מילון ה´פעימה´ של אגד

אחרי שסיימו להוביל את מהלך הפעימה בירושלים, ב"אגד" מצאו פנאי כדי לכתוב את המילון השלם שלהם לתחבורה ציבורית בבירה. כיכר השבת מזמין אותכם לטקבק ולהגיב על מהלך הפעימה בירושלים

חיים ספרן | כיכר השבת |
(פלאש 90)

אגד

מפעיל התחבורה הציבורית בירושלים. מבצע את תכנית אב לתחבורה בהתוויית משרד התחבורה ועיריית ירושלים.

אולמות השמחה

אולמי תמיר ואולמות השמחה שלאורך רחוב בית הדפוס, שכונת גבעת שאול. קיבלו משנה עדיפות בתגבור ובשינוי מסלולים בעיקר בשעות הערב, בהלוך ובחזור. התגובות על פי "אגד" מעידות על שירות יעיל, קצר ומהיר.

בנייני האומה

נקודת דרך מרכזית בירושלים, המקשרת בין כל אזורי העיר ואף מחוצה לה. במסגרת ה'פעימה' ניתן דגש על האזור כמוקד איכותי לביצוע מעברים, החלפות והמשכים על פי העדפותיו של הנוסע.

בר אילן ירמיהו

'הציר החרדי' המהיר. בעתיד ישולב מת"צ (מסלול תחבורה ציבורית), אך כבר כיום חולפים במקום הקווים המהירים המחברים בין השכונות החרדיות השונות. מסלול זה זוכה לשבחים רבים ולתנועה ערה, עקב קיצור משך הנסיעה ויציאה ממסלולים מסובכים.

גאולה

המע"ר (מרכז עירוני) החרדי. נחשב לאחד המוקדים המרכזיים של הציבור החרדי בירושלים. עם זאת מרכזים אחרים התפתחו בעקבות הצפיפות וגודש התנועה באזור. ה'פעימה' לקחה בחשבון את הנתונים, וגיבשה חיבור מן השכונות ל'גאולה' אך גם הסטת קווים כפולים למחוזות אחרים, הנחשבים כיום לאזורי קניות ומוקדים מרכזיים.

גילה-רמות

גילה המתחרדת קיבלה חיזוק תחבורתי משמעותי, כאשר בפועל רוב הציבור מדרום העיר יורד במרכז העיר, ומצפון העיר באזור גאולה.

הציר המהיר

נתיב מהיר בין דרום העיר לצפונה. בעקרון אמור היה לעבור קו נוסף של הרכבת הקלה במסלול זה, אך בשלב זה הפך למת"צ מהיר ויעיל עבור האוטובוסים.

הר נוף

מסוף הר-נוף מאגד בתוכו את רוב הקווים העוברים בריכוזים החרדיים. מן המסוף ומתוך השכונה ניתן להגיע כמעט לכל נקודה בשכונות השונות, במע"ר החרדי ומרכז העיר.

לוח זמנים

לוח הזמנים נבנה על-ידי המומחים לתח"צ, תוך שקלול הנתונים וכמות הנוסעים. בשלב זה עדיין מתגבש לוח הזמנים על פי הנתונים מן השטח. בחודש החגים, משתנה כמובן הלוח, והוא יגובש כתיקונו מיד אחריו.

למידה

כמו בכל דבר, ובמיוחד בתחום התחבורה נדרשת למידה מתמדת. כאשר מדובר ב'פעימה' בסדר גודל כזה, הרי שגם המפעיל וגם הנוסעים צריכים ללמוד את ההיבטים השונים המרכיבים את התמונה כולה. המפעיל – את התדירות שלעתים התגלתה כמרווחת מדי ולעתים כמצומצמת; הנוסעים – את המסלולים והקווים החדשים, כאשר לעתים ממשיכים לנסוע ולגדוש את הקו הישן והמוכר, אך טרם מנסים את הקו החדש והמשופר לעילא. במסגרת הפעימה נעשית הלמידה מתוך השטח באמצעות הצוות המקצועי, אליו חוברים משרד התחבורה, אגד, עסקני התחבורה, המינהלים הקהילתיים והמשוב מן הציבור.

מהדרין

קווי ה'מהדרין' בירושלים נותרו במתכונתם הראשונה טרם ה'פעימה'. בחלק מן המקרים נעשו שינויי מסלול והתאמות על פי תוואי השטח ובהתייעצות עם רבנים והמינהלים הקהילתיים. בכל מקרה, עד להחלטת בג"צ בנושא, אין כל אפשרות להפחית או להוסיף קווים ייעודיים.

מחירים

המחירים הנקובים בתחבורה הציבורית, נמצאים באחריות משרד התחבורה. כל נושא הכרטוס, יגיע למיצוי מלא עם הפעלתה של הרכבת הקלה. כשלב ביניים אמורה להתקיים רפורמה מסויימת ב-1 לינואר 2010.

מינהלים קהילתיים

נבחרי הציבור בכל שכונה. המינהלים הקהילתיים שותפים מלאים ל'פעימה' הנוכחית. ישיבות ודיונים רבים מספור התנהלו ברוח חיובית וטובה כדי למצוא מענה ופתרון לכל אזור. כעת, עם צאתה של ה'פעימה' לדרך, נשמעות השגות על חלק מן ההחלטות, ואלה נלמדות כדי לשפר.

מעברים

שיטת המעברים בתחבורה הציבורית הינה עובדה מוגמרת. הרכבת הקלה באופייה גוררת מעבר בין קווים מזינים אל הרכבת וממנה בשילוב קווים עורקיים. ב'פעימה' הנוכחית נעשתה כברת דרך לקראת שיטה זו.

מפעיל

'אגד' הינו מפעיל התחבורה הציבורית בירושלים. מחד – מבצע הנחיות משרד התחבורה ותכנית אב לתחבורה; מאידך – משרת ציבור נוסעים ענק. בשנים האחרונות, יותר מאי-פעם, משלב את המומחיות, הניסיון והידע עם שירות, קשר אישי עם נציגי הציבור והעסקנים, ונכונות להיערך ולסייע בכל אירוע ובקשה.

משרד התחבורה

הרגולטור. מתווה המדיניות, מעניק הרישיון וסולל את הדרך התחבורתית. בירושלים, המתקדמת לקראת מערך תחבורתי חדש ומודרני, מגבש המשרד את כל חלקי התחבורה לכלל רעיון אחיד ומסודר.

נהג

נציג חב' התחבורה הנפגש עם ציבור הנוסעים על בסיס יומי. יחד עם זאת, הנהג מבצע מסלולים על פי זמנים קבועים מראש. הוא אינו מחליט ואינו רשאי לבצע מסלול כזה או אחר על פי שיקול דעתו, וגם לא לפי בקשות הנוסעים. לעתים, תחושות הנוסעים מגיעות אליו, אך חשוב להבין כי לא הוא הכתובת לכל בעיה או בקשה. הנהג שלנו חברה'מן, אך גם הוא תלוי במקום, בשעה או בזמן.

נוסע

הלקוח של 'אגד'. כמקבל שירות, זכאי הנוסע לקבל את מלוא התמורה לאגרה. קו זה מנחה ביתר שאת בשנים האחרונות את מחלקת תנועה ירושלים ב'אגד'. יעידו ראשי המינהלים הקהילתיים, הנמצאים במגע רציף עם אגף התנועה, וזוכים לאוזן קשבת, רגישה ומקצועית.

עיריית ירושלים

בתחום אחריותה כל נושא התשתיות: כבישים, הקמת תחנות ומיקומן, רימזור, צמתים והמכלול כולו.

פעימה

חלק ראשון מתכנית כוללת של מערך התחבורה בירושלים. צעד ראשון לקראת חלוקה בין קווי האוטובוס לרכבת הקלה שאמורה לעלות על הפסים בתוך כשנה וחצי. כמובן שלא ניתן לבצע את השינוי הענק בבת-אחת. פעימה זו הינה חלק מפעימות נוספות אשר תובלנה בסופו של דבר למערך התחבורה המודרני של העיר כולה.

פקקים

לאוטובוס אין כנפיים. כאשר ישנם פקקים וקשיי תנועה, האוטובוס כמו כל כלי רכב אחר, אינו יכול לנוע בחופשיות ובמהירות. ישנם פקקים החוזרים על עצמם שוב ושוב (למשל ב'גאולה' בשעות הצהריים), כך שסביר כי האוטובוס לא יוכל להגיע בזמן ובמועד הרשמיים. גם אזור השוק, לדוגמא, פקוק מאוד עקב עבודות התשתית. יחד עם זאת 'אגד' עושה כל מאמץ כדי למצוא נתיבים חלופיים, כאשר הדבר מתאפשר, כדי לשנע את הנוסעים במהירות האפשרית.

צומת היציאה מהעיר

צומת מרכזי וחשוב מאוד, בעיקר לאלו הבאים ויוצאים מן העיר ומחוצה לה. מוקד אסטרטגי עבור הציבור החרדי. ב'פעימה' קיבל האזור הכרה מיוחדת. כאשר קווים רבים ויעילים עוברים במקום דרך כביש בגין או לחילופין בבנייני האומה.


קו 11

קו 11 שיצא מרמת שלמה ועבר דרך גאולה, השוק ושכונות הצפון – בוטל. המסלול המסורבל, הכפילות החלקית עם קו 56 והעומס בתוואי השוק הם הגורמים העיקריים לביטולו. במקומו תוגבר קו 56, אליו חבר קו 67 הנותן מענה לציבור רחב המבקש להגיע לאזור בר אילן, קדקוד שכונות הצפון, ירמיהו, גבעת שאול והר נוף. ביחד מונים הם 143 נסיעות לעומת כ-110 שהיו בקווי 56 ו-11 יחדיו.

קו 16

המסלול קוצר, ואינו נכנס לרמות. קו זה נחשב בעבר לקו המסורבל ביותר של ירושלים, כאשר הדרך מקצה לקצה ארכה קרוב לשעה וחצי! עם קיצור המסלול הפך הקו לנוח יותר.

קו 16א'

חיבור בין רמות לשכונות הצפון. לאור בקשת המינהל המקומי ותושבי רמות ושכונו הצפון, פועל קו 16א' במשך שעות הבוקר והצהריים. התדירות תבחן בהתאם לתפוסת הנוסעים.

קו 2

בתחילת ה'פעימה' סוכם כי קו 2 יכנס רק למחצית שכונת הר נוף. הסיבה לכך: קרוב ל-600 אוטובוסים הנכנסים לשכונה, וגורמים לנפח תנועה מאין כמוהו בשכונת מגורים. בעקבות דרישת המינהל ותושבי הר נוף הוחלט להחזיר את קו 2 למסלול סובב שכונה (במסלול קו 11 לשעבר). ביציאה – דרך קצנלבוגן, ובכניסה – דרך חי טייב. בכך נוצר גם חיבור איכותי נוסף בין שני חלקי השכונה.


קו 40

קו ה'מהדרין' מרמות ל'גאולה'. הקו עבר שדרוג במסלולו, כשהוא נוסע ישירות דרך מת"צ גולדה לגאולה. חסכון של זמן רב לעומת המסלול הקודם. המסלול נקבע בתאום עם המינהל המקומי והרבנים בשכונה.

קו 56

קו ה'מהדרין' מרמת שלמה ל'גאולה'. 72 נסיעות ביום. יחד עם קו 76 (71 נסיעות במפרקיות) קיבלה רמת שלמה 143 נסיעות ביום לציר החרדי, גאולה, בר אילן ירמיהו. קו 56 יקבל מפרקית בשעות העומס והתדירות מתוגברת כפי הצורך.

קווי 60

'קווי 60' המהירים הינם שם קוד לקווים הנעים על הציר החרדי בר אילן ירמיהו. קו 64 מרמות להר נוף וקו 67 מרמת שלמה להר נוף. קווים אלה זוכים לשבחים רבים ולתפוסת נוסעים מעולה.

קווי 70

'קווי 70' המהירים הינם שם קוד לקווים הנעים על מת"צ גולדה ויחזקאל. קו 71 וקו 72 מרמות דרך 'גאולה' ושטראוסקו 74 מרמות דרך אגריפס להר נוף וקו 75 מרמות דרך יפו להר נוף. קווים אלה זוכים לשבחים רבים ולתפוסת נוסעים מעולה.

רמות

השכונה הצפונית הנמצאת בקצה מסלול מת"צ צפון-דרום. מטבע הדברים מגיעים לשכונה המורכבת ממספר שכונות פנימיות, קווים רבים, מהירים ואיכותיים מכל אזורי העיר.

רמת שלמה

שכנתה של רמות, אך קטנה בכשני-שליש. מקבלת מענה לאזורים החרדיים, וכן קו מהיר המחבר בינה לשכונת הר נוף דרך בר אילן.

שוק

בתוך כשנה וחצי לא יעבור אוטובוסים באזור שוק מחנה יהודה. ההגעה למקום תתבצע אך ורק באמצעות הרכבת הקלה. כבר כעת, בשל עבודות התשתית, נוצר עומס במקום ויש הכרח להסיט חלק מן הקווים שגדשו את האזור. זו הסיבה בעטיה חלק מן השכונות נותרו רק עם קו בודד ישירות אל השוק ובחלקן מתבצעת ההגעה באמצעות מעברים.

שירות

מחלקת התנועה של 'אגד' חוותה ועדיין חווה מהפך בשירות הנמשך בשנים האחרונות. המהפך הגיע לשיאו במבצע ל"ג בעומר השנה, ובמבצע 'ברכת החמה' שקדם לו. בשני ארועי-ענק אלו, נעשה שימוש בתובנות חדשניות, ביצירת קשר עם הציבור ואוירה דינאמית וגמישה אשר הפתיעה לטובה גם את 'אגד' עצמה ובעיקר את ציבור הנוסעים. ב'אגד' מרגישים ועושים כדי לממש את המומנטום ולהמשיך במתן שירות מעולה ואף מעבר לכך.

תפוסת נוסעים

בקווים העירוניים, תפוסת הנוסעים נמדדת בישיבה ובעמידה. מבחינה חוקית ותחבורתית כאשר האוטובוס מלא בעמידה בצורה סבירה, מדובר בתפוסה ראויה. הרכבת הקלה, למשל, מכילה כשליש מקומות ישיבה ושני-שליש בעמידה.

תכנית אב לתחבורה

הגוף המאגד את כל החברות הקשורות לפרוייקט הענק והענף של מערך התחבורה העירוני בירושלים. הרכבת הקלה, קווי האוטובוס המזינים וכן הקווים העורקיים.

ומה איתכם קוראים? חושבים ש"אגד" שיפרו את השירות לנוסע? יש לכם מה להגיב, להעיר או לומר? טקבקו לנו עכשיו על מהפכת התחבורה בירושלים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר