"שנקר והשעון": שמעון פרקש מבצע שנקר

בשבוע שעבר ציינו 5 שנים לפטירתו של ״מחיה המוזיקה החסידית״, המלחין ו״בעל המנגן״ של חצר חסידות מודז׳יץ - ר׳ בן-ציון בן ר׳ מרדכי שנקר. אופיר סובול בטור לזכרו (חזנות)

אופיר סובול | כיכר השבת |
(צילום: יובל)

בשבוע שעבר ציינו 5 שנים לפטירתו של ״מחיה המוזיקה החסידית״, המלחין ו״בעל המנגן״ של חצר חסידות מודז׳יץ - ר׳ בן-ציון בן ר׳ מרדכי שנקר.

שנקר, הלחין כ-600 לחנים - מגיל 16 ועד חודשים ספורים לפני מותו. מסירותו לחסידות מודז׳יץ, התפרסה על פני 4 אדמו"רים, במשך יותר מ 7 עשורים.

ר' בן-ציון זכה להיות הסולן בתקליט החסידי הראשון: "מלווה מלכה", שראה אור בארה"ב, בשנת 1956. התקליט, פורץ הדרך, יצא באישורו ובעידודו של המרן ה״אמרי אש״, שנאלץ לקבל החלטה בכובד ראש: "האם להתיר הקלטת ניגונים על תקליט, כדרך הגויים". העובדה, שיצא לאור תקליט יהודי, הביאה לשנקר פרסום עולמי. בזכותו, בבתים יהודיים רבים בארה"ב ואחר כך גם בעולם כולו, החלו להישמע צלילי מוזיקה יהודית-חסידית. גם ברדיו היהודי בניו-יורק, החלו להשמיע את שיריו בתדירות גבוהה, בהיותו הזמר החסידי היחיד.

בקונצרט "שרים מודז'יץ", שקיימנו בשנת 2010, בחרנו לבצע לראשונה את אחד מהשירים היפים מאותו התקליט: "אמר ה' ליעקב", שיר שחיבר ה "אמרי שאול" בשנת 1930. את העיבוד כתבתי בהנאה מרובה, במיוחד עבור התזמורת הפילהרמונית הישראלית ומקהלת החזנים "יובל", אליהם הצטרף בקולו הכריזמטי, הספוג בנשמה חסידית, החזן הנפלא מאוסטרליה – שמעון פרקש. שמעון, ששר בילדותו במקהלתו של משה קוסביצקי, גדל גם הוא בארה"ב על שירתו חודרת הלב, של ר' בן-ציון שנקר.

שנקר זכה לקבל מרבו, ר' שאול טאוב, שיעורים הרבה, אך דווקא השיעור הראשון נשאר חקוק בזיכרונו:

מסופר כי זמן קצר לאחר בואו של ר' שאול טאוב מאירופה לארה"ב, הגיע הבחור בן-ציון לאחת ההתכנסויות בבית מדרשו של הרבי. הוא נעמד מאחורי הרבי ששר אל הציבור, ועיניו התמקדו בחוברת התווים שלצדו. כמי שקרא תווים משחר ילדותו, הוא אסף את החוברת אליו והחל לפזם מתוכה. הרבי התלהב משירתו הזכה ומכך שהוא קורא תווים, והורה לו לשיר עוד ועוד. לבסוף אמר לו הרבי בחיבה: "להבא אל תשיר כמו רכבת דוהרת, אלא כמו שעון – טיק-טק, טיק-טק, לאט...לאט..."

יהי זכרו ברוך!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר