משבר בענף? התיירות בארץ - בירידה עקבית ותלולה

הנתונים מלמדים כי גם בשנה זו ענף התיירות בישראל לא מתאושש, וההסבר משנה שעברה על "ירידה בעקבות מבצע צוק איתן", כמובן אינו רלוונטי. ובכל זאת, גורם רשמי מביע אופטימיות (תיירות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

על פי נתונים שפרסמה היום (שלישי) התאחדות המלונות בישראל, גם שנת 2016 מציגה נתונים עגומים למדי בתחום התיירות בארץ. לאחר שהשנה הקודמת חוותה ירידה של 24 אחוזים בענף, יחסית ל-2014, השנה שלפניה - נתוני הלינות בבתי המלון, בששת החודשים הראשונים השנה נראים זהים למדי. נתוני המחצית הראשונה של שנת 2015 עוד היו מובנים, בעקבות מבצע 'צוק איתן' חודשים ספורים לפני כן, בשונה מהמצב הנוכחי העשוי להורות על משבר אפשרי בתיירות המקומית.

מפילוח הנתונים עולה, כי במחצית הראשונה של השנה (בין החודשים ינואר-יוני 2016) נרשמו בבתי המלון כ-4.1 מיליון לינות תיירים וכ-6 מיליון לינות של ישראלים. רק הנתונים לגבי הישראלים מעט מלבבים כי הם משקפים מגמת עלייה קטנה - של 1% - בתיירות הפנים.

העיר נתניה - שם ישנה ירידה בתפוסה של 17% לעומת שנה קודמת - היא שמובילה שמובילה את הירידה בתחום לינות התיירים. ירידות קטנות יותר היו בתל אביב וירושלים שם לנו 2% פחות תיירים השנה, בנצרת פחות 10%, ובחיפה אחוז אחד פחות. לעומת ערים אלו היו דווקא ערים שרשמו עלייה בלינות התיירים: באילת היתה עלייה של 16%, בטבריה ובאזור הכנרת היתה עלייה של 2% ובהרצליה נרשמה עליה בשנתיים האחרונות בגלל הגידול במצבת החדרים: כ- 116 אלף לינות, 22% יותר לעומת אשתקד, ו-26% לעומת 2014. תפוסת החדרים הארצית הגיעה לכ-60% בלבד- עלייה של 1% ביחס ל-2015 ו-9% ירידה לעומת המחצית הראשונה של 2014.

לדברי מנכ"ל התאחדות המלונות בישראל, נועז בר ניר, יש מקום דווקא לאופטימיות: "אנו מקווים שהקמפיינים, שיוצאים לדרך בימים אלו במדינות שונות בעולם, יחזירו את תנועת התיירות הנכנסת לישראל להיקפים שלפני 'צוק איתן'". עם זאת, הוא מציג כמה נקודות למחשבה בהקשר הנתונים הלא מחמיאים שמתפרסמים היום: "כבר חלפו שנתיים מאז הלחימה בעזה, ועדיין חלק מאזורי התיירות בארץ מצויים במשבר. התפוסה הארצית הממוצעת הנמוכה בבתי המלון במחצית השנה הראשונה (60% תפוסה בלבד), והתפוסות החלשות במיוחד בבתי המלון בחלק מהאזורים, כולל בפריפריה, שמתקשים להתאושש כמו ירושלים, נצרת, טבריה ונתניה, מספקים תמונה מהימנה על ענף כלכלי חשוב במשק, שמתמודד מזה זמן עם קשיים וזקוק לסיוע ממשלתי, לכל הפחות בהורדת נטל הרגולציה העודפת, שאינה מוטלת על בתי המלון במדינות ה-OECD".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר