"מגזין כיכר"

אמרגנים? זה הזמר שכדאי לכם לרוץ ולהחתים

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, בטור המוזיקה השבועי והפעם עם ביקורת סינגלים חדשים בהם גם הסינגל של הזמר שכדאי לאמרגנים להחתים ומהר (מגזין כיכר)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

"להיות שלם"

השבוע יצא הסינגל קליפ החדש של הזמר משה קליין "להיות שלם" שכתב עבורו שלמה בן דיין, יוצר חדש ולא מוכר עדיין, אך נראה שאם הוא ימשיך לכתוב שירים כאלה, נשמע ממנו גם בעתיד.

>> למגזין המלא - כנסו <<

המילים של בן דיין כתובות היטב ונעימות, והלחן - גם אם שמענו עוד הרבה כמוהו ואין בו בשורה חדשנית, הוא נעים וזורם. הביצוע של משה קליין מעולה ושוב מדגיש את האיכויות שלו כזמר, הרבה יותר מאשר הוא שר שירים חסידיים "רגילים". קליין מביא את הגוון הישראלי עם כלי המיתר האתניים בצורה הטובה ביותר. ראינו את זה ב"שיר פשוט", שהיה פשוט יציאה של ממש, שיר משמעותי במיוחד בקריירה של קליין ושל כותב השיר אלחנן אלחדד המצוין, ורואים את זה שוב ב"להיות שלם".

קליין שר בצורה רגועה, בלי ללחוץ מידי בקולו וזה פשוט נכון ועובד לו מצוין. הקליפ המצורף לשיר אמנם פשטני ולא מדובר בקליפ הכי מבריק שראינו במוזיקה היהודית, אבל הוא מעביר היטב את אווירת המילים של השיר. עבודה טובה.

"הקהל"

לא משנה מה אתם מספרים לעצמכם וכמה עמוק אתם תוקעים את הראש בחול, המוזיקה החסידית הישנה כבר לא קיימת כמעט. אין כמעט שירים כאלה חדשים, ותכל'ס בין אם אתם שמחים בזה ובין אם לא, הקהל הצעיר לא מכיר וגם לא צורך את הסגנון הזה כמעט.

גם כשיוצאים שירים בסגנון זה, רובם לא טובים מספיק. כשאתה רק מלחין מילים מהמקורות, ומתחרה באמנים מקוריים, אתה צריך להביא משהו הרבה יותר עמוק ונוגע. אם זה רק "בסדר" זה פשוט לא יגיע לאוזניים של הדור העכשווי. אני גדלתי על מוזיקה חסידית, גדלתי על אברהם פריד, מרדכי בן דוד ודדי גראוכר, הרבה רגעים נפלאים בחיים שלי צרובים דרך המוזיקה שלהם, אך זו הייתה תקופה אחרת. היינו מאזינים אז לשירים או יותר נכון לאלבומים, באופן רציני. היינו קונים את האלבום ויושבים להאזין לו בצורה מסודרת עם חוברת המילים ביד. לומדים כל צליל, כל פתיח, כל מעבר, ושולטים בחומר בצורה מטורפת. היום, זה בלתי אפשרי, כמויות החומר גדולות יותר, האלבומים נעלמים והסגנון השתנה מאד.

כששמעתי השבוע את הסינגל החדש של צבי גרינהיים "הקהל", קיבלתי פתאום טעימה של מוזיקה חסידית אותנטית ונוגעת. הלחן של גרינהיים למילים, מרגש ומתאים היטב. העיבוד של אלי לאופר, העביר לי ניחוחות של איכות מפוארת ונתן לי כמה דקות של קורת רוח.

גרינהיים, שמשמש גם כחזן, פותח את השיר בחזנות קלילה אך עובר בהמשך לשירה חסידית רגילה. עד כה שיריו של גרינהיים פחות משכו את אוזניי, הפעם הוא פשוט עושה עבודה נהדרת והשיר מחמיא לקולו וליכולות הביצוע שלו. שאפו.

"חייב לשרוד"

אין ספק שהשיר הכי טוב שיצא השבוע הוא שירו של הזמר והיוצר אבי פודולינסקי - "חייב לשרוד", שיר ציפייה לגאולה אותו כרגיל כתב והלחין בעצמו.

פודולינסקי הוא פשוט יוצר נהדר, מעבר לכתיבה והלחנים המצוינים הוא גם מבצע ייחודי, אחד השונים והמיוחדים במוזיקה היהודית. אני לא מכיר עוד רוקיסט עם קול כזה במוזיקה היהודית, שילוב של קול מעושן עם נמוכים עמוקים וגבוהים צרודים ומרגשים במיוחד.

פודולינסקי שרק לפני כחודש הפציץ עם הסינגל הקודם שלו "אין בי קול" שזכה להשמעות רבות, מוכיח שוב שהוא יוצר מעולה וראוי, אחד היחידים בתקופה האחרונה, שבאמת גורם לי לרצות ולחכות לשמוע את השירים הבאים שלו. הוא כותב חד ומלא אמוציות, כמו השירה שלו שהולכת לקצה ופשוט מפוצצת את הלב עם אנרגיה בוערת.

פודולינסקי שעובד מהשיר הראשון שלו עם המוזיקאי והמעבד מאור חיים, משתף שוב פעולה עם המעבד הצעיר והמוכשר שכל פעם יוצר לשיריו של פודולינסקי עטיפה מדויקת ובועטת שלא מפחדת "לשבור" את הקצב בצורה מתוחכמת ולתת לפודולינסקי את המצע המדויק להגיע ישר ללב של המאזינים.

עם ניהול נכון, פודולינסקי הוא פוטנציאל אדיר שיכול להגיע לבמות הכי גדולות בתחום. כל שיר משכנע אותי יותר. אם לא החתימו אותו עדיין... רוצו לעשות את זה.

ולפינת השירים האהובים עליכם הגולשים השבוע:

במקום הראשון ובקלות: ניצב לו משה קליין עם "להיות שלם"

במקום השני: הביצוע המרגש מ"החתונה של שימחל'ה" עם מוטי ויזל, מלכות, חסידימלאך ובנצי קלצקין

במקום השלישי: הסינגל קליפ החדש של האחים עילאי וניתאי צרפתי - "החיים סבבה"

  • להערות, הארות והסברים מדוע העולם שטוח: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר