הם מתקשים להירגע?

מה עושים עם אתגר השינה אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז? | אלו השלבים

שעת השינה היא אחד האתגרים הגדולים להורים לילדים עם הפרעת קשב (ADHD). הם מתקשים להירגע ולעבור למצב של שינה, והלילות (והבקרים) הופכים להתמודדות יומית של הורים וילדים כאחד. מדוע קיים קושי זה, ומה ניתן לעשות כדי להקל עליו? (חינוך)

נדודי שינה | אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

הפרעת קשב קשורה לדחיינות שינה, והשילוב של הפרעת קשב ובעיות בשינה פוגע באיכות החיים ובתפקוד של הילדים. לילדים עם הפרעת קשב יש עיגול דומיננטי ורב-עוצמה. הם חיים את ההווה, עם רגשות ורצונות חזקים שמכתיבים להם את הקצב. הריבוע הוא החלק שמסייע בחיבור לתחושות הגוף, סדר וארגון, קבלת הוראות ובעמידה בדרישות של החיים. כאשר מגיעה שעת הלילה והשינה, העיגול של הילד נמצא בשיאו - הוא עדיין רוצה לשחק, ליהנות, להמשיך את הפעילות המרתקת, וגם נהנה מהריגוש שבאי-השינה. לעומת זאת, הריבוע שבו מנסה להכניס את הילד למסגרת, ודורש ממנו להירגע, להפסיק פעילויות, ללכת לישון.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

המאבק בין העיגול לריבוע בשעת הלילה הוא מלחמה יומית. העיגול של הילד חזק מאוד ומתקשה להרפות. הריבוע זקוק לעזרת ההורים על מנת להצליח בתפקידו - להרגיע את עצמו ולאפשר לו "לנחות" לשינה.

סיבות אפשריות לאתגר:

הילד מרגיש (ולא משנה מה האמת) שכל היום הוא עשה מה ש"צריך" (ריבוע) ועכשיו הגיע הזמן בשביל ה"רוצה" (עיגול). כעת "העיגול תובע את עלבונו מהריבוע": הילד מרגיש שמגיע לו לחיות, שאם הוא יתמסר לגמרי לכללים הוא יהיה עסוק רק בריצוי ולא יחיה באמת. גם כאשר הילד עצמו סובל אחר כך בשל דחיית השינה, הוא מתקשה לראות את העתיד. הוא מרוכז בהווה, בדחף "לנקום" ולהשיב לעצמו את החירות שלו.

הילד מתקשה לעצור את עצמו ו"להתנתק" מפעילות מעניינת שעושה כעת, לטובת שינה "משעממת". שליטה עצמית מצריכה מאמץ, ומעבר לעובדה שהפרעת קשב כרוכה בקושי בשליטה עצמית, בלילה הילד עייף וכח השליטה שלו נמוך יותר. בנוסף, במהלך היום הילד התאפק כדי לשלוט בעצמו ולעמוד בדרישות. כעת "שריר" השליטה העצמית עייף כבר, ולא נותר לו כח לפעול שוב בלילה כדי לעצור הכל וללכת לישון.  

הילד חווה את השינה כלא נעימה והוא מתחמק ממנה. למשל חושש שלא יירדם ונלחץ מכך. ייתכן גם שהוא חושש "להיות עם עצמו" בשקט ולחוש רגשות לא נעימים. היבט נוסף קשור לרתיעה משעמום. הכניסה לשינה מעמידה את הילד בפני מצב של "ריק" מסויים, הוא צריך לא לעשות כלום. מצב זה נחווה כשעמום והילד רוצה לברוח ממנו. הבריחה משעמום גורמת גם לא לחוות את הרגע, לא לחוש את עייפות הגוף.

הילד לא חש עייפות. מצב זה יכול להיות בגלל קימה מאוחרת; שיבוש בחילוף חומרים בגוף שקשורים לשינה; השפעת טיפול תרופתי להפרעה, או בגלל חוסר חיבור של הילד לגוף – כך שהוא "לא מקשיב" לאיתותי העייפות. ה"עיגול" גורם לילד לראות את עצמו במרכז ההוויה, והעובדה שהגיע זמן השינה נחווית אצלו כ"תקלה" בחוץ, לא אצלו. הוא לא מבין רגשית מדוע ללכת לישון כאשר בחוויתו לא הגיע עדיין זמן השינה.

מה עושים?

ניעזר בשאלות מ.ל.א. (מה, למה, איך) כדי לתכנן את הפתרון, רק לאחר מכן נפנה נעבוד בשיתוף עם הילד.

מה – מה המצב הקיים ומה המצב הרצוי? הגדירו את הדברים באופן ברור ומעשי. למשל: אנחנו רוצים שהילד ישן בשעה 21:00 וכעת הוא ישן בשעה 22:00 וגם זה אחרי מלחמת התשה. היעד הוא: שהילד יתחיל להתארגן לשינה בשעה 20:00 כך שבשעה 21:00 הוא כבר יהיה במיטה מוכן לשינה בשמחה. זהו יעד גדול מידי, ולכן נתחיל בתכנון להקדים את שעת השינה ברבע שעה. נשים לב אילו פעילויות נוספות עליו לעשות כדי לעמוד ביעד זה וכיצד הן מתוכננות ו"מפוזרות" נכון בשעות הקודמות לשינה.

למה? - התייחסו גם לעצמכם וגם לילד: למה חשוב לנו לעבוד על זה? באיזו מידה חשוב לנו לעבוד על הנושא? (דרגו 1-10, אם הנושא לא חשוב לכם מאוד, סביר שתתקשו להתאמץ כדי לעבוד על כך בשיטתיות). כעת התייחסו ל"למה" של הילד: למה הוא ישן מאוחר? (חפשו תשובה חיובית, מה הוא מרוויח מזה), למה שירצה להתחיל לשנות את הרגלי השינה שלו? (חפשו תשובה מנקודת מבטו, מה הוא ירוויח מכך לדעתו). 

איך? – באיזו מידה אתם מאמינים שאתם והילד מסוגלים לעמוד ביעד שהגדרתם ב"מה"? (דרגו 1-10, אם נתתם ציון פחות מ-7, חיזרו ל"מה" והגדירו יעד בר ביצוע, גם אם הוא קטן, בבחינת "פתח כחודו של מחט") איך תעשו זאת? אילו כלים עומדים לרשותכם? איך הם נותנים מענה ל"למה"? הנה כמה נקודות לדוגמה:

הקניית הדרגתיות - הגדירו באיזו שעה הילד נדרש לישון בשלב זה, ואילו פעילויות מותרות/אסורות לקראת השינה. יש ליצור שגרה קבועה של שלבים שחוזרים על עצמם מדי ערב. ישנן שתי שיטות לעבור מהעיגול של העירות לריבוע של השינה: נחיתת מטוס משופעת והדרגתית, ונחיתת מסוק אנכית. פעמים רבות הילד לא יודע לנחות בהדרגתיות והוא נותר ער עד שהוא "קורס" לשינה. נרצה ללמד אותו ליצור הדרגתיות דרך פעילויות ש"מאותתות לו להפחית גובה בהדרגה", למשל, מקלחת, פיג'מה, פעילות שקטה, עמעום האור בחדר וכו'. אם החלטתם לעבוד על הנושא, היו נחרצים וברורים. זיכרו נחרצות אינה עצבנות וכעס!

יצירת תנאי שינה – לדאוג שהסביבה אכן מעודדת שינה. למשל, לשמור על סביבה שקטה, לוודא שרמת התאורה בחדר מתאימה לילד. יש ילדים ששעון שתלוי מולם גורם להם להתמקד בזמן ולא להירדם. להימנע משיח על נושאים שמעוררים רגשית את הילד. להימנע מעודף מים וארוחות כבדות בסמוך לשינה. שימו לב אם יש מזון שמעורר את הילד במיוחד. לנסות להגביל את השימוש במיטה רק לשינה ולהימנע משימוש בה למשחק, אכילה ולימוד. להקדיש זמן איכות עם הילד, שיחה, חיבוק וקרבה רגשית. חשוב לשים לב לפעילויות שיכולים להרגיע ילדים מסויימים ולעורר אחרים. לדוגמה, סיפור לפני השינה או פעילות גופנית קלה. אם ישנה בעיה בהירדמות, התייעצו עם רופא הילדים, ייתכן שהוא יציע לכם לקחת "מלטונין" או פתרון אחר.

העבודה עם הילד:

שלב 1 – לשים לב למקומות בהם הילד עצמו סובל/נהנה מהרגלי השינה שלו, ולשקף לו זאת. למשל, "אני רואה שאתה ממש עייף כעת". "ראיתי בבוקר שהגוף שלך סבל מאוד כשהיית צריך לגרור את עצמך מהמיטה". בהמשך שתפו את הילד בכך שאתם מוטרדים מהסבל שלו. "אני רואה שבלילה יש ויכוחים סביב השינה. אתה לא מתארגן בזמן ואנחנו צריכים "להציק" לך. זה מטריד אותי. אני רוצה שיהיו לך ערבים נעימים בלי כעסים".

שלב 2 – שוחחו על הילד על הבעיה ועודדו אותו להסביר איך הוא רואה את הדברים ואילו פתרונות הוא מציע. שימו לב שהפתרונות צריכים לענות על הקושי כפי שהוא רואה אותו. אם אינו מוצא פתרונות, הציעו לו לבחור אחת מבין מספר פתרונות שיעזרו לו לעשות את הערב/בוקר יותר נעים. שימו לב לשלב עיגול וריבוע: אתם עומדים על דרישתכם לשינה בהתאם למה שהגדרתם ב"מה", ואתם חושבים איתו יחד במונחים של "נעים". לאחר שהגעתם להבנות, תוכלו לעשות "מבצע" שמחלק את זמני הערב לפיסות זמן קטנות, לכל אחת מוגדר יעד מסויים ותגמול ש"יעזור לו להרוויח הרגלים נעימים" (המוקד הוא ההרגל החיובי, הפרס רק תמריץ חיצוני).

  • לתגובות: haymdayan@gmail.com

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (95%)

לא (5%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

1
אם מי שיקרא את זה ילך לקבל עצות לטיפול מאנשי מקצוע מוסמכים- דייני. לא ברורה הכשרתו של הכותב ועל סמך הכתוב התוכן הוא על גבול השרלטנות. ידע הקורא וייזהר.
אהרון

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחינוך ילדים:

אל תזלזלו בנפש!

אבא שלו היה בשבילו הכל - גם כשהוא היה במצבים הקשים ביותר, אבא שלו תמך בו, עד שהוא נפטר ונכנס למשבר עמוק | המטפל מרדכי רוט בסיפור על אדם שנכנס לדיכאון עמוק ויצא ממנו (מגזין כיכר)

||
6

אין ילד רע

מה קורה כשילד נולד עם נפש עגולה, אבל העולם מבקש ממנו להיכנס למשבצת מרובעת? כשהוא לא מצליח לעמוד בציפיות – לא של בית הספר, לא של החברים, ולא של ההורים – אך גם אינו מוכן לוותר על מי שהוא באמת? (מאמע, חינוך ילדים)

||
7

"זריקת דופמין"

הסמארטפון. המסך הקטן הזה בכיס, שרוטט, מצלצל, מספק מוזיקה וריגושים, הרבה פחות תמים ממה שהוא נראה | למעשה הסמארטפון ודומיו, על תכונותיהם ואפליקציותיהם, נבנו במיוחד כדי להשתלט על המח שלנו | אצל ילדים? הנזק קשה הרבה יותר והוא גם עלול לפתח הפרעות קשות | מחקרים, נתונים מטרידים, וגם: כך תגלו אם אתם מכורים (חדשות, דיגיטל) 

||
9

הכדור בידיים שלכם

שיעורי האבחון של ADHD בשיא – מחקרים חדשים מערערים על ההנחה שמדובר בהפרעה ביולוגית בלבד, ומצביעים על קשר בין טיפול בריטלין לעיכוב בגדילה | כל הפרטים ממאמר מעורר הדים בניו יורק טיימס (בריאות)  

|

כנגד ארבע בנים | פרק ג'

חוקר הילדים הנודע, ז'אן פיאז'ה, לא רק תיאר את התפתחות החשיבה של ילדים – הוא שינה את הדרך שבה אנחנו, ההורים והמחנכים, מסתכלים עליהם | במקום לראות בלמידה תהליך של "מילוי הקנקן", הוא הראה שילדים בונים את הידע בעצמם, דרך חקירה, ניסוי וטעיה | הכתבה שלפניכם תיקח אתכם למסע בין שלבי החשיבה של ילדים – עם דוגמאות מהבית, תובנות מהכיתה, והשוואה לגישות אחרות שילוו אתכם כהורים שרוצים להבין, להוביל, ובעיקר – לאפשר לילדים לצמוח (פסיכולוגיה)

||
2
ש

18 שנות ותק

עם שיטת הלימוד המהפכנית, הליווי האישי הצמוד וההכנה המעמיקה – מרכז מ.ל.מ מבטיח לך הצלחה במבחני הדיינות, הטוען הרבני והרבנות, כפי שמעידים אלפי בוגרים מרוצים! (חרדים)

בשיתוף מ.ל.מ|מקודם|
1

החיבוק שיציל את הדור הבא  

עליונים למטה ותחתונים למעלה? כן! זהו סוד ההצלחה של הדור הבא. וגם, סיפור מרתק על בן הכפר שהציל עיירה שלמה בזעקת 'קוקוריקו' - והנמשל לכך, ארבעת הבנים המוזכרים בהגדה של פסח, לחבק ולקבל | סוד 'הקסם הצפתי' (מגזין כיכר) 

||
3

דילמה

פעם ילדים גדלו כמעט מעצמם - שיחקו בחוץ, הסתדרו לבד, וההורים לא נדרשו לקרוא אינסוף ספרי הורות. היום? כל צעד דורש מחשבה, כל בעיה מחייבת התייעצות, וכל הורה מרגיש שהוא צריך להיות גם מחנך, גם פסיכולוג וגם מפיק אירועים. אז האם באמת נהיה קשה יותר לגדל ילדים, או שפשוט הפכנו את זה למשימה בלתי אפשרית? (חינוך ילדים, מאמע)

||
9

החיים הם לא בית משפט

הגיע היום הזה, אותו לא אשכח. זאת הייתה חדוה -  החברה הזו שאבא שלי כל כך נלחם שלא אתחבר אליה -  היא שאלה אותי שאלה שהרסה אותי ושברה לי את הלב: "איך את מסבירה את זה שאבא שלך כל כך שמר עליכם בבית, ואחים שלך יצאו ככה?" (מגזין כיכר)

||
37

אסור להדחיק

בדיוק כמו שהולכים לרופא שיתן לנו מזור לבעיה פיזית, כך אנו חייבים ללכת לרופא כשיש בעיה נפשית. נושא הפגיעות בציבור החרדי אמנם שבר שתיקה, אך עדיין יש בעיות ואסור לנו להתעלם מהן | מרדכי רוט בטור כואב (חינוך ילדים)

||
9

טור חובה להורים!

המטפל הרגשי מרדכי רוט, מספר השבוע סיפור מצמרר על האברך שלא הבין את בנו, צעק, צרח וביזה אותו - ורק אחרי שהוא עזב את הבית ועבר להתגורר עם חברים בתל אביב, הוא הבין את הטעות שעשה וכתב לו מכתב מצמרר במיוחד (מגין כיכר)

||
22

גבולות ואהבה

כולנו מכירים את הרגעים המתישים בהם אנו מוצאים את עצמנו שוקעים בדיונים אינסופיים על סוכריות, שעת שינה, או צעצועים- אז כיצד מצליחים להציב גבולות ברורים מבלי להרגיש שאנחנו מוותרים על החיבור וההבנה? ומה עושים כשהילד לא מבין, אבל גם לא מפסיק לשאול? יש דרך שבה גם גבולות ברורים, גם הסברים וגם אהבה יכולים להתחבר (חינוך ילדים)

||
5

הסוף לוויכוחים מתישים

אם גם אתם מוצאים את עצמכם כל יום מנהלים דיונים אינסופיים עם הילדים, תוך שאתם ממציאים תירוצים יצירתיים לשאלה המפורסמת "למה לא?", כנראה שאתם מבינים בדיוק את מה שאני מרגישה | אז זהו- יתכן והפתרון לכל העניין נמצא במשפט אחד פשוט, שלפני כמה דורות היה נחשב לדבר מובן מאליו (חינוך ילדים)

||
109

אנחנו יכולים לעצור את החרם הבא

דפדפתי הלאה, ומול עיניי ראיתי תיעוד יום-יומי ממה שיוכי עברה. את הסבל, הבושות והפגיעה בנפש הרכה שלה. נשברתי, מעיניי זלגו דמעות. הבנתי פתאום את השינויים הגדולים של יוכי, את האימפולסיביות, ההסתגרות, הדיכאון שהבת שלי נמצאת בו (משפחה)

||
29
ש

פורץ את כל הגבולות 

מותג רכבי היוקרה, פורץ את גבולות העיצוב, הביצועים והחדשנות ומביא בשורה לאלו המחפשים משהו חדש ושונה ושירות בלתי מתפשר, שביחד יוצרים חוויה שהיא מעבר לציפיות.

בשיתוף כלמוביל|מקודם

הניצוץ הקטן

חנוכה. עם כל הסופגניות הטבולות בשוקולד, אנו עשויים לשכוח את המשמעות העמוקה של האור הזה | בשגרת היום-יום, אנחנו כהורים מוצפים בכמויות של משימות ודרישות: הבית רועש, הציונים לא תמיד כמו שציפינו והמריבות לא נגמרות, אבל בתוך כל הרעש הזה, מסתתר אור אחר- לא האור של הנרות, אלא האור של הילד שלנו | איך אנחנו, כהורים, יכולים להפסיק לרגע, להתמקד ולראות את האור הייחודי שבו? 

|

שיעור לחיים

ילדים ודמי כיס – האם זו הזדמנות ללמד אותם אחריות כלכלית, או מתכון לתרבות צריכה מופרזת? כמו הרבה סוגיות הוריות, גם כאן יש דעות חלוקות | אז מה אומרים המחקרים? מהם היתרונות והחסרונות של דמי כיס? ואיך ננצל אותם ככלי חינוכי? (ילדים, מאמע, משפחה)

||
2

המדריך המחקרי המקיף

מדריך מעשי ומקיף להורים המעוניינים לפתח ולחזק את הביטחון העצמי של ילדיהם - עם שיטות עבודה מוכחות, כלים פרקטיים ודרכים יעילות מבוססות-מחקר | מותאם לכל הגילים ושלבי ההתפתחות: החל מהגיל הרך, שנות בית הספר היסודי ועד ההתבגרות |  'וזכני לגדל' (חינוך)

||
2

המשולש החינוכי

כשמילים נכתבות מתוך כאב, הן נושאות עימן משקל שלא תמיד נשמע בין השורות. בשדה המורכב של חינוך, בין כיתה עמוסה לתוך הבית הפרטי, ישנם רגעים שבהם המורה וההורה מוצאים את עצמם ניצבים משני צידי המתרס, כל אחד עם תחושותיו, כאביו ותסכוליו | שני מכתבים חשופים שכתובים בלב גלוי משקפים את המתח הזה – אך האם מאחורי המילים מסתתר גם מפתח להבנה חדשה? (חינוך ילדים, משפחה, מאמע)

||
1

"מעל הזמן"

השמש זורחת, הציפורים מצייצות, והיום החדש התחיל. רק אצלכם בבית, נראה שמישהו שכח לעדכן את הילד שלכם שהזמן זז קדימה. בעודכם עומדים מול הדלת עם תיק, מפתחות ופרצוף לחוץ, הוא יושב ברוגע על הרצפה, מתבונן בנעל כאילו היא יצירת אומנות מהמוזיאון הלאומי | שוב פעם הוא מוכיח שהזמן, לפחות מבחינתו, הוא מושג גמיש מאוד- ואתם מתפוצצים- אבל אל דאגה, עם קצת אסטרטגיה, אפשר ללמד גם את הילד הכי "רגוע" בעולם לגלות את קסם השעון (ילדים, נשים, מאמע)

|
ש

טרגדיה בביתר

אי אפשר לתאר במילים את גודל הטרגדיה של משפחה גולדברג מביתר עילית, עם פטירתה של האם הצעירה מרת אסתר חנה גולדברג ע"ה • בשעה שהציבור קרא בבית הכנסת, 'דודי ירד לגנו ללקוט שושנים', השיבה נשמתה ליוצרה • בעלה האברך הרה"ג ר' צבי גולדברג שליט"א נותר עם בת השנתיים ועם התינוקת הרכה שלא זכתה להכיר את אמה (חרדים)

אסף מגידו|מקודם
זמני היוםמזג אווירפנו אלינוקריירהמדיניות פרטיות