פרשת שופטים

מי צריך שוטרים? / הרב מנחם ישראלי

בפרשתנו - "שופטים" - מצוה התורה "שוטרים תתן לך בכל שעריך", וראו זה פלא: בייעודי הגאולה מוחק הנביא את זכר השוטרים (פרשת השבוע)

הרב מנחם ישראלי | כיכר השבת |
אילוסטרציה בלבד (צילום: דוברות המשטרה)

בפרשתנו - "שופטים" - מצוה התורה "שוטרים תתן לך בכל שעריך", וראה זה פלא: בייעודי הגאולה מוחק הנביא את זכר השוטרים.

וכך אומר הנביא (בהפטרה של שבת זו, ישעיהו נב): "ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה", ע"פ זה תיקנו חז"ל גם בנוסח התפילה "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה".

השופטים התייצבו לקריאתו של הנביא, אף היועצים הגיעו. אך איה הם השוטרים מפרשתנו?

בהלצה הייתי אומר, שכאשר מסתכלים על מצב השוטרים בימינו, מובן בהחלט למה ישעיהו לא ייעד אותם לגאולה…

אבל כמובן זה רק בהלצה… אם אכן זו היתה תשובה כנה, הרי שגם מצב השופטים בימינו לא מזהיר במיוחד (בלשון המעטה)… ולמה הזכירם ישעיהו?

אלא ברור שהשופטים הם חכמי ישראל האמיתיים, היושבים ראשונה בסנהדרין… והשוטרים הם עושי דבר השופטים כמבואר ברש"י ריש פרשתנו. אז למה נשמטו מיעודי הגאולה?

מבאר הרבי מליובאוויטש:

השוטר ענינו לרדות בכוח, אם וכאשר ישנו אחד מחוצף (אַ "חוצפניו'ק") שלא מוכן לציית לפסק השופט, במצב כזה נדרשים לשוטר שיראה לאותו המחוץ את המקל…

אכן, בגאולה האמיתית והשלימה, המשיח יהיה יועץ ובכך הוא ייתר את הצורך בשוטרים.

ביאור הדברים:

ישנם שלושה (שהם ארבעה) סוגי הדרכות והוראות: א. שופט ושוטר. ב. יועץ. ג. נביא.

השופט יושב במגדלי השן הגבוהים וזורק את פסיקתו ע"פ הבנתו, בהקשר שלנו מדובר על שופט אמיתי ע"פ תורה והשופט הוא איש הבקיא בכל חדרי תורה וצולל לעומקה ומרום הבנתו הוא זורק את הפסק שלעיתים מצד עומק המושג, עשוי האיש הפשוט לא להבין את סיבת פסיקתו.

בהיותו שהציוי הוא מלמעלה, האדם ההגיוני עשוי להתנגד לפסיקת השופט, ובמצב כזה נעזרים בשוטר.

הנביא קיבל הדרכה אלוקית נבואית, לעיתים אפילו הוא לא יודע למה ציוה ה', בחי' "ניבא ולא ידע מה ניבא", אבל אלו אלו הדברים. כך צריך לפעול בדיוק, אפילו האיש הפשוט מתבטל לפני עוצמת הנבואה האלוקית השמיימית.

וכאן מגיע היועץ, היועץ הוא זן חדש בהוראה. האדם ההגיוני הולך ומשלם מכספו כדי להביא יועץ, שזה יתן לו הוראות מה לעשות וכיצד לפעול. היועץ מצידו מגיע בגובה העיניים ומסביר לאדם בטוב טעם למה הוא מייעץ את מה שמייעץ…

מלך המשיח, נוסף על היותו שופט ונביא, הוא יהיה גם בבחינת "יועץ". הוא אמנם מלך, פקודה זו פקודה. הוא בהחלט שופט, הוא יהיה ראש הסנהדרין, עד כדי כך חז"ל מתארים שהוא ילמד תורה אפילו את האבות ומשה רבינו. הוא אפילו נביא "קרוב למשה רבינו.

אבל נוסף על כל אלה הוא גם "יועץ", וזה משנה את המשוואה.

משיח יסביר בטוב טעם לכל יהודי ויהודי, עד כמה כיף ללמוד תורה ולקיים מצוות, עד שהיהודי ירוץ מצד עצמו לשמור תורה ומצוות. הוא אפילו ישלם כסף כדי שיתנו לו הוראות כיצד לחיות ע"פ תורה.

הנה סיפור לדוגמא:

היה היה יהודי שלמד באוניברסיטה בצרפת, שם הכיר גויה ר"ל…

הוריו נלחצו, אמנם הם לא לימדו אותו הרבה על היהדות, אבל עד כאן. להתחתן עם גויה זה כבר יותר מדי אפילו עבורם… בתחילה הם התחננו אליו שיעזוב אותה אך ללא הועיל. בצר להם פנו ההורים לרבנים אלה ניסו לשדל את הנער ולהפחיד אותו בגיהינם או בנתק מהעם היהודי ר"ל… הילדים שלך יהיו גויים, אמרו לו. אך הוא בשלו, נחוש להתחתן דווקא איתה. מי הם הרבנים שישמע בקולם? מעולם הוא לא הכיר אותם… ומה לו ולהם עכשיו?

החליטו ההורים כמוצא אחרון לקחת את ילדם אל הרבי מליובאוויטש למעמד "חלוקת הדולרים" המפורסם.

הנער סירב, אך ההורים התעקשו ולחצו. לבסוך כפשרה הוחלט שהם ילכו לרבי לבקש ברכה לחתונה, ובתנאי שההורים מיצדם יתחייבו שזה הרב האחרון שהם - ההורים - יטריחו אותו ללכת…

מיד הוזמנו כרטיסי טיסה "ויסעו".

כשהגיעו ל"חלוקת הדולרים", עמדו בתור כמו כולם, שעה שעתיים ושלוש… בזמן הזה הנער מתחיל לקלוט שכאן זה לא עוד רב אלא ה"גראנד ראביי"… ה"מאסטר"… הרב של כל הרבנים…

ובעוד הוא מעכל את הדברים והנה הוא עובר מול פניו הקדושות של הרבי, ואומר בטבעיות: הכרתי גויה ואני רוצה להתחתן איתה, ובאתי לבקש ברכה עבור החתונה.

באותה מטבע ובאותה טבעיות עונה לו הרבי: "אני מקנא בך".

הבחורצ'יק שלנו ראה כוכבים.

הרי כל הרבנים הסבירו לו עד כמה זה חמור, ור"ל וגיהיני גיהינם להתחתן עם גויה וכו' וכו'. והנה כאן הוא עומד מול הרבי הגדול שאומר לו ש"אני מקנא בך".

עוד הנער כולו מבולבל מסביר לו הרבי: תראה, הקב"ה נותן לכל אדם ניסיונות. ככל שהניסיון קשה יותר, כך העמידה בניסיון מסיבה נחת רוח גדולה יותר להקב"ה. אתה, נפל בחלקך ניסיון כ"כ קשה, לוותר על בחירת לבך…

ממשיך הרבי ואומר לנער: ניסיון כזה קשה מעולם לא נפל בחלקי, ולכן לא אוכל כזה נחת רוח עצום להקב"ה כמו שאתה תוכל לעשות לו אם רק תעמוד בניסיון.

סיים הרבי: לכן אני מקנא בך…

כמובן שהבחור שלנו ויתר על הגויה, ובשמחה. הוא הבין שאפילו הוא, הנער הפשוט מצרפת, שהתאוה לשאת גויה ר"ל… אפילו הוא יכול לטפס לדרגא גבוהה יותר מהרבי הגדול…

זה נקרא יועץ.

זה תפקידו העיקרי של משיח לשכנע אותנו באופן פנימי שהתורה והיהדות זה הכי טוב.

עומדים אנו בימים הרי גורל, כבר מאז שנפלה ממשלת "מסך הברזל" ויהודי רוסיה באו בהמוניהם לארץ הקודש, הכריז הרבי מליובאוויטש שעומדים בתחילת קיום היעוד של קיבוץ גלויות", מאז ועד עתה התקרבנו עוד לקראת הגאולה האמיתית והשלימה.

כיום אפשר לשמוע מכל הרבנים שאנו "הדור האחרון לגלות והדור הראשון לגאולה".

כולנו ציפייה תקוה ובקשה שיקויים הייעוד "ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה" בקרוב ממש.

לע"נ אבי מורי, ר' אליהו ב"ר אשר.

ולע"נ הרה"ח הרב ישראל ע"ה הלפרין שליח הרבי מליובאוויטש לעיר הרצליה שזכה להעמיד עשרות ומאות בעלי תשובה, ונחטף מאיתנו באמצע כתיבת השורות הללו.


לתגובות והארות:
misraeli770@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר