פיצוץ במגעים

יהדות התורה מתנה את החלפת יו"ר הכנסת בחזרה לשולחן המו"מ בנושאים אידאולוגיים

המו"מ הקואליציוני שהיה אמור להיפתר עוד הערב נקלע לפיצוץ בין הליכוד ליהדות התורה | אחרי שנושא התפקידים - נסגר, נוצר משבר חמור עם ח"כ פרוש | במפלגה מאיימים שלא יחתמו על הדחת יו"ר הכנסת | כל הפרטים מהמו"מ הקואליציוני | וגם: הבכירים ב'דגל' שניסו לשכנע ר"י לרדת מ'חוק טל' (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
ראשי יהדות התורה בכנסת (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

ביהדות התורה והליכוד היו אמורים לנשום הערב (ראשון) לרווחה, לאחר שהגיעו להסכמות בנושא התפקידים למפלגה. אך המו"מ התפוצץ וכעת מאיימים ביהדות התורה שלא יחתמו על הדחת יו"ר הכנסת, עד שנושא התפקידים יוסדר.

כזכור וכפי שדווח בהרחבה ב'כיכר השבת', ביהדות התורה הפסיקו את המשא ומתן עם הליכוד, והבהירו, כי במידה ולא יתנו להם תפקידים בשוויון מלא, כמו שקיבלו שאר המפלגות הם לא ייכנסו לקואליציה.

גורם בכיר ב'יהדות התורה', מסביר הערב ל'כיכר השבת', מה קורה בשלב זה: "הערב, היה אמור להיות ערב חגיגי, בו אנחנו מגיעים להסכמות עם הליכוד בנושא התפקידים, אך בליכוד ממשיכים להתעקש ממנו ונראה שההסכמות עוד רחוקות".

לדבריו, "אנחנו כרגע נמצאים בפיצוץ מול הליכוד, הצוותים של המו"מ כבר לא יושבים שבועיים וחצי עם צוות המו"מ, וזאת בגלל שהליכוד רוצה להסתדר עם יתר מרכיבי הקואליציה בנושא התפקידים שכל מפלגה תקבל. אנחנו, הבהרנו לליכוד שיש לנו נושאים עקרוניים שלא נתפשר עליהם, כדוגמת חוקי הגיור, הגיוס והכשרות".

"מה שכן", מסביר הבכיר: "הבהרנו לליכוד שבמידה ויתנו לנו תפקידים טובים שדרכם נוכל לממש את האידאולוגיה שלנו, אנחנו נחתום על הדחת יו"ר הכנסת והחתימה הסופית על ההסכם תגיע רק כאשר צוותי המו"מ ישבו יחד ויגיעו להסכמות בנושאים האידאולוגיים החשובים לנו - שכוללים כ-160 סעיפים".

הבכיר מוסיף: "נכון לעכשיו, יש בעיה עם פרוש. הוא קיבל את התפקיד של השר לענייני ירושלים, הבעיה היא שהתיק ריק מתוכן, רוקנו ממש את כל המשרד ולכן, פרוש מתעקש - או שיתנו לו תפקיד אחר, או שיצרפו למשרד את כל מיני יחידות כמו 'מורשת יהודית' ועוד. הפרדוקס בסיפור פה, שאם פרוש יקבל תפקיד טוב יותר ממקלב - מקלב ידרוש את התקפיד לעצמו, שכו על פי ההסכם הפנימי - מקלב אמור לבחור תפקיד לפני פרוש. ולכן, עד שהבעיה של פרוש לא תפתר לא נשוב לדון עם הליכוד ולא נחתום על הדחת יו"ר הכנסת".

כך או כך, רוב התיקים והתפקידים כבר נסגרו. גפני, יקבל את ועדת כספים, גולדקנופף יקבל את משרד הבינוי והשיכון, אורי מקלב אמור לקבל סגן שר במשרד ראש הממשלה ותחת סמכותו תהיה הרשות הכלכלית החרדית ובנוסף הוא אמור לשמש כסגן שר התחבורה והוא יהיה אחראי על התחבורה החרדית.

יעקב אשר גם קיבל את כל הדרישות שלו והוא אמור לשמש כיו"ר ועדת פנים עם סמכויות בנושאי דת ודיור, אייכלר יקבל את ועדת עבודה ורווחה ופינדרוס שאמור להיכנס דרך החוק הנורבגי יקבל את הועדה לפניות הציבור.

פרוש, שעדיין אין בשבילו תפקיד מוגדר כאמור, גם הציב דרישה - שהוא יהיה הממונה מטעם הממשלה על יישום המלצות ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון.

כאמור, יהדות התורה קיבלה החלטה לא להיכנס לממשלה עד שדרישותיה בנושאי חוק הגיוס וחוק הגיור ועוד, ימולאו במלואן.

ל'כיכר השבת' נודע, כי בכירים ב'דגל התורה', נכנסו בימים האחרונים לראשי ישיבות ולאדמו"רים וניסו להוריד אותם מהדרישה לחזור ל'חוק טל' - ובכך להביא סוף לסאגה הבלתי נגמרת עם הסדרת מעמדם של בחורי הישיבות.

אותם בכירים טענו בפני ראשי הישיבות, כי מכיוון שחוק טל כבר נפסל על ידי בג"ץ, אזי ייתכן ופסקת ההתגברות לא תחול על החוק, וממילא כל ההתעקשות לחזרה על החוק, גם מונעת כניסה לקואליציה והיא גם לא מעשית. אמנם, הטענה של הבכירים מעט מוזרה - במידה והיא אכן קרתה. שכן, לכאורה אין כל בעיה לחוקק חוק דומה - עם שינויים קלים.

כזכור, אמש נחשף ב'כיכר השבת' הקלטה של חבר מועצת גדולי התורה של דגל התורה, ראש ישיבת חברון הגר"ד כהן, בהקלטה נשמע ראש הישיבה אומר כי אין ספק שחייבים להחזיר את חוק טל.

ראש הישיבה נשמע אומר בהקלטה: "לגופו של ענין, יש צד להגיד שזה (חוק הגיוס הנוכחי) הוא הלכתחילה שלנו - אין פה קשר לאדמו"רים - אני לא מבין, זו הרי שטות נוראה, אנחנו תמיד היינו נגד. אם אתה עושה פסקת התגברות, ואתה יכול לעשות את זה בדרך חוקית, אז יש מישהו בעולם שיגיד אחרת? אם אפשר בחוק להעביר את זה ולהחזיר את חוק טל, זה לא נגד הרב שטיינמן. זה שטוס'ים והבלים".

את הדברים אמר חבר המועצת לבכיר ב'אגודת ישראל', שהתעניין אצלו מה הוא חושב על 'דגל התורה' ועל הפעולות שהיא עושה לטובת הסדרת מעמד בני הישיבות, כעת, אנו חושפים עוד הקלטה של ראש הישיבה לאותו בכיר, בו הוא מסביר מה השוני בין הדעות של 'הפלג הירושלמי' שלא מוכנים להתפשר בנושא חוק הגיוס, לבין הדעות אותן הציג בהקלטה הקודמת.

ההקלטה המלאה

"אם יש פסקת התגברות בוודאי שצריך לעשות את זה (חוק טל), מה הצד שלא? לא הבנתי. צריך ללכת על המקסימום שאפשר להשיג.

למה לא חוק טל? מה השאלה בכלל? מה הצדדים? אני לא מבין אפילו את השאלה בכלל, אנחנו צריכים לעשות את המקסימום שאנחנו נוכל להציל כמה שיותר בחורי ישיבות שיוכלו לשבת וללמוד, זה הכל.

צריך לעשות את המקסימום, מה שמציאותי צריך ללכת עד הסוף, אני לא יודע למה דגל התורה לא אכפת להם, אני לא יודע.

אבל למה שהם לא ירצו את זה (חוק טל)? למה שלא ידרשו את זה, למה לא? הרי היה שנים טובות עם חוק טל, למה שלא ידרשו את זה הלאה?!".

חבר המועצת תוקף: "חוק טל לא קשור לגר"ש אוירבך; יעדים אנו רוצים? תעמולה מרושעת"

בשלב זה של השיחה בן שיחו של ראש הישיבה, הבכיר באגודת ישראל, מנסה להציע הסבר ששמע במסדרונות דגל התורה, כי ייתכן ואם יחזירו את חוק טל, יגידו שהגר"ש אוירבך צדק במאבק שהוביל נגד חוק הגיוס הנוכחי.

ראש הישיבה תקף בחריפות את הטענה ואמר:

מה זה קשור לרב אוירבך? מה זה קשור לרב אוירבך? זה דברי הבל ממש. הרב אוירבך דיבר כשיש בג"צ. אז מה אמר הרב אוירבך, שגם כשיש בג"צ אז הפשט הוא ללכת נגד החוק וללכת להפגנות וללכת נגד החוק.

לזה הרב שטיינמן התנגד – להילחם עם החוק. הוא החליט שהמלחמה איתם היא לא מלחמה חזיתית עם הפגנות נגד, אלא המלחמה צריכה להיות בעורמה – "ארויס דרייען", זו הייתה השיטה שלו.

אבל אם אפשר לעשות בדרך חוקית, מה זה קשור לרב אוירבך?! מישהו חולק פה על הרב אוירבך? זה לא הנושא של הרב אוירבך.

מישהו החזיק בעולם שחוקי הגיוס האחרים (מחוק טל) הם טובים? יש כזה צד בכלל?! אין צד כזה בעולם.

מישהו מעלה על דעתו שאנחנו רוצים לכתחילה את ה'יעדים' ולשלוח אנשים לצבא? זו הרי תעמולה מרושעת!

ראשי הישיבות שלנו, זה מה שהם רוצים? שיהיו יעדים בחוק הגיוס שישלחו לצבא?

השאלה הייתה שאז בית המשפט העליון שלט בכיפה, אז השאלה הייתה אם ללכת על דרך של מרידה – לא להתייצב ולצאת להפגנות, וזו לא הדרך שלנו. זה כל הנושא שהיה.

תגידו לו, זה לא קשור לרב אוירבך, זה לא קשור לכל הנושא הזה. הוא מערבב פה תחומים.

להגיד שהרב אוירבך צדק... היה צד להגיד שזה לכתחילה היעדים (בחוק הגיוס הנוכחי)? שזה מה שאנחנו רוצים?!

זה ממש לא מתקבל על הדעת בכלל, וזה (חוק טל) לא קשור לא לעץ ולא לר' שמואל (אוירבך). 'נישט קיין שייכות'...

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר