כיכר השבת

אחד על אחד עם ישי כהן | צפו

השר חילי טרופר בראיון: גם גנץ סבור שצריך לפעול ברפיח; אין פוליטיקה בקבינט המלחמה

הנסיעה של השר גנץ לארה"ב ולונדון בניגוד לעמדת ראש הממשלה; העימותים בתוך קבינט המלחמה; ההבטחה שלו שאין שיקולים פוליטיים בניהול המלחמה; עד מתי תישאר 'המחנה הממלכתי' בממשלת החירום? האם צריכים ללכת כעת לבחירות והסערה הגדולה סביב חוק הגיוס • השר חילי טרופר בריאיון מיוחד לישי כהן (ארץ)

7
ישי כהן | כיכר השבת | ג' באדר ב' | 13.03.24
צפו בריאיון המלא (צילום: אשר רוט | עריכה: למי עזוז)

אני רוצה לפתוח עם הביקור של השר בני גנץ בארצות הברית. אתה מבין את הביקורת של הליכוד על הביקור הזה?

"מי שבודק את הדברים בראייה הצרה של הפרוצדורה, אני מבין מה הוא אומר אבל אנחנו בעת של מלחמה וצריך לשים בצד שיקולים מפלגתיים ולהתמקד רק בשיקולים הלאומיים.

"הדבר הנכון לך ולי, זה שכמה שיותר מחברי הממשלה, בטח חברי קבינט המלחמה, יטוסו לשם. שגלנט יטוס, שישראל כץ יטוס...".

היה נכון לצאת לביקור המדיני כשראש הממשלה אומר: "אני לא מוכן שתיסע?"

"היה נכון, אבל אני אומר שראש הממשלה בשביל שיקולים פוליטיים ניסה למנוע את זה. אתה אומר שכל הסיבה שנתניהו לא אהב את הטיסה של גנץ זה שיקול פוליטי בלבד? שום שיקול מדיני, שום שיקול ביטחוני?

"אני לא מצליח לחשוב על איזשהו שיקול ענייני. הרי טוב לישראל שכמה שיותר משריה הבכירים יהיו שם, כדי לתווך לאמריקאים.

"הרי יש לנו שם מחלוקות. טוב שיהיו שם כדי ללבן את המחלוקות בחדרים ולייצג את העמדה של ישראל. בני גנץ לא טס כאזרח פרטי".

אבל אומרים לך בליכוד: "זה ניסיון לייצר ממשלה בתוך ממשלה... יש את הקו המדיני של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויש את הקו המדיני של בני גנץ שבא ועוקף אותו"

"אין מחלוקת בעניינים האלה. יש ראש ממשלה אחד. יש ממשלה אחת, שאגב, אנחנו נכנסנו אליה כדי להיות מתחת לאלונקה בשעת מלחמה. אבל יש גם מדינה אחת. והמדינה אחת הזו של ישראל - צריכה שכולנו, בוודאי ההנהגה שלה, ישימו את כל השיקולים של האגו, את כל השיקולים של הפוליטיקה בצד ורק מה שטוב לישראל צריך להיות.

"אני אמרתי כך לפני שהוא טס, וכשהוא חזר ועדכן אותי מה היו ההישגים שם, אני לא אפרט אבל כולם צריכים לשמוח שהוא היה שם.

"אבל מנגד אומרים לך, השיקולים הפוליטיים הם שלך... של המחנה הממלכתי. אתם רוצים להציג את בני גנץ - הנה עוד מנהיג מדיני. מתקבל בבית הלבן אצל סגנית הנשיא קמילה האריס, נפגש עם ראש משלת בריטניה

"לא סתם, ראית, לא עשינו מסיבות עיתונאים ולא עשינו רעש כדי שאף אחד לא יוכל להגיד שזה פוליטיקה ודברים כאלה הנחו אותנו.

"יש מלחמה עכשיו. ארה"ב היא הידידה הכי חשובה שלנו. יש איתה מחלוקות אבל אנחנו צריכים אותה בשביל היחסים הבינלאומיים. אנחנו צריכים אותה בשביל ההצטיידות, אנחנו צריכים אותה בשביל לקדם מתווה בינלאומי, אנחנו צריכים אותה בשביל הלגיטימציה הבינלאומית,. בשביל זה גנץ טס".

לדבריו: "כל ישראלי פטריוט, לא משנה למי הוא הצביע ובמי הוא תומך, חייב לשמוח שהוא (גנץ) היה שם - כפי שאני אשמח אם ראש הממשלה יטוס לשם. אני אשמח בכך.

"נניח שאני מסכים איתך בכל התזה הזו של הסוגיה של הטיסה לשם. ביום ראשון בבוקר כשאני מתעורר, ואני שומע את הטקסטים של נשיא ארצות הברית ביידן, על מדיניות הממשלה ועל ראש הממשלה, אני שואל... זה מה שקורה יומיים שלושה אחרי הביקור של השר גנץ?

"אין לו אבק קסמים לפזר. המחלוקות - הן מחלוקות משמעותיות. עכשיו, הקרבה והשותפויות עמוקות יותר מכל המחלוקות, ונתגבר עליהן. אבל זה תהליך מורכב מול ארצות הברית שגם ראש הממשלה שותף בליבון העניינים, גם השר דרמר, גם השר גנץ, גם השר גלנט וזה מצויין.

"כל מי שיכול לסייע לישראל לנצח במלחמה, ובשביל זה אנחנו צריכים את ארצות הברית לצידנו - טוב שיעשה את זה".

אבל אתה שומע את הדברים של נשיא ארצות הברית ביידן על ראש הממשלה נתניהו. מה אתה חושב?

"אני חושב שמוטב שכל מדינה תעסוק בשאלות הפוליטיות בתוך עצמה".

לא אהבת את ההתערבות של ארצות הברית?

"אני לא במקום עכשיו של לדרג או לתת ציונים לארה"ב. אני חושב שהיא שותפה סופר חשובה, יש לנו מחלוקות איתה, ומוטב שככל שנוכל ללבן את המחלוקות בתוך החדרים הסגורים כך נעשה, וזה נכון לשני הצדדים".

הביקורת מבחינתך של ביידן על ראש הממשלה, היא על ראש הממשלה נתניהו או על המדיניות של ממשלת ישראל?

"אני לא נכנס לזה. אני יודע שיש מחלוקות. גם גנץ חושב שצריך להיכנס מתישהו לרפיח.

הזכרת רפיח, אז הנה רוב הביקורת של ארצות הברית היום, זה חשש מפעולה ברפיח, גם גנץ חושב שחייב להיכנס לרפיח

"זה בדיוק מקעקע את הטענה שהחשש הוא שלא נביע את אותה עמדה שם (בארה"ב). גנץ התקשר לראש הממשלה לפני שבת כדי לומר לו: "בוא נתאם מסרים". גנץ הלך לשם ואמר להם בדיוק כמו ראש הממשלה - צריך להיכנס לרפיח. יש שם עוד חטיבה, עם 4 גדודים, וצריך לחסל אותם כדי להכניע את שלטון החמאס.

"בעניין הזה אנחנו רואים עין בעין, ולכן זה עוד יותר חשובץ גם מי שניסה לטעון שזו פוליטיקה, איזו פוליטיקה יש? שנינו חושבים שצריך להיכנס לרפיח, ולהכריע אותם.

"סוגיית רפיח - קודם כל אני מקבל את זה שצריך להיזהר מהמספר הזה של 30 אלף חפים מפשע שנהרגו. רובם, או חלקם הגדול הם מחבלים ארורים, שטוב שהם מתו.

"וגם אנחנו, חלילה מי שחף מפשע ונפגעו, זה לא כי עשינו את זה מתאווה. אנחנו שונים מהחמאס. עשינו את זה כי החמאס השתמש בהם כמגן אנושי".

אבל זה מספר שגם ארה"ב משתמשת בו, וזה אולי הנזק המדיני או התדמיתי הגדול של מדינת ישראל...

"אז לכן אני בכל מקום, גם אצלך עכשיו, אומר שלא נהרגו 30 אלף אזרחים חפים מפשע. נהרגו חפים מפשע אבל הדם שלהם על ידי החמאס בלבד. שנלחם מתוך בתי ספר, נלחם מתוך מחנות של אונר"א, ומתוך מבנים אזרחיים.

ג"ם לגבי רפיח - אנחנו לא ניכנס לרפיח כדי להרוג חפים מפשע. אנחנו ניכנס לרפיח כדי לחסל את גדודי החמאס. נעשה כל מה שאנחנו יכולים כפי שעשינו עד עכשיו, כדי להזיז את החמאס".

הרמדאן הוא מכשול מבחינתם (הממשלה) בשביל להיכנס לרפיח? השיקול של חג הרמדאן זה שיקול מבחינתך כדי לדחות את המבצע ברפיח?

"השיקולים שלנו מתי להיכנס לרפח - אני לא אתייחס לתזמון בגלל שגם האויב מאזין לנו... אבל השיקולים שלנו האם להיכנס לרפיח אלו שיקולים רק של מדינת ישראל. אלו שיקולים של מוכנות, של אמצעים, של סידורי כוחות".

רמדאן לא חלק מהשיקולים?

"אנחנו ניכנס ברגע שנחשוב שזה נכון. אני לא חושב שזה נכון להנהל על פי הרמדאן, אלא על פי מה שנכון למדינת ישראל".

אני אשאל שאלה אחרת בסוגיה הזאת. איפה המחלוקות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר בני גנץ בכל מה שקשור למלחמה הזו חרבות ברזל?

"קודם כל, בגלל שאני פטריוט ישראלי, אני לא רוצה להעצים מחלוקות. יש דברים שאנחנו רואים שונה. בוא נתחיל מהמקום המשותף והוא המקום העמוק והרחב בגללו נכנסנו (לממשלה) ומאחוריו רוב הישראלים... כשנסתכל אחורה, לא משנה אם הצביעו נתניהו או גנץ, כולם ניצבים מאחורינו.

"צריך להכניע את שלטו החמאס. יישארו חמאסניקים אבל שלטון חמאס אשור שיישאר בסוף המלחמה. להשיב את החטופים ולתת ביטחון לתושבי ישראל בעיקר בדרום. אלה המטרות. מאחוריהן אנחנו מאוחדים כחזית אחידה".

בסוגיית החטופים יש מחלוקת? הייתה איזו הצעה ששאתם אמרתם שזהו הרע במיעוטו ונתניהו אמר לכם סטופ?

"קודם כל אין כרגע על השולחן משהו שמביא אותנו לדילמה. יכול להיות שנגיע לשם. אבל כרגע החמאס, גם להצעה של המתווכות, שמבחינתנו אמרנו שהיא בסיס לדון עליו - אפילו לזה החמאס אומר שהוא לא מסכים".

כשאתה שומע טענות שראש הממשלה לא רוצה את החטופים או שהוא מונע עסקה, ממה שאתה יודע מהחדרים הסגורים לא הגענו לרגע שהייתה עסקה ונתניהו מנע אותה?

"לצערי, עוד לא הגענו לשם. אנחנו לא מצויים בצומת שחמאס מציע משהו שחלקינו מסכימים וחלקינו לא".

אז הביקורת בסוגיה הזו על ראש הממשלה לא נכונה?

"אני לא יודע לדבר בשם המבקרים. אני אומר לך מתוך החדר. כרגע, בנקודת הזמן הזו, זה נכון שאנחנו במחנה הממלכתי יותר דוחפים לדבר הזה כי זה חשוב לנו אבל אני לא חושב שזה לא חשוב למישהו אחר. וכרגע, בנקודת הזמן הזו, אין איזו הצעה שהקבינט חצוי בה".

מה אתה חושב על הטענה שנשמעת כנגד נתניהו שהוא מעוניין למשוך את המלחמה הזו כמה שיותר, כדי שהממשלה הזו תשרוד כמה שיותר כדי למנוע בחירות?

"אני לא מאמין לזה. אני לא יודע להיכנס לנפשם של אנשים. אני רק יודע שאין סיכוי להאריך את המלחמה הזו מעבר למה שצריך. כדי לשלוח חיילים פנימה ולסכן את חייהם, כל כך הרבה אנשים שותפים לזה ולא משנה אם זה קבינט המלחמה הרמטכ"ל או המפקדים בשטח. זה לא עובד ככה.

"ואני לא רוצה לחשוב בכלל שאנשים ישלחו אנשים אל מותם משיקולים פוליטיים. זו מלחמה כרגע על הבית שלנו".

נכון להיום, למעלה מ-150 ימים אל תוך המלחמה, היו שיקולים פוליטיים במסגרת המלחמה הזו?

"בהכרעות שהתקבלו על המלחמה עצמה - אני לא ראיתי שיקולים פוליטיים. צריך לזכור. יש קבינט מלחמה, ושותפים בו גנץ ואיזנקוט, וגלנט ונתניהו ודרמר, וגם דרעי הרבה פעמים מגיע לשם. שם מקבלים החלטות שהם לטובת מדינת ישראל.

"האם מסביב מתערבבים שיקולים פוליטיים? מה עובר בראש של האנשים? אני לא כדי לפענח. בסוף - אנחנו לא מנהלים את המלחמה הזו עם פוליטיקה".

בתוך חדר המלחמה, כל ההחלטות - האזרח שצופה בך עכשיו אתה אומר לו: אני יכול להעיד שכל ההחלטות שקשורת לניהול המלחמה נקיים מפוליטיקה

"כרגע כן".

בהמשך הריאיון מתייחס השר טרופר לסוגיית חוק הגיוס ולסוגיות הפוליטיות. צפו בריאיון המלא

תוכן שאסור לפספס
7 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
5
צריך לקבוע מכסה של כמה מאות עילויים שפטורים מגיוס, וכל השאר - שיסגרו את הגמרא לשנה אחת ויתגייסו כמו כולם. ומי שמשתמט לא יהיה זכאי להצביע בבחירות. מי שלא נותן את המינימום למדינה, אין לו זכות להשפיע עליה.
מילואימניק עייף14.03.24
כמה עשרות אלפי ואז אולי....
אני26.03.24
4
חילי טרופר וגנץ לא אמינים. שניהם משקרים כדי לגרוף קולות. ברגע שיוכלו יקימו מדינה פלסטינית.
זיו14.03.24
3
לא מצליח להבין למה החרדים לא אומרים את הבעיה האמיתית עם הגיוס והוא לא ערך לימוד התורה (שהרי במלחמת מצווה כולם יוצאים) אלא שהצבא מנוגד לאורח חיים חרדי ויש חשש גדול להשפעה חילונית על החרדים ובמיוחד על החלשים. זה לא שילמדו פחות תורה, זה החשש מהתפקרות. ועל זה מאז ומתמיד היהודים היו מוכנים למסור נפש..
בידרמן21.03.24
צודק זאת הבעיה
אני26.03.24

הצגת כל התגובות

2
גנץ עושה רק...ורק פוליטיקה , מת להיות רא'מ עדיין לא נגמל כמו לפיד שר'י שכבר ישב על הכסא...והוא אופוזיציונר שמאלני בתוך הממשלה שמנסה לעשות רווח פוליטי וברגע שיגלה שהוא מיקסם את כוחו הוא יפרוש בטריקת דלת ובבעיטה בפרצוף...
גנצ'לה...22.03.24
1
ראיון ריק מתוכן וכלל לא ענייני. הוא עוד לא קולט שיש ראש ממשלה אחד שקובע את המדיניות, אז מה הוא מספר סיפורים? לא מתאים לך הביתה.
עליבבה26.03.24
אולי גם יעניין אותך
הריאיונות

איפה אלוקים היה בשמחת תורה? הרב מרדכי נויגרשל בריאיון

ישי כהן | 27.04.24

אחד על אחד עם ישי כהן | צפו

מתקפת הפתע, המחדל והחטופים | בכיר השב"כ לשעבר מנתח בריאיון מיוחד

ישי כהן | 25.04.24

אחד על אחד עם ישי כהן | צפו

המלחמה, הכישלון וסערת חוק הגיוס | יוסי כהן בריאיון מיוחד

ישי כהן | 24.04.24

אחד על אחד עם ישי כהן | צפו

גדעון סער: "לא צריכים להיות פזיזים בתגובה למתקפה של איראן; לתת להם להתבשל"

ישי כהן | 15.04.24

אחד על אחד עם ישי כהן | צפו

ח"כ פינדרוס: "ה'פלג' חשבו שאני רוצה לסגור את הישיבות"

ישי כהן | 09.04.24
ש

מודל מנצח

להקים עסק דיגיטלי מניב: הכירו את סמרטה

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

אחד על אחד עם ישי כהן | צפו 

ח"כ רם בן ברק: "אני פחות מודאג מעימות עם איראן" | צפו בריאיון

ישי כהן | 08.04.24

אחד על אחד עם ישי כהן | צפו

השר שיקלי: השאיפה שלי שגם מי שלומד תורה יעשה שירות

ישי כהן | 02.04.24

אחד על אחד עם ישי כהן | צפו 

אלקין: "התרעתי בפני ההנהגה החרדית שסוגיית הגיוס תגיע לנקודת שבר, הם התחמקו"

ישי כהן | 21.03.24

אחד על אחד עם ישי כהן | צפו

מתן כהנא בריאיון: "גדעון סער ילד גדול וקיבל החלטות" | צפו

ישי כהן | 19.03.24
ש

חובה בכל בית

"יצאנו בנס בריאים ושלמים": סוד הקמיע של ר' ישעיה מקרסטיר

כיכר בשיתוף, ברכת ישעיה | מקודם

אחד על אחד עם ישי כהן | צפו

השר בן גביר: "גיליתי שהשימוש בבואש נעשה רק מול חרדים, שוקל להשבית את הכלי הזה"

ישי כהן | 03.03.24

אחד על אחד עם ישי כהן • צפו 

רגע לפני פתיחת הקלפיות; אריה דרעי בראיון סוער | בלעדי

ישי כהן | 25.02.24

בכיר ש"ס עולה להתקפה

חיים כהן: פרוש אחראי לפילוגים במגזר, לא יפלג את הספרדים

ישי כהן | 24.02.24

ריאיון באולפן

חבר מועצת העיר ירושלים: "יש ציבור שרוצה ממ"ח" | צפו

ישי כהן | 22.02.24
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

מדברת על הכל

עליזה בלוך: "אני לא סידור עבודה של אלעד או בני ברק; אין לי דיל חשאי עם ש"ס"

ישי כהן | 21.02.24

מדבר על הכל | צפו

הבחירות, הפילוג וחוק הגיוס | ח"כ יעקב אשר בריאיון סוער

ישי כהן | 20.02.24

הבחירות לרשויות המקומיות

יזכה לתמיכה חרדית? מתן דיל בקרב על ראשות העיר רחובות | צפו בריאיון

ישי כהן | 19.02.24

הריאיון המלא, צפו

המלחמה, החטופים וחוק הגיוס | יאיר לפיד מדבר בריאיון לישי כהן

ישי כהן | 19.02.24
ש

"על אלה אני בוכיה"

העדויות, הניצולים והזוועות: ספרי השואה שאתם חייבים לקרוא

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

ריאיון מקיף באולפן | צפו

ישראל פרוש מדבר: "הציעו לי את בית שמש וירושלים, אבל אמרתי לא; אני לא כדורגל"

ישי כהן | 18.02.24

אחד על אחד עם ישי כהן | צפו

השר סמוטריץ' מתחייב: לא מדבר על גיוס בחורי ישיבות

ישי כהן | 15.02.24