נישואין במחלוקת

הזמר דודו אהרון רוצה להתחתן, אמו מתנגדת לכלה - ומה אומרת ההלכה?

הזמר דודו אהרון מתכוון להתחתן בקרוב, אבל אמו מתנגדת לכלה והצהירה כי תשב בכלא לפני שחתונה כזאת תקרה. מה חושבת ההלכה על זה - האם הבן מחוייב בכיבוד הורים? שאלנו את פוסקי ההלכה (יהדות)

משה ברדא | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בימים האחרונים, מסעירה את מדורי הרכילות בעיתונות הישראלית פרשת נישואיו הצפויים של הזמר הים-תיכוני דודו אהרון לשיר רוזנבלום, זאת בעקבות התנגדותה העיקשת של אמו, ציפורה, לנישואין. האם שלא חסכה במילים חריפות כלפי הכלה לעתיד, אף הזהירה כי תלך לכלא לפני שבנה יינשא לכלה המדוברת.

מה אומרת ההלכה במקרה כזה, בו האם מתנגדת לכלה שמבקש בנה לשאת - האם עליו קודם כל להקפיד על מצוות כיבוד הורים, או שהקמת בית יהודי קודמת במקרה הזה על כיבוד הורים? "כיכר השבת" הפנה את השאלה ההלכתית לפוסקי הלכה בישראל.

השאלה שהפננו לרבנים הייתה: "האם בחור שרוצה לישא בחורה שמצאה חן בעיניו אך אמו מסרבת לכך בתוקף - ללא שום סיבה משמעותית כגון גויה - האם עדיין הבן מחוייב בכיבוד אב ואם?".

"אם זה גורם לביזיון ובושה הבן צריך לכבד"

הפוסק התימני הגאון הרב יצחק רצאבי השיב ל"כיכר השבת": "את ההלכה הזו רשמתי במפורש בספרי "קיצור שולחן ערוך המקוצר", שאם יש רצון לבן לישא אישה וההורים מונעים בעדו, אין חייב להקשיב להם, אך אם זה גורם להם לביזיון ובושה הבן צריך לכבדם".

רבה של ירושלים הגאון הרב אריה שטרן השיב ל"כיכר השבת" כי יש לבדוק כל מקרה לגופו ולא מסר תשובה חד משמעית: "צריך לראות בשיקול דעת כל מקרה לגופו, אני לא חושב ששאלה כזו באופן כללי צריכה להישאל, זו שאלה שדרוש להתבונן בה ולא עונים בצורה מהירה".

הפוסק הרב אליהו שלזינגר עונה: "זו הלכה מפורשת בשולחן ערוך בהלכות כיבוד אב ואם, שהבן לא צריך לשמוע בקול אביו, בשאר הדברים הוא חייב אבל בעניין הזה לא. אם היה שואל אותי עצה טובה, הייתי אומר לו שאף על פי שהוא יכול, שבכל זאת יעשה זאת בהסכמתם וישכנע אותם כי בסופו של דבר בטח הוא ירצה שיעזרו לו וחבל שהדבר יגרום למהומות ומריבות".

הרב אהרן זכאי מחבר סדרת הספרים 'הבית היהודי' השיב לפניית "כיכר השבת" ואמר: "שאלה מצויינת שאלתם, יש תשובה של הרב עובדיה יוסף וגם כתבתי זאת ב'הבית היהודי' חלק ג', שאם ההורים מתנגדים לשידוך בין לבן ובן לבת - הוא לא חייב לשמוע להם, אלא אם כן יש להם סיבה מוצדקת. אם הם אומרים לו שהיא לא יפה לא צריך להקשיב להם, אך אם הם אומרים לו שהיא מחללת שבת צריך להקשיב כי זה לא רק הם אומרים אלא הקב"ה".

הרב רצון ערוסי עונה: "אם הבחורה היא טובה והאמא מתעקשת - כמובן שצריך לראות אם זה טובתו או שלא - אבל ברגע שזה עניין עקשנות של האימא ובאמת הוא פועל בדרך ה', בעולמנו התורני זה יותר קל מסיבה פשוטה, כיון שאנו הולכים ושואלים גדולים מה עושים, והגדולים שוקלים בשבילנו מה בדיוק השיקולים הנכונים - האם של האמא או הבחור? כי יכול להיות שהבחור נסחף אחרי הרגש ללא שיקולים נכונים ובמקרה כזה האמא צודקת... לא שהיא יכולה לכפות עליו כי הוא בוגר, אבל הגדולים יציעו לו את הדבר הזה".

הרב אהרן אבוטבול השיב: "חד וחלק הבן לא חייב בכיבוד אב ואם במקרה הזה, יש לזה הוכחות מפורשות בפוסקים. הרמ"א כותב בהלכות כיבוד אב ואם שאדם מחויב לכבד את הוריו עד שזה מגיע לצער גופו, אז האחרונים אומרים שאדם שרוצה לשאת אישה והיא מוצאת חן בעיניו הוויתור על האישה יותר גרוע מצער גופו. אז אם הרמ"א כתב שכיבוד אב ואם זה עד צער גופו - כל שכן לשאת אישה".

הרב חיים הורביץ השיב: "אם הבן רוצה לישא אישה שאינה צנועה וממשפחה פחותה ויש לאביו צער מכך ומצווה עליו לבל ישאנה חייב לשמוע בקולו, כי גורם להוריו צער וביזיון ונאמר ארור מקלה אביו ואמו. אבל אם היא בחורה כשרה בבנות ישראל אפילו אם מצווה עליו אביו לבל ישאנה אין חייב לשמוע בקולו".

"כמובן שלכתחילה יש לעשות הכל - כגון לשלוח חכם שידבר עם ההורים וכדו' כדי להגיע להסכמה, אמנם במקרה והאישה היא בחורה נאה וחסודה עם יראת שמיים ויש חיבור בניהם אין לו לשמוע בקול הוריו. אך צריך שילווה אותו רב וכל מקרה לגופו".

הרב דניאל סמאג'ה, חתנו של הגאון הרב אליהו בקשי דורון, השיב לפניית "כיכר השבת": "זו שאלה שבאמת צריכה מחשבה עמוקה, אך בגדול אם האם מתעקשת בצורה חריפה לעניין כדאי לכבדה. אם הבן רוצה ונלחם על כך ולא מוותר - הוא יכול".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר