בחינות הרבנות: מסע ייסורים בדרך לתואר רב

חשבתם שאם למדתם טוב לבחינת רבנות אתם יכולים להיות רגועים בגשתכם לבחינה? מסתבר שלא! – הרישום לבחינה יסב לכם כאבי ראש ולחצים לא קטנים, וההמתנה לציון תציב בפניכם עוגמת נפש. המכשולים הרבים העלו תמיהה רבתי האם אין פיקוח על מחלקת הבחינות של הרבנות? (חרדים)

דניאל אברהם | כיכר השבת |
למדתם טוב לבחינות? זה לא אומר שאתם יכולים להרגע (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

אם למדתם היטב את חומר הבחינות לרבנות אתם בודאי רגועים.

כשיגיע מועד הבחינה תרשמו, תגיעו מוכנים "תשלפו" את התשבות ותקבלו את התעודה הנכספת.

אך מסתבר שבמציאות הכל אחרת. החל ממועדי בחינות שאינם קיימים עבור בטלפונים שגויים, מידע מטעה באתר הרבנות וכלה בקבלת תשובות זמן רב לאחר המועד הנקוב. כל אלא הופכים את המסע לקראת התעודה למסע תלאות.

מי האחראים על המצב הבלתי נסבל, בו נוסף כאב ראש ולחץ נוסף לנבחנים שגם כך שרויים בלימוד אינטנסיבי וקשה? ומה אפשר לעשות בכדי לעבור את הדרך רצופת המכשולים בשלום. כיכר השבת בתחקיר מקיף.

מועדי בחינות שאינם קיימים במציאות

המציאות כיום היא שמועדי הבחינות הם שלוש פעמים בשנה: בסוף חודש אדר - תחילת ניסן, בסוף חודש תמוז - תחילת אב, ובחודש כסלו.

אך מעיון קצר בדף "נהלי בחינות לרבנות" שמתפרסם באתר מחלקת הבחינות של הרבנות עולה שהבחינה האחרונה היא בכלל בחודש טבת, בחודש כסלו לא מתקיימת בחינה כלל.

בפועל הבחינה מתבצעת בחודש כסלו לפחות שנתיים, האם זה לא מספיק זמן לעדכן את התאריכים בדף המידע שבאתר?!

וכשאני ממליץ לעדכן את המידע באתר [על סמך הנתונים המופיעים בדף המידע לנבחן], אני מתכוון בכלל זה אף לעדכן את הנתונים שרב שכונה נבחן על הלכות חו"ק במקום על הלכות עירובין, ושרב עיר נבחן אף על הלכות עירובין.

בעבר הנבחנים נתבקשו לשלוח בדואר או בפקס שאלון מטעם הרבנות, בצירוף תעודת זהות ואישור לימודים מראש הישיבה או מראש הכולל על הלימודים בנושא הבחינה. לאחר מכן, עליהם לשלם את אגרת הבחינה בבנק הדואר או דרך אתר הבית של הרבנות, עד זמן של כחודש לפני הבחינה. רק אחרי שכל הפעולות הנ"ל נקלטו בהצלחה במערכת הבחינות של הרבנות, זוכה הנרשם להזמנה לבחינה.

לקראת מועד הבחינה הקרוב [כסלו תשע"ג] החליטה מחלקת הבחינות לשנות את שיטת הרישום. כנראה מתוך מטרה להקל על הנבחנים.

הנבחן מקבל הזמנה לבחינה בצירוף שובר לתשלום האגרה בבנק הדואר, עם תאריך אחרון לתשלום האגרה, שיוצא כמה ימים לפני מועד הבחינה. דבר המאפשר לנבחן להחליט עד לימים ספורים לפני הבחינה אם בסופו של דבר ייגש לבחינה או לא, מבלי להפסיד את תשלום האגרה.

הבעיות מתחילות כבר ברישום לבחינות

עקב מקרים של אי קבלת מסמכים במהלך הרישום לבחינות, שחזרו ונשנו. הוחלט בשנה שעברה לפרסם באתר הבית של בחינות הרבנות את מספרי תעודות הזהות של הנבחנים כמה שבועות לפני הבחינה כדי שכל אחד שנרשם יוודא ששמו מופיע ברשימת הנבחנים.

לפני כשבועיים שינו את אופן פרסום רשימת הנבחנים - במקום לפרסם את מספרי תעודות הזהות, מתפרסמים שמות הנבחנים. בשיחה עם כמה נבחנים עלה דבר תמוה ומתמיה, שאחד שהיה רשום ברשימת מספרי תעודת הזהות בשבוע שעבר, כיום לא מופיע ברשימת השמות, ואילו חברו שלא הופיע ברשימה שבוע שעבר כיום מופיע ברשימת הנבחנים, וזאת למרות שהרישום הסופי כבר נסגר בר"ח חשוון!

הבעיות רק הולכות ומסתבכות...

תקלות בתקשורת הממוחשבת יתכנו, וכאשר זה קורה פונים למוקד האנושי. אך, לדאבונם של הנרשמים לבחינות הרבנות, גם במוקד האנושי הם לא יוושעו. קודם כל יאלץ המטלפן להחליט לאיזה מספר יש להתקשר - כי מספר הטלפון [0765300850] המופיע בדף המידע לנבחן שפורסם באתר שונה מהמספר [025313143/4] המפורסם באתר הבית שלהם, ומהמתפרסם מידיעון אחר של מחלקה הבחינות!

סוף כל סוף הצליל מחייג - בדרך כלל עד כחודש לפני הבחינה קיים סיכוי קטן שיענו, וזה כמובן אך ורק לאחר כשעה קלה בהמתנה למענה. למעט אם מדובר כארבע עשרה יום שלפני הבחינה, שאז אין מענה אנושי כלל, כפי המתפרסם באתר.

האם בכל זאת קיים אופן תקשור עם מחלקת הבחינות ברבנות?

התשובה היא כן, או בערך כן. נשארו שתי אופציות - או שליחת פקס או שליחת מייל.

בשיחת רעים עם אזרחים הדעה הרווחת היא שמתחת לכל מכשיר פקס ממשלתי קיימת מגרסה. אינני יודע אם קיימת מגרסה מתחת לפקס במחלקת הבחינות לרבנות, אבל בין כה וכה הסיכוי שהשולח יקבל מענה - הולך וקטן ככל שקרב מועד הבחינה.

עד השנתיים האחרונות, קבלת תגובה במייל הייתה רחוקה מהמציאות כקבלת מכתב חזרה ביונת דואר. אך התקופות משתנות, ומסתבר שעידן התקשורת הממוחשבת אומנם הגיעה באיחור למחלקת הבחינות, אבל היא לפחות הגיעה. וכיום מומלץ אך ורק לשלוח מייל בתקווה לקבלת תגובה תוך ימים ספורים.

על מי האחריות?

כלפי המזכירות העובדות במחלקת הבחינות אין אני טוען, כי בשיחה עם אחד הנבחנים עלה שבשנה האחרונה יצא לו להיות במשרד מחלקת הבחינות, ושם הצטיירה בפניו תמונה עגומה. עבור יותר מאלפיים חמש מאות נבחנים נמצאות אך ורק מספר עובדות בודדות! הרבנות הרי מתהדרת בכך שחל גידול של % 45 במספר הנבחנים, אם כן, האם לא הגיע הזמן להגדיל את כח האדם במחלקה זו?!

סיום הבחינה אבל לא סיום הסיוט!

בשלהי שנת תשע"א עלה בכנסת דיון בנוגע לפרקי זמן הארוכים במיוחד מיום הבחינה ועד לפרסום התוצאות, שלעיתים היה לוקח למעלה משנה וחצי! דבר שמונע את האפשרות להיבחן שנית במקרה של אי הצלחה במבחן, מכיון שחלק מהידע כבר נשכח לאחר זמן כה ארוך. על כן, הוחלט ע"פ נהלים שהציג מנכ"ל הרבנות עודד וינר, וכפי שמצויין בידיעון "נהלי בחינות לרבנות" שמתפרסם ע"י מחלקת הבחינות - "תוצאות הבחינות תשלחנה לנבחנים לא יאוחר מ-90 יום ממועד הבחינה" [המשפט הועתק מילה במילה].

אבל במציאות הכל נראה אחרת – מבדיקה אצל נבחנים מהמועד הקודם עלה שציוניהם, לא רק שלא נשלחו אלא אפילו טרם פורסמו באתר הבית של מחלקת הבחינות! להזכירכם, מאז מועד הבחינות הקודם עברו למעלה מ-120 ימים! האם מישהו עשה משהוא בנידון? – האם יתכן שעל מחלקת הבחינות ברבנות אין פיקוח?

נקודה למחשבה – שמא קיימת עוד בחינה נסתרת שנקראת "סובלנות" שהרבנות מחדירה בנבחנים לקראת קבלתם את תואר "רב" הנכסף...

תגובת מחלקת הבחינות של הרבנות הראשית לכיכר השבת: "ראשית, יש לציין כי מערך הבחינות השתפר מאוד בשנים האחרונות, בהנחיית הרבנים הראשיים, ואלפים נבחנים מידי שנה באופן מסודר ותקין".

לגבי השאלות באופן פרטני:

1. בעקבות פגישת ראשי כוללים עם הרב הראשי הוחלט, לבקשתם, על העברת הבחינה לחודש כסלו, על מנת שהדבר יותאם לתכנית הלימודים בכוללים. הדבר יתוקן בנהלים.

2. אכן, יש במחלקת הבחינות חוסר בכוח אדם. אנו מקווים שהדבר יטופל במהרה.

3. נושאי הבחינות עליהם יש להיבחן עודכנו לאחרונה בהחלטת מועצת הרבנות הראשית. הדבר יתוקן בנהלים.

4. כפי שהרבנות התחייבה, התשובות תינתנה לכל המאוחר תוך 90 ימי עבודה. בענייננו, המועד הוא ה' טבת תשע"ג (18.12.12), ואכן המחלקה תעמוד במועד זה. אנו תקוה כי במהלך הימים הקרובים יוגשו כל התוצאות.

התשובות שקבלונו ממחלקת הבחינות לא סיפקו אותנו: ביחס לתגובה 1: ההחלטה לשנות את מועד הבחינה לחודש כסלו זה לא דבר שהוחלט בזמן האחרון, כי גם שנה שעברה היה מועד כסלו בבחינות. ומשיחה עם מנהל מחלקת הבחינות ברבנות, הרב רפאל מזרחי עלה השתמע שהפגישה הזאת של ראשי הכוללים עם הרב הראשי היה לפני כשנה וחצי.

ביחס לתגובה 4: בנהלים מצוין אך ורק 90 ימים! ולא 90 ימי עבודה, שזה בפועל מעל 150 יום [מכ"ח תמוז עד ה' טבת].
בנוסף לזה, כפי שציינתי, ההחלטה של 90 יום נקבע בדיון שנערך בכנסת, בה' בחשוון תשע"א, ושם מנכ"ל הרבנות, עודד וינר [שהוא המנ"ל גם כיום] אמר "התוצאות תתפרסמנה ותישלחנה כ-90 יום לאחר מועד הבחינה, תוך שלושה חודשים, וכן תתפרסמנה תוצאות באתר האינטרנט של הרבנות הראשית לישראל." ושוב אמר במהלך הדיון "שלושה חודשים זה לא כל כך הרבה זמן, מכיוון שכל מבחן זה מבחן" (מצוטט מתוך הפרוטוקול).

מתוך דבריו של מנכ"ל הרבנות, עודד וינר משתמע באופן חד משמעי ש90 יום הכוונה לשלושה חודשים, ולא ל90 ימי עבודה. ועל כן תגובתם , ומטעה!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר