מחקר: ילדי מלחמת לבנון סובלים מקשיים

מחקר חדש קובע כי ילדים שנולדו לנשים מהצפון, לאחר מלחמת לבנון השנייה, סובלים מפערים התפתחותיים. נמצא כי ילדים לאימהות מהמרכז היו עצמאיים יותר, הפגינו יכולת גבוהה יותר של ניהול עצמי, לרבות בלהעסיק את עצמם, לפתור בעיות בעצמם, לקבל גבולות, לשלוט במצב רוחם ולהישמר מפני סכנות, וכן היו בעלי יכולת גבוהה יותר לאכול בכוחות עצמם

שושי מילר | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

למלחמת לבנון השנייה השלכות נפשיות שתוצאותיהן עלולות לעבור לדורות הבאים. כך על פי מחקר ישראלי חדש שנעשה על ידי צוות חוקרים מאוניברסיטת חיפה.

המחקר מצא כי נשים מהצפון שנחשפו למלחמה בקיץ 2006 ונכנסו להריון מיד לאחר מכן, מראות רמות חרדות הרבה יותר לילדיהן.

המחקר התבצע על ידי צוות בראשות דוקטורנטית בחוג לפסיכולוגיה, אליס שחר דדון, ובהנחית פרופ' מיכה לשם. 110 נשים וילדיהן בגילי שנתיים לשלוש השתתפו במחקר, מחציתן מהמרכז ומחציתן מהמרכז כקבוצת ביקורת.

הנשים מהצפון היו כאלו ששהו במשך הריונן באזורים בהם נפלו טילים, וילדו בבת החולים נהריה. הקבוצה השניה לא שהתה באיזור הצפון וילדה במרכז הרפואי שיבא.

הילדים הופנו בהמשך להערכה התפתחותית ונפשית.

החוקרים מצאו כי אמהות שחוו את המלחמה, הפגינו חרדת פרידה מוגברת מילדיהן וחשו אשמה כאשר נאלצו להפרד מהם.

עוד נמצא כי בקרב אמהות משכילות יותר נמדדו רמות חרדה גבוהות יותר.

המחקר גילה נתון משמעותי, כי ישנם הבדלים במדדים התפתחותיים של הילדים, אם כי החוקרים לא מצאו הבדלים ברמת האינטגלנציה של הילדים.

נמצא כי ילדים לאימהות מהמרכז היו עצמאיים יותר, הפגינו יכולת גבוהה יותר של ניהול עצמי, לרבות בלהעסיק את עצמם, לפתור בעיות בעצמם, לקבל גבולות, לשלוט במצב רוחם ולהישמר מפני סכנות, וכן היו בעלי יכולת גבוהה יותר לאכול בכוחות עצמם, להתלבש ולהתקלח והפגינו תפקודים קדם-לימודיים משופרים, לרבות בחשיפה לאותיות ומספרים, צביעה וציור. כל זאת בהשוואה לילדים לאימהות מהצפון שחוו בעברן את מלחמת לבנון השנייה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר