הפוסק: הרב אלישיב, פרופיל מרתק

סיפורו של גדול הדור, שגם חסידיו המובהקים מתקשים להסביר את סוד קסמו - אבל הפך למנהיג בעל כורחו, שאפילו ילדיו מתרגשים כשהם פונים אליו ● העיתונאי יהודה שלזינגר מפרסם ב"ישראל היום" כתבה מרתקת על דמותו של פוסק הדור, מרן הגרי"ש אלישיב. "כיכר השבת" מגיש קטעים נבחרים מהכתבה

(פלאש 90)

העיתונאי יהודה שלזינגר מפרסם ב"ישראל היום" כתבה מרתקת על דמותו של פוסק הדור, מרן הגרי"ש אלישיב.

"כיכר השבת" מגיש קטעים נבחרים מהכתבה:

שבת, חול המועד סוכות, לפני שבועיים, שעת צהריים בבני ברק. אבל כבד נופל על העולם החרדי. הרבנית בת שבע קנייבסקי, אחת הנשים החשובות שידע המגזר ומי שכונתה "האדמו"רית הראשונה", חשה ברע, התמוטטה ונפטרה. במרחק עשרות בודדות של קילומטרים, בבית קטן בשכונת מאה שערים בירושלים, החליטו מקורביו של הרב יוסף שלום אלישיב, מנהיג הציבור החרדי-אשכנזי, שלא להודיע לו על פטירת בתו. נכון למועד סגירת הגיליון, הרב אינו יודע שהבת האהובה - עוד בת אהובה - הלכה לעולמה.

הרב אלישיב בן 101. בשבועות האחרונים הוא סובל מחולשה, ואנשיו חוששים כי לא יצליח לעמוד בבשורה הקשה. עד היום כבר שכל שישה ילדים. "קיבלתי את ההודעה מייד כשפתחתי את הטלפון במוצאי שבת ועידכנתי את הרב יוסף אפרתי (יד ימינו של הרב אלישיב)", משחזר חיים כהן, עוזרו הוותיק של הרב. "התחלנו לעדכן את המשפחה, חלקם ידעו וחלקם לא, והתארגנו בשלוש מכוניות ובליווי משטרה להגיע להלוויה בבני ברק. בין לבין התייעצנו עם החתנים של הרב אם לספר לו, ולכולם היתה דעה נחרצת שלא. יש הלכה מפורשת ב'שולחן ערוך' שלא מבשרים דבר כזה לחולה".

"אנשים לא מבינים את גודלו של הרב", מסביר מקורבו של הרב אלישיב, הרב דב הלברטל. "אנחנו צריכים אותו חזק, לא בטוח שהעולם יוכל להתקיים בלעדיו". כדאי לקחת את דבריו ברצינות: מדובר בעורך דין ומרצה באוניברסיטה, לא במעריץ משולהב או חסיד עיוור. רבים בציבור החרדי, ממש כמוהו, חוששים מאוד בכל פעם שאלישיב עובר טיפול רפואי פשוט.

●

הרב יוסף שלום אלישיב הוא ראש הציבור הליטאי ובכיר הרבנים בישראל כיום. מביתו הדל בירושלים, עם עמדות הלכתיות נוקשות וכמעט בלא לפתוח את פיו, הוא הפיל ממשלות והרכיב קואליציות, הנהיג מאבקים חרדיים ענקיים, כופף החלטות דרמטיות של רבנים גדולים ואחראי כמעט על כל סוגיה של דת ומדינה שעל סדר היום.

הרב אלישיב נולד בשנת 1910 בעיר שאולאי בליטא לשושלת רבנים מוכרת, בן יחיד להוריו אחרי 17 שנות נישואים. המשפחה עלתה לארץ כשהיה בן 13 והשתקעה בשכונת מאה שערים. בגיל 20 נשא לאישה את חיה שיינא, בתו של הרב אריה לוין הידוע כ"רב האסירים", ומאז הוא מתגורר באותה דירה צנועה וישנה ברחוב חנן 10, שהפכה כבר למושג בעולם החרדי.

בני משפחתו מספרים בגאווה כי יש לו כיום יותר מ-1,000 צאצאים. הוא אחד הבודדים בארץ שזכה לראות בחייו דור שישי, נכד לנינו; רבים מצאצאיו אינו מכיר. "הרבה פעמים, בשעה שמגיעים אליו אנשים להתברך, מגיעים גם הנכדים והנינים שלו וצריך להכיר לו אותם. אומרים לו: 'הנה, זה הנין של ההוא והנכד הזה'", מספר הלברטל. רק לפני כשנה הוא ליווה למנוחות את בתו, הרבנית לאה אוירבעך, שהיתה נשואה לאחד מגדולי הדור. עוד בצעירותו איבד שני ילדים בנסיבות טרגיות: רבקה, שנהרגה מפגיעת פגז ירדני במלחמת השחרור; ויצחק, שנפטר זמן קצר אחרי לידתו. אחר כך הוא איבד עוד שתיים מבנותיו, שושנה זילברשטיין ורחל ברלין. מספרים כי את הבת שנהרגה והתינוק שנפטר לא הזכירו מעולם בבית, כחלק מהשליטה העצמית האבסולוטית האופיינית לרב.

●

את דרכו הציבורית החל דווקא כרב העיר רמלה, אך שמו כפוסק הלכה בעל יכולות נדירות הגיע עד הרב הראשי יצחק הרצוג, שביקש לצרף דיינים נוספים למערך הדיינות בישראל ומינה אותו לדיין בבית הדין הרבני האזורי בירושלים. משם היתה הדרך קצרה לעבר בית הדין הרבני הגדול.

ב-1988 החל את מעורבותו הרשמית בציבוריות הישראלית, כשנענה בחיוב להזמנת הרב שך לכהן כאחד ממנהיגי דגל התורה. גם שם המשיך הרב אלישיב לבלוט בפסיקותיו ובהחלטותיו החד-משמעיות, ובעיקר בהשפעתו על החיים בישראל. ב-1999 החליט שאנשיו יצטרפו לקואליציית השמאל שהקים אהוד ברק עם מרצ כדי להגן על בני ישיבות מגיוס לצה"ל, וכמה שבועות לאחר מכן הורה לאנשיו לצאת מהממשלה בעקבות פרשת המשחן שנסע בשבת.

●

עשרות סיפורים נפוצו סביב יכולות הלימוד של הרב, ובעיקר סביב התמדתו משך עשרות שנים בלימוד תורה. לפני 20 שנה הופיע איש זקן אמריקני בבית המדרש "תפארת בחורים" שבו מתפלל הרב אלישיב בקביעות. אנשיו ניגשו לאיש ושאלו למעשיו, והוא השיב שבצעירותו למד במקום והיה שם נער שלא זז מהכיסא בבית הכנסת. הם הכניסו אותו לאולם והראו לו את אותו "נער", שעדיין יושב באותו כיסא כבר 73 שנים.

בשנים האחרונות, בשל גילו המתקדם, הפכו האנשים המקיפים את הרב אלישיב לדמויות משמעותיות בכל הקשור לקבלת החלטות. רבים נמצאים סביבו, אך רק ארבעה הם הקרובים אליו ביותר, ובהם שניים מנכדיו - אריה וישראל אלישיב, שקובעים מי ייכנס לרב ומתי. שניים אחרים הם הרב יוסף אפרתי, הנחשב לדמות הרבנית הבכירה הקרובה אליו, וחיים כהן, דמות חריגה בנוף הירושלמי שחבריו מגדירים אותו כאיש העולם הגדול, דובר ארבע שפות, בעל יכולת מנהיגות נדירה ומקושר לאנשי ציבור רבים.

סדר יומו של הרב אלישיב השתנה לחלוטין. בעבר הוא החל ללמוד בשלוש לפנות בוקר ולא מש מספריו במשך 18 עד 20 שעות ביממה, אולם כעת הוא מתחיל את יומו בחמש ובמהלך היום משלב לימודים ומנוחה, ואף מגיע לבריתות מילה שנערכות בבית הכנסת שלו, קרוואן הסמוך לביתו, ומשם, לדברי חסידיו, "מתנהל העולם".

"צריך לזכור שהרב עבר רק לפני שלושה שבועות טיפול בהרדמה כללית", מסביר כהן, "לאדם רגיל לוקח זמן להתאושש, וודאי שלאדם בגילו ייקח קצת יותר. בכל מקרה, הוא לומד או נח ולא יושב בטל, אך גם הירידה בקצב הלימוד מעציבה אותו".

על נושא אחד כלל לא מדברים בביתו: היום שאחריו. הדאגה מגילו המתקדם מושמעת רק בשיחות סגורות. "צריך להבין, הרב אלישיב הוא המילה האחרונה בכל תחום חשוב", אומר רב בכיר בירושלים. "כל מה שחשוב ביחסי דת ומדינה ובעולם ההלכה, כל חידוש שלא יקבל את אישורו, כאילו לא קיים. הוא פוסק הדור כפשוטו ומשמעו. אחרי 120 יהיה ברוֹך גדול מאוד. הוא הסמכות היחידה, מילה שלו זו המילה האחרונה. יש מאה דעות של רבנים, אבל הוא הסמכות העליונה. לא מדברים במונחים של כאוס ואנרכיה, אבל כן במונחים של צאן בלי רועה, עם בלי מנהיג".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר