה לגבי אותם אנשים שנמצאים בסחרחורת רוחנית. אולי הפתרון עבורם זה לעבור קהילה מחוג חרדי אחד לחוג חרדי אחר. שינסה חיים חדשים. אולי הוא ימצא את עצמו בקהילה חדשה עם רבנים חדשים. אפילו אם יהפוך מאשכנזי לספרדי או מספרדי לאשכנזי. בברירת המחדל אם הוא לא מ
ואגב: נאה דרשת31.05.18
22
צודק הנשמה צריכה אוכל בדיוק כמו הגוף, אשריך שאתה מזכה את הרבים,
ami31.05.18
21
אבל אני לא יכול שלא להצטרף... מדהים!!! מילה בסלע! הגדרת את הדברים הפשוטים בצורה כ"כ פשוטה וטובה שאף אחד לא עשה את זה כ"כ נפלא קודם!!!! תודה ענקית!
יהודי31.05.18
20
זה שנגיד בחור לא טוב לא, בישבה הליטאית או החסידית. לפעמים עדיף שיהיה רק דתי ולא חרדי על פני שיהיה חילוני. לפחות שבת וכשרות הוא ישמור, יראת השמיים תישאר לו. זה לא הכל או כלום. יש גם באמצע. להכיל ולקבל ולא לצחוק עליו שהוא רק דתי. זה לא רק, זה הרבה.
מיכאל31.05.18
שינסה חיים חדשים. אולי הוא ימצא את עצמו בקהילה חדשה עם רבנים חדשים. אפילו אם יהפוך מאשכנזי לספרדי או מספרדי לאשכנזי. בברירת המחדל אם הוא לא מוצא את עצמו שינסה קהילה של חוזרים בתשובה ספרדים או ברסלב או אפילו חבד. שיקבל חום וחמימות מחרדים טריים שחזרו בתשובה בשנים האחרונות. ובלבד שלא "יסתפק" בשמירת שבת
הקל הקל תחילה31.05.18
19
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תמי30.05.18
18
אני כמה כמה דק' אחרי הקריאה וכולי עדיין צמרמורת. כואב לי. חשפת אותי. שמת את הרגשות שלי על השולחן. כן. עושים ממני פושעת הדור בגלל דבר אחד או שניים שקשה לי. העולם היום הפוך. היום מעדיפים להישאר עם החזקים כי בהם לא צריך להשקיע הרבה אנרגיה. אלו שקצת נופלים, מתמודדים זורקים לשוליים. ולא רק זה, בועטים. לא
שרה30.05.18
נגעת בליבי! המשיכי! היזהרי שבעתיים רק לא להפריע אקטיבית למי שתמיד היה לטובתך.
אחד31.05.18
אבל הוכחתי לכולם שגם בדרכי השונה מ'העולם החרדי' אני חזק ומצליח... לא ליפול גם כשקשה וכולם נגדך... ולזכור בסוף יעריכו אותך...
א.31.05.18
17
כל הכבוד שאתה אומר את מה שכולם צריכים לדעת... ריגשת.. תמשיך לשמח את עם ישראל!!
שירה30.05.18
16
ופסיכולוגיה ברמה גבוהה מאוד, עם פאנץ' יחודי. וזה לא פלא הגמרא בברכות אומרת מי שמשמח חתן זוכה לתורה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ברדיצובר30.05.18
15
אני כרגע בחור שנמצא באיזה שהוא מצב דומה, אבל לשמחתי התפישה של המשפחה, ההורים, ואפילו של המגזר שלנו היא מקבלת את זה כי היא מסכלת על הנשמה, על הבנאדם בעצמו, וזאת למרות (או יותר נכון בגלל!!!) שאנחנו (המשפחה והמגזר) חרדים לחלוטין, אני כותב את זה כדי שיידעו שזה כ"כ משפיע על הבחור (מנסיון שלי, שאני בעיצומ
ש.מ.30.05.18
14
*"צריך שכל איש ידע ויבין שבתוך תוכו דולק נר ואין נרו שלו כנר חברו ואין איש שאין לו נר, וצריך שכל איש ידע ויבין כי עליו לעמול ולגלות את אור הנר ברבים ולהדליקו באבוקה גדולה ולהאיר את העולם כלו"* (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלי01.06.18
13
חזק אמיתי, כואב וזועק.
זאגער31.05.18
12
ישר כוח על הכתבה!!
שרה31.05.18
11
המשגיחים רק רוצים לתפוס את הבחורים בחולשות שלהם . לעולם לא יחמיאו כי אסור להעלות לבחור את המורל שלא תהה לו גאווה ח"ו . אבל הורים יקרים . מה שהישיבה לא עושה תעשו אתם בבית. תחמיאו תפרגנו תשבחו ותגזימו בזה כי הילדים זקוקים לזה שנראה כולנו רק נחת וטוב כל הימים .
אמא31.05.18
אסור להכליל!!!
משיב כהלכה31.05.18
10
ישר כח. מחזק ונוגע (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יפה31.05.18
9
יצא לי קצת להכיר אותך וממש ריגשת אותי עכשיו, יישר כח על התובנה ועל האמת שבה.
אבנר31.05.18
8
אותו תפילינסקי ממחניודא הוא נדיר, אין הרבה חוזרים בשאלה שחזרו בסגנון שלו, רובם נשרו הוא בנה תילי תילים של קושיות על מנת לפרוש (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מישהו שמכחר31.05.18
7
בחיים לא הסכמתי עם מישהו כמו המאמר הזה. נכון אמת ויציב וכל כך כואב. והקטע הזה של חוזרים בשאלה ששרים והנשמה בוכה- מדהים כמה שזה אמיתי, רק חבל שאין פיתרון קונקרטי.......
חרדי31.05.18
6
איזה תוכן יש בך ,איזה נפש עמוקה !!!!!!!!
ריק30.05.18
5
למי שקרא את המאמר וחושב אחרת שקודם כל יראה את ההסרטה שפורסמה גם בכיכר השבת של מרן הרה"ג יעקב אדלשטיין שליט"א על אהבה וידידות כלפי הילדים ובמיוחד הנושרים מה שהוא אומר שם בקשר לנשמה המבולבלת שלהם שהכל נובע מזה גם כן פורסם השבוע בעיתון הדרך סיפור על הרב עובדיה שהיה אומר על ילדים שעושים הרבה בעיות זה בג
יחיאל30.05.18
4
תודה רבה לך מאודדדד לימדת אותי הרבה לקחתי כל מילה לתשומת ליבי אתה אדם חכם מאוד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
י30.05.18
3
תמשיך להצליח בהכל. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
זלמן30.05.18
2
די כבר עם הסיפור חברותא שלך עם אבא שלך לא חייב כל כתבה שנייה למחזר את זה מרגש מהמם אבל הבנו לא חייבים לכתוב שיש אם יש כותבים
איקס30.05.18
1
הנשמות הרעבות האלה טורפות לפעמים אותנו ומצב של רעב הופך לשנאה,רעב זה חולי וכל חולה שונא.צריך לפזר קצת גרעיני יהדות שילקטו אותם הרעבים ולאט לאט יפתחו פיהם לעוד ככה שהפה יתמלא ולא יהיה מקום למילות שטנה ונשיכות כלפי החרדים אוהבי ואהובי השם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רויטול30.05.18
אולי גם יעניין אותך
נערים

הסקרנות מצילה חיים / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 05.01.24

טור להתמודדות

מלחמה ה' שואל מעמך / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 10.10.23

פרשת השבוע

סטוריטלינג ל(בל)עם / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 30.06.23

מסר חשוב להורים

לאברך 'המתמיד' נשבר: "לא חסר לי כלום, אבל נמאס לי ללמוד" | זו הסיבה המפתיעה

מרדכי רוט | 18.05.23

אבא או כספומט?

מפזר לילדים כסף? הם לא יעריכו את זה!

חיים דיין | 04.05.23
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

טור לפסח

הפקרות או חירות? // חיים דיין

כיכר השבת | 04.04.23

חג הפסח: חג ההתמודדויות // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 03.04.23

פסיכולוגים קבעו

סמארטפונים: אלו 5 הסכנות לנערים ולמתבגרים

ישראל גינצבורג | 14.03.23

חנוך לנוער

תראו אותי! אני כאן! // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 03.02.23
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

החינוך בראי הפרשה

נפגעי פעולות עבדות בזמננו / הרב אברהם בורודיאנסקי

הרב אברהם בורודיאנסקי | 20.01.23

שיח פתוח וכנה

המתבגר נתפס "על חם": האם לדבר עם איתו על זה?

ישראל גינצבורג | 18.01.23

טיפ יעיל

המתבגר שלכם מתרחק ומתעלם מכם? זה הפתרון המומלץ

ישראל גינצבורג | 29.12.22

להיות אדם // הרב אבי אברהם בטור לזכר אביו ז"ל

הרב אבי אברהם | 15.12.22
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

טיפ להורים

לא רוצים להתבגר: כך תנהלו שיחה בוגרת לפני "ברמוץ" הבן

ישראל גינצבורג | 15.12.22

פרשת השבוע

'חיי שרה': איזו נפילה! // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 18.11.22

איפה מחביאים שמש? // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 21.10.22

מונולוג מרגש

'לאתרג' את הערבה // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 16.10.22
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

סיפור ליו"כ

חוזה של ערב יום כיפור // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 30.09.22

כי תבוא

ילדים הם עם רע (?) / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 16.09.22

חנוך לנוער

"אל תביאו סלטים מהבית לשבת בישיבה!" / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 02.09.22