היסטוריה ואקטואליה

"תרמית פוליטיק"; ההתנגדות ההיסטורית של האדמו"רים ל"אגודת ישראל"

רבים מגאוני החסידות היו כנגד הקמת תנועת 'אגודת ישראל'. הלוחמים החריפים ביותר היו כ"ק הרבי ממונקאטש וכ"ק הרבי הריי"צ מליובאוויטש. ברם, הבדלים רבים יש ביניהם (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
עצרת בחירות של 'אגודת ישראל' בשנת 1959 (צילום: PRIDAN MOSHE, לע"מ)

פרק א': רבים מגאוני החסידות היו כנגד הקמת תנועת 'אגודת ישראל'. כ"ק האדמו"רים מבעלזא, הרבי מאלכסנדר, רבי משה מרדכי מורגנשטרן מפילוב, רבי ישראל שפירא מגרודז'יסק, ורוב אדמור"י הונגריה וסלובקיה כרבי יהושע אשר רבינוביץ מפאריסוב - אוטווצק, לא הצטרפו ל'אגודה', וחלקם אף לחמו כנגדה בחוד וחנית.

הלוחמים החריפים ביותר היו כ"ק הרבי ממונקאטש וכ"ק הרבי הריי"צ מליובאוויטש. ברם, הבדלים רבים יש ביניהם. הרבי ממונקאטש ראה בעצם הופעת 'אגודת ישראל' נטע זר, לעומת הרבי הריי"צ שראה בקו הארצישראלי שהוביל הרבי מגור ה"אמרי אמת" כשלילי.

הרבי הריי"צ לא שלל לגמרי את 'אגודה' כהרבי ממונקאטש שכן אביו כ"ק הרבי הרש"ב שיגר אליה מכתב ברכה ואף נבחר בוועידת קאטוביץ לחבר מועצת הרבנים שליד הוועד הזמני.

ממכתב שכתב הרבי הריי"צ לרבי ממונקאטש אנו מבינים את דעתו השלילית על 'אגודה' שלדבריו התחברה עם הציונים והמזרחי בכדי להכחיש את התורה:

"הגיעני דברים שבדפוס אל מה שואפת "אגודת ישראל" ומה יצרה והרואה יראה כי שיטת הציונים שיטתם ואין בה אלו לאלו אלא הכשר הרבנים בלבד, והכשר זה השיגו האנשים בתרמית פוליטיק, אשר השכילו יותר מחבריהם ובעלי בריתם הפנימי הציונים והמזרחים. והמסתכל בנאומי הנואמים על הכנסיה רואה הוא כתלת קשרין מתקשראין דא בדא אגודה במזרחיים ומזרחים בציוניים וכולם כאחד להכחיש את התורה ורק אלה האחרונים הגדילו לעשות בזה אשר גזלו אדרת הרבנים ובכל התורה הם באים...".

אכן בשנת תרע"ט (1919) נעשו ניסיונות רבים לאיחוד בין "אגודת ישראל" (שהוקמה בתרע"ב 1912) ו"המזרחי" (שהוקמה עשור קודם לכן), ללא הצלחה. כמה שנים מאוחר יותר, עת עלה החזון איש לארץ ישראל, נעשו שוב ניסיונות לאיחוד בין 'אגודה' ל'מזרחי', וישנם מקורות שמרן הגרח"ע גרוזינסקי נטה לאחד בין השורות, (ובו תמכו רוב גדולי האגודה).

ניסיונות אלו נעצרו בעת ברגע שהגיעו לפתחו של החזון איש, שהיה לו דעה שלילית ביותר נגד המזרחי, ומיזם זה ירד[1]. אמרנו ירד, זהו שלא. בבחירות הראשונות במדינת ישראל, צעדו ביחד 'המזרחי' ו'אגודה' ל"חזית דתית", אולם גם זה לא הצליח ליותר מקדנציה אחת, ובימינו ציבור שומרי תורה ומצוות, מחולק לשלוש מפלגות שונות ויותר.

• • •

אם 'אגודה' נוסדה בשנת תרע"ב בקאטוביץ במדינת פולין, בהונגריה הקמתה לא צלחה, בשל התנגדות הרבי ממונקאטש, ולסלובקיה רק בשנת תרפ"ג הצליחה התנועה לנטוע יתד, לאחר שכמה מגדולי האדמו"רים תמכו בה, כאדמו"ר רבי יעקב ב"ר יהושע השל פריד מקאפשיץ ועוד.

באותה שנה אף בעיר מונקאטש, על אפו וחמתו של הרבי המקומי, הוקם סניף של 'אגודת ישראל, תחת השם "הסתדרות החרדים".

יצוין שחלק מההתנגדות ל'אגודה', היא מפני הקמת תנועת הנוער שלה שנוסדה בשנת תרפ"א בפולין בשם "אגודת צעירי אגודת ישראל" העולמית. תנועה זו קבלה עידוד וחיזוק מאת כ"ק הרבי מגור ששלח אליה ברכות חמות, מבלי להתייחס לטענות של מתנגדיו שחששו שתנועה תוציא את בני הישיבות ממסגרות החינוך בהם הם למדו.

פרט מעניין שהרבי הריי"צ במכתב שכתב לרבי ממונקאטש הציע לחדש את ארגון 'מחזקי הדת' כדי שתלחם ב'אגודת ישראל', אלא שדבר זה לא יכול היה לצאת אל הפועל, שכן בין חסידות בעלזא שעמדה בראש ארגון 'מחזיקי הדת', שררה איבה של ממש לבין הרבי ממונקאטש.

המשך יבוא...

להרחבה ועיון נוסף:

'החסידות ושיבת ציון', (תל אביב תשמ"ו 1986), אלפסי יצחק.

'פאר הדור': פרקים ממסכת חייו ויצירתו של רבי אברהם-ישעיהו קרליץ בעל "חזון איש".

"גנזים ושו"ת חזון איש" לרא"י קניג.

[1] ראה בהרחבה בספר 'פאר הדור' מאת הסופר החסידי ר' אהרן סורסקי, וכן ראה בספר "גנזים ושו"ת חזון איש" לרא"י קניג שכתבו והביאו מקורות על פרשה זו. בעז"ה בהמשך נפרסם סדרת מאמרים נרחבת על מיזם זה שנכשל.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר