שטר הבוררות נחשף

מתח חסידי: האם החצר תשנה שם ל'באבוב 45'?

לאחר חודשים ארוכים של ניסיונות לקעקע את פסק הדין הדרמטי שאילץ את חסידי פלג רמ"ד מבאבוב לשנות את שמו או להוסיף לו שם ליווי, מחר אמורה להתקבל ההכרעה הסופית. הרבי יתכנס עם חסידיו במלון מריוט בניו יורק וצפוי אף לשאת דברים. חשיפת "כיכר השבת": שטר הבוררות עליו חתמו החסידויות (חרדים,בעולם)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות כל העולם כולו)

באבוב 45 תחליף מחר את שמה? מחלוקת אדירה מעסיקה את עולם החסידות מאז פטירת האדמו"ר הקודם מבאבוב (הרנ"צ) ופיצול החסידות כאשר חלק ניכר מהחסידים קיבלו על עצמם את הנהגתו של הרה"צ רבי בן ציון הלברשטאם בנו של הרבי מוהר"ש שכיהן לפני כן בתפקיד, ואילו חלק אחר קיבל על עצמו את הנהגתו של הרמ"ד, חתן האדמו"ר שפתח לעצמו מוסדות וחיי קהילה נפרדים.

המחלוקת העצומה העסיקה כאמור את עולם החסידות של יהדות ארה"ב, כאשר דין תורה בין הצדדים נמשך כתשע שנים. בשלהי הקיץ האחרון הכריעו הבוררים באופן מוחלט וברור כי השם באבוב שייך רק לפלג הגדול בראשות הרה"צ רבי בן ציון הלברשטאם ואילו על הפלג השני לאמץ לעצמו שם נוסף מלבד השם באבוב, אם בתואר נוסף או שם ליווי אחר.

תיעוד נדיר: האדמו"רים בריקוד נדיר (צילום: רבישע נייעס)

ימים ספורים לאחר הפסק שהכניס להלם את החסידות, כינס האדמו"ר הרמ"ד את חסידיו ודיבר במעלת ההליכה בדרך השלום אך התעלם מהשאלה הגורלית האם בכוונת בני החסידות לקיים את הפסק ככתבו וכלשונו.

בהמשך לכך, פעלו רבנים וטוענים רבנים מצד חסידותו של הרמ"ד (שזכתה בינתיים לתואר באבוב 45) אצל גדולי האדמו"רים והרבנים בארה"ב במטרה לקעקע את אמינות הפסק תוך ייחוס אינטרסים זרים לחלק מהדיינים. הגורמים אף הוציאו קונטרס נרחב בעניין וההליך המוטעה של הפסק לטענתם.

בשלב מסויים, השיגו בחסידות הישג לכאורה, כאשר לבקשתם הוציא מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי מכתב בו מורה ללכת בדרך השלום מה שיצר אולי סוג של הבנה שניתן עוד לפעול כנגד הפסק.

מכתב הגר"מ שטרנבוך:

אלא, שבימים האחרונים פירט מרן הגר"ח באופן מפורש כי למרות כל מה שכתב הרי שהינו מדגיש כי "אין בכל הנ"ל לגרוע מחובת הציות לדין תורה וחס ושלום מלערער על זה", מה שהיווה מכה לכאורה לפלג באבוב 45.

כעת, מנסים בחסידות להיתלות בפסק הלכה של הראב"ד הגר"מ שטרנבוך, בו הוא כותב על חשיבות השלום - מה שנותן פתח מרומז כביכול לערער על פסק הדין. אלא שמנגד, גורמים רשמיים שבצד שכנגד טוענים כי אין בכך אמירה חד משמעית. לדבריהם, "העובדה שלאחר מאמצים וניסיונות שכנוע של כל גדולי הדור הם נתלים במכתב הזה, מעידה על מצבם הקשה. אין להם ברירה אלא לקבל את פסק הדין", אומרים בפלג השני.

בשטר הבוררות עליו חתמו שני הפלגים, שנחשף לראשונה ב"כיכר השבת", מצויין במפורש כי שני הצדדים מקבלים על עצמם את הפסק - איזה שלא יהיה. "איך ייתכן, להפר את מה שנכתב במפורש בשטר הבוררות" אומרים בפלג השני.

שטר הבוררות:

כאמור, הימים הקרובים קריטיים לחסידות באבוב 45, זאת בשל העבודה שה"דד ליין" מסתיים ביום רביעי הקרוב. מחר (שלישי) יתכנסו חסידי האדמו"ר הרמ"ד באולם הכינוסים של מלון מריוט בניו יורק בראשות מנהיגם הרוחני שאף צפוי לשאת דברים.

המתח בחסידות מורגש בעיצומו משום שעד כה לא ברור האם יחליטו בחסידות "לקבל על עצמם את הדין" ולקיים את הפסק או שיעדיפו להמשיך בדרכם עד כה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר