יום שמח לרפורמים

השר מרגי מפתיע: לנשים מגיע ייצוג במועצות הדתיות

כן, קראתם טוב. השר לענייני דתות מש"ס, הוא זה שמעלה את סוגיית חברות האישה. לא ראש-העיר החילוני, לא אף-אחד אחר, רק שר הדתות מש"ס: "...נבחנת על-ידי המשיב אפשרות של הצגת אישה מטעמו" כותב השר מרגי לבג"ץ. "כיכר השבת" חושף את הסיפור המלא, מלווה במסמכים מדהימים (חרדים)

מרדכי לביא | כיכר השבת |
אילוסטרציה: פלאש 90

הסיפור הזה נראה עגום. תחילתו בפשיעה – ניסיון לכפות מינויים בכל דרך, וסופו גם הוא בפשיעה, כשלצורך הכשרת השרץ בפני בג"ץ, יוזמים מינוי של אישה למועצה הדתית, וכך כאילו 'לקנות' את בית המשפט.

התרגילים הללו מסתבר, חוזרים על עצמם, באותה שיטה ובשיטות נוספות, במקומות נוספים בארץ, והיד עוד נטויה. כמה מהרשויות המקומיות כבר עתרו לבג"ץ, בהן באר שבע ורמת גן. וככל הידוע לפחות ארבע עתירות שעניינן דומה, תלויות ועומדות כעת בבית המשפט העליון.

מדובר בטכניקה פשוטה: על פי החוק נקבע תאריך יעד למינוי חברי המועצה הדתית. במקרה ולא הצליחו הצדדים הנוגעים בדבר להגיע להסכמות, בסמכות שר הדתות למנות יו"ר מועצה דתית ממונה מטעמו. הואיל וכך, במקומות בהם אין הסכמה, שזה אומר גם "אי הסכמת השר", לא ניתן לאשר ההרכב. בהיעדר מועצה נבחרת – התוצאה אידיאלית: שר הדתות ממנה 'מועצה ממונה' על פי מיטב שיפוטו, ואידך זיל גמור. השוט הזה מסתבר, יעיל מאוד, ברוב המקומות מתכופפים עוד קודם לכל דרישות הבוס.

ומה עושים כשמאן דהוא לא מוכן לוותר ואף עותר לבג"ץ? התשובה: עונים לבג"ץ ששר הדתות לא אישר את הרשימה בגלל (בין היתר) שאין חברים בה נשים. כדי לגבות את זה מוסיפים "מסמכים", אותם מכינים מסתבר בשלומיאליות אמיתית.

וזה סיפור המעשה דנן: בעיר באר שבע, כמו בכל רחבי הארץ, נדרש מינוי של מועצה דתית חדשה. מי שכיהן בבאר שבע עד כה בתפקיד יו"ר המועצה הדתית, הינו יצחק אמור. הוא החליף בתפקידו את היו"ר הקודם לאחר קדנציה סוערת ומלווה בדו"חות ביקורת קשים. לטענת תומכיו, מאז נכנס אמור לתפקידו לפני ארבע שנים, שבו השקט והשלווה לשרור במועצה הדתית. למרות אי אלו תלונות אנונימיות שלא נמצא בהן ממש.

לקראת חידוש בחירת חברי המועצה, ביקשה עיריית באר שבע להותיר את היו"ר על כסאו. לדבריהם, מתוך הערכה מקצועית לעבודתו, ולתוצאות אותן הציג בשנות עבודתו.

אלא שלטענת העירייה, ביקשו שר הדתות ובכירים נוספים בש"ס, למנות איש אחר לתפקיד. המדובר בישראל חדד, המקורב בין היתר גם לשר סילבן שלום ולאחיו צביקה (ויקו) שלום, שני ילידי באר שבע, הנחשבים לבעלי השפעה עצומה בעיר.

וכך, מספרים בעירייה, החל לחץ פוליטי עצום למינוי חדד על ראש העיר ועל חברי המועצה, כשראש העיר מצידו אינו מוכן להיכנע, ומתמיד בתמיכתו ביו"ר המכהן יצחק אמור.

לטענת מצדדי אמור, החל לפתע משרד הדתות החל לשלוח מבקרים בזה אחר זה, כדי להשיג חומר נגד אמור אך ללא הועיל. "יש חשדות, לא סיימנו לבדוק" יכתוב מאוחר יותר משרד הדתות בתשובתו לבג"ץ.

כך או כך, הסכמה בעניין החברים לא הושגה. על פי כתב העתירה, פנה ראש העיר דנילוביץ כבר בחודש יולי לשר, בבקשה כי יציג את רשימת מועמדיו, אך לא נענה.

שבוע לפני פקיעת תוקף המועצה, פנה שוב ראש העיר לשר, והציג בפניו את רשימת המועמדים שגיבש בהתייעצויות עם הסיעות המקומיות, אך לא נענה.

שבלאחר לאחר מכן, יומיים לפני תום המועד לפקיעת כהונת המועצה, הביא ראש העיר לאישור מליאת המועצה את השמות שהציעו נציגי הסיעות במועצה. על פי החוק, מחולקים תשעת המקומות במועצה הדתית בסדר דלהלן: 4 מטעם השר, 4 מטעם סיעות המועצה, ואחד מטעם רב העיר. כאשר גם 4 ממוני השר אמורים לשקף את הרכב חברי המועצה.

בהיעדר רשימה מומלצת מטעם השר, הביא ראש העיר לאישור ארבעה מועמדים המקובלים על כל חברי המועצה, וביקש משר הדתות לאשרם כנציגיו, כאשר העירייה מצידה מאשרת את מועמדיה, את מועמד רב העיר, וכן את הרשימה אותה המליצה לשר.

שר הדתות? לא ממהר לאשר

שר הדתות מצידו, לא מיהר כאמור לאשר אישר את הרשימה שהוגשה לו, מה שגרר אחריו את פקיעת כהונתה של המועצה היוצאת, ללא שנבחרה חדשה. לאור זאת, עתרה העירייה לבג"ץ. באמצעות עורכי הדין אילן בומבך ושמוליק ספיר, שם גוללו העותרים את התנהלות המשרד לשירותי דת, ובקשו סעד כפול מבג"ץ, גם לאישור הרשימה, וגם למניעת הכתרתו הצפויה של "יו"ר ממונה" מטעם השר.

בתשובתו לבג"ץ דוחה שר הדתות את כל הטענות, ומגלגל את האשמה כלפי ראש העיר, בעיקר על שחיכה עד הרגע האחרון במינוי הרשימה. הוא גם מטיל ספק בכשרותם של הנבחרים השונים, ומציין ש"עדיין נערכת הבדיקה בעניינם".

אבל מה שהכי מעניין, הוא ללא ספק הקטע הבא: שר הדתות אומר בתשובתו לבג"ץ, כי לא אישר את הרשימה, בין היתר, עקב היעדר נשים החברות בה.

כן, קראתם טוב. שר לענייני דת מש"ס, הוא זה שמעלה את סוגיית חברות האישה. לא ראש העיר החילוני, לא אף אחד אחר, רק שר הדתות מש"ס: "...נבחנת על ידי המשיב אפשרות של הצגת אישה מטעמו" כותב השר לבג"ץ.

ובכל זאת, בכדי להצדיק את הצורך במינוי אישה, יש להציג פניות בנדון, מה עושים? וכך, מספר ימים אחרי פקיעת תוקף המינוי של המועצה הדתית, ואחרי שעורכי הדין של העירייה הבהירו כי בכוונתם לפנות לבג"ץ ואף הכינו כבר את העתירה, נשלח לו לפתע מכתב מאישה, הדורשת ייצוג וחברות במועצה הדתית.

אלא, שבשלומיאליות אמיתית, לא רק מועד שליחת המכתב תמוה (בחופף להגשת העתירה), אלא גם המקום ממנו הוא נשלח. מסתבר, שעל המכתב מופיע הפקס ממנו שלחה אותה אישה עלומה את דרישתה: משרדי המועצה הדתית בבאר שבע.

אבל בכך לא תמו הקומבינות. במענה לבקשת צו המניעה, הצהיר משרד הדתות בפני בג"ץ, כי אין בכוונתו לערוך שום מינוי בשלב זה, ועל כן אין טעם בהוצאת צו מניעה. מאז ההצהרה עברו שלושה ימים בלבד, ומזכיר המועצה ומנהל החברא קדישא שלמה אוחיון הפך לממונה בפועל.

הא כיצד הצהרה לבג"ץ מחד ומינוי מאידך? הפיתרון – מחוכם בהחלט: "אוחיון אינו יו"ר המועצה, הוא רק מורשה חתימה...". בעקבות כך עתרו שוב פרקליטי עיריית באר שבע - עורכי הדין בומבך וספיר לבג"ץ, בדרישה להוציא צו ביניים כנגד מה שלדבריהם הוא "מינוי בפועל". הסאגה הזו - יש להניח, תימשך עוד זמן רב.

יש אפשרות חוקית להארכה?

אגב, לבקשת באי כוח העיריה מהמשרד לשירותי דת, להקפאת המצב והארכת כהונת המועצה היוצאת, השיב מנכ"ל המשרד אביגדור אוחנה, כי "אין כל אפשרות חוקית להארכה". אלא, שכמעט באותה נשימה הוא מוסיף, "גם אם בקונסטילציה מסוימת שנבחנת בימים אלו במשרדנו ובמשרד המשפטים, נאריך את כהונתם של ראשי מועצות דתיות מסוימות, לא נוכל לעשות כן ביחס ליצחק אמור". כלומר, אנחנו טוענים שאנחנו לא יכולים, אבל אולי אנחנו כן יכולים, רק שלא את מי שאתם רוצים.

עורך הדין אילן בובמך המייצג את העותרים, אומר ל'כיכר השבת', "להיטותו של השר מרגי לביצוע עשרות מינויים פוליטיים פסולים, מביאה אותו עד כדי התעלמות מהחוק ומהוראות בית המשפט. חבל שכדי להטמיע ערכי יסוד במשרד לענייני דת, יש צורך בהתערבות בית המשפט".

ומה אומרים על כך במשרד הדתות? הנה תגובת יועץ השר "כתושב באר שבע, נמנע השר מרגי מלהתערב בכל צורה שהיא בנושא המועצה הדתית. עניין באר שבע מטופל על ידי מנכ"ל המשרד וכל ההחלטות מתקבלות על פי קריטריונים מקצועיים, בכפוף לחוות הדעת של היועץ המשפטי במשרד".

לגופם של דברים, אומר המשרד, "בתחילת הקדנציה נשלח מכתב מטעם המשרד לשירותי דת לכל המועצות הדתיות ברחבי הארץ. ראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ הבטיח שכל הרכב ייעשה בתיאום מלא עם המשרד לשירותי דת, אולם בחר לפעול באופן חד צדדי כאשר הכתיר גם את מומלצי השר ללא התייעצות מוקדמת".

"המשרד לשירותי דת פועל באופן יעיל על מנת לקדם את הליך הרכב המועצ"ד בכדי שלא לפגוע ח"ו בשירותי הדת. לצערנו ישנם פגמים מהותיים בהליך ובכשרות המועמדים למועצה הדתית, כיוון שכל הטענות שהגיעו מצד גזבר המועצ"ד והן מצד עובדי המועצ"ד וגורמים חיצוניים, אלו נבדקות בימים אלו על ידי המחלקה המשפטית במשרד לשירותי דת, והשר יאמץ המלצת המחלקה המשפטית. במידה ויהיה ניתן לאשר הרכב בהמועצ"ד הדבר ייעשה לאלתר" מסבירים במשרד את אי אישור רשימת המומלצים.

במשרד הדתות מוסיפים גם, כי "רשימת מועמדים שלא עברה החלטת מועצת עיר, אין באפשרות המשרד להתייחס לאישורם, אלא רק לאחר אישור מועצת העיר. יצוין כי רק ב-10/11/09 יום לפני פקיעת מועד תאריך ההרכב להמועצ"ד בחר ראש העיר להעביר את הרשימה במליאת המועצה למרות התראות חוזרות ונשנות של המשרד בבקשה לזרז את הליך בחירת ההרכב".

בעניין מינוי הנשים, מגיבים שם, כי "הדרישה למינוי אישה מופיעה בהנחיות שנשלחו לכל המועצות הדתיות, שם צוין במפורש כי בעקבות הנחיית משרד המשפטים חלה חובה לבחון מינוי אישה למועצה הדתית. לאחר פניית גורם למשרד לשירותי דת השיב השר כי העניין בבחינה. יודגש כי השר אינו פועל על דעת עצמו בעניין מינוי נשים למועצות דתיות באופן כללי אלא ע"פ דעת תורה".

"הדבר נעשה באופן רוחבי"

היכן עוד מונו נשים למועצות הדתיות? חיפה , קדימה, בת ים, נס ציונה , פתח תקווה.

לגבי מינויו של שלמה אוחיון מגיב המשרד, כי "הדבר נעשה באופן רוחבי בכל המועצות הדתיות בארץ אשר אין שם ממונה או יו"ר. בכל אותן מועצות דתיות בהן טרם מונו הרכבים חדשים נמסרה סמכות החתימה, לצורך טיפול בחובות המועצה (ובכלל זה: שכר העובדים והגמלאים וכן תשלומים לספקים) למזכירי המועצות או לגזברי הרשויות המקומיות, בהתאם לתקנה 26א' לתקנות שירותי הדת היהודיים (ניהול מועצות). את עבודת מזכירי המועצות הדתיות מלווים רו"ח שנבחרו ע"י המשרד באמצעות מכרז, כמאשרי תשלומים".

מדוע לא יוארך תוקף ההרכב היוצא? "הארכת תוקף לא נעשתה בשום מקום בארץ מכיוון שפקיעת הרכב המועצ"ד הינו מעוגן בחוק שירותי הדת היהודיים ומעל סמכות שר. הרכבי המועצות הדתיות ברוב היישובים בארץ פקעו בהתאם לסעיף 6 לחוק שירותי הדת היהודיים (להלן – החוק) ביום 11.11.09".

גם את הטענות על מינויים פוליטיים דוחה המשרד: "לאחרונה הרכיב השר מועצות דתיות בכ-45 יישובים ברחבי הארץ. חלק ניכר מראשי המועצות הדתיות שנבחרו בסופו של יום ע"י מליאת המועצה הדתית ביישובים אינם מזוהים עם ש"ס. מכל מקום מליאת המועצה היא זו שבוחרת את ראש המועצה. עם פקיעת הכהונה של הרכבי המועצות הדתיות ממשיך השר לעמול גם בימים אלו על הרכבי המועצות ביישובים שבהם טרם כוננה מועצה. מאידך, רשאי השר בהתאם לסעיף 6 (ב2) לחוק למנות צוות בן שני ממונים מקצועיים למועצות הדתיות שלהן טרם כונן הרכב. על הממונים לעמוד בפרמטרים מקצועיים של ניסיון וכישורים, בהתאם לנוהל וקריטריונים שאושרו ע"י משרד המשפטים".

המשרד גם מציין, כי "עד עתה (במהלך תקופת כהונתו של השר יעקב מרגי) מונו במועצות הדתית 3 צוותי ממונים חדשים. כלומר, אין מקום לצעקה בעניין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר