כיכר השבת

מנהל או גנב

מוסד או סמינר שלא מקבל ספרדים - הוא גנב, כך פסק מרן הגרי"ש אלישיב. בן אדם רוצה לקחת לעצמו חומרות? אין בעיה, שיפתח מוסד פרטי. אך כל עוד מדובר בבית-ספר או סמינר שמקבל כספי ציבור, הוא חייב לקבל ספרדים.

36
חיים כהן | כיכר השבת | ה' באלול | 20.08.15
חיים כהן
חיים כהן (צילום: עזרא לנדאו, באדיבות מגזין עמי)

כידוע, מו"ר מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל פסק, לא כאמירה השקפתית אלא כפסק הלכתי לכל דבר, כי מוסד או סמינר שלא מקבל ספרדים - הוא גנב. הפסיקה הזו, כפי שהסביר, היא שכיוון שהממונה על ציבור מקבל כספי ציבור, הוא מחויב לקבל את הספרדים שהם חלק מהציבור, שאם לא כן - הוא גנב. הגרי"ש הוסיף: בן אדם רוצה לקחת לעצמו חומרות? אין בעיה, שיפתח מוסד פרטי. אך כל עוד מדובר בבית-ספר או סמינר שמקבל כספי ציבור, הוא חייב לקבל ספרדים.

והנה, בתקופה האחרונה התגלה לנו ציבור גדול, מכובד וחשוב שכל חטאו הוא שהוא יצא לפרנסתו, שגם הם נתקלו בתופעה הזאת של האפליה, עליה הספרדים זועקים במשך שנים. וראו זה פלא: דווקא לפני שבוע, בפעם הראשונה אחרי כל-כך הרבה שנים, שמענו את יו"ר ועדת הכספים ח"כ הרב גפני שאומר שמוסד שלא יקבל את הבנות של החרדים העובדים הוא יעצור לו תקציבים.

אני שמח מאד שהרב גפני יצא בהצהרה כזאת, רק מצער אותי למה כשזה נגע כל השנים האחרונות לציבור הספרדי לא שמענו ממנו אמירה כה חדה כמו עכשיו. ולגופו של עניין: אין ספק שהפסיקה של הגרי"ש אלישיב שאמר שכל מי שמקבל כספי ציבור חייב לקבל את הספרדים, חלה בוודאי ובוודאי גם על הציבור הזה, שאין ספק שהם חלק מ"הציבור".

עד שלא יוכח אחרת, שהם לא חלק מהציבור החרדי, צריכים לדעת שמנהל מוסד שלא מקבל את בנותיהם, הוא בגדר גזלן וגנב.

ובאותו נושא: שוב עלה לאחרונה פתרון אפשרי לבעיית הסמינרים, להפוך את הסמינרים לאזוריים. הפתרון הוא מבורך, אבל חייב להיות תנאי בצדו: יש שתי רשתות חינוך חרדיות גדולות: החינוך העצמאי ומעיין החינוך התורני. אין ספק שאין תחרות ביניהן וכל אחת מהן עובדת בציבור מסוים לפי ההבנות השקטות של החלוקה ביניהן. אבל צריך לדעת, שאם הדבר הזה של הקמת מוסדות וסמינרים אזוריים לא יבוא בשיתוף פעולה של כלל הציבור החרדי, זה יהיה פתח גדול מאד לציבור הספרדי להתנתק לגמרי מהמוסדות האשכנזיים ולפתוח מוסדות משלו מהתחלה ממש, מכיתה א', ובכל מקום, גם באלה שעד היום שלטו בהם מוסדות החינוך העצמאי. הרי 70 ואולי 80 אחוז מהתלמידים ב"חינוך העצמאי" שייכים לציבור הספרדי, ומעניין מאד שכיום כמעט כל המנגנון - רוב המורים ובטח המנהלים במוסדות האלה, הם לא ספרדים.

אם לא תהיה תמיכה האשכנזית מוחלטת בהובלת הפיכת הסמינרים לחלוקה אזורית, הציבור הספרדי יצטרך לדאוג לעצמו מחדש ולפרק את כל המוסכמות השקטות שקיימות כיום. אם תיאבקו בהם בנושא הזה, הם ישברו את הכלים בכל מקום. עד היום החינוך העצמאי דואג לכל התלמידים עד לכיתה ח', ומשם התלמידים והתלמידות הספרדים נופלים כמעמסה על המערכת - בשל האפליה שמתחילה בגיל הזה ומאין פתרונות.

אם המצב ימשיך כך, הציבור הספרדי יתחיל לדאוג לתלמידים האלה לא מכיתה ח' אלא מהתחלה, במוסדות שיוקמו על טהרת הספרדים, יקום מנגנון רחב שייכנס גם לאזורים "של" החינוך העצמאי, ערי הפריפריה הספרדיות שמשום מה עד היום היו בידיים שלהם.

הבלון של כחלון מתפוצץ

אחד מהנושאים הכי בוערים שעלו בבחירות האחרונות, היה "יוקר הדיור", כשהכל דיברו על כך שלא יתכן מצב כזה שזוג צעיר לא יכול בשום סיטואציה לקנות דירה. בעקבות זה, קמה מפלגה חדשה שהעומד בראשה, השר כחלון, התגאה בזה שהוא ה"רפורמטור" מספר אחד, ושכשם שהוא ביצע מהפכה בשוק הסלולרי - הוא היחיד שיכול לעשות את זה גם בנושא הדיור, ובעיקר על הנושא הזה הוא הלך לבחירות.

אחרי הבחירות הוא קיבל מה שקיבל, ולא רק זה, אלא עוד כבר עם חתימת ההסכמים הקואליציוניים התברר שלא היה שר אוצר עם כל-כך הרבה כח ביד: משרד האוצר, תיק תכנון ובנייה, משרד השיכון ואיכות הסביבה וכו'. כל הפתרונות האפשריים לבעיות הבירוקרטיות שעד היום שטענו שהן הגורמות לעליות במחירי הדיור - מרוכזים בידיים של שר האוצר.

והנה, ראו זה פלא, שהשבוע הוכח ברבעון של האחרון של השנה, שלא רק שמחירי הדירות לא ירדו, אלא הם עוד עלו.
ראשי הדוברים מסביב לכחלון יצאו לתקשורת להסביר שהבעיות הן בגלל הריבית הנמוכה שיש בעולם, ואם הריבית בארה"ב, למשל, תעלה קצת - זה יחזיר את המשקיעים. אבל השאלה היא: אדון כחלון, אם ככה בשביל מה לקחת את משרד השיכון? בשביל מה לקחת את מחלקת תכנון ובנייה ואיכות הסביבה? אם כל הבעיה היא בריבית בעולם ואתה לא יכול להתמודד מולה, אתה אפילו לא רפורמטור.

והשאלה היא: איפה כל ההבטחות שלך? ואולי באמת הבעיה של כחלון היא שמדובר בהבטחות שהן בלון נפוח ותו לא. הרי לא יתכן שבן אדם שיש לו כל-כך הרבה כח בידיים לא מצליח, לפחות, להקפיא את מחירי הדירות. אז אולי באמת מתחת כל הכיסוי הזה של כחלון, בסופו של דבר הוא פקיד של ראש ממשלת ישראל נתניהו שדוגל בשיטה של כלכלה קפיטליסטית, ולראיה ראו מה קורה בנושא הגז עם כחלון: הוא, כשלעצמו, פסל את עצמו מלתמוך או להתנגד במתווה בשל "ניגוד עניינים", אבל לחבריו בסיעה הוא נתן חופש הצבעה. וכי למה? אם אתה אוחז שהנושא גרוע, תן הנחיה להתנגד. זוהי רק ראיה קטנה לבלון הנפוח, שפשוט התפוצץ לנו בפנים.

תוכן שאסור לפספס
36 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
22
ואני חשבתי שחברי הכנסת החרדים דואגים למען כבוד שמים ולא למען כבוד הכסא. אם מרן הגרי"ש זצ"ל פסק מה השאלה מי הצביע ולמי ? גם משפחות אליטה ספרדיות נזרקו מכל המדרגות בהשפלה !
יוסי23.08.15
21
ממתי גפני נלחם למען מישו אחר?
שונא את גפני22.08.15
20
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אריה22.08.15

הצגת כל התגובות

19
למה אחמד טיבי לא מתגייס לצה"ל???? מה השאלה הזאת בכותרת? מטומטם!
מאיר הלוי21.08.15
18
תשובה: בגלל שהוא לא מייצג אותם. מה הוא חייב להם?
אפרת21.08.15
למה מי בוחר ובחר בגפני לא הספרדים ? מחזיקי עדס ,סאלם, טולידאנו, בן נעים, ועוד מטורפים שאומרים לתלם להם לבח ג'
אהרן23.08.15
17
אתה צריך לחדד בדבריך את העוול הנוראי שעד כיתה ח הבנות הספרדיות חייבות ללכת לבית הספר האזורי כאשר שם כל המורות והמנהלות מבני הגזע הלבן אך בכיתה ח תעשה הסלקציה כאשר כל הבנות האשכנזיות יתקבלו לסמינרים מסוימים והספרדיות לפי מכסה כאשר אלה שלא תתקבלנה יתבזו בעיני כל חברותיהן והם ובני משפחותיהין יזילו דמעו
יוסי21.08.15
16
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איציק21.08.15
15
לייצג את אלו שהצביעו עבורו, מי שהצביע לש"ס, יחד, הליכוד - שילכו אליהם שיטפלו בעניינם!!!!!
אשכנזיה21.08.15
14
אף אחד לא בא והצהיר שהוא לא מקבל ספרדיות ותמיד היו אחוזים מסוימים של ספרדיות בסמינרי האשכנזים לכן לא יכלו כ"כ להלחם בזה כי תמיד יכלו לטעון ספיציפית לא קבלו תלמידה זו כי... (ובינינו בירושלים לא נותנים הזדמנויות לסמינרים חדשים וכשבסמנירים הגדולים צריכים להתמודד עם רישום עצום כיש מקום לשליש מהבנות שנרש
קצת מחשבה21.08.15
13
של השנה. הממשלה קמה בסוף מאי, זמן מועט מדי בכדי שתהיה לו השפעה.
שי21.08.15
12
ישר כוח
דודו21.08.15
11
בעטו בכם ובכל זאת המשכתם להיתלות בהם כעבד נרצע ביזיתם כל מורשת ספרד עכשו הגיעו מים עד נפש התעוררתם. לא בטוח אתם עדיין עבדים שלהם
משוכנז=זבל21.08.15
10
משום שברגע שייפרדו לגמרי ,יוקמו בתי ספר יסודיים לספרדיות מה שאומר שרשת בית יעקב תצטמצם ב50 אחוז קרי מחצית מהמורות האשכנזיות [ממשפחות האליטה בדרך כלל...]נשארות ללא עבודה. וכפי שציין צביקה כהן גם בתי הספר הפריפריים של החינו"ע יעמדו מול תחרות עם הרשת החדשה ומי ישלם את המחיר? בעיקר מורים/מורות אשכנזים..
מדהים21.08.15
9
חשבון פשוט!
שירה21.08.15
8
נראה לי שאתה צריך לחדד את האמירה על עצם העובדה שמחייבים את בנות האברכים הספרדים ללכת עד כיתה ח לבית יעקב האזורי ובכיתה ח כל האשכנזיות הולכות לסמינרים מסויימים ואת הספרדיות שרוצות להמשיך עם חברותיהין מקבלים לפי מכסה וכך נשברות בנות ומתייסרות משפחות מי התיר להם לתפוס את החבל משני ראשים זה פשע !!!!
אברהם21.08.15
אם זה רק היה ניחא, הבעיה שגם הבחורה שלמדה אצל אשכנזים היא לא רוצה שידוך בחור ספרדי מישיבה ספרדית .כי המורות האשנזיות לדותם כי בחור מישיבה ספרדית יתן לה לאכול בכפית ברשל ובחור מישיבה אשכנזית יתן לה לאכול בכפית מזהב. ב"ה ראינו בעינו איך הכל שקר וכזב,
יאיר23.08.15
7
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי 21.08.15
6
מראה לאשכנזים איך הדג אוכל במבה
דוד26.08.15
5
מאיפה האובססיה הזאת לתקוף את נציגי הציבור האשכנזי בכל הזדמנות ? איפה זה היה בכל השנים בהם היית יד ימינו/נהגו של הגרי"ש אלישיב ? אולי ביקשת ג'וב ולא נתנו לך ? ועל הדרך ספר לנו אולי מי מילדיך או ממשפחתך לא התקבל לאיזה ישיבה שחשבת שיש לך קשרים ופשוט לא ספרו אותך שם ..................
משה משה 21.08.15
תפסת נכון,ובדיוק כשמרן רבינו אלישיב זצ"ל היה חי אף אחד לא התלונן כלום!האם זה אומר לך משהו? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שליט"א21.08.15
4
היגיע הזמן שהציבור הקדוש הספרדי יבדוק היטב ,מדוע הציבור מנסה להכניס את בניו ובנותיו למוסדות אשכנזים ולא לספרדים.
אהרון21.08.15
אם האשכנזים כ"כ גרועים למה הם נלחמים להכניס את ילדהם למוסדות האשכנזים???
אני21.08.15
מאות מורות אשכנזיות הביתה כשבתי הספר שלכם יצטמצמו בחצי
צביעות21.08.15
את הטובות הם שלחו לאשכנטוזים ואותנו הפקירו עליכם באמת נאמר פרענקים
ספרדי21.08.15
3
הצביעות של חיים כהן מתבטאת באופן קבוע בסתירה המובנית הקיימת בהגיגיו. הרי במשך שנים ישבת בחצרו של הרב אלישיב, האפליה המדוברת חגגה אז בדיוק כפי שאתה בעצמך כותב, גם כנגד ספרדים וגם כנגד חרדים עובדים. גפני היה אז ח"כ בדגל התורה בדיוק כפי שהוא היום. אז מה נזכרת ? איפה היית אז? אתה יודע לצטט מאוד מאוד יפה
חנן24.08.15
אני יכול להגיד שהוא טיפל בנושא הזה כולל הצער תקציבים לסמינר שלא קיבל ספרדיות דרך שרת החינוך לימור לבנת אני מתגעגע לעדכן את הרב אלישיב גפני היה מסתיר ממנו
בשם חיים 25.08.15
2
בעצם למה עכשו גפני פתח את פיו ???? אין לא בררה ועל זה נאמר רשע עונה אמן בעל כורחו !!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ס.ט 23.08.15
1
די כבר גילנו את החינוך הכושל של האשכנזים. הבעיה שהספרדים כל הזמן רוצים להיות במחיצתם. אותם מעניין רק ביזנס, לא תורה ויראת שמים מדומה
אשכנזיה23.08.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

"מהסכסוכים הגדולים שנידונו בישראל"

הדרמה במשפט גרטלר גרטנר: הבורר הכריע במשפט העשור

חזקי שטרן | 25.04.24

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

אור זרוע לצדיק

אלפים בהילולא השנתית לאדמו"ר רבי מאיר אבוחצירא זיע"א | תיעוד

חיים רוזנבוים | 25.04.24

היסטוריה ואקטואליה

הניסוי החדשני ב'מצות מכונה' גרר סכסוך בין הרבנים הגיסים

ישראל שפירא | 25.04.24

יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ

שידור חי | מעמד ברכת כהנים בכותל המערבי • צפו

כיכר השבת | 25.04.24

להוי כעפרא דארעא 

הגרמ"צ ברגמן שרף את החמץ סמוך למעונו | תמונות

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

ומשפע מצוות תפילין

כך נחגגה בר המצווה לנכד של גדולי הרבנים | תיעוד

חים רוזנבוים | 25.04.24