שרי התורה, חג השבועות תשע"ב

ראש ישיבה, אדמו"ר, רב: כ"ק האדמו"ר מסאטמר ● פרופיל

ערב חג מתן תורה, משרטטים כתבי כיכר השבת קווים לדמותם של ראשי הישיבות המובילות בישראל ובעולם. מיהן הדמויות שסוחפות אחריהן אלפי תלמידים? קווים לדמותו של ראש ישיבת סאטמר, כ"ק האדמו"ר מהר"א מסאטמר: סדר יומו שמתחיל בלימוד לפנות בוקר, בקיאותו העצומה ואהבתו לתורה (חסידים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
כ"ק האדמו"ר מסאטמר (צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

חסידות סאטמר היא אחת הגדולות והחשובות בעולם היהודי. מרכזה הרוחני אמנם שוכן בארה"ב, אך המוסדות, רבבות התלמידים והחסידים פרוסים ברחבי כל העולם.

אחד הדברים שמאפיינים את האדמו"ר מסאטמר הנוכחי הוא שילוב נדיר ומיוחד של מנהיג רוחני לאלפים ולרבבות, כשעל כתפיו רובץ העול החינוכי של המוני חסידיו ומצבם הפיננסי של המוסדות, זאת לצד כהונתו כראש ישיבה ומרביץ תורה לאלפי תלמידים השותים בצמא את משנתו הלימודית והתורנית.

בפרקים הקודמים בפרויקט:

• הרב דוד כהן, ראש ישיבת חברון
• הרב יצחק יוסף, ראש ישיבת חזון עובדיה
• הרב גרשון אדלשטיין והרב שמואל מרקוביץ'
• הרב אליעזר יהודה פינקל

הרבי מסאטמר נחשב לעילוי ולחריף ולמתמיד עצום שידיו רב לו בכל מכמני התורה, והא אחד מראשי הישיבות המפורסמים בדור האחרון.

הארמו"ר מהר"א מסאטמר היה משמונת תלמידיו הראשונים של דודו בעל ה "דברי יואל" זצ"ל, בישיבה אותה פתח וייסד בוילאמסבורג שבניו יורק.

כבר בימי בחרותו בלט בשקדנותו העצומה וברוחב ידיעותיו בכל חלקי הש"ס. שיטת הלימוד בסאטמר שונה משיטת הלימוד הליטאית המקובלת בכל עולם הישיבות, והיא מבוססת על דרך הלימוד שהיתה מקובלת בישיבות הונגריה, אצל מרן בעל ה"חתם סופר" זצ"ל המכונה שיטת "הסוגיות".

הרבי שליט"א היה נבחן מידי שבוע אצל דודו זצ"ל בהצטיינות רבה.

אהבה עזה לתורה

כשהגיע לפרקו, השתדך הרבי עם בתו של מרן ה"ישועות משה" מויז'ניץ זצ"ל, שבחן אותו בלימוד והופתע אף הוא מלמדנותו. "זה החתן אותו חיפשתי", אמר הרבי מויז'ניץ זצ"ל והשידוך הפך לעובדה מוגמרת.

לאחר נישואיו למד בכולל חזון איש בבני ברק. האדמו"ר מסאטמר היה משכים קום לומד לפנות בוקר מספר שעות רצופות ואחר-כך המשיך ללמוד בכולל האברכים.

לאחר כשנתיים שב לארה"ב, התמנה לרב קהילת סיגט ולדיין בבית דין של התאחדות הרבנים. כבר אז סדר לימודו היה עמוס במיוחד והחל לפנות בוקר, בלימוד של 4 שעות לפני התפילה, כשלאחריה טעם דבר מאכל ושב ללמוד חמש שעות ברציפות עד לשעות הצהריים. בשלב הזה, הרבנית היתה מביאה לו את ארוחת צהריים ואחריה היה שב לספרי הלימוד.

באותה תקופה החל האדמו"ר ללמוד בצוותא עם הרב יעקב אליהו אונסדורפר, אב"ד ראשית חכמה מונטריאול, חברותא הנמשכת עד היום.

בשנת תשמ"א התמנה לראש ישיבה בקריית יואל שבמונורו ומאז הוא משמש כראש ישיבת סאטמר.

עוד לפני שמונה לרבי ולמנהיג בישראל, הוקצה לו חדר מיוחד ליד היכל הישיבה, לשם היה מגיע בכל יום לפנות בוקר ולומד בצוותא עם התלמידים.

כשהתמנה לאדמו"ר השתנה סדר יומו. זה מתחיל לפנות בוקר, בלימוד מעמיק. לאחר טבילה במקווה מגיע האדמו"ר מסאטמר לבניין הישיבה ומתפלל עם התלמידים תפילת שחרית. לאחריה, הוא מוסר בפני הבחורים שיעור מעמיק בספר התהילים.

שאלות תורניות למקום הנופש

3 פעמים בשנה מוסר הרבי שיעור תורני מעמיק במהלך ה'טיש': בשבת שובה, בשבת הגדול לפני פסח ובחג השבועות, במהלך טיש המכונה "קרעפל טיש".

בכל פעם לפני שהוא יוצא לנופש המסורתי, מציג האדמו"ר בפני תלמידי הישיבה שאלה מהסוגיה הנלמדת בישיבה. את התשובות, הם שולחים לו למקום הנופש.

אחד החסידים מספר על הדרך המיוחדת בלימוד שמאפיינת את התלמידים. "האדמו"ר דורש שהבחורים ילמדו בקול רם, ויניחו את האצבע על השורה הנלמדת מתוך הספר".

הוא עילוי נדיר, מספרים החסידים, בכל מקום בש"ס בו שואלים אותו, הוא מציג בקיאות מרשימה.

על אהבתו הגדולה בתורה, ניתן ללמוד מהסיפור הבא: כשנודע לאדמו"ר מסאטמר שליט"א כי חותנו האדמו"ר מויזניץ זצ"ל הסתלק לבית עולמו, הזמין מיד מקום בטיסה הראשונה בדרכו לישראל.

מרגע שהתיישב על מקומו במטוס ועד לנחיתה בישראל, למד במשך שעות רצופות במתיקות שהפליאה את כולם. "זה היה מחזה בלתי נשכח", סיפר אחד החסידים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר