'חרדים וחילונים יחדיו' • סקירה מיוחדת

הצצה ל'מלונית' חולי הקורונה: 'לא משתזפים בבריכות כאן'

שיחות עם חולי הקורונה החרדים, ה"מאושפזים" בבית המלון הראשון שיועד עבורם - מתארות ל'כיכר השבת' את אורח החיים המשותף עם החילונים במקום • חלקם משמיעים ביקורת רפואית קשה (ארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
החולים, בתפילה (באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

חרדים, חילונים ודתיים שוהים בימים אלו תחת קורת גג אחת, ב'מלונית', כשהמכנה המשותף לכולם הוא הידבקותם בנגיף הקורונה. 'כיכר השבת' יצא לבדוק כמה חרדים מאושפזים במלון הראשון שהוסב למטרה זו, 'דן פנורמה' בתל אביב, מה מצבם ומהם תנאי האירוח; משביעות רצון ועד ביקורת קשה - בכתבה שלפניכם.

במלון מאושפזים כעת 700 חולי קורונה, רובם לא נמצאים בסיכון המחייב אשפוז בבית חולים. קרוב ל-300 מה'אורחים' הינם חרדים ודתיים, בחלקם אברכים, אנשי עסקים ובעלי-בתים.

המקום עצמו מנוהל על ידי חיילים מפיקוד העורף, הממוגנים מכף רגל ועד ראש. ניקיון החדרים מתבצע על ידי החולים עצמם, מחשש להדבקת אנשי צוות וחיילים.

החולה הראשון בו פגשנו הוא ק., אברך בן 28, בוגר ישיבת פוניבז', שחלה בקורונה והדביק את רעייתו ושניים מילדיו. הוא מתגורר בצפון הארץ, בדירה בת שלושה חדרים, וכעת יש לו רק מלים טובות על התנאים והאווירה במלון. "אנחנו מרגישים טוב בסך הכל. אלו לא תנאים של מלון חמש כוכבים, אבל מקבלים פה כל מה שאנחנו זקוקים".

ק. מתאר כי בחלקים המשעממים של היום אפשר לראות קבוצות של חילונים וחרדים שרים ביחד שירי רגש, או שומעים דברי תורה מאחד הנוכחים. "האווירה כאן חיובית ורגועה", הוא מסכם.

האוכל במקום, ב'חמגשיות'

בעוד בעיני האברך הכל ורוד, א. המתגוררת בבני ברק ואושפזה עם משפחתה במלון, מתארת מצב שונה. לדבריה, "משרד הבריאות וקופות החולים מתנערות מאחריות. הן לא מאפשרות בדיקה שתשלול את המחלה".

אך לא מדובר רק בקשיים פרוצדורליים; האישה הבני-ברקית מדווחת על מקרה קשה במיוחד: "בעלי סייע לאדם מבוגר שפירכס פה במשך 37 דקות, כשבכל הזמן הזה האמבולנס בושש מלהגיע".

בדיקת 'כיכר השבת' אכן מעלה, כי בשל העומס הגדול על אנשי ההצלה ומשרד הבריאות, אמבולנס יכול להגיע למקום גם כעבור 40 דקות(!) מהקריאה הראשונה.

פתיחת ה'מלונית' בתל אביב. ארכיון (צילום: טל עוז / משרד הביטחון)

יצוין, כי חלק מהחולים ב'מלונית' מתלוננים גם על תנאים ירודים עד בלתי נסבלים. אחת מהם כתבה מוקדם יותר היום (רביעי) בקבוצת הווטסאפ של אורחי המלון: "יש פה אנשים (כמוני למשל) שמאושפזים כבר שלושה שבועות, הועברו מבית חולים לפה לפני שבוע וחצי, ולא קיבלו אפילו בדיקה אחת. ואני לא היחידה".

"יש פה מחדלים רפואיים בלי סוף: אנשים מבוגרים לא מקבלים מענה רפואי! אם לא שמתם לב, המקום התחיל להתאכלס - הרבה לפני שהוא היה ערוך לזה".

במשרד הבריאות מנגד טוענים, כי אכן ישנן בדיקות בקרב מטופלים שאינם בקבוצת סיכון, שמגיעות "מעט באיחור". יחד עם זאת, מרבית האורחים לפי המשרד עוברים בדיקה שבוע לאחר שנודע כי הם נשאים של הנגיף, ואחרי שתי בדיקות שיצאו 'שליליות' הם משוחררים לביתם. כמו כן, מדי יום משתחררים לביתם שניים עד ארבעה חולים שהחלימו.

גם באשר לאוכל המוגש במקום, הדעות חלוקות. אורח נוסף המאושפז במצב קל מתאר, בשיחה ל'כיכר השבת': "אנחנו מקבלים ארוחות, כי זה המינימום. קיבלנו חדר במלון, כי אין מקום בבתי חולים. ולא, אנחנו לא מסתובבים פה עם כוסות מרטיני ומשתזפים על בריכות אינסוף. אז תעשו לי טובה, מי שטוב לו ושמח, שישתוק! ותנו לאנשים, שבאמת יש להם חיים בחוץ, לזעוק את זעקתם, כי רק ככה יוצאים מפה, מסתבר...".

ובחזרה לאברך ק., מדבריו עולה כי הכל עניין של הרגל. הוא מרוצה - ומשתף: "יש כאן אוכל טוב, שמגיע ב'חמגשיות'. יש גם מנות 'מהדרין' למי שמעוניין. המלון ערוך גם עבור שומרי תורה ומצוות, שיצטרכו להישאר למעקב בחג הפסח".

יצוין, כי חלק מהחרדים, המעדיפים אווירה חרדית יותר, יועברו בימים הקרובים למלון ניר עציון שתחת כשרות 'העדה החרדית', בו ישהו במהלך חג הפסח.

מדובר צה"ל סירבו להגיב לטענות שהשמיעו כמה מהחולים, אך בכיר בדו"צ מסר ל'כיכר השבת': "העניין הרפואי במלון לא קשור לצבא. הכל באחריות של קופות החולים ומשרד הבריאות. המטרה של המלוניות היא להוריד את הלחץ מבתי החולים, כך שיוכלו להתעסק רק בחולים קשים. התפקיד של הצבא להיות הגורם המתכנן, ולא הגורם המנחה - שהוא משרד הבריאות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר