המנדטים הנעלמים של הציבור החרדי

גליס: 'יהדות התורה' לא גדלה בגלל הנוער הנושר

למה הכוח האלקטורלי של הציבור החרדי לא גדל? 'כיכר השבת' מגיש סדרת כתבות מיוחדת: והפעם, הרב ישראל גליס תוקף את אי הטיפול בנוער הנושר, ואומר: "אם רוצים את תמיכתם צריכים לטפל בהם במהלך כל ארבעת השנים, ולא להיזכר בהם טרם הבחירות ולדרוש מהם לקיים את ה"חוב הקדוש" (פוליטי)

מענדל גרוזמן | כיכר השבת |
ישראל גליס (צילום: פלאש 90)

להיכן נעלמים המנדטים של 'יהדות התורה'?

בכל מערכת בחירות עולה התקווה כי המפלגה החרדית תפרוץ את תקרת חמשת המנדטים שלה, אך ללא הצלחה. לפי כל נתוני האוכולוסיה החרדית בישראל, חמשה מנדטים אינם מייצגים את כוחה. גם המנדט השביעי כבר אמור היה להיות מונח בכיסה. שני הבנים האובדים הללו סובבים היכן שהוא ואינם באים לתמוך במפלגת האם שלהם: נשארים בבית או תומכים במפלגות אחרות, פתק של ג' הם לא משלשלים בקלפי.

לשם ההשוואה, בבחירות לכנסת השניה זכו המפלגות החרדיות האשכנזיות דאז – אגודת ישראל ופא"י – בחמשה מנדטים במשותף. כוחה של 'יהדות התורה' בכנסת האחרונה אף הוא חמשה מנדטים. שנים של גידול עצום באוכלוסיה החרדית לא מצליחים להתבטאות בפוליטיקה ולו בעלייה של מנדט אחד. המתמטיקה הפשוטה הזו אינה מטרידה רק מבחינה פוליטית אלא מציבה סימן שאלה על כל פועלם של העסקנים החרדים.

ה"חוב הקדוש" לא משכנע כבר

לרב ישראל גליס, איש תקשורת ועורך "יתד נאמן" לשעבר, אין צורך לחפש סיבות נסתרות. לדבריו, אם המנדטים בוששים מלהגיע משמע כי חלק מהציבור לא מרוצה מהתמורה שהוא מקבל על תמיכתו: "לתלות מודעות בהם נכתב כי יש "חוב קדוש" לבוא ולהצביע לא משכנע יותר. העסקנים החרדים צריכים לבוא ולהציג בפני הציבור מה הם עשו למענו בקדנציה האחרונה", הוא אומר היום בשיחה עם "כיכר השבת".

"אם כוחה הפוליטי של המפלגה לא עולה משמע שישנם אנשים שלא באים להצביע. נמאס להם מכך. ישנם אנשים שאף בוחרים ללכת ולתמוך במפלגות חילוניות. אני לא תומך בכך כמובן אלא רק מצביע על מציאות כואבת. רק בירושלים ישנם כ-3000 מצביעים שמוגדרים נוער שוליים. לנוער הזה יש הורים, אחים, חברים, שכנים – והם כולם כועסים. אם רוצים את תמיכתם צריכים לטפל בהם במהלך כל ארבעת השנים, ולא להיזכר בהם טרם הבחירות ולדרוש מהם לקיים את ה"חוב הקדוש" ללכת ולהצביע. גם תופעת האפליה בסמינרים מביאה רבים לאכזבה מהמפלגה החרדית. לצד אלו, יש גם ציבור מבוגר שכל הקריאות הללו לבוא ולהצביע לא מדברות אליו יותר. הציבור הזה אולי לא הולך לתמוך במפלגות אחרות, הוא פשוט נשאר בבית".

הרב גליס מתאר את התרחשות יום הבחירות במקום מגוריו כתמונה מייצגת לאופי פעולתם של הפוליטיקאים החרדים: "באיזור בו אני מתגורר ישנם ארבע קלפיות. בכל פעם, לקראת סיום היום וכשכמות המצביעים נמוכה, מתחילים הטלפונים הלחוצים לאנשים לבוא לקלפי. במקרה שאנשים ירגישו שעושים למענם – הם יבואו להצביע ללא "חוב קדוש" ולא בגלל לחץ טלפונים".

הפתרון: חזית דתית

בשיחתנו העלה הרב גליס מגוון הצעות לשינוי המצב. מהקמת חזית חרדית משותפת ועד להשפעה דרך מפלגות חילונית. באפשרות האחרונה, הוא אומר, קיים גם הסיכוי לקבל את תמיכתם של פלג ה"נטורי קרתא". עם זאת הוא מבקש להבהיר כי "אני רק מציע, לא קובע כלום. גדולי התורה צריכים להחליט בעניין".

הדברים שאמר הרב גליס הזכירו לנו את טענותיהם של אנשי תנועת "טוב". גם הם מתלוננים כי הפוליטיקאים החרדים לא מציגים את תוצאות פעולותיהם. לשאלתנו, מה דעתו על התנועה המהפכנית הוא השיב: "איני מכיר את האנשים שם. תנועת "טוב" לא מתמודדת בבחירות הארציות, אלא רק ברמה המניצופאלית. היא סוג של ועד בית. הם הקימו ועד בית שונה, נוסף לזה של פינדרוס. הם שולחים נציגים לעירייה כדי שיעזרו לאנשים לסגור מרפסת או למגר את נגע האפליה של ילדי החרדים העובדים. אין להם כל אידיאולוגיה נגד גדולי התורה. אני לא רואה בכך כל בעיה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר