חופש גדול מינוס גדול עוד יותר

החופש הגדול הגיע הבנות כבר בחופש, והבנים בדרך הביתה. השבועות הבאים מעלים מדי שנה תהיות, מאיפה נשיג מימון לחופשה? קבלו 5 דרכים להתנהלות חכמה בבין הזמנים (צרכנות נבונה)

שושי מילר | כיכר השבת |
בין הזמנים (צילום: shutterstock)

אנו כבר מצויים בפתחו של החופש הגדול והשבועות הבאים מעלים תהיות איך נעבור אותם בלי לפשוט את הרגל. הצורך לדאוג לתעסוקה עבור הילדים ושלל ההוצאות הנלוות מכבידים על משק הבית.

זהו אתגר לא קל, אבל כזה שאפשר להתמודד איתו.

לפני הכל, חשוב להבין שהדרך הטובה ביותר היא להתכונן! לא להתגלגל ולהגיד ה' יעזור. ה' עוזר, אבל צריך להיערך עד הפרטים הקטנים כבר היום. אי תכנון הוא מתכון בטוח לחוסר שליטה בהוצאות ולסיום "בין הזמנים" עם חור בכיס.

לפניכם חמישה טיפים שיסיעו לכם לא לחרוג מהתקציב, בלי להשאיר רגע בו הילדים יגידו לכם "משעמם לי".

1. מאיפה הכסף?

ראשית חייבים לברר מהם המקורות הכספיים בהם אנו הולכים להשתמש בחופשה ולהגדיר תקרת תקציב ברורה.

לא יעזור לנו אם נחפש כסף שלא קיים. לכן ההיערכות חשובה עוד זמן רב לפני תחילת ימי החופשה.

בכדי להתכונן נכון מבחינה תקציבית יש להעריך כמה כסף דרוש לנו בכדי לעבור את בין הזמנים. כדאי לשמור חשבוניות מחופשות שעברו ולתכנן תוכנית טיולים מפורטת עם טבלת עלויות אמיתית.

כאשר יש לפנינו עלות ריאלית של ימי החופשה אנו יכולים להתכונן מראש, אם על ידי הלוואה (לא מומלץ) או על ידי חיסכון חודשי.

אחרי שבררנו "מאיפה הכסף" אנו יכולים להתחיל בתכנון רציני של החופשה, הפעילויות לילדים והקייטנות בלי לחרוג מהתקציב. אגב, אי חריגה מהתקציב אינה אומרת שישארו לכם ימי חופשה 'מתים', ישנם שלל פעילויות חינמיות שימלאו יפה את הזמן הפנוי.

2. קייטנה עם ערך מוסף

הסעיף שפוער לנו את הבור העמוק ביותר בתקציב הוא הקייטנות. לכן חשוב לשים לב כי קייטנות נוצצות נותנות פעמים רבות ערך מועט מאוד לילדים. אל תוציאו אלפי שקלים על קייטנות "קונספט". עדיף להשקיע בקייטנות פשוטות בהם עושים פעילויות חינוכיות וקוגניטיביות שמטבען עולות הרבה פחות.

שאלו את עצמיכם, מהי מטרת הקייטנה? האם זהו רק בייביסיטר נוצץ עם המון ממתקים, או פעילות חווייתית ומעצבת?

חפשו במתנ"ס השכונתי או במרכז הקהילתי, בדרך כלל תמצאו שם קייטנות חינוכיות חווייתית בעלות נמוכה עשרת מונים מקייטנה פרטית ו"מושקעת" עם אטרקציות מגלומניות (שבוע לינה על פסגת החרמון, והישרדות בשטח אויב).

• הפתרון האולטימטיבי הוא 'קייטנת הורים': קבוצת הורים מתגבשת וכל יום אחד ההורים (או יותר) מארגנים פעילויות לכל ילדי הקבוצה. היתרון הגדול הוא שהכסף יוצא רק על הפעילויות החינוכיות והחשובות ולא על מימון עובדים, ארגון קייטנה וכו'.

3. שיתוף הילדים

כל האמור לעיל לא יעבוד בלי הקטע החינוכי. חשוב להבהיר לילדים את החשיבות של ניצול הזמן בצורה נכונה ולגרום להם להרגיש טוב אף יותר מחבריהם הנמצאים בקייטנות ה'יוקרתיות' (כמובן לא להפוך לסגפנים, אחרי הכול מדובר בילדים וילדים אוהבים לקפוץ לברכה מדי פעם או לצאת לטיול אתגרי).

חינוך נכון יסייע לנו מאוד ביום שאחרי הקייטנה (קייטנות לא נמשכות לנצח). הילדים ייקחו אחריות על זמנם וינצלו יותר את הזמן באופן עצמאי. שיתוף נכון בין ההורים לילדים יכול לתת לילד תחושת סיפוק מכך שהוא מתכנן את הזמן שלו ואת האטרקציות והפעילויות אותן הוא רוצה לבצע מתוך שלל פעילויות שהגדרנו עבורו מראש: לצאת לטיול, פארק, לדודים או ללכת לחברים לספרייה ולבריכה.

חשוב שהדברים יהיו כתובים ולא יהיו באוויר (כמובן שאין צורך להתקבע בקשיחות על התוכניה), לכן לפני שמתחילים ימי בין הזמנים נדפיס לוח של ימי החופש בו נרשום בצורה מפורטת יחד עם הילד את הפעילויות לפי יום (וכמובן לא לשכוח את התקציב, כך גם אם הילד ירצה לשנות זה יהיה במסגרת התקציבית שהצבנו מראש).

4. בילוי משותף: הורים וילדים

ימי החופשה הם זמן טוב להעמיק את הקשרים בין ההורים לילדים. זהו הבילוי המועדף עלי, במשך כל השנה אני בעבודה צפופה, עסוקה למעלה מהראש ואין לי זמן אמיתי ליצור קשר עמוק עם ילדי.

לכן אני מקדישה לפחות שלושה ימים בימי החופשה לאטרקציה הורית מושלמת. זה זול, זה כיף לכולם וזה הערך הכי גדול שתוכלו לתת לילדים בבין הזמנים.

אני באופן אישי בוחרת כל פעם פארק או מעיין אחר, שם אנו עושים 'על האש' ומדברים, צוחקים ומשחקים. שלושה ימים בשנה של חזרה לילדות.

5. מרכזי קניות הם לא אטרקציה

העצלות אף פעם לא משתלמת ובגללה אנו קונים אוכל מוכן בחופש פעם אחר פעם, ואם עשיתם את החשבון מדובר במאות רבות של שקלים. עם קצת יותר השקעה באוכל, הילדים אפילו לא יבקשו לצאת לאכול בחוץ.

הגיעו מצוידים כראוי למקומות הבילוי (וציידו גם את ילדיכם), כך תאכלו בריא יותר, טעים יותר וזול הרבה יותר.

בהקשר זה קבלו טיפ קטן: אל תחסכו בהוצאות כאשר אתם רוכשים את הציוד לטיולים - רכשו את הציוד האיכותי והטוב ביותר (צידניות לשמירת האוכל קר או חם, שולחנות וספסלים מתקפלים ונוחים ערכות לסעוד בשטח וכדו').

כ;אשר יוצאים לבילוי וכולם מותשים ועייפים, הצורך 'ליפול' על איזו מסעדונת גובר. אך אם אתם מצוידים בשולחנות וכיסאות מתקפלים, תוכלו לפתוח שולחן בשטח בנוחות מרבית ולשתות גם בטבורו של מדבר יהודה שתייה קרה ומרעננת.

ו... טיפ אחרון: הזהרו מקניונים, זכרו, קניונים הם לא אטרקציה ולא מקום בילוי. הולכים לקניון רק כאשר ישנה מטרה מסוימת כמו רכישת נעליים או בגד (כאשר בקניון הם זולים יותר...). זה גם חינוכי מאוד וגם יחסוך לכם כסף רב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר