"על שולחן הניתוחים"

מספיק עם הסופרלטיבים! // ביקורת סינגלים

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת' בטור מעורר הסערות השבועי שלו והפעם על הגזמות של יח"צנים ועל שירי פורים בסגנון שאנו פחות מכירים אך כדאי לנו לאמץ וגם פינה חדשה (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
מפלצת להיטים...? (צילום: שאטרסטוק)

את הטור היום אפתח דווקא בפנייה לחבריי וידידי היחצנים. אין ספק שהיחצנים הם חלק בלתי נפרד מההבאה הנכונה של השיר ויוצרו אל כלי התקשורת. חלקם עושים את עבודתם בצורה מקצועית ועדינה תוך שמירת פרופרציות נכונות של האמן והאירוע, חלקם למרבה הצער משתמשים במילים גבוהות ובהגזמות פומפוזיות שהקשר בינן לבין המציאות כמו הקשר בין לחם עם שוקולד למללפון חמוץ.

היחצנים צריכים להכחיד במהירות את השימוש במילים "מיתולוגי" (אלא אם מדובר באיש שהוא אגדה עתיקת יומין של ממש), "מפלצתי" (אלא אם מדובר באמת במפלצת מסוכנת), כמו גם שימוש מטופש בשיר חדש בן יומו במילה "קלאסיקה", שעל פי המילון פירושה "יצירה בעלת ערך תרבותי רב העומדת במבחן הזמן ונחשבת מופת". כדי ששיר יהפוך לקלאסיקה הוא צריך לעבור כברת דרך ארוכה במיוחד. "אשת חיל" של בן ציון שנקר זו קלאסיקה, "שלום עליכם" של ישראל גולדפרב זו קלאסיקה... מקווה שהבנתם את הדוגמאות.

כך השבוע קיבלנו "קלאסיקה" ישראלית חדשה (??) של הזמר הברזילאי מיכה גמרמן תחת השם "דרכו של כל אחד". מעבר לברכות שלי והשמחה האמתית על חזרתו מהפרישה הקצרה בהיסטוריה של גמרמן, צריכים היחצנים לחשוב טוב טוב על הטרמינולוגיה שלהם שלא תגחיך את השיר החביב לחלוטין במקרה הזה של גמרמן. גמרמן סיפר שקיבל פניות רבות שהחזירו אותו אל תעשיית המוזיקה, וחובבי המוזיקה החסידית צריכים להיות מרוצים מכך מאד לנוכח היבול החביב של גמרמן במיוחד בתחום המוזיקה החסידית לילדים אותה לוקח גמרמן לרמות הגבוהות ביותר.

את השיר החדש של גמרמן כתב והלחין יוצר צעיר ולא מוכר עדיין העונה לשם יודי סיני כשאת העיבוד המוזיקלי עשה המעבד הצעיר בני לאופר, שעיבד בכישרון גם את אלבומו האחרון של גמרמן.

גמרמן זמר מצוין שמבין היטב בתוכן והפקה ואני שמח שנשמע ונראה ממנו עוד חומרים איכותיים בעתיד. רק שאז אני מקווה שגם המושגים ועולם הסופרלטיבים יהיו תואמים יותר למציאות.

בתוך ים מחרוזות הדאנס והקאברים עמוסי הביטים האלקטרונים שמגיעים אלינו בימי הפורים, שכבודם במקומם מונח ואין ספק שהם חלק בלתי נפרד מפס הקול הפורימי שלנו, יש צורך לתת על הלב גם לשירים עם מטען רוחני שמתאימים במיוחד לסעודת הפורים כטוב לב המלך ביין. לא מדובר בסתירה אלא בהשלמה של ז'אנר נוסף לשירי הפורים שלנו.

אחד מהשירים האלה הוא "גוט פורים" החדש של הזמר והיוצר איתן כ"ץ שיר במקצב איטי יחסית ל-BPM (פעימות לדקה) הפראי שאנו רגילים לשמוע בשירי הפורים הקלאסיים. את השיר הלחין כ"ץ בסעודת פורים בשנה שעברה, על פי המילים שקרליבך נהג לברך בסעודת הפורים.

"גוט פורים" של כ"ץ הוא שיר שיכול להכניס את שיריו לאקסטזת פורים מסוג אחר, מסוג כזה שכדאי לנו לאמץ גם אותו מבלי לוותר על כל הרבדים האחרים של החג המיוחד הזה.

אם כבר נכנסתם לאווירה הזו של פורים באדיבותו של איתן כ"ץ, שימו אוזן גם לסינגל קליפ של להקת זושא הנהדרת "משנכנס אדר", שאמנם מעט יותר אלקטרוני אף גם הוא נמצא במחוזות המוזיקה ה"איטית" לפורים.

הלחן של דב שורין, ואילו העיבוד של הגיטריסט זוכה פרס הגראמי, סי לנזבאום. אין תחכום גדול, לא בלחן, לא בעיבוד וגם לא בקליפ אבל עדיין הוא מותיר את המאזין עם חיוך ועם תחושה של שמחה מסוג חדש.

ולכבוד חודש אדר אני אחנוך פה פינה חדשה של השירים שזכו למספר הצפיות הגבוה ביותר ב'כיכר השבת' בשבוע האחרון. זהו מדד מעניין שכן בשנה שעברה נכנסו למדור 16 מיליון ו-250 אלף כניסות... מה שמלמד על הפופולריות הרבה של מדור המוזיקה של כיכר השבת ומעניק לנתונים גם מימד משקף.

השבוע שני השירים המושמעים ביותר הם שני שירים שעלו רק אתמול (!) האחד, שירו של עמירן דביר "אם תרצו" קאבר ללהיט של חנן בן ארי ואילו השני הדואט של שרולי ברונכר יחד עם הזמר מאיר גרין "עדלאידע" שהגיע למספרים גבוהים במיוחד ולמעשה הוא השיר המושמע ביותר בכיכר השבת השבוע בפער גדול על פני כל המתחרים.

להערות הארות ולמשלוח דפי פולמוס האם צריך להמשיך ולעשות אוזני המן עם פרג: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר