אמנות ותרבות חרדית: סיכום פרוייקט "בין קודש לחול"

לפני כחודשיים "אומנות ואמונה" השיקה את התערוכה המרהיבה "בין קודש לחול" באירוע פתיחה נפלא. באירוע נכחו אישי ציבור רבנים אומנים ויוצרים, שר האוצר מר משה כחלון כיבד את הנוכחים בדברי חיזוק ותמיכה למען עשייה חברתית משמעותית בחברה החרדית ונתן את ברכתו להצלחתה (תרבות, שיווקי)

בין קודש לחול. מתוך המיצג "נרות שבת". (באדיבות המצלם)

בכל שבוע נדון כאן בתחום האמנויות: אמנות פלסטית וחזותית, מחול, תאטרון, מדיה חזותית, מוזיקה, ספרות ועוד, ונכיר אמניות ויוצרות מרתקות שיביאו בפנינו את המסע שלהן. בנוסף, נעסוק בדיני זכויות יוצרים ובפן המשפטי המרתק סביב אמנות ויוצרים וננסה להעלות סוגיות משמעותיות בנושא אמנות ותרבות באופן רחב.

הפעם: תערוכת "בין קודש לחול"

במשך התקופה הגיעו מאות אורחים לצפות בתערוכה ביצירות ולספוג אומנות איכותית מרוממת.

קיימנו בגלריה מפגשי אומנים, שיח גלריה סדנאות והרצאות אקטיביות, אני בוחרת מספר אירועים אותם חווינו ומשתפת, בפעם הבאה כבר תגיעו ותחוו באופן ישיר

שיח גלריה

לאחר דברי פתיחה אותם נשאו מכובדים, ערכנו סיור מרתק בין היצירות. לכל יצירה סיפור צבע ועומק משלה, היצירות מרכיבות עלילה שלמה אותה ארגה האוצרת, כל אמן שיתף במשמעויות ובסיפור שמאחורי היצירה, האמנים ענו על שאלות והאווירה היתה מחשמלת. תחושה של קסם באוויר.

הבטתי על היוצרים על הנשים שהגיעו מבית יהודי אותנטי, מקהילה חמה ועוטפת עם מסלול חיים מובנה והחליטו להשתמש ביצירה ככלי לביטוי, הבטתי בגברים המזוקנים שתורה ולימוד עוטפים את חייהם, היצירה זועקת קדושה וליבי שוקק תחושת סיפוק עצומה, "אמנות ואמונה" זוכה בכל יום להעניק ליוצרים הנפלאים הללו את הכח התמיכה והאפשרות ליצור.

את ראש חודש כסליו קיבלנו במסיבת ראש חודש מרגשת עם הרבנית יהודית נתנאל בתפילה ובפעילות רוחנית מעצימה ולאחר מכן הנשים נהנו ממופע של האמנית והתכשיטנית יעלה אלישבע גבאי בשירי נשמה, הנשים התפעלו מיצירות האומנות והתכבדו ממאפה ידיה של הרבנית, האווירה המשפחתית החמימה יצרה חיבור בין הנשים שחשו את ברכתו ואורו של כסליו משפיע על כולנו ברכה.

לאורך היום מבקרים רבים צופים בתערוכה. אני מוקסמת שוב ושוב מתמהיל הקבוצות שמגיעות לצפות באומנות שבגלריה: מגיעות כיתות של בנות סמינר כתהליך למידה, ומשפחות שבוחרות להגיע לגלריה ולחוות אומנות יהודית עכשווית, קבוצות של בחורים ותיירים מהמגזרים השונים, אני נפעמת מהתגובות מהאבחנה וההערכה לאיכות היצירות ומשוכנעת כי כל אדם שבוחר לצפות ביצירת אומנות מפרש את עומקה מנקודת מבטו ומעריך את טיבה האוניברסלי.

פמוטים בחול

באחד הערבים זכינו למיצג חי אותו העבירה האמנית מרים ליפשיץ, "נרות שבת" - הפרפורמנס מדבר על הנסתר הנוכח באמנות העכשווית ובחיינו.

החלל שנותר אצל האמנית בעקבות לכתה בטרם עת של אימה, מבוטא ביצירה בחלל בצורת פמוטות שקברה באדמה בחול, כאשר ליפשיץ מוציאה את הפמוטות החלל הנותר חזק יותר מעצם האוביקט עצמו.

פמוטים בחול. "נרות שבת".

מיד לאחר המיצג העבירה האמנית שנינה טאוסון שיחה וסחפה את המאזינות בהתלהבותה, טאוסון הרחיבה על העומד מאחורי יצירתה וענתה על שאלות הקהל

ארוע נוסף שהתקיים והותיר בי חותם משמעותי בעיקר בגלל התמהיל האנושי, את הערב המעצים העבירה הב' ענת תמר סירקיס מאמנת אישית שהעבירה ערב שנקרא "ראי ראי " סדנה אקטיבית שמעניקה כלים וטכניקות לטיפול פנימי.

לרגע כשהגיע תורי לשתף מצאתי עצמי מביטה בנמצאות בחדר, ישבה קבוצה של נשים ממאה שערים, מקסימות משתפות מלאות חיוניות וחיים, הרגשתי שהשיתוף שלי משקף להן את עולמי הרגשתי פתיחות והכלה עצומה, וכשהן שיתפו מצאתי עצמי נשאבת לסיפור חייהן לרגעים אותן הן חוות, השיח הפך מרתק אישי ופורץ דרך בעבורי, לצידן ישבו נשים ירושלמיות טיפוסיות וכאלו שטרחו ובאו מבני ברק ואפילו נציגות מצפון הארץ היו שם ליטאיות חסידות ירושלמיות שסניקיות תמהיל מרתק של נשים כולן נמנות על הציבור החרדי וכל אחת מגיעה מרקע כל כך שונה עם מנהגים שונים וקודים התנהגותיים מגוונים. זו היתה חוויה מכוננת ושוב חשתי כי כל העשייה החברתית של העמותה מתכנסת לרגעים שכאלו.

ואיך אפשר שלא לחתום בשבוע המחול היהודי של "אומנות ואמונה" ובית הספר למחול "הללו" - שלושה ימים מלאים ברגשות בכשרון ובקדושה, שבוע המחול נפתח במופע מפעים של קטעי דרמה עמוקים ומרגשים אותם הגישה השחקנית אלינור מיכאל, הערב נשזר בהופעות מחול של להקת "הללו" בניהולה של חיה שלמה, את הערב ליוותה הזמרת והשחקנית אהובה כהן, האולם היה מלא עד אפס מקום, אפילו המדרגות הפכו למקומות ישיבה צפופים. את הערב פתחנו בפאנל שדן בהתפתחות התרבות והאומנות החרדית בשיח שהעלה שאלות מורכבות לצד סריקה ממוקדת בהתפתחות הדיספלינות השונות. כמו כן בימים שלאחר מכן זכה הקהל למופעים נהדרים ברמה ובאיכות יוצאת דופן.

כמה מילים על התזה האוצרותית שעומדת מאחורי התערוכה:

מטרת התערוכה "בין קודש לחול" מעבר להצגת הנושא עצמו, הינה מטרה חברתית קהילתית תרבותית. מטרת התערוכה היא לסלול דרך לביטוי אמנותי עכשווי ברמה ובאיכות האמנותית הגבוהה ביותר, הנוצרת מתוך השראת המנהגים, הכתבים ואורחות החיים היהודיים.

מטרת התערוכה להראות שקיימת תנועה של יצירה אמנותית משמעותית, בעלת אמירה עמוקה ומעוררת מחשבה, אשר אינה נופלת לנישות הסטריאוטיפיות של "יודאיקה" מסחרית המוגדרות כ"קיטש".

התערוכה נוגעת בשדה השיח הישראלי-יהודי תוך שימוש בסמלים ונרטיבים עשירים בהקשרים תרבותיים רחבים. מטרת התערוכה להראות כי קיימת אלטרנטיבה אמיתית מלאת תוכן ומטען יהודי, המקבלת ביטוי ביצירות אמנות מובחרות, המאפשרות שיח משמעותי בשאלות הזהות היהודית-ישראלית.

התערוכה נבנתה מראש באופן שיתאים לצפייה של מבקרים מן הציבור החרדי והדתי, התערוכה מיועדת ופתוחה כמובן לכל קשת הצופים מכל המגזרים והדתות - תוך עמידה ברמה אמנותית, אסתטית ורעיונית גבוהה ביותר.

התזה האוצרותית

המושגים "קודש" ו"חול" והיחסים ביניהם - הינם העוגן המרכזי אשר סביבם נרקמה התערוכה. לכאורה מושגי ה"קודש" וה"חול" נתפסים כשני מושגים ניגודיים.

מתוך מושגים אלו עולות ההתייחסויות לדיכוטומיות בין קדושת יום השבת בהשוואה לחולין שבימי החול, לעולם הרוח מול עולם החומר, עולם המעשה לעומת עולם המחשבה, פעילות אנושית למול בריאה נשגבת, וכן תפיסת "העולם הזה" כנגד תפיסת "העולם הבא". לכאורה, במבט ראשון, מדובר בניגודיות מוחלטת וחד משמעית.

אך בעיון עמוק יותר בפרדוקס הטמון במושגים אלו, מתברר כי השורש של שניהם הוא אחד. שורש עליון ואינסופי. ככל שהאדם הפרטי, והאנושות כולה - מתפתחת ומתרוממת במערכת הקודש, גם מערכת החול מתרוממת יחד עימה. במהלך שכזה, החול עצמו יכול להפוך לצינור, לסולם ולכלי להכלת הקדושה.

רעיון זה הינו בעל שורשים בתורת החסידות, כפי שפרש הבעל שם הקדוש את הפסוק "מלאה הארץ קניינך" – בכך שהארציות עצמה מלאה הזדמנויות לקנות קניינים רוחניים ובכך להפוך את החול עצמו לקודש. תלמידו, הרב דב בער ממעזריטש, קרא למהלך זה "עבודה בגשמיות".

בכל יצירה שנבחרה לתערוכה קיים דיאלוג פנימי בין מושגי ה"קודש" לבין מושגי ה"חול". בכל אחת מן היצירות קיימת התבוננות והתייחסות לשני מושגים אלה, למעברים מהאחד אל השני, לבחינת הניגוד או ההשלמה של האחד ביחס לשני. בכל יצירה קיימת מורכבות וניגודיות פנימית בין קודש לבין חול, בתוך אותה יצירה עצמה. אותה מורכבות היא הנקודה המעניינת אותי כאוצרת.

מורכבות נוספת נוצרת מתוך צירוף כל היצירות יחד לכדי תערוכה אחת. צירוף היצירות יחד יוצר נרטיב המעלה שאלות אודות הקשרים, היחסים והמעברים בין המושגים "קודש" ו"חול" בהקשרים רחבים יותר: האם החיים היומיומיים בימי החול אכן מנוגדים לקודש? ואולי דווקא הם סוללים את הדרך אל תוך חווית הקודש? האם ביציאה מן הקודש חווים גם את חווית החול באופן שונה? האם קיימים סמלים עכשוויים לביטוי אלמנטים של "קודש" ו"חול"? ואולי אותו סמל עצמו יכול להתפרש פעם כשייך ל"חול" – ובפעם אחרת מתפרש כשייך ל"קודש"?

בתערוכה מוצגות יצירות אמנות עכשוויות בתחומי יצירה שונים: ציור, צילום, מיצג, מיצב, וידאו ארט ועוד. במהלך התערוכה יתקיימו אירועים ומופעי אמנות, מתחומי המחול, אמנויות הבמה, התאטרון, ועוד, העוסקים והמעוררים שאלות נוספות בקו התפר שבין מושגי ה"קודש" וה"חול".

למרות שבמבט ראשון נדמה כי ה"קודש" וה"חול" הם שני ניגודים קוטביים – התערוכה על יצירותיה השונות, ומערכות היחסים הנוצרות במפגשים ביניהן, מעוררת את התובנה כי למעשה מושגי ה"קודש" ו"החול" שלובים זה בזה, מובילים זה לזה, וקשורים זה בזה.

אוצרת התערוכה: נורית סיקריס בנק - ראש חטיבת אומנות חזותית ופלסטית.

תערוכה חדשה בחנוכה

והפעם לפנינו תערוכה חדשה, אני מזמינה את האומנים והיוצרים להגיש הצעות להשתתפות בתערוכה "להפוך את החושך לאור" שתתקיים בחג החנוכה בגלריה של "אומנות ואמונה" ביפו העתיקה.

התערוכה תבחן את האופנים בהם החושך הגשמי,הרוחני והרגשי יכול להפוך לאור.

לקבלת הקול קורא ניתן לפנות למייל art.emuna.office@gmail.com

אם גם אתם אומנים יוצרים ותרצו לשתף את הקוראים שלנו, אתם מוזמנים לפנות אלי ולשתף.

מכירים אומנית/ אומן יוצרים מהתחומים השונים ונראה לכם שכדאי לשתף את הקוראים ביצירותיו, ספרו לי עליו ולכל שאלה, עצה ובקשה אשמח אם תפנו במייל: art.emuna.office@gmail.com

הכותבת עו"ד עומר ינקלביץ, מייסדת ומנכ"לית של "אומנות ואמונה" המרכז לאומנויות ברוח יהודית. המהווה איגוד ובית לתרבות חרדית. מיזם של עמותת "רק התחלנו" (ע.ר)

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית