הסכנות שאורבות לנו: מדריך לכל הורה

ראש חודש ניסן בפתח ועימו גם תקופת הניקיונות בכל בית יהודי. על מנת שחג הפסח אכן יהיה שמח חשוב למנוע תאונות, שעלולות להתרחש לקראת החג ובתקופת חופשת הילדים. הסכנות אורבות הן בבית והן מחוצה לו, ולכן יש להקפיד על כמה כללי זהירות. מדריך מיוחד (חדשות, משפחה)

מישאל לוי | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

ראש חודש ניסן בפתח ועימו גם תקופת הניקיונות בכל בית יהודי. על מנת שחג הפסח אכן יהיה שמח חשוב למנוע תאונות, שעלולות להתרחש לקראת החג ובתקופת חופשת הילדים. הסכנות אורבות הן בבית והן מחוצה לו, ולכן יש להקפיד על כמה כללי זהירות.

כידוע לכולם, פסח הוא חג המצריך ניקיונות יסודיים לביעור החמץ מכל פינה בבית, ולקראת החג נרשמת מדי שנה עלייה באחוז הפונים למיון עקב הרעלה כתוצאה משאיפה של אדי חומרי ניקוי או בליעתם. ילדים מתחת לגיל 6 הם הנפגעים העיקריים מהרעלות חומרי ניקוי והדברה, זאת בשל החסינות הפחותה של גופם מפני רעלים מחד וסקרנותם הטבעית מאידך.

לקראת חג הפסח אנו נוהגים לנקות ולמרק כל פינה בבית. חומרי הניקוי איתם אנו עובדים עלולים להוות מקור סכנה לילדים ולמבוגרים כאחד.

לכן בקופ"ח 'הכללית' שדואגת בכל ימות השנה ללקוחות בשמירה על בריאותם בשיתו"פ עם מחלקת ההסברה ב"איחוד הצלה", מפרסמת את כללי הבטיחות הנוגעים לכל בית:

יש להרחיק את הילדים מכל מגע עם חומרים כימיקלים, כגון חומרי ניקוי והדברה.

מומלץ לאחסן חומרים אלה במקום גבוה או נעול על מנת שלא יתאפשר לילד להגיע אליהם.

יש להחזיר את החומרים המסוכנים למקומם מיד בתום השימוש ולא להשאירו אפילו לזמן קצר. הילדים זריזים בהרבה ממה שאנו חושבים.

אין לאחסן חומרי ניקוי והדברה בבקבוקי שתיה - זה נראה תמים, אך מסוכן. הילד עלול, בתום לב, ללגום מהנוזל שבבקבוק השתייה, ח"ו.

בזמן עבודה עם חומרי הניקוי, אין לערבב חומרי ניקוי ומלבינים - תערובות אלה עלולות להיות מסוכנות גם למבוגרים, הן בשאיפת אדי החומרים והן בבליעתם.

במקרה של חשש להרעלה כתוצאה משאיפת אדים או בליעת כימיקלים יש לפנות מיד למכון הארצי למידע בהרעלות, הפועל 24 שעות ביממה בטל': 04-8541900.

במקרה של בליעת חומר ניקוי, או חשד לבליעת חומר ניקוי, אין לנסות ולגרום להקאה, ואין לשתות חלב. חובה להתקשר למוקד החירום של "איחוד הצלה" - 1221, ובעת הצורך להתפנות מיד לחדר מיון.

סכנות נוספות שאורבות לילדים בזמן הניקיונות הן טביעה במאגרי מים, כגון דלאי מים, גם אם מדובר במעט מאוד מים, וכן נפילות מגובה, כגון מסולמות. על מנת למנוע תאונות אלה חשוב מאוד להקפיד שלא להשאיר דלי או גיגית עם מים במקום בו נמצאים ילדים. סולמות יש לאחסן סגורים ומרוחקים מהישג ידם של ילדים ופעוטות.

הסכנות שעורבות בחודש ניסן אינם רק במהלך הניקיונות, אומר הרב אברהם וייס מנהל קשרי קהילה בקופ"ח 'הכללית' - מודיעין עלית, אלא גם במהלך ימי חול המועד.

כידוע, חג הפסח חל בתחילת תקופת האביב, ומזג האוויר עם הפריחה הססגונית והריחנית היא המומלצת ביותר לצאת ולטייל בחיק הטבע. ב'איחוד הצלה' גיבשו כללים עליהם מומלץ להקפיד על מנת שניהנה מטיולים מוצלחים ונחזור הביתה בשלום:

בזמן הנסיעה ברכב יש להקפיד על חגירת חגורות בטיחות בכל הגילאים. יש להקפיד על הושבת תינוקות ופעוטות במושב בטיחות/סלקל וילדים גדולים יותר על מושב בטיחות מסוג בוסטר.

שהייה במקומות הומי אדם - יש להיערך מבעוד מועד למניעת מצב בו ילד "הולך לאיבוד": קיבעו עם ילדיכם מקום מפגש מוסכם למקרה שאינכם מוצאים אחד את השני.

הכינו לילדים פתקית או מדבקה שבה רשום מספר הטלפון שלכם, כך שבמידה שיאבדו אתכם ניתן יהיה ליצור עמכם קשר.

בזמן השהייה בחיק הטבע יש להיזהר מהכשות ועקיצות על ידי בעלי חיים ארסיים, כגון נחשים עקרבים וזוחלים נוספים. לשם כך יש לנעול נעליים גבוהות וללבוש מכנסיים ארוכים. אין להרים חפצים מהקרקע כגון קרשים או אבנים כדי לא לחשוף את הזוחלים ששוכנים תחתיהם. אין להכניס ידיים לשיחים, נקיקים או חורים בסלעים שמא מסתתרים שם זוחלים ארסיים.

זיכרו - במקרה של הכשה ח"ו, יש להשכיב את הנפגע במנוחה מוחלטת, להרגיעו, לקבע את האיבר המוכש ולפנות את הנפגע פינוי מהיר ככל האפשר לבית החולים הקרוב ביותר. בנוסף, יש להימנע מהכנסת צמחים לפה - הם עלולים להיות רעילים.

לסיכום, אומרת דר' אירית פינק קרמר, רופאה בכירה ומדריכה במחלקה לרפואת משפחה, 'כללית - מחוז מרכז', "עם ערנות והקפדה על כמה כללים פשוטים, ניהנה מחג שמח ובטוח".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר