התגלית המדעית שתומכת במפץ הגדול - הוכחה לקיום האלוקים

רבים אינם יודעים איך להתייחס לתיאוריות המדעיות על בריאת העולם, בשבוע האחרון אף התבשרנו כי מדענים גילו את החומר ההתחלתי של בריאת העולם. האם זה נוגד את תפיסת בריאת העולם על פי היהדות? (יהדות, אקטואלי)

הרב דניאל עשור | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

בימים האחרונים תפסו את כותרות העיתונים בישראל כתבות שונות על התגליות החדשות המאששות את תאוריית המפץ הגדול.

תגליות וממצאים אלו, לטענתם של החוקרים, כוללים גילוי אחרון של "גלי גרביטציה הנעים במרחב החלל", מרגע המפץ ועד ימינו. מה גם שתגלית מרעישה זו, אם תאומת, תצטרף לקודמתה מזה שנים, על הקרינה הקוסמית שהתרחשה מיליוני שנים לאחר המפץ.

ראוי לציין, כי טרם אומתה התגלית האחרונה לחלוטין, אלא שתגלית זו מיוחסת לתקופה של לפני 14 מיליארד שנים ומעוררת בכל פעם מחדש שאלות.

לפני מספר ימים, נשאלתי כיצד אנו בציבור החרדי אמורים להתייחס לכל התגליות הללו, ובכלל לגיל העולם או לתאוריית המפץ הגדול. הגם שנושאים אלו רחבים מאוד, אענה על כך בתשובות קצרות ופשוטות.

ראשית, איננו נזקקים לשום תיאוריה ואף איננו נזקקים לפוסלה. אם תיאוריה נכונה או לא היא איננה מעלה ואף איננה מורידה מבחינתנו במאומה ובהמשך נוכל להבין גם מדוע. אלא שתיאוריית "המפץ הגדול" אשר הולכת ומתאמתת יותר ויותר מבחינה מדעית, לא די שאיננה סותרת את התנ"ך אלא בדיוק להפך - היא תואמת, ולמי שבאמת זקוק לכך היא אף מאמתת, את נקודת המוצא של התנ"ך לגבי בריאת העולם.

למותר לציין, כי לפני שתיאוריית המפץ הגדול הופיעה על בימת ההיסטוריה האנושית, המדע היה סבור כי החומר הוא קדמון וכלל לא הייתה התחלה או ראשית, אך מיד עם קבלתה של התיאוריה, בכינוס מיוחד לאסטרונומיה בארה"ב בשנת 1990 בה הונחו על השולחן הוכחות לאמיתותה, ובכך גרמו לקהל למחוא כף בהתלהבות, באירוע זה פתח יושב ראש המפגש ד"ר ג'פרי בורביג' את דבריו באומרו: "מתקבל הרושם שהקהל מסכים עם הפסוקים הראשונים של ספר בראשית אשר נראה שהוכחו כאן מבחינה מדעית".

אז מה באמת קורא כאן? התשובה פשוטה. דבר ראשון שקרא זה שעם קבלתה של תיאוריית המפץ קיבל המדע את התרחשותה של "ראשית", וממילא חזר בו מאמונתו בקדמות החומר. אלא שהמדע איננו טוען ל"ראשית" על ידי בורא אלא ל"ראשית- בלבד".

ובכן, המדע איננו מתיימר להסביר מהיכן נוצרה אותה "אנרגיית- אור" או "כדור- האש". התיאוריה מדברת על כל ההשתלשלות ממנו והלאה אל המפץ אך היא כלל לא נוגעת בנקודת ה"בראשית" ה-באמת בראשיתית של אותו "אור-אנרגיה" או "כדור אש" שקדם לכל החומר שביקום.

התיאוריה איננה שוללת ואיננה טוענת כי מקורה מבורא היא פשוט איננה עוסקת בכך. התורה לעומתם גם היא מציינת כי בראשית הכול ברא השם את "האור" ואחר כך את השמים ואת הארץ (עיין רש"י ומפרשים). התורה פשוט ציינה את מקורה של אותה "אנרגיית-אור-קדמון" ואילו התיאוריה המדעית לא.

ואכן, גם התורה וגם המדע מייחסים ל"אור- הקדמון" הזה תכונות אחרות מהאור של השמש, היות שאור השמש מקורו בגוף השמש ולכן ממקור גשמי, לעומת ה"אור-הקדמון" שהיה קיים במרחב היקום קודם היווצרות החומר. אכן, לדעת שניהם גם התורה וגם התיאוריה המדעית בשלב הזה "חומר" ביקום טרם נוצר.

בן כמה העולם?

לגבי שאלת גיל העולם, ישנם הסברים רבים אך חשוב לזכור כי כל שיטות המדידה אינם מדע אלא "תיאוריה מדעית", היות ושיחזור לאחור או "אקסטריפולצייה", כפי שזה מכונה, לא ניתן להוכיח פשוט מפני שלא היינו שם.

אפשר להניח כי התנאים האקלימיים, חוקי היקום, תכונות החומרים, האוויר או הרכבם, היה תמיד כפי שאנו מכירים אותו היום אך אף פעם לא יהיה ניתן להוכיח אלא רק להניח זאת כאקסיומה (כך מצוטט פרופסור ברנובר מאוניבסיטת בן גוריון שלימים חזר בתשובה). אלא שיש באמתחתנו תשובה מכוונת אמיתת וישירה יותר והיא, כי עוד בטרם החל הוויכוח על גיל העולם בקרב המדע כבר לפני 850 שנה כתב רבי יצחק דמין עכו תשובה על פי הקבלה לשאלה שלא נשאלה בדורו.

הוא קבע על פי חכמת הקבלה כי כל הספירה האנושית שלנו איננה לבריאת העולם אלא ל"זה ספר תולדות האדם" - מרגע שהחלה ההיסטוריה האנושית ספר תולדותיו ולאחר שגורש מגן עדן היה אדם לסיפור והייתה היסטוריה אנושית לספור.

רבי יצחק דמין עכו כותב כי החשבון איננו כלל לראשית הבריאה של העולם, אלא שעתה היא מגלה לנו על פי הקבלה מה הוא החשבון האמיתי של בריאת העולם. וכך רבי יצחק, לפני 850 שנה, עושה את החשבון ומגיע לסיכום כולל של 15 מיליארד שנה, ובכך נפתרת שאלת גיל העולם אחת ולתמיד וחשבונו הוא כדלהלן:

ישנה מחזוריות בסוד הזמן של שבע כפול שבע שנים עד שנת החמישים היא שנת היובל. כל שנה שביעית היא שמיטה ואילו שנת החמישים היא היובל. כך גם בספירת העומר, שבע כפול שבע שבועות ואילו ביום החמישים חג שבועות יום מתן תורה.

כך גם בבריאת העולם, כל שבע אלף שנים מסתיים "פרק" או "עולם", ואילו אנו נמצאים בשבוע האחרון לפני היובל. כל זה לא פוטר לנו את הבעיה ואף נראה רחוק מלפתור אותה, אך שימו לב לחשבונו המדהים של המקובל, תלמידו של הרמב"ן - לעולמינו זה קדמו שש עולמות של שבע אלף שנים, אשר עולים לסך של ארבעים ושניים אלף שנים קודם לתחילת ההיסטוריה האנושית שלנו, אלא שאדם לא נברא בהם ולכן הן אינן שנים אנושיות.

על מנת לדעת בכמה זמן מדובר שייך לתרגמן משנים אלוקיות לשנים אנושית, ולכך ישנה נוסחה וייחס המראה בפסוקים מפורשים בתנ"ך.

נצטרך להכפיל 42,000 אלף שנים כפול 365 כדי לגלות את מספר הימים ובכך קבל תוצאה של 15,330,000 ימים אלוקיים. אלא שלפי משוואת ההמרה בספר תהילים, יומו של הקב"ה נחשב לשווה אלף שנים שנאמר: "כי אלף שנים בעיניך כיום אתמול כי יעבור", ומכאן שצריך להכפיל את מספר הימים כפול אלף ובכך נקבל את התוצאה של חמש עשרה מיליארד שנים מהראשית האנושית ההיסטורית של עולמינו כבני אדם ועד לתחילת כל ראשית.

אם חשבונו של רבי יצחק, תלמידו של הרמב"ן גדול המקובלים של העולם העתיק, הוא כזה עוד "בטרם כל מדע מודרני נברא", כי אז שאלת גיל העולם איננה מטרידה יותר אף אדם חרדי. מה גם שכל מדען היה אמור להתבונן בחוקי הטבע אותם הוא הגדיר ולומר מתוך ניסיונו האמפירי של המדע ולומר 'יש אלוקים', היות וחוקי הפיזיקה מורים כך ישירות.

לא ארחיב יתר על המידה מפאת קוצר היריעה אך אומר כי שלושת חוקי התנועה (התרמודינאמיקה) מורים כן. החוק הראשון קובע, "אין תנועה בלי מניע". אם הנך מדען אשר מאמץ את תיאוריית המפץ הגדול מה היא התנועה הראשונה ביקום? המפץ. ובכן, אם "אין תנועה בלי מניע", והמפץ הינו "תנועה", כי אז גם "אין פיצוץ בלי מפוצץ". מי הוא אותו מפוצץ? הרי אין כלום ביקום אחר חוץ מהגורם המתפוצץ?.

גם החוק השני של התרמודינאמיקה קובע את חוק (האנטרופייה) - האי סדר ביקום שואף בתנועתו לאי סדר בטבעו. כיצד אם כן בניגוד לחוק האנטרופיה ישנם אנשים המחשיבים את עצמם לאמונים על המדע ומשתמשים באיצטלה מדעית מאמינים כי פיצוץ יכול היה ליצור סדר מופתי אשר נראה כל כך מדויק בצורה שיוכל להיראות כמו תכנון תבוני ברמת דיוק של ששת הקבועים הפיזיקאליים, שאם יוסט אחד מהם מ0.006 ל0.005 או ל0.004 לא היו חיים על פני כדור הארץ? הרי החוק של האנטרופיה קובע בבירור כי חלקיקים בתנועה אינם שואפים לסדר אלא לאי סדר וכן מפיצוץ. לכן, מפיצוץ על פי חוקי הפיזיקה והטבע לא נוצר "סדר" אל רק "אי סדר", אז מהיכן נוצר הסדר ביקום.

לכן צריך להיות ברור לכל בר דעת כי מי שמאמין בתיאוריה המדעית הזו, תיאוריית "המפץ הגדול", כתאוריה נכונה, חייב לומר כי כוח "על טבעי" השתמש בדרך של פיצוץ (שבדרך טבע איננה יוצרת אלא אי סדרים לפי חוק האנטרופיה) באופן "על טבעי", ובניגוד גמור לחוקי הטבע, ויצר דווקא דרכו "סדר" ו"הרמוניה מופלאה". כי רק הוא יכול, בניגוד גמור לכל חוקי הפיזיקה הקיימים.

אכן, יש עוד הרבה להוכיח מתוך חוקי הפיזיקה הקיימים אך אסתפק בכך לעת עתה מפאת קוצר היריעה והזמן.

הרב דניאל עשור הוא ראש "המרכז להסברה יהודית"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר