צפו בניסוי המוצלח

"להבה חדה": הפיתוח החדש שישדרג את דיוק הטילים

הפיתוח החדיש פועל כך שלאחר שמטעינים ב"מוח" הערכה שבראש הקרב, את תמונת המטרה, כמו חלון בקומה מסוימת ובבניין ספציפי, הוא יפגע בה בדיוק מירבי • צפו (צבא וביטחון)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
תיעוד הניסוי (צילומים: מתוך ynet / רפא"ל)

בחברת רפאל סיימו לאחרונה את פיתוחה של ערכה קטנה שניתנת לשילוב בכל ראש קרב של רקטה ואמורה להביא לדיוק בפגיעה של עד שלושה מטרים מהמטרה, בטווח ירי של 20-30 קילומטרים.

המערכת החדישה, שכינויה בעברית הוא "להבה חדה", מבוססת על טכנולוגיה אלקטרו-אופטית כחלופה בטוחה ומדויקת יותר ל-G.P.S - נגדו כבר מופעלים מערכות שיבוש שמסוגלות להסיט את הטיל או הרקטה מהמטרה. יצוין כי בצה"ל טרם הוחלט אם לרכוש אותה.

מי שעזרה בפיתוח המדובר, היא טכנולוגיה קיימת בה משתמשים במטוסי הקרב של חיל האוויר, שמאפשרת פגיעה במטרה באמצעות זיהוי התמונה שלה, כאשר מטעינים מראש ב"מוח" הערכה שבראש הקרב של הטיל את צילום המטרה, דוגמת חלון בקומה מסוימת, בבניין ספציפי.

לאחר שמשגרים את הטיל או הרקטה המשודרגים עם המערכת החדישה, ואלו מתקרבים למטרה, הם מצלמים את המרחב וסוקרים את סביבת המטרה באופן ויזואלי, עד לזיהויה המוחלט והתבייתות עליה.

בסקירה שמתפרסמת ב-ynet מצוין, כי בעוד טיל מדויק שמבוסס על טכנולוגיה זו עולה עשרות אלפי דולרים, רקטה "טיפשה" שתשודרג ביכולת זו עולה רק כ-2,000 דולרים, זאת משום שהוא יכול להתלבש על רקטות שבהן עושים כיום שימוש בצבאות מזרח אירופיים, דוגמת גראד 122 מ"מ.

גורם בכיר ברפאל המעורה בפרטי הפרויקט מסביר ל-ynet: "ברור שבלחימה הבאה יהיו פחות ופחות שימושים בחימושים מבוססי G.P.S,שאת השבשים שלהם אפשר לקנות היום באיביי... הטכנולוגיה הזו מזהה את המטרה באמצעות התאמת תמונה באיכות גבוהה, וכך הרקטה יודעת לפגוע בדיוק בפיקסל שהגדרת בה מראש. כשמדובר במטח של רקטות שמשוגר במקביל מאותו המשגר אז האפקט הוא מאוד משמעותי בפגיעה ולהורדת המבנה".

לדבריו, בעוד טילי נ"ט מבוססי ראש אלקטרו-אופטי נעים במהירות של 180 מטר לשנייה, הרקטות המשודרגות בקיט האפיק ינועו במהירות גבוהה בהרבה, של שני מאך, באופן שיאפשר פגיעה במטרה בתוך פחות משתי דקות מרגע השיגור. המערכת פותחה בסיום סדרה של ניסויים שערכה החברה בדרום הארץ, וכעת היא פועלת בשיטת "שגר ושכח", אך בהמשך מתכוונים ביצרנית הנשק לשלב בה גם יכולת של שליטה מרחוק.

"המערכת יכולה לקבל גם תמונה של המטרה מכוח קרקעי סמוך המצלם את המבנה שצריך לתקוף ומשדר לאחור מיד את התמונה. בתוך שנה נוכל להיות כבר עם מוצר מדף ראשון ולהתאים את הערכה גם לקוטרים אחרים של רקטות. במערכת שילבנו גם זיהוי המטרה ע"י גלאי לייזר לצורך הרחבת הגמישות המבצעית ומתן האפשרות לכוח לפגוע ביעד שבתנועה", ציין הגורם.

בתיעוד סרטון ניסוי ה"אפיק" שוגרו שתי רקטות מושבחות בקיט לעבר מבנה קטן בגודל של שני מטרים על שני מטרים, שהיה במרחק של 25 קילומטרים מהמשגר. ה-G.P.S שעל ראש הרקטה נוטרל במכוון, והרקטה זיהתה במהלך מעופה את המבנה באמצעות תמונתו שהוטענה ב"מוח" שלה, עד לפגיעה המדויקת. בניסוי השני ניתנה עדיפות לגלאי הלייזר של המערכת, וגם הוא הסתיים בפגיעה מדויקת במטרה.

בשלב ראשון, יוצע הפיתוח הישראלי בעיקר למדינות מזרחיות שמחזיקות במערכי רקטות "טיפשות", ובהמשך תפתח רפאל עבור צבאות מערביים מערך גראדים שלם וזול יחסית, הכולל בתוכו כבר את ראשי הקרב המדויקים.

צפו בווידאו

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר