חרדים על האש

לא התייאשתי והמשכתי לחפש. בסוף, תודה לק-ל, מצאתי. באמת, איך יכולתי לפספס? עמוד שלם הוקדש לתמונה של חרדים ואש לצידם. "מנגל ביום השואה", זעקה הכותרת. בתמונה נראו כמה פריטים בודדים מהזן החרדי, אבל הכתבה תיארה לא פחות ממאתיים חרדים שמינגלו בפארק בערב יום השואה, אבוי לחרפה

אבי בלום | כיכר השבת |
אבי בלום (צילום: אריאל רבינסקי)

סבא שלי, ר' יחיאל בלום ז"ל, לא היה רב, אך חבש לראשו כיפה. אוד מוצל מאש ממשפחה פולנית חסידית, שעלתה כמעט כולה בעשן הכבשנים. בדרכו לבוכנוולד, הוא לא הבחין בשום סלקציה בין גלויי ראש לחובשי כיפה. אומנם הנאצים השתמשו בדמות היהודי החרדי, הדור הזקן והפאות, כסמל הקריקטורה היהודית, אך האנטישמיות המעשית לא הבחינה בין מגולחים למשעי לבין עטורי זקן ופאות. לכולם המתין אותו גורל מר. הם אוחדו לעם אחד בעל כורחם.

אנחנו כאן בשביל לזכור, איש-איש בדרכו, כל מגזר בסגנונו. יש מי שזוכר בחיי היומיום – מנציח את שמות הקדושים בשמות ילדיו, לומד לזכרם, אומר קדיש לעילוי נשמתם. יש מי שקיבע את הזיכרון בימים ובאירועים מיוחדים, בדקת דומיה, במצעד-חיים, בהקראת שמות הנספים. סבא שלי, שכמו אחיו הניצולים – זכר בכל רגע מחייו, אימץ את כל האזכורים. בבוקר התייחד עם משפחתו באמירת פרקי תהילים ובערב נסע לקיבוץ לוחמי הגטאות, לציין את נעילת היום.

לא הייתה סלקציה בין חילונים לדתיים, אבל שישים ושמונה שנים אחרי, מנסה העיתון הנפוץ במדינת היהודים – ליצור את ההפרדה ולהנציח אותה ברגעי הזיכרון. בבוקר יום השואה, פרסם ידיעות אחרונות מוסף מיוחד: "פוטו, נצח". במוסף התפרסמו אלבומים מרטיטים שכללו, כך על פי התיאור: "תמונות מעטות שנותרו לספר את גודל האובדן, ובהן פרצופים יחידים, בודדים, ששרדו. 68 שנים אחרי, הם מצטלמים עם המשפחות שהקימו בארץ".

הפכתי דף אחר דף, ומעיי התהפכו למראה דמויות הילדים הקטנים ששרדו את התופת ונותרו כדי לספר על העולם שנכחד. דף אחר דף, ורק כשסיימתי שמתי לב שלסבא שלי ולעוד מיליונים מבני דמותו שחבשו לראשם כיפה, לא היה כל אזכור מצולם במוסף יום השואה.

תמונות שמדלגות מזוועות הימים ההם לתקומת הזמן הזה, לא חסרות, כידוע. חסידויות שלמות אשר נכחדו ושוקמו, ישיבות שנחרבו והוקמו. משפחות שצאצאיהן קרויים על שם האבות, האחים והסבים שנרצחו.

לא יכול להיות שאפילו תמונה אחת לא נמצאה, חשבתי. אם לא במוסף, אולי בעיתון עצמו. הגעתי למדור 'דעות אחרונות'. בטור נפלא של נחום ברנע, תחת הכותרת "והדרת פני שואה", הוא מביא את דבריה של אמו, ניצולת השואה: "בפולין, אמרה, הייתה קהילה יהודית מפוארת, חילונית, שתפסה מקום מרכזי בתרבות הפולנית, בעיתונות, בפוליטיקה. הקהילה הושמדה".

לא הייתה סלקציה בין חילונים לדתיים, אבל שישים ושמונה שנים אחרי, מנסה העיתון הנפוץ במדינת היהודים – ליצור את ההפרדה ולהנציח אותה ברגעי הזיכרון. בבוקר יום השואה, פרסם ידיעות אחרונות מוסף מיוחד: "פוטו, נצח". היו שם תמונות של בני כל המגזרים מתקופת השואה. רק לא חרדים

ומי יתאר את הקהילה החסידית המפוארת עליה נמנה הסבא שלי? ומי יספר על הקהילה החרדית המפוארת, שנכחדה כליל ושרידיה תופסים עד היום מקום מרכזי בתרבות היהודית?

מצאתי עוד קטע שהובלט בעיתון עם משפט צורם במיוחד. "לכולם", כתב אחד מבני הדור השלישי על הצילום המשפחתי מאז שפורסם בעיתון, "יש שמות אריים שכאלה, אוגוסטוס ומרגוט וגרטשן ואת'ל. רובם לא ראו מימיהם יהודי דתי, כזה עם זקן וכיפה. בבוא היום, כשתוך כדי המנוסה הם ייתקלו בהם, יחטפו שוק: 'אנחנו והם קשורים איכשהו?'".

גם אני חטפתי שוק. אנחנו והם, הם ואנחנו – קשורים בקשר דם. אז למה, למען ה', לא לתת תיאור אמיתי, מפיל מחיצות, חוצה מגזרים, של החיים היהודיים התוססים שנגדעו על-ידי המרצחים, לא רק בבתי התיאטראות – אלא גם בבתי הכנסת? האם אין במערכת 'ידיעות', תמונה אחת לרפואה?

לא התייאשתי והמשכתי לחפש. בסוף, תודה לק-ל, מצאתי. באמת, איך יכולתי לפספס? עמוד שלם הוקדש לתמונה של חרדים ואש לצידם. "מנגל ביום השואה", זעקה הכותרת. בתמונה נראו כמה פריטים בודדים מהזן החרדי, אבל הכתבה תיארה לא פחות ממאתיים חרדים שמינגלו בפארק בערב יום השואה, אבוי לחרפה. הפרשן של המדינה, נחום ברנע, יצא מגדרו. לא הספיק לו המאמר בסוף העיתון עד שמצא לנכון להקדיש לכך מאמר מיוחד עם הפניה מהעמוד הראשון: "אפר ומנגל".

לא הייתי בגן סאקר, שם על-פי החשד נתפסו הממנגלים, אבל קראתי את עדותו של איש קול ישראל ששהה במקום והבחין רק במנגל בודד. גם זה, חובה לומר, ראוי לכל גינוי. מנגל אחד יותר מדי. אבל מכאן ועד הפיכת הסיפור השולי הזה לתכלית ההוויה החרדית ביום השואה?

הרי כל מי שמכיר את הלך הרוח ברחוב החרדי, יודע שזה לא משקף. אש התמיד של נרצחי השואה בוערת בקרבנו, בכל יום מימות השנה. לבוא ולהפוך, באטימות, דווקא את החרד מדליק המנגל ביום השואה, לנציג המגזר, זה בדיוק כמו לבוא ולטעון שהנערים גלויי הראש שתקפו ניצול שואה – מייצגים את המדינה.

אבל למי אכפת מזוטות כמו שמירה על אחדות העם, ביום שמציין את הנורא מכל שאירע בתולדותיו. העיקר שאפשר להירגע. במערכת העיתון הנפוץ במדינה, נמצאו התמונות שיתארו את חיי היהדות החרדית ביום השואה.

התמונות שלא תראו בידיעות אחרונות. משפחה חרדית בתקופת השואה

במרפסת של ביבי

כל בית צריך מרפסת – וכשהסלון תפוס על-ידי לפיד ובנט, טוב שראש-הממשלה מוצא לנכון לארח נציגים חרדיים במרפסת הסגורה של בית ראש-הממשלה. אחרי שבת לא נגמרת של שעון קיץ, הגיע אלי ישי במוצ"ש האחרון לבית ראש-הממשלה ברחוב בלפור, ויצא מהבניין אחרי שעה ארוכה של ארוחת מלווה מלכה.

מבלי להיכנס לשאלה הדי מביכה מי הזמין את מי, בשורה התחתונה, היו בשיחה כל המוטיבים שביבי שוזר בשיחותיו בתקופה האחרונה עם הנציגים החרדיים, הרבה נוסטלגיה, ומעט מאוד אקטואליה.

ביבי לא חסך מחמאות מישי ואפילו ציין בפניו שהוא נראה טוב. אז נכון שהדבר היחיד שנתניהו יכול לחלק לשותפיו הטבעיים לשעבר זה מחמאות. אבל גם השותפים החרדים מצידם לא ממהרים להדוף את החיבוק ונהנים מכל רגע של תשומת לב.

אלי ישי סיפר לנתניהו כי מרן הגר"ע יוסף ביקש מהשלישייה שלא לתקוף אישית את ראש-הממשלה. זוהי לא הוראה של מה בכך אחרי שתכף עם הקמת הממשלה השמיע נשיא מועצת החכמים ביטויים קשים נגד כפיות הטובה של נתניהו. אם תרצו, זהו עוד ביטוי לאומנות ה'ריאל פוליטיק' של נשיא מועצת החכמים שתורתו וחוכמתו - אומנותו. ביבי שמע, וכאות הוקרה האריך את הפגישה עם ישי בעוד חצי שעה.

האינטרס של נתניהו בשימור הקשר ההדוק עם החרדים ברור למדי. כמוהו כמאמן שמעדיף להותיר את שחקניו על הספסל ולמנוע את עזיבתם לקבוצה היריבה. רק כך הוא יוכל לשמר איזשהו מאזן אימה מול אסופת השחקנים הבלתי רצויים שיושבת איתו כיום בממשלה.

משחקי הכס הביאו לכך שש"ס ויתרה מרצון על המקום הנוסף שיועד לה בוועדת הכספים, כשבתמורה קיבלה שני מקומות בוועדת החוץ והביטחון - היוקרתית, אך לא משמעותית. באסוציאציה לאמרתו של מזכיר המדינה קיסינג'ר על ישראל – גם בש"ס, אין מדיניות חוץ (וביטחון), אלא רק מדיניות פנים

גם לנציגים החרדיים יש אינטרס עליון בשמירה על רמה מסוימת של קשר, ולו בשביל שיוכלו לצאת קצת פחות לוזרים בפני שולחיהם (לא הבוחרים, אלא הנפשות הפועלות בחצרות הרבנים). ולמרות הציניות הנלווית, החברים החרדים מתעקשים שלקשר הזה, יש תועלת דו-צדדית.

רוצים דוגמה? קבלו שתיים: האחת, שכבר אירעה - נתניהו יודע לספר שרק ההתעקשות שלו מנעה את הכללת ביטול חוק תרבותי ייחודי (חוק הישיבות הקטנות) בקווי היסוד; השנייה, שעדיין טעונה הוכחה – נתניהו מבטיח שהצעתו של לפיד לקיצוץ דרסטי של שלושה וחצי מיליארדי שקלים בקצבאות לא תעבור כמקשה אחת. "אמרתי ללפיד, תוריד פחות. אי אפשר לקצץ עד כדי כך".

נתניהו שואב הנאה מרובה מסיטואציית הקיצוצים שנוצרה ורואה בה סוג של תיקון למה שעשה לו לפיד במהלך המו"מ הקואליציוני. המצב שנוצר, מזכיר לביבי, במידה רבה, את מה שעשה לו ראש הממשלה הנח אריק שרון, בעת שביבי נתניהו עצמו כיהן כשר אוצר.

ביבי ישלח את לפיד לקצץ, ובסוף, כשיגיע רגע האישור, אומנם ייתן לו גיבוי אך יזרוק מילה או שתיים של התחשבות בשכבות החלשות, ויחליט על קיצוץ מופחת. כואב אבל פחות.

אפרופו הג'סטה הראשונה של שמירת מעמד הישיבות הקטנות. מתברר שנתניהו אינו היחיד שלוקח קרדיט כמי שעמד על המשמר. בבית היהודי מספרים שמדובר בכלל בדרישה שלהם, אחרי שראשי-ישיבות בציונות הדתית הזהירו מפני השלכות שינוי החקיקה כלפיהם. ולא שכחנו את שר החינוך, הרב פירון, אשר כפי שפורסם כאן בשבוע שעבר, ידע לספר לבני שיחו החרדים, שהוא זה, אשר באבירותו כי רבה, ויתר על הכללת לימודי הליב"ה.

עוד צעד בכיוון ההתקרבות עליה הורחב כאן בשבוע שעבר, עשה שי פירון כשסייר בסמינר הישן בירושלים. לפני הביקור ביקשה לשכתו לתאם סיור עם כמה מוסדות חינוך ליטאיים שהשיבו בשלילה – עד שלבסוף נמצאה הכתובת שנענתה בחיוב להצעה.

סגן ראש עיריית ירושלים יצחק פינדרוס, הופיע מראשית הסיור ועד תום אך הקפיד לקחת צעד לאחור, וזאת לאחר ששאל בעצת ראש הישיבה בבני ברק וקיבל את התשובה: "לך, אבל אל תידחף". סוג של: כבדהו וחשדהו שנוקט הגראי"ל שטיינמן כלפי "הלפידיניקע'ס", כפי שהוא מכנה את החבר'ה הקואליציוניים חובשי הכיפה – מבנט ועד פירון.

קרן קיימת

"ללכת, אבל לא להידחף", הורה ראש הישיבה. איך שנראים הפוליטיקאים המשחרים לפתחו של שר החינוך – הם מתקשים לעמוד בפיתוי ולמלא אחר העצה. אחרי שדרעי נפגש עם שר החינוך בחג הסוכות, הגיע תורו של ישי (שלהגנתו הזכיר כי הוא היה הראשון שנפגש, כבר ביום השבעת הממשלה).

הח"כים החרדים קיבלו השבוע הרחבה בנוגע לתוכניותיו העתידיות של שר החינוך: על הכללת לימודי ליב"ה בישיבות, אין מה לדבר, אבל לפירון יש רעיון: בגיל היסודי - ייפתחו מתנ"סים שיאפשרו לימודי אנגלית, חשבון ועברית בשעות אחר הצהריים. בגיל העל-יסודי - תוקם קרן שתממן לימודי אקדמיה לכל בן ישיבה שיחפוץ בכך בשלבים המאוחרים יותר בחייו.

"אנחנו צריכים לשאול", השיבו המתדיינים, שעדיין לא מצאו לנכון להעלות את ההצעות לפני גדולי התורה. "נראה קודם, עד כמה הוא רציני. בינתיים, הממשלה הזאת נראית כמו ממשלה של פטפטת בלתי נגמרת, אז למה למהר ולענות – לפני שנוכחנו לדעת שלפנינו שר עם קבלות".

לש"סניקים, אגב, חשובה לא פחות סוגיית מינוי הרבנים הראשיים. במדרג התיקים הבכירים – הדתות ונספחיו, נחשב, כידוע, לפסגת השאיפות של קובעי המדיניות בצמרת התנועה. שניים מתוך חברי שלישיית ש"ס לא ממש אהבו את הדילים שנרקמו בסביבתו של הראשון-לציון הרב עמאר מאחורי גבם, אבל הרגישו שלא ממש שואלים אותם. השבוע, הם שמחו לגלות כי הרצתו של הרב דוד סתיו - חלק בלתי נפרד מהדיל - נתקלת בקשיים.

מסתבר, כי רבני צוהר קיבלו לידיהם חוות-דעת משפטית הקובעת כי שינוי החוק – וקביעת קריטריונים שיאפשרו את ריצתו הבלעדית של הרב סתיו (דוגמת תנאי סף כגון רב עיר, וכו'), לא יעבור את מבחן בג"ץ לקראת הבחירות הקרובות. הסיבה ההגיונית לכך הינה, שמדובר בקריטריונים תפורים לאישיות מסוימת ולפיכך, ימנע בג"ץ את החלתן המיידית. המסקנה: בתקופת האביב, מוקדם לדבר על הסתיו.

משחקי הכס

תקציב חד-שנתי הוא בשורה טובה לקבוצת אוכלוסייה שיש לה ייצוג רק בוועדות הכנסת ולא בממשלה. לכן, ההכרזה של לפיד השבוע על ביטול התקציב הדו-שנתי, היא חצי-נחמה-פורתא. למה חצי? כי היישום יתחיל רק מ-2015, כך שבפועל התקציב הקרב יתייחס לשנים 2013-14. למה פורתא? בעיקר עקב החשש העולה בלשכת רה"מ, שהמטרה של לפיד הינה לסחוב עד 2015, ואז לגרום למשבר קואליציוני, על רקע חילוקי דעות תקציביים.

גם לפני הכרזתו של לפיד, ובוודאי אחריה, הג'וב הכי משפיע שנותר בידי ח"כ מהאופוזיציה הוא חברות בוועדת הכספים. תשאלו את רובי ריבלין שהתעקש על קבלת התפקיד, עד שהסכים להבטיח כי לא ישתמש במשרה כדי לעכב העברות מטעם הקואליציה. ריבלין יממש את הבטחתו לנתניהו, כפי שנתניהו עמד בהבטחתו לריבלין למנותו ליו"ר הכנסת.

חברות בוועדת הכספים, היא המשרה הכי משפיעה שנותרה לחרדים. ביהדות התורה, ניטש עד לרגע כתיבת השורות ויכוח בין גפני לליצמן מי יאייש את התפקיד מטעם יהדות התורה (ויכוח, ולא קרב. כאשר מה שנותר זו חברות מהשורה, אין סיכוי שנראה שידור חוזר של הקרב מהקדנציה שעברה).

עד שיגיע תקציב השנה הבאה ונתניהו יוכל לשבת על המרפסת ולספור מפלגות נודדות, הוא ממשיך ליהנות מכל העולמות. ישי ישב עם נתניהו וסיפר לו כי מרן הגר"ע יוסף ביקש מחברי השלישייה שלא לתקוף אישית את ראש-הממשלה. ביבי שמע, וכאות הוקרה האריך את הפגישה בביתו, בעוד חצי שעה

בש"ס לעומת זאת, יש סדר עדיפויות אחר. משחקי הכס בקרב השלישייה הביאו לכך שהסיעה ויתרה מרצון על המקום הנוסף שיועד לה בוועדת הכספים, כשבתמורה קיבלה שני מקומות קבועים בוועדת החוץ והביטחון - היוקרתית, אך לא משמעותית. וכך, איציק כהן יכהן כנציג יחיד של ש"ס בוועדת הכספים בעוד אריה דרעי ואלי ישי, יישבו בוועדת החוץ והביטחון (אטיאס מסתפק בכלכלה, ואל נא תשאלו מדוע). באסוציאציה לאמרתו של קיסינג'ר על מדינת ישראל – גם בש"ס, אין מדיניות חוץ (וביטחון), אלא רק מדיניות פנים.

עד שיגיע תקציב השנה הבאה ונתניהו יוכל לשבת על המרפסת ולספור מפלגות נודדות, הוא ממשיך, בינתיים, ליהנות מכל רגע של לפיד בתפקיד. בשבוע שעבר הייתה זו ריקי כהן מחדרה שעשתה לביבי את החג. השבוע, היו אלו הכותרות על הקיצוץ המסתמן בתקציב ההשכלה הגבוהה והעלאת שכר הלימוד באוניברסיטאות. יאיר לפיד כיכב בעיתונים כאיש הרע שמטיל את הגזירה ונאלץ להיגרר ולהוציא הודעת הכחשה. בפייסבוק, אלא מה?

לצידו של לפיד, התייצבה השבוע יעל אנדורן, המנכ"לית החדשה שמינה למשרד האוצר, ואחד מהבלוגרים נזכר, שכבר היו דברים מעולם. חיים הר זהב, בעבר סגן יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית, העלה נשכחות וסיפר איך בשנת 2002, בעת שאנדורן כיהנה כרפרנטית האחראית באגף התקציבים על ההשכלה הגבוהה, היא הייתה המוציאה לפועל של הדרישה להקפאת 'רפורמת וינוגרד' להפחתת שכר הלימוד באוניברסיטאות.

"אני זוכר את הישיבות בהן ישבנו מולה", תיאר הר זהב, "הזכרנו לה שהייתה סטודנטית עד לא מזמן. ניסינו, באמת שניסינו, להזכיר לה כמה קשה להיות סטודנט. אמרנו לה, תרחמי עלינו, גם את היית אחת מאיתנו. לא היה עם מי לדבר. היא לא הסכימה לזוז סנטימטר. זה לא חשוב, היא אמרה. זה פשוט לא חשוב".

מי שתפסה בשעתו טרמפ על המאבק, הייתה תנועת ש"ס שראשיה זיהו את הפוטנציאל והצליחו לכפות על שר האוצר דאז, סילבן שלום, את יישום המתווה להפחתת שכר הלימוד באוניברסיטאות. מובן שאחרי שנסגרה העסקה, גם השר סילבן שלום מיהר לקפוץ על העגלה ולטקס שהתקיים במשרדו, הגיעה גם אנדרון, שניגשה לראשי הסטודנטים וסיננה: "אתם אולי מחייכים עכשיו, אבל עוד תראו - לנו יש זיכרון ארוך".

"שנתיים אחר כך", מתאר הר זהב, "ביטל אגף התקציבים סופית (תחת נתניהו כשר אוצר) את מתווה וינוגרד להפחתת שכר הלימוד. אנדורן כבר הייתה בכירה באגף והציעה לעשות זאת. היא הוכיחה שאכן יש לה זיכרון ארוך".

זיכרון ארוך מימי שבתה של אנדרון במשרד האוצר יש גם לחברי-הכנסת החרדים. כדי להותיר פתח של תקווה, הם מעדיפים שלא להתבטא בשמם המפורש, אך אם לומר זאת בקצרה, יש להם סימפטיה לגברת, בערך כמו זו של הר זהב.

היחיד שזוכר למנכ"לית החדשה חסד נעורים, הוא ראש עיריית מודיעין עילית, יעקב גוטרמן, פריק של קשר עם פקידים חילוניים, שנזכר השבוע, איך בימי שבתו של רביץ בראשות ועדת הכספים, הייתה זו אנדרון ששיתפה פעולה עם המהלך לעדכון שנתי אוטומטי של בסיס תקציב הישיבות והכוללים – בהתאם למסקנות ועדת בלומברג.

גוטרמן גם לא שכח איך אנדרון נהגה בראשי ערים חילוניות שניצלו את המחויבות שנכפתה אז בחוק, לחלק כיתות עפ"י פרוגרמות – וניסו, באמצעות החובה החדשה, להפלות לרעה את החרדים בתחום מושבם. "כרפרנטית שהייתה אחראית על התחום, היא הודיעה לכמה מראשי הערים, שאם לא יתנו לחרדים את מה שמגיע להם, המשרד לא יאשר גם את המוסדות הממלכתיים".

חסר לנו רק נאום של מנחם לייזר מוזס שיחשוף את שורשיה החסידיים הנעלמים של אנדרון, ואנחנו מסודרים.

טורו של אבי בלום מתפרסם ברשת 'קו עיתונות'.

"להתקרב, אבל לא להידחף". שר החינוך החדש מבקר בסמינר הישן

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר