הרבי מבעלזא על פטירת הגר"ש וואזנר: "ספר תורה נפל מארון הקודש"

במעמד 'קביעת שיעור' לרגל פתיחת זמן קיץ, בהיכל ה'גרויסע שטיב' התייחס הרבי מבעלזא לפטירת מרן הגר"ש וואזנר זצ"ל ואמר כי "ספר תורה נפל מארון הקודש". האזינו (חסידים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצלם)

אמש (שני) התקיים מעמד 'קביעת שיעור' לרגל פתיחת 'זמן קיץ', בהיכל ה'גרויסע שטיב' בהשתתפות אלפי תלמידי הישיבות ואברכי הכוללים של חסידי בעלזא.

את משא הקודש פתח כ"ק האדמו"ר מבעלזא בדברים אודות האבידה הגדולה בהסתלקותו מרן של פוסק הדור הגר"ש וואזנר זצ"ל ואמר כי "לפני מספר שבועות נפל ספר תורה מארון הקודש, נסתלק לבית עולמו הגאון הצדיק רבי שמואל וואזנר זצ"ל, תהא נפשו צרורה בצרור החיים בגן עדן, בין הרבה שבחיו, שהיה מתמיד גדול מנעוריו ועד זקנה ושיבה, וכך זכה למה שזכה".

האדמו"ר ציין לשבח את אשר נוכח שהבחורים לומדים כבר עתה את המסכת שתילמד בזמן הקיץ שזה בבחינת הקדמת "נעשה" ל"נשמע".

את דברי התורה פתח הרבי בדבר תורה משמו של הגר"ש וואזנר זצ"ל: "נאמר בברכת התורה: 'והערב נא ה' אלוקינו את דברי תורתך בפינו וכו'. הקב"ה נתן לנו רמ"ח מצוות עשה, יש מצוות שאנו מקיימים בכל יום כקריאת שמע תפילין ועוד. על שום מצווה אין אנו מבקשים שיהיה קיומה ערב בפינו ודווקא בדברי תורה מבקשים אנו 'והערב נא'. אלא, מצוות לימוד התורה שונה בזה שאי אפשר לקיימה באם לומדים רק פעם אחת ביום. יש ללמוד ללא שיעור, בכל יום, בכל עת ובכל שעה, בחורף ובקיץ ללא הפסק. כנאמר 'כי הם חיינו ואורך ימינו ובהם נהגה יומם ולילה', ומובן שללא שיהיו דברי תורה ערבים בפינו אי אפשר לקיימה כהלכתה, על כן מבקשים אנו והערב נא ה"א את דברי תורתך בפינו, שבכך נוכל לקיים 'ובהם נהגה יומם ולילה'".

האדמו"ר הוסיף לפרש לפי זה: "מצינו בגמרא שכל שהוא תלמיד חכם ובנו תלמיד חכם ובן בנו תלמיד חכם, הקב"ה ערב לו שאין התורה פוסקת מזרעו לעולם. ויש להבין, הרי תורה אינה עוברת בירושה, ורק אם חפצים ורוצים ללמוד אזי זוכים להשגת התורה. אלא ישנן שני דברים: הבטחת השי"ת שלא תיפסק התורה מזרעו של מי שהוא ובנו ובן בנו תלמידי חכמים, והבטחה זו יכולה להיפסק מחמת חטא ח"ו. אולם יש בסגולת התורה עצמה ענין של 'תורה מחזרת על אכסניא שלה', כדוגמת אדם שרגיל להתאכסן באכסניא קבועה, אזי רגליו מוליכות אותו שוב ושוב לשם, וזהו הטבע והסגולה של התורה עצמה".

"יש הלומדים תורה בגלל שמחוייבים הם ללמוד שנאמר 'והגית בו יומם ולילה' וזוכים לבנים ובני בנים תלמידי חכמים, אולם הבטחה זו כאמור יכולה להיפסק ח''ו", המשיך האדמו"ר, "מה שאין כן אם לומדים תורה בגלל שמרגישים המתיקות והעריבות בפה, ולא רק מחמת החיוב ללמוד תורה, אזי זוכים ש'תורה מחזרת על האכסניא שלה', שזו סגולת התורה בצמה, שמחמת העריבות בפי הלומד, היא שבה ונדבקת בזרעו אחריו כי למודה היא בכך. ואפילו שבפועל לא רואים זאת, יעבור עוד דור ועוד דור ובסוף יקויים 'תורה מחזרת על אכסניא שלה'".

"זהו שאנו מבקשים 'והערב נא וכו' ונהיה אנחנו וצאצאינו וצאצאי צאצאינו, כולנו יודעי שמך ולומדי תורתך לשמה', שנזכה לדרגת העריבות ואז התורה עצמה שתבקש לחזר אחר אכסניא שלה, ולא רק מחמת ההבטחה של הקב"ה. ומובן הענין שבקשה זו נאמרת דוקא לענין לימוד התורה ולא בנוגע לשאר המצוות", אמר האדמו"ר.

בסיום דברי החיזוק ללימוד התורה אמר הרבי מבעלזא כי "אם חושבים שללמוד שלש פעמים הרי זה נקרא חזרה על הלימוד, הרי שזו טעות. שלש פעמים צריכים ללמוד רק בכדי להתחיל להבין את הגמרא בפשטות עם פירוש רש"י. לאחר מכן אפשר להתחיל לחזור על הלימודים שזו סגולה לזכרון. כן אמר מרן שליט"א: כל בחור ואברך צריך שיהיה לו שיעור בספרי מוסר וחסידות. וללמוד היינו באופן שיכנס ללב למוח ולכל עצמותו, שזהו לימוד התורה".

(צילום: באדיבות המצלם)
(צילום: באדיבות המצלם)
(צילום: באדיבות המצלם)
(צילום: באדיבות המצלם)
(צילום: באדיבות המצלם)
(צילום: באדיבות המצלם)
(צילום: באדיבות המצלם)
(צילום: באדיבות המצלם)
(צילום: באדיבות המצלם)
(צילום: באדיבות המצלם)
(צילום: באדיבות המצלם)
(צילום: באדיבות המצלם)
(צילום: באדיבות המצלם)
(צילום: באדיבות המצלם)
(צילום: באדיבות המצלם)
(צילום: באדיבות המצלם)
(צילום: באדיבות המצלם)
(צילום: באדיבות המצלם)
(צילום: באדיבות המצלם)
(צילום: באדיבות המצלם)
(צילום: באדיבות המצלם)

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות