כיכר השבת

החינוך החרדי מייצר את הנוער הנושר

נערים צעירים לימים, לצד בנות סמינר חסודות, ילדים סמוקי לחיים ואברכים בעלי משפחה - כולם נופלים ברשתה של תופעה חינוכית איומה. בעידן שבו מגייס הציבור החרדי את מיטב כוחותיו למיגור תופעת הנוער הנושר, מן הראוי היה לחקור ולהתחקות אחר אותה רוח פרצים הגורמת לנשירת הפירות

164
צ´ תמים | כיכר השבת | ט' באייר | 13.05.11
אילוסטרציה
אילוסטרציה (פלאש 90)

קוראינו החביבים בודאי ישמחו להכיר את שמוליק, עד לא מכבר בחור נמרץ ומלא שמחת חיים, עם ניצוץ עליז של שובבות בעיניים. כבר בילדותו, היה שמוליק ילד טוב וממושמע, מן הסוג שאוהבים לכנות "ילד טוב ירושלים". אמנם הוא לא ניחן בשכל מבריק או בכישרונות יוצאי דופן, אבל מידות טובות ולב זהב בהחלט היו לו. הוריו של שמוליק לא חסכו בהשקעה ובמאמצים על מנת לגדלו לתפארת; טיפחו אותו, תמכו בו ושמרו עליו כמו אתרוג בערב חג סוכות. מה יש לומר? הלוואי על כולנו.

שנות הישיבה הקטנה חלפו ביעף. שמוליק סיים בהצלחה את לימודיו כשהוא גדוש במטען רוחני גדול של תורה ויראת שמים. "יש לכם יהלום עם פוטנציאל גדול", אמרו רבותיו להורים המאושרים, שהחלו לראות פירות לעמלם. שמוליק זכה להתקבל לישיבה גדולה מובחרת המתאימה לרמתו, וציפה להמשיך לעשות חייל ולממש את שאיפותיו הטהורות. רבותיו התמוגגו. שמוליק היה מרוצה. וההורים השמינו מנחת.

אלא שלמגינת לבו של שמוליק, לא הכול התנהל כמתוכנן. "כל ההתחלות קשות", אמרו רבותינו, אבל כשההתחלה מתארכת מעבר לממוצע והקשיים מתגברים ביתר שאת, כנראה שמדובר בטעות בכתובת. הנהלת הישיבה הציבה בפני התלמידים דרישות גבוהות מידי, רמת הלימודים היתה קשה עבורו, ושמוליק ´נטבע´ בתוך ים הבחורים ו´נפל´ בין ספסלי הישיבה.

ככל שהלכו העניינים ודעכו, איבד שמוליק את החשק והמוטיבציה שאפיינו את לימודיו בישיבה הקטנה. הוא מיעט להופיע בבית המדרש, ומהשיעורים המפולפלים הוא פשוט העדיף להעדר. בתוך תוכו הוא ידע, שעם קצת הכוונה ותשומת לב הוא יחזור לעצמו ויעלה על דרך המלך, אך ההסתבכויות שלו עם אנשי הצוות, לא אפשרו לו להתרומם ולאחות את השברים. אפילו ראש הישיבה הנערץ, כבר ´סימן´ את הבחור השובב ועקב אחרי התנהלותו כמו לפני חיסול ממוקד.

קשה היה לו לשמוליק, אך הוא לא אמר נואש. על אף ההתמודדויות המורכבות, הוא גמר בדעתו להישאר בין כותלי הישיבה ולעשות כמיטב יכולתו. אלא שאותו יום שחור וקודר, קטע את מסכת ההשתדלויות ושינה את כל תוכניותיו.

היה זה באמצע השיעור היומי העוסק בסוגיה הנלמדת. שמוליק ישב על מקומו ובהה בראש הישיבה בחוסר עניין. וכי מה היה לו לעשות? גם הפעם נשמע לו השיעור כמו צפירת הדומיה של יום הזיכרון. אלא שהפעם, מבטו החולמני של שמוליק גרם לכבוד הרב לאבד את עשתונותיו. "כעת יחזור שמוליק על מה שדיברנו", אמר בארסיות לעיני התלמידים המופתעים. שמוליק החוויר וגמגם משהו במבוכה, אך לראש הישיבה זה לא הספיק. "בטלן שכמוך! עד מתי תשרוף את זמנך לריק?", הצליף ללא רחמים. "מה יצא ממך? בעל בית, עובד אדמה, אפס". שמוליק השפיל את מבטו והחליף צבעים במהירות. הוא ייחל לרגע שבו תפצה האדמה את פיה ותבלע אותו, או לחילופין את ראש הישיבה הזועם. היא בטח יודעת את מי להעדיף.

למרבה האבסורד, תגובתו האילמת של שמוליק, הקפיצה את עצביו של ראש הישיבה למחוזות מביכים ובלתי מוכרים: "אתה עוד יושב פה? תסתלק מכאן!", שמע שמוליק כמו מתוך חלום. שמוליק קם ממקומו ויצא מחדר השיעורים. השפלה שכזו הוא לא חווה מימיו, גם לא בחלומותיו הפרועים ביותר. הוא מיהר לחדרו, ארז את חפציו ועזב את הישיבה. לצמיתות.

מכאן ואילך, הלך מצבו הרוחני של שמוליק והתדרדר במהירות. הוא נדד מישיבה לישיבה, התחבר לטיפוסים שליליים ואיבד כל טעם בלימוד תורה ובקיום מצוות. הוריו הזילו דמעות כמים ושקעו במרה שחורה, אך הילד איננו. טעמה המר של ההשפלה הפומבית, לא פג מפיו עוד שנים ארוכות. בסתר ליבו, הוא זקף את מעשיו הנלוזים לזכותו של הגאון הגדול אשר הביאו על הלום, בבחינת "כל ששלי – שלו הוא". אין ספק ש´זכויות´ אפלות אלו, יעמדו לצידו בעולם העליון, ויספקו לו השפלה צורבת וכואבת, לא פחות מזו שהעניק לתלמידו.

אברכים בני ערובה

סיפור עגמומי זה, אינו אלא ביטוי מזערי לתופעה ´חינוכית´ איומה, ההולכת ופושה במחנינו באין מפריע. מידי יום נופלים ברשתה חללים תמימים; נערים צעירים לימים, לצד בנות סמינר חסודות, ילדים סמוקי לחיים ואברכים בעלי משפחה. לעיתים מובילה היא ´רק´ למשבר זמני, ולעיתים מותירה היא רושם בל ימחה. הצד השווה שבהם: חוסר אחריות של מחנכים ותלמידים רצוצים.

מקורה של תופעה מגונה זו, נעוצה בהתפתחותו של הציבור החרדי בשנים האחרונות, אשר הולידה ריבוי מבורך של מוסדות חינוך מפוארים, הממשיכים את מורשתו של ישראל סבא. מאות אלפי תלמידים, בלי עין רעה, מתחנכים ושוקדים על תלמודם באלפי תלמודי תורה, סמינרים, ישיבות וכוללים. אלא שלמרבה הצער, ככל שהלך וגדל מספר התלמידים הפוטנציאליים, כך הלכה ופרחה תחרותיות חסרת תקדים בין המוסדות השונים, הפועלים במרץ להצדיק את קיומם ולהציב את עצמם בשורה הראשונה. לא פחות.

מבלי משים, מתפתחת תחרותיות מגונה זו, ומכלה כל חלקה טובה. בעקביות ובהדרגה, הולכים ונדחקים לקרן זווית, כל אותם יסודות וערכים בסיסיים הנחוצים לבניינו של האדם, לשלמותו ולעתידו הרוחני. אם בשנים עברו גדלו בנות הסמינרים על ברכי השאיפות הנעלות להקים בית של תורה, המושתת על יסודות של צניעות וחסד, הרי שבמקומות רבים נאלצות הן לנהל רדיפה מטורפת אחר הישגים לימודיים והצלחה ערטילאית. את מקומן של המידות המתוקנות ויראת השמים, תפסו כישרונות נוצצים ומוחות מבריקים. משום מה, איש אינו לוחש למנהלי המוסדות, שאותה נערה מוכשרת הבקיאה ברזי המתמטיקה, תוכל אומנם לפרנס בכבוד את ביתה, אך לא תהיה אשה טובה יותר לבעלה.

כתוצאה ישירה מכך, הופכים המוסדות השונים ליותר "בתי ספר" מאשר "בתי חינוך". לא אחת ניתן לשמוע מקרים מזעזעים של מחנך המתנכל לתלמידו באופן סדרתי, מסיבות שאינן חינוכיות בעליל. ברצונו - יתרומם התלמיד ויפרח עד לב השמיים, וברצונו – ייקבר חי במעמקי האדמה. רבים יוכלו להעיד על ראשי ישיבות המבזים בחור בפומבי בגלל עליזות יתר, מורות המשפילות תלמידה בעקבות אי ציות לסעיף מטופש בתקנון, וראשי כולל המלבינים פני אברך, כאילו הפך להיות בן ערובה בידם תמורת משכורתו הזעומה.

פירות הנושרים

בעידן שבו מגייס הציבור החרדי את מיטב כוחותיו למיגור תופעת הנוער הנושר, מן הראוי היה לחקור ולהתחקות אחר אותה רוח פרצים הגורמת לנשירת הפירות. יודעי דבר טוענים, כי רבים מאותם "נשמות טובות", מצביעים על התרחשות מן הסוג המתואר לעיל, כמעמד "הנחת אבן הפינה" לדרכם החדשה. זו היתה ההזדמנות שבה עקרו את השאיפות שלהם, ריסקו את הפוטנציאל הגלום בהם, וקטעו את חלום חייהם.

מעניין מאוד יהיה להכיר את המחנכת הדגולה אשר תהין לשאת על כתפיה הרחבות, אחריות כבידה וגורלית שכזו. מרתק יהיה לגלות, מיהו המשגיח הצדיק, אשר ירהיב עוז לרצוח בחור שובב בדמי ימיו, ולחקוק על מצבתו המהלכת את המילים "פה נטמן בקיצור ימים ושנים". הרי דמו ודם זרעו, למשך דורות, תלויים בראשו של אותו קל דעת, שפשע בשמירתו.

הדברים מקבלים משנה תוקף דווקא בימים אלו, בהם מתאבלים אנו על מות תלמידי רבי עקיבא, שלפי גודל מעלתם, לא נהגו כבוד זה בזה. זהו הזמן להתבונן ולהפנים, שחובת הזהירות בכבוד הזולת, מוטלת במידה שווה גם על המחנך ביחס לתלמידו. די אם נזכיר את דברי הגר"ח שמואלביץ זצ"ל (שיחות מוסר מאמר קה), כי הגורם צער לחברו, הרי הוא כמכניס עצמו לתוך כבשן האש. לא יועילו טענות של חוסר כוונה או העדר שימת לב. האש מתלקחת ושורפת כל חלקה טובה, ללא כל אבחנה.

סיפורו העצוב של שמוליק, עוד לא תם. לדאבון הלב, הוא נמשך מידי יום במקומות רבים, וסופו הטוב לא נראה באופק. נדמה שעוד זמן רב יחלוף עד שתחלחל ההכרה, כי לא כל זב חוטם הנושא בחיקו "תעודת הוראה", אכן ראוי לתואר "מחנך". ומי יודע? אולי בזכות במה מכובדת זו, יהיו שיפעלו ליטול את ההגה מידיהם של אותם שוטים, רגע לפני שיגרמו לעוד תאונה קטלנית.

(המאמר מתפרסם בשבועון "יום ליום")

תוכן שאסור לפספס
164 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
95
הסיבה האמיתית שלט כולם ראויים רק ללמוד,אלא רק מיעוט,מעניין שלא קם אחד כאן עוד משהוא כמוני
roty4602.11.12
94
צריך לעשות שינוי!!
חני15.05.11
93
היום הוא אחד ... ביגלל החינוך
נד.ל המלך14.05.11

הצגת כל התגובות

92
כתבה מרגשת מאוד. נגעתם מאוד לליבי כאמא שמכירה את הנושא מקרוב.
רחל13.05.11
91
כל מה שנכתב נכון!!!!!
יוסי13.05.11
90
הכתבה הזו נועדה בדיוק לשים ברקסים אצלנו במגזר, כדי לא עוד בחורי חלם ונערות טובות ילכו ויתרדרו בגלל חוסר אחריות של מורים קלי דעת.. והלוואי שבעז"ה הכתבה תשפיע על התוצאות העגומות לטובה אמן!!!..
הודיה13.05.11
89
כשהייתי ילד בחיידר, הרבה אילץ אותי להסתובב בחצר כשאני נושא עלי שלט שכתוב עליו "בטלן". אינני סולח לו עד היום (אני כבר בן 32). לכן מאוד הזדהתי עם הנכתב.
עילום שם13.05.11
88
אין על החינוך החרדי
חרדי אמיתי13.05.11
ד' ולדבוק בו.. ולא לשם התחרות שנוצרה היום
אני13.05.11
87
חשוב לעשות חשבון נפש ולתקן את הלקויים החמורים דחוף מאד כי ישנם הרבה ילדים ונערים וכן ילדות ונערות רבות שממש מיתייסרים.
יועץ28.10.13
86
למי שלא יודע:יש חרם הקדמונים ללמוד שפות ולימודים זרים.ו-99 אחוז היום עוברים על החרם בעוונות.
shlomi05231.07.11
85
זה מזעזע אותי לקרא את זה ! ! ! אני חושב שמדובר באנשים בלי יראת שמים . . . הם צריכים לדעת את תוצאות המעשה שלהם !!
שישקו16.05.11
84
זה מה שהתכוונת?
שחור כתום15.05.11
83
יותר משצריך לבדוק את הידע של המורה צריך לבדוק חזק את הרגש שלו, כלפי בני אדם, נורא ואיום, אין מילים.
טובה15.05.11
82
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רפי14.05.11
מצוי!!
לל16.05.11
81
והחלישה את הספרדים ע"י שליחת ילדי האליטה לאשכנזים.. אז המאמר בסה"ג דמוגוגיה עלובה מבית ש"ס.
מיכאל13.05.11
80
יפה להם. ממש לענין.
מנוי המבשר13.05.11
תשימו לב למנגינות מש"ס לאחרונה תזכרו, תעמיקו, ותבינו. יהיו עוד הרבה דברים בסגנון!!
יגר13.05.11
79
אני עד לכישלונות שנעשים בשליפה מן המותן. הרס בנות ממש על לא עוול בכפן. ותמהני האם מנהלי הסמנרים אינם יראים מיום הדין? כנראה שלא.חשבתם מדוע תשובה לבת על אי קבלתה או קבלת לסמינר אורך חודשיים לפחות?התשובה. על מנת שכולם יכרעו וישתחוו לפני המנהל. עסקנים. רבנים. ראשי ערים.אישית מכיר בנות גם אשכנזיות היושב
אבירם13.05.11
78
כתבה יפה, ולצערי גם נכונה.. יש המון ראשי כוללים שמתנהגים עם האברכים כאילו הם שק חבטות. צועקים עליהם, מבזים אותם, גונבים להם חלק ניכר מהמשכורת והכל על שטויות כגון: איחור של 2 דק‏'‏.. צריך למגר את התופעה הזאת אחת ולתמיד!‏ (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברך13.05.11
77
כל הבבוד לעריית בני ברק שבשנים החרונות מטפלת בנוער בצורה מצוינת שכולנו רואים את השיפור שחל בעיר. כל אחד שהיה כאן לפני כמה שנים זוכר את הפחד שהיה ללכת בלילות (בעיקר בליל שבת) והים ברוך השם בני ברק נהפכה לעיר מודל לחיקוי בטיפול בנוער. והיום כל נער מטופל אם מדריכי רחוב ששולחים אותם ללימודים (גם לימוד מ
בני ברקי13.05.11
76
גם ההורים צריכים לשלוח את בנם למסגרת המתאימה לו הן מבחינה שכלית והן מבחינה רגשית, ולא לשלוח למקום שמוסיף להם כבוד מדומה ולא תועלת רוחנית לנער.
אב13.05.11
75
יותר מידי.רוב הבחורים מקרם זהה לסיפור הזה,כמה חבל!! הסיפור ממש כואב ועצוב... תשנו כבר את הגישה הזאת כלפיהם!חבל עליהם,בחורים כ"כ טובים נופלים בשבי בגללכם.. אנו רוצות לזכות בבחורים טובים,היום כבר חסר בחורים לשידוכין כי רובם פורקים עול..
שיר13.05.11
74
אכן ישנם רבים שמכהנים כמשגיחים, ראשי ישיבות, רמי"ם מלמדים בחיידר, שהקשר שלהם למקצוע הוא לעיתים רק מכיוון המשכורת. אלו ישבו במחלקה הכי רותחת בגיהנם. הם הורסים דורות ע"ג דורות. ונכון שבסופו של דבר האחריות היא ביד הבחור, עדיין הפגיעה הנפשית קשה כ"כ עד שהבחור אינו שיפוטי בנושא זה. אכן כואב הלב, אולי צרי
מתייסר13.05.11
73
צודקת מאה אחוז
מורה לתלמוד16.02.15
72
מי שלוקח כסף מאפיקורסים(המדינה) נכנס בו אפיקרורסות.הרב מוצאפי שליט"א.
shlomi05231.07.11
71
בית נעמי בירושלים הוקם עבור אותן נערות נושרות במתכונת ביתית ויחודית עם חום ואיכפתיות והבנה לנפש אותן הנערות שנמצאות בפרשת דרכים ועדיין מחפשות את עצמן צוות מיקצועי ישמח להיות לעזר לאותן בנות ולהעניק להן את מלוא התמיכה והעזרה הנדרשת לפרטים 0504142388 y.an2516@gmail.com (נשל באמצעות כיכר השבת בסלו
בית נעמי02.06.11
70
מה שהכתבה המגמתית הזו לא מספרת, שהישיבה לא רצתה לקבל את הבחור הזה, ראשי הישיבה אמרו וחזרו ואמרו כי לא מתאים עליו הלחץ של הישיבה, המאמץ גדול עליו, שילך לישיבה שתפורה עליו. אבל הכבוד המדומה הוליך אותם להפעיל לחץ מכל הכיוונים, וסוף סוף נכנעו וקבלו את הילד לישיבה. הנשירה מתחילה בהורים טפשים וילדים הזוי
SHWONTS16.05.11
יקבלו אותו?לרוב המקרים שקרו בגלל משגיחים וראשי ישיבות..
אני16.05.11
עליו
מגיב למגיב10.07.11
69
תקראו את תגובה 75....
י15.05.11
68
בעיקר בגלל רבנים ומחנכים שהיו רעים אליי בצורה מחרידה. המזל שלי שלא נשברתי למרות שעד היום יש לי צלקות נפשיות ביגלל זה שמשפיעים עליי גם בתחומים אחרים
אבי15.05.11
67
דרכו של ישראל סבא: אין הקפדן מלמד, חנוך לנער על-פי דרכו, לא התלמוד עיקר אלא המעשה. החזו"א כתב שלב טוב מדה הכוללת את כל המדות הטובות, אז מאיפה הערצת הפלפול והערמומיות?
יהודה14.05.11
66
תסתכלו על הציבור התורני - מצד אחד עובד בעבודתו היומיומית כיהודי ומצד שני עובד כבנאדם. שתי עבודות בדיוק כמו שדורש העוילם וכמו שאמר הרבי מלובביץ ז"יע. אני לא מבין את הבעיה שלכם - קחו אנשים תנו להם פטיש ובמקום שיהרסו - שיבנו. מה יכול להיות כ"כ מסובך?
עבודה.נורא פשוט13.05.11
65
אני גם נקרא מהמגמה שנקראת הנועחיםר הנושר ואני אומר לכם הכל בגלל המשגיחים והר"י שלוחצים ולא נותנים לבחור את מה שמגיע לו ממילא זה התוצאות .ואנלא צריך להוסיף עוד
דוד13.05.11
64
אני קורא את מה שנכתב כאן ובוכה. כל שורה, עוד דמעות. אני יודע מה זו התופעה הארורה הזאת. לא אשכח כשהייתי בישיבה גדולה חשובה, המשגיח ירד לי ממש לחיים כי לא מצאתי חן בעיניו. כמה פעמים צעק עלי ליד כל השיעור. כמה בכיתי בגללו. אני מצטער שקראתי את הכתבה כי היא הרסה אותי והחזירה לי את הכל מול העניים.
אחד13.05.11
לא נורא . ברור שהמשגיח גם בסיפור וגם זה שהתאכזר אצלך במציאות (בהנחה שזה מאותה הסיבה) לא בסדר כלל ... אבל אתה לא צריך להאשים את הקב"ה בטעות של המשגיח. הא למה זה דומה ? אדם עומד בתור לקנות כיכר לחם במכולת ולפניו עוד תור ארוך , מנסה הבחור לחתוך את כולם וניגש לבעל המכולת בקופה ומבקש לעקוף כי 'כולם עם
maorlod13.05.11
אז צריך לעשות משהו בנידון ..!
שישקו16.05.11
63
עכשיו אתם מבינים למה יש את הליב"ה?כי המינים רוצים את הלב שלנו.והצליחו בעוונות.
shlomi05231.07.11
62
אל תשכחו שילדים אין להם כח הרבה לחליט אלה ההורים הם ששלחו בתמימות לישיבה יעני והם סובלים בשקט הרבה הרסו לעצמם בידים מרוב אובדן עצה וההורים מעדיפים לא להרים כפפות כי להם בעצמם העסקנים משכתבים תחיים בקיצור הזמן הכי פורה של החיים הולך על אנשים שרוצים כסף וכסף במקום יכינו אותנו באמת לחיים
אברך תמים 15.05.11
61
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נופת14.05.11
60
לצערי אני מכיר את הנושא מקרוב מאוד, כל מילה אמת! הבעיה היא שגם ראשי הישיבות עצמם יודעים לצעוק את מה שכתוב בכתבה, אך שוכחים לרגע שעליהם לקיים! הכרתי ראש ישיבה שהשכם והערב היה מזהיר כי ישיבה זה לא מפעל של פחיות שזורקים החוצה את הדפקטים, אך מה לעשות שהוא היה מעיף בחורים על ימין ועל שמאל, ורובם כיום לא
חסיד שותה14.05.11
59
כשהבית חזק הילד נשאר חזק למרות הכל. הבעיה היום היא ריבוי הטרגדיות שמחלישות את ההורים. המערכות החינוכיות שלנו משתנות מאוד לטובה גם אם לאט מידי. ודוקא הצעירים "זבי החוטם" בד"כ מבינים טוב יותר ללב הנוער ומגלים פתיחות וקבלה מועילים.
רבקה11.05.15
58
הבן שלי לא רצה להמשיך בישיבה רוצה ללמוד מקצוע אחר, וכל מי שביקשתי ממנו שיעזור לו ללמוד מקצוע אחר לא בישיבה עזב אותו לאנחות,הילד שלי כמעט שנה בבית זועק לעזרה עד לב השמים שיעזרו לו לממש את המקצוע שהוא רוצה אך אין מענה ,ה' בשמים רואה את סבלו והוא רק יכול לעזור --מסכן הנוער הנושר צריך לבוא לקראתו הם נ
דבי02.10.11
57
זה מזעזע אותי לקרא את זה ! ! ! אני חושב שמדובר באנשים בלי יראת שמים . . . הם צריכים לדעת את תוצאות המעשה שלהם !!
שישקו16.05.11
56
חכמים הזהרו בדבריכם... על כתפיים של רבנים/מורים וכו' ישנו עתיד הדור הבא, קחו אחריות אל תתנו לכבוד להשתלט עליכם. וכן בציבור שלנו מותר גם לרמי"ם ומלמדים ללמד ולהשתלם. כואב שבציבור שלנו אין אבל אין!!! מקצוענים. אם לא נלמד איך נדע להתמודד עם קשיי תלמידים לא כל התגובות שלנו יכולות להשלף מהשרוול. חבל שכל
מורה ואמא14.05.11
55
שרי ש"ם על רבניה שולחים ומלקקים למוסדות האשכנזיים, ואלה יודעים לספר סיפורי אלף לילה ולילה לציבור הספרדי. ככה זה כאשר אתה חושב שציבור הספרדי הוא כבש תמים בן שנתו.
מניפולטור14.05.11
54
אני מסכימה עם כל מילה אבל צריך להבין שגם הרקע המשפחתי של הנוער מאד משמעותי ומשפיע אי אפשר להאשים רק משגיח או מורה אפילו שהשפילו ופשעו בהתדרדרות של נער על ההורים לקחת אחריות על ילדיהם ולא לצפות שמערכת ה"חינוך תעשה במקומם את כל העבודה
שרה11.03.12
53
בכאב לב גדול חייבים להזדהות עם הכתבה שמדברת בעד עצמה כמו גם המציאות העגומה... שרבים חללים הפילה. זו גלות איומה בתוך תוכנו שבה חסרים אנשי חינוך איכותיים ותחתם קם דור של ''עמותות'' כלכליות על גבם של חניכים עלובים ומסכנים והורים שמשתפים פעולה עם ספסרי העמותות. אין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים
קורא18.05.11
52
כתבה מגמתית.
אבי צרור15.05.11
51
לא נגרים שמתעסקים עם עצים ומה שנןפל זה פירורי עצים,הם מתעסקים עם נשמות ומה שנופל על הרצפה זה פירורי נשמות.
ITZIK7314.05.11
50
"וראשי כולל המלבינים פני אברך, כאילו הפך להיות בן ערובה בידם תמורת משכורתו הזעומה". רק בשביל הפיסקה הזו, היתה שווה כל הכתבה! זו הגדרה כל כך מוצלחת! ראשי כולל נותנים לאברך 2000 שקל ומנצלים אותו כאילו מפיהם הוא חי. משגעים אברכים בעלי משפחות בגלל דקת איחור ומורידים להם כסף על ימין ועל שמאל.
אברך בן ערובה13.05.11
ועושים עליהם קופה ומתפרנסים רק מכוחם ובפרוטות שנותרות לאברכים הם קונים אותם לעבדים. כמובן בלי להכליל.
גמולי13.05.11
הראש כולל רק מתווך לתשלום הדתות ומוסיף על זה 350 עד 1100 ש"ח במקרה הטוב ועל זה יש הורדות וכו' שגורמים לתמונת מצב כאילו האברך בא רק בשביל הכסף וע"י זה "לחנך" אותו הביזוי שנגרם לאברך שזהו גם חילול השם להגדיר אותו כנזקק שבא בשביל 400 ש"ח שהרי לפי ההגיון שלהם -ראשי הכוללים אם לא יורידו לאברך הוא לא יגי
אברך חופשי14.05.11
49
עם תחפושת של בחור ישיבה .וטוב לו כך .כי כך הוא יזכה לכל מה שבחור רגיל זוכה .מעמד ,שידוך.וכ"ו. ואלה התוצאות ,כשהחינוך היום מופקר בידי עסקנים. שמו מעשה .אני למדתי ב ת"ת ליטאי ב-ב"ב.תש"מ והלאה.בכיתה ז' אחרי פורים ,המנהל החשוב .עושה את הסלקציה.ותלמיד שלא נראה למנהל שב-סוף כיתה ח' ילך לישיבה טובה.המנהל
דודי13.05.11
48
אני במו עיני ראיתי את ההתנהגות הזאת, האלו לא יכלו להגיד אח"כ ידינו לא שפחו את הדם הזה
משה13.05.11
47
פשוט בושה
שסניק בדימוס13.05.11
מה אתה רוצה. מה אתה מצפה ממנו? שיעזור לישיבות הספרדי או לאשכנזי. תראה לי כמה ראשי מוסדות ספרדיים נעזרו בש"ס, חוץ אם אתה לא מקורב באיזשהו קשר... מנגד ראש מוסד אשכנזי מתקבל בברכה ובהתללקות, מהר פורסים שטיח אדום... חבל חבל
נכון14.05.11
46
בא לי לצעוק בכל הכוח, כמה שזה נכון!!! כמה סיפורים כאלה שמעתי. על התעללות של מורים בתלמידים. יישר כוח לבעל הכתבה על הכתיבה המעולה ועל האומץ.
אבא13.05.11
45
צריך להפנים את העניין ולקחת אותו בכובד ראש. לא כולם מתאימים ללמוד בישיבה ולהיות אברכים בכולל. צריך לחנך את הילדים ללמוד תורה ולדעת איך ללמוד תורה, וכל זה בשביל שחדעו ללמוד תורה ולהיות שומרי מצוות גם על קלה כבחמורה. אלא שהחינוך של המפלגות החרדיים היא שכולם יהיו בישיבות קטנות כאלה ואחרות ולא יתנו ל
יהודה30.05.11
44
בנחלת דוד פתח-תקווה , אוי ואבוי לך ילד אם תנגן ! תעוף הביתה ומיד! ובאיזו צורה..... באיזו דרך מעבירים מסר..... פורצים לחדר ללא הודעה מוקדמת בדיוק כמו חיילים נאצים בדיוק כמו שוטרי יס"מ בדיוק כמו חוליגנים ... כן כן המשגיח עדין הנפש בעל טוהר המידות , נראה כמי שלא יפגע בזבוב----- על זה נאמר טינופת צופים
מרתדהיתרא15.05.11
43
הרבה זמן אני מחכה שמישהו יקבל אומץ ויעלה את הנושא הכאוב הזה שמוכר לי באופן אישי. צ. תמים עשה זאת בכישרון וללא פחד מאף אחד. הלוואי ויהיו הדברים לתועלת בעז"ה.
מאמיןבהשם15.05.11
42
כל מילה יהלום...חבל שזה שמות בדויים...יש לפרסם שמות ה"מחנכים" הישיבות .חיידרים.ותלמודי תורה.וסמינרים מהם יוצאים הנושרים/ות בסקרים ובסטטיסקיות תקופתיות. עם סיפורים אמיתיים בשטח.איך קרה ולמה ומתי ואיפה...תמשיך תמים זו עבודת קודש. ולא רק עניין לכתה חד פעמית..
דוד15.05.11
41
עד כמה שידוע לי השמים לה' והארץ נתן לבני אדם לכל אחד מקום מתוק ונפלא בעולמו של ה', הקב"ה לא סופר דפים אלא מאמץ וזה יכול להסתכם במשניות ולא יותר ויהיה מקומו כאחד מגדולי הדור כמ"ש השל"ה הק' אם אדם עשה כל יכולתו במילוי חובת הלימוד, אלא מה, לא אכפת ממה שאומרת התורה אכפת מהכובעד ושאר ע"ז באיצטלא אלוקית,
יהודי14.05.11
40
למה הדוגמה היא על בחור שהיה בחור מעולה בהתחלה והשפיץ של הישי'. זה גם יכול לקרות לבחור בינוני ואפי' פחות מזה שבגלל טעות של צוות הוא עזב "הכל"... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הלמדן13.05.11
39
הדברים נכונים וכואבים אבל אי אפשר להתעלם מהאמת: יש בחורים/בחורות שעברו השפלה כזו ולא התקלקלו: כלומר את הבחירה האישית של האדם אף מורה רע או מורה מכשפה לא יכולים ליטול.הגם שאותו רב/מורה חטאו חטא גדול אי אפשר להאשים אותם בכל העברות שהתלמיד/ה ביצע/ה כי יש לכל חוטא אחריות אישית ובחירה אישית. ושוב- הדברים
דני13.05.11
38
סליחה, אומרים "טבע" ולא "נטבע"
רפי13.05.11
37
מילים כדורבנות ממשששששששששששששששששששששש
מאיר סטלן אש12.03.13
36
גם אנשים צריכים לדעת לשלוח את הילדים למקומות שמתאימים להם ולא רק בגלל שם של ישיבה זו או אחרת או שרוצים להרשים וכו', הקורבנות הם הילדים, ועיקר הבחירה נמצאת בידיים של הבחור, יש הרבה שנפגעו ולא נשרו, לא בגלל כל ראש ישיבה טיפש שאמר איזה מילה זה סיבה לעזוב הכל.
יוסף10.07.11
35
הבעיה בעינה עומדת.אנו חיים בחברה שרובה עובד את השכנים ולא את השכינה. והוא ברחמיו יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל...
לימונדה17.05.11
34
תוציאו את הילד מ ב"ב.למקום אחר רק לא ב"ב.ואני מדבר לפני 25 שנה .למה שאלו הורי .הם לא ידעו לענות.ידוע הדבר שיש בעיה חמורה בישיבות .ביחס בין צוות לבחורים.וכל בחור נושר .זה רובץ על הצוות לכל החיים.!!!
בב"ק15.05.11
33
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נופת14.05.11
32
המצב לא ישתנה. כסף= יש בשופע אלא מה???
שסניק לשעבר13.05.11
שבחסותו המצב הכי גרוע. לך תתעניין מה קורה בישיבת ח. ע. ויספרו לך שפיטרו את כל הרבנים הנורמלים, שהראשיבה יושב ליד פתח הדלת ושומר שלא יצאו, כמו בבית כלא, כולם יושבים מולו ועושים כאילו... לצערנו המצב שם לא יותר טוב. ואת זה אני כותב מתוך כאב.
יוסי15.05.11
31
כדי להיות מחנך צריך ללמוד ולא כל הרוצה ליטול את השם יבוא ויטול
.14.05.11
30
הוא למד מהכשלון, אחרי שרצחו אותו הוא הלך להיות מציל שלפחות אחרים לא ירצחו.
פשש13.05.11
29
מבני בניו של המן מלמדי תנוקות בבני ברק איזה חברה מקולקלת בנינו מבחינה מידתית ודרך ארץ כולנו מסתתרים מאחרי הישיבות ולימוד התורה שבו אנו מצטיינים לפחות לפי אורך המעיל הפרק והכובע אבל במידות אנו יצרנו חברה של עם מפוזר ומפורד אשר דתיהם שונות מתי חברים תשכילו לשים מראה להסתכל ביושר על עצמינו ולומר לעצמינ
משה13.05.11
חבל שאני לא יכול לפרסם את שמה, רק אומר שזה באמת קשור ליום ליום. תתעורר... פיטרת את הרבנים, זרקת את כל האברכים, רק הבחורים צריכים להמשיך להיות טובים??? אין מי שידבר, אין מי שיעזור, רק לשבת מולך ולעשות עצמנו לומדים, כשלפעמים גם אתה יושב בכניסה לבית מדרש ולא מרשה לצאת, ממש בית כלא, ואח"כ אתה שואל למה..
יוסי14.05.11
הורדת לי דמעה...
חני13.05.11
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראל13.05.11
דברי אמת בדבריך. אבל הרוב זה שטויות..
עניני22.11.13
אולם אל תשכח שיש גם תלמידי חכמים טהורים וישרים ואברכים אנשי חסד רבים ומורים ומלמדים טובים. ואולי ראוי שת"ח אשכנזים ילמדו מעט ממידותיהם של ת"ח ספרדים.
יהודה15.05.11
28
בהנהלה של המוסד .והם אלו שעושים את רוב הצרות. יום בהיר מקבלים הורים ,זימון דחוף למוסד.ההורים באים בבהלה.ואז מתחילה המלחמה.אומרים להורים ,שכמה מהתלמידים סיפרו להורים שהבן או בת .אמרו שיש לכם בבית מחשב.כך הילד שלכם אמר .ולכן אין מקומו במוסד שלנו.זה תרגיל עלילה מרושע ,של כמה הורים שהחליטו שהם הסלקטורי
חיים13.05.11
27
הרבה פעמים המורים שפוגעים בתלמידהם בצורות קשות הם מורים זקנים שמזמן היו צריכים לצאת לפנסיה - ולא רוצים, ואת המחיר הכבד התלמידים משלמים.
שמחה18.03.15
26
התופעה אמנם מצויה אבל הכותרת ממש מכלילה: החינוך החרדי מייצר נושרים...יש אנשים שבוגדים בתפקידם ולא לוקחים אחריות אבל ממש לא "החינוך החרדי". מי שרוצה יכול ללכת לחינוך חילוני אולי זה יותר טוב שם אף אחד לא ינשור... כי אין יותר לאן.
יוסף10.07.11
25
המתמטיקה....אהבתי ,נכון,פשוט נכון!!!!!!! הרבה זמן לא ראיתי כתבה כ"כ יפה!!!!!!! אין מילים,אפשר לחשוב שיעזור לה בחיים השטויות האלה, עדיף שילמדו אותנו דברים אחרים........ואם לא שישתקו ויתנו חופש,ובכלל הקטע שפוגעים לפעמים בתלמידה משאיר צלקת לתמיד!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
חמדה15.05.11
אני מכירה אישית,¥תלמידת סמינר שנרמסה בידי מורתה.ואני מתפללת שאלוקים ישלם לאותה מורה לפחות כמו שסבלה אותה שלמידה מסכנה,שחטאה היה שלא היה לה מספיק ראש טוב ללימודים אך בה הצליחה מבחינה חברתית. אגב.אותה מורה כבר קבלה את המחלה לע (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הילה.28.01.12
24
עם דמעות............
-14.05.11
23
(קוראים לזה נטישת מסורת אבות)
מסעוד רוזנשטיין13.05.11
22
לראשי ישיבה יש חסינות בלתי הגיונות ובלתי סבירה. אני הייתי מציע לבחורים להקליט ראש ישיבה שמשפיל בחור, ולתבוע אותו לדין תורה. אם זה יטוייח בדין תורה יתכן ששוה גם לתבוע אותו במחוזות אחרים. לא יתכן שראשי ישיבה מסויימים חורצים גורלות של בחור לדורי דורות. חייבים להשיב מלחמה. כן, מלחמה. ב"ה הראש ישיבה
מכירמקרוב13.05.11
21
מה אתה טוען שיש מחנכים עם מידות לא טובות ? נו ומה אתה מציע לחנך את המחנכים ? הסיפור שקר ! אף בחור לא ישאר בישיבה כשמתגלה הרב כמושחת במידות ורוצח . קל לנסות ולחפש אשם . בא נאמר את האמת הפשוטה יש יצה"ר והוא גובר על בחור שלא מרגיש מספיק שמצליח
דוד13.05.11
יש בחורים שמתקלקלים כי לא מצליחים בלימודים, ויש שמתקלקלים בגלל שרודפים אותם על כך ומסמנים אותם ומחכים לרגע שיוכלו להעיף אותם כי הם לא מספקים את הראש ישיבה שרוצה אך ורק בחורים כישרוניים.
דוד13.05.11
משום מה נראה לי שאתה המחנך מהסיפור, או מסיפור דומה. תתעורר לפני שיהיה מאוחר מדי.
אברהם צבי13.05.11
20
והיא זאת שגורמת לראש הישיבה לצאת מכליו ולבזות את הבחור כי הבחור הזה מוכיח שדבריו של ראש הישיבה לא שווים גרוש בעיניו ולא פעם הוא גם צודק ולכן לא פלא שהרב נפגע ומגיב כך אבל אם היה ראש הישיבה חכם מה שבדרך כלל לא מצוי והיה מכין את השיעור באופן שיהיה שווה להקשיב לו אז לא היה מגיע למצב מביש כזה ...
אריק13.05.11
19
הרי חונכנו ולמדנו.שאין החיצוניות מעידה על כלום.אלא מה יש בתוכו.ולצערנו כולם מתעסקים רק עם החיצוניות.הפנמיות מזמן לא מעניינת אף אחד.העיקר זה .איך ה ר"י מייקר את שם הישיבה .בכל מצב ובכל מחיר.עד שהוא מאבד את העיקר.והוא לא מרגיש את זה.שנה גוררת שנה .ומה שמעניין זה הטפל.
שוקי13.05.11
18
מחנכים רוצחים תלמידים ראשי ישיבות משפילים, הורסים נשמות ואין פוצה פה ומצפצף. עד מתי?
ר"מ לשעבר13.05.11
17
שיקימו ישיבות שמחמש מלמדים מלאכה...
חע13.05.11
16
אני מנויה ליום ליום (כבר הרבה שנים, ולא כי אני רוצה, אלא מוכרחת וד"ל) וזה עיתון שפעם הצליח והיום דעך מאוד. הטור הזה של צ' תמים הוא קרן אור בעיתון. אפשר לראות את זה גם בטור שמתפרסם כאן שמדובר במשהו מאוד מיוחד.
צדיקה תמימה13.05.11
15
לכישלון. אין סיבה אחת למה נער/ה נושר. יש הרבה מאוד סיבות. חינוך נוקשהמהבית/גישה שגויה של מחנך/בית עני/הורים גרושים/אלימות במשפחה/ילד חולה במשפחה/שכן רע/חבר קלוקל/בעיות נפשיות. בקיצור המענה צריכה להיות מקיפה, ולא להאשים רק סיבה וצד אחד במערכת המורכבת הזאת. מה דעתכם??
מבין לעומק13.05.11
הם אשמים בכל מקרה שנגרם על ידם.
חיים13.05.11
מדובר על תופעה נפוצה מאד שהיא בהחלט גורם מאד משמעותי לנשירת בני נוער, נכון שיש עוד סבות - אבל זו לא סיבה לא לדבר על זאת הספיציפית שבהחלט נגעה פה ללבם של מרבית הקוראים. צר לי על כל אלו שנגרם להם עוול בלתי יכופר שכזה. בתור משהי שמכירה מקרוב נושר מהסוג הנ"ל אני בהחלט מזדהה אתכם ועם מה שנכתב.
מורן 13.05.11
14
זה לא בסדר להכליל את החרדים כ"מייצרים" בעיות כאחת שעובדת 6 שנים עם נוער נושר יש עוד הרבה פרמטרים לנשירה, ובכל המגזרים. אולי חסרה המודעות בציבור שלנו, אך אשמה? אין לה מקום כאן!
עלומה30.06.15
13
הבעיה שכולם אוהבים לדבר ולהגיב ואף אחד לא עושה כלום
י17.05.11
12
לך תספר לראש התנועה הקדושה שרץ להכניס את השרצים מעמנואל למר"ן ולתת חותמת סוג נחית וסטיגמה של חילוניות מעניין מה מחכה לו ולהם אחרי 120 שנה אז תמים תהיה עד הסוף דרך אגב הכתיבה שלך יפה ומרגשת מאוד נשמח אם תחקור את טיבן של בנות אלו ותעלה את זה בטור מיוחד ואז תראה איך רוצחים באמת נשמות ופולטים אותן מתוך
מירו15.05.11
11
זה יותר אמיתי מאמיתי
אורי צרפתי15.05.11
10
הייתי תלמיד מצטיין אבל מה לעשות לקום בבוקר היה בשבילי סיוט אבל החלטתי אם אני חלש בדבר אחד זו לא סיבה לרפיון לשאר הדברים ובעז"ה גם הקימה בבוקר למנין יגיע בגדר מצוה רודפת מצוה עד שיום אחד באמצע שיעור כללי בפני כל הישיבה שאלתי את הרה"י שאלה, והוא בחר לענות לי כך אני כמעט מצטט : יש לך סרטן ואתה מתלונן ע
מומו14.05.11
כל הכבוד לאביך שיחי' איזה בנאדם גדול מהחיים !!!!!
שישקו16.05.11
אוי נו באמת איזה חינוך אם יש לך נוער נושר - תתן לו כסף?
שוחד?02.06.11
9
איפוא הסיפורים על חז"ל שהשקיעו שנים מזמנם בחסרי כשרונות מובהקים? רבי עקיבא שלימד את בנו של הנשרף בגהינם אלף בית עד שידע לומר קדיש, חכם שלימד את תלמידו 200 פעמים ופעם בגלל חוסר הקשבה הוצרך ללמדו 400 פעם ועשה זאת ללא טינה, רבי חייא שלימד ילדי עניים. התורה ניתנה חינם ולכן צריך ללמדה חינם, בלי שכר גש
יוסל'ה13.05.11
8
היום אני ברוך ה קובע עיתים ומתקרב נשוי עם זקן כיפה שחורה ולבוש שחור לבן וכובע וחליפה ופיאות קטנות,אוהב תלמידי חכמים ומעריץ פרומערס מברך כל בוקר ברוך שלא עשני גוי או כוי (למבינים)כל מקירי מעברי מסתכלים בתמיהה איך נהייתי כזה דוס והתשובה שלי כי אבא שבשמים ריחם עלי ,,עכשיו בכיתי לרגע,,,,,,אין בזה טבע ומ
מ.דוס13.05.11
7
כל מילה נכונה אותם רמים לא חושבים על הנשמה הסוערת הנשמה הקדוןשה מאחורי אותו שמוליק חבל. אני כשמוליק היום איש חינוך נעצרתי בזמן בזכות הורי
אלי13.05.11
6
ברור שזה לא מכוונה רעה - אבל צריך לדעת איך ומתי להעיר ואם בכלל.....
מורן13.05.11
5
הבעיה האימיתית היא שלמעשה אחוזים מסויימים פשוט לא מתאים להם צורת החיים הזו של ללמוד מ תשע בבוקר (ממוצע) עד אחד עשרה בלילה. (בממוצע) ומי שקצת חורג מהכללים ממותג ע"י החברה כבטלן וכו'. ומכאן הדרך קצרה להידרדרות יותר חמורה. הפיתרון המצער אך הנכון הוא, להפנים שישיבות של חצי יום וכו' אינם מיועדות מלכתחי
משמש 13.05.11
4
כדאי שהמורים/רות יכנסו לכתבה הזאת ויבינו סוף סוף מה הם/ן עושות בזמן שהם שופכות את דמם/ן של תלמדיהם/תלמידותיהם!!!
תלמידה שהתנסתה13.05.11
3
אני מכיר נושרים ספרדים, ואשכנזים, חסידים, תימנים, מרוקאים ופולנים. ממשפחות סגורות, ופתוחות, חוצניקיות וישראליות. יפים, מכוערים, רזים, שמנים, חכצים, וטיפשים. זאת מכת מדינה שלא קשורה לשום התנהלות מסוימת. זה קורה בכל מקרה ובכל מצב.
אחד13.05.11
2
כך קבעו חכמינו. כיום הצעירים עולים כנראה על הצעירים בתקופת התלמוד, לכן אלף נכנסים למקרא, וכולם נשארים לתלמוד.
דן סגל13.05.11
שכמעט לא מכניסים למקרא
דן כהן13.05.11
1
כל מילה נכונה ועדיף שיעזבו את ההוראה כמה שיותר מהר המחנכים האלה
דוד13.05.11
אולי גם יעניין אותך
חינוך ילדים

'המקרה' בישיבה וההשלכות לחיים • ריאיון אמיץ עם האברך על הגבולות שחצה כבחור צעיר

ארי טננבוים | 28.03.24

כך נתייחס נכון לילדים

מה לומדים מפורים על חירות נפשית ועשירות, ומה זה קשור להורים? | שלוש גישות לחיים

חיים דיין | 14.03.24

הם מתקשים להירגע?

מה עושים עם אתגר השינה אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז? | אלו השלבים

חיים דיין | 29.02.24

בין שבירת כלים לשבירת לוחות

הבת התקלקלה עד לקשר אסור, כך האבא התמודד בגבורה - והציל אותה | טור מטלטל

משה רבי | 15.02.24

חינוך ילדים

הבטחתי לעצמי שלא אתעלל בילדיי בסעודת שבת - כמו אבא שלי. ומה קרה? זה התהפך עלי

מרדכי רוט | 15.02.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

היכולת להתחבר

כיצד הפרעת קשב קשורה לאתגרים בקיום תורה ומצוות? | טור חשוב להורים

חיים דיין | 15.02.24

עצות מעשיות להורים!

הילד שלך עם הפרעות קשב וכל הזמן הוא אוכל ממתקים ורוצה רק אוכל מסוים? | זה הפתרון

חיים דיין | 08.02.24

מדריך להורים

בלי טעויות: כך תתמודדו עם התעודה המאכזבת של הילד 

טובה אור | 07.02.24

מוגנות בשפת הילדים

הילד מספר שהוא חווה פגיעה חמורה, איך מגיבים? | המדריך להורים ומחנכים

ארי טננבוים | 01.02.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

טור חשוב להורים

הילד מדבר אליכם בצורה מזלזלת וחוצפנית - ואתם נואשים? | אלו הפתרונות

חיים דיין | 01.02.24

ניסוי המרשמלו

"רוצה עכשיו"! כך תעזרו לילדים לדחות סיפוקים

טובה אור | 28.01.24

מוגנות מפני פגיעות

איך נגרום לילד לשתף אותנו בה-כ-ל? | חמשת המפתחות, שלב אחרי שלב

ארי טננבוים | 25.01.24

עיצות חשובות להורים!

מדוע ילדים עם הפרעת קשב נמשכים לנייעס, מסכים ופנטזיה?

חיים דיין | 25.01.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

פגיעות מילוליות

"הוא אמר שאני מגעיל": איך תגיבו לילד הפגוע?

טובה אור | 21.01.24

חינוך נכון לילדים

האם אתם הורים עגולים או מרובעים? ומה ניתן ללמוד מלוח השנה העברי

חיים דיין | 18.01.24

האיפוק שווה זהב

המשבר הנפשי גרר את הבחור המרשים להיכרות בעייתית באוטובוס | סיפור מטלטל

משה רבי | 11.01.24