כך תגלו התעללות ופחדים אצל ילדים דרך הציור

ילדינו עוברים משברים מעת לעת, אך לא תמיד אנו מבחינים בהם. יש המסתגרים בתוך עצמם ומתרחקים מן הסביבה, ויש החווים סיוטי לילה. לא פעם אנו שואלים את עצמנו, האם אנו יודעים באמת מה מתחולל בנפש הילד? הגרפולוגית תמר פינקלשטיין מציגה שיטה לזהות פחדים אצל ילדים דרך כתב היד • המאמר שכל אבא ואמא חייבים לקרוא (גרפולוגיה)

תמר פינקלשטיין | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

פחד הוא רגש טבעי אצל ילדים ומשמש עבורם מנגנון הגנה והישרדות חשוב ביותר. בלעדיו לא היה מזהה הילד סכנות, והיה עלול חלילה להנזק.

ילדים מגלים פחדים בדרכים שונות: יש המביעים אותו דרך תוקפנות, יש המסתגרים בתוך עצמם ומתרחקים מן הסביבה, ויש החווים סיוטי לילה.

לא פעם אנו שואלים את עצמנו, האם אנו יודעים באמת מה מתחולל בנפש הילד? האם קלטנו היטב את האיתותים ששלח לנו? האם יפנה אלינו לעזרה לכשיצטרך, או שמא נגלה את מצבו האמיתי מאוחר מדי?

אחד הכלים החשובים ביותר בהבנת נפש הילד הוא הציור. בציור נתנת לו האפשרות להתבטא באופן חופשי, מבלי דגש על חוקים וכללים, כך שהבחירות שהילד מבצע בציור מושפעת ישירות ממצבו הגופני, המנטלי והרגשי.

מאחר שכך, ניתן להבחין באמצעות הציור בפחדים המודעים והבלתי מודעים של הילד וממילא גם ניתנת האפשרות לסייע ולטפל בו בזמן. (אגב, אחת הדרכים לטיפול בפחד היא דרך הצירו עצמו. דבר הנעשה במסגרת "טיפול באומנות").

כיצד ניתן לראות את הפחד בציורי ילדים?

אחד הסימנים הבולטים של השפעת הפחד על הילד היא תופעת ה"רגרסיה"-חזרה לאחור לשלב בו חשים ביטחון בעקבות משבר היוצר חרדה או חוסר ביטחון.

רגרסיה בצורת ההתנהגות יכולה להתבטא אצל ילדים קטנים בחזרה להרטבת לילה, בשמוש במוצץ ועוד. לעומת זאת, ניתן להבחין ברגרסיה גם בציור, שם היא מופיעה,לעיתים קרובות, עוד בטרם היא מתגלה דרך ההתנהגות , ויכולה לבוא לידי ביטוי, לדוגמה בכך שילד שכבר יודע לצייר דמויות מפותחות, חוזר לשלב של ציור "ראשנים"- דמויות בעלי ראש ורגליים, שמציירים אותם ילדים בסביבות גיל 3.

גם להבעת הפנים בציור דמות יש משמעות. הבעת פנים עצובה או מפוחדת עלולה לשקף את תחושותיו של הילד. כמו גם, לחלופין, ציורי דמויות מפלצתיות או דמויות האוחזות בכלי משחית יכולות לסמל הרגשת פחד ואיום.

בנוסף, אצל ילד שמצייר דמות ומקיף אותה בעיגול, ניתן ללמוד על חיפוש בטחון והגנה ועל קיום חששות מפני הסביבה.
ישנם עוד סימנים גרפולוגיים רבים לגילוי פחד ומצוקה בקרב ילדים, וחשוב תמיד להתייחס לשורה של סימנים ולא רק לאחד

או שניים. בין סימנים אלו ניתן להבחין בציורים כגון אלה:

ציור דמות עם ידיים למעלה - סמל לקריאה לעזרה, יחד עם נכונות להעזר.

ציור דמות ללא רגליים - סימן חמור לחוסר יציבות (אלא אם כן המשפחה בדיוק עברה דירה וכדו' וזהו מצב זמני (

במקרים של התעלליות - ילדים נוטים לצייר את דמותם באופן שמעורר דחיה, לעיתים משום שהם רואים את עצמם כ"פגומים", וכביכול מזדהים על ידי כך עם מניעיו של המתעלל.
ציור ליצנים ולא בפורים

אחד הסימנים שיכול להוות "תמרור אזהרה", כפי שנתגלה במחקרים, במקרה של ילד שחווה ניצול מיני, הוא ציור חוזר ונשנה בהזדמנויות שונות, של דמויות ליצן או ליצנים, אולם שלא בקרבת זמן לחג-הפורים, או למסיבה וכד'.

מעניין לראות את הציור שלפנינו , שצויר על ידי ילדה כבת שבע. זוהי ילדה שהגיעה אלי יחד עם אמה לאבחון, ונתבקשה לצייר ציור משפחה. הילדה נענתה להוראה וצירה משפחה שלימה שלמעשה שיקפה את משפחתה שלה, עם פירוט דמויות ההורים והאחים. כשסיימה לציר את דמויות המשפחה, התעקשה להוסיף דמות נוספת שאינה קשורה למשפחה. מעל הדמות כתבה את המילים "ליצן קטן".

ציור זה העלה אצלי מיד חשד אשר התאמת, כאשר האם ספרה לי שהילדה עברה שנה קודם לכן ניצול מחריד של תמימותה, על פני תקופה.

יש לציין כי ציור ליצנים על ידי ילד יכול לבטא תחושה שהוא אינו אחראי למעשיו. לעתים, ציור שכזה נובע אפילו כתוצאה מחשיפה בלבד לתכנים "בלתי - צנועים", בין אם הילד רק שמע או ראה תכנים שכאלה.
סימנים נוספים שעלולים להעלות חשד בנושא זה הם, לדוגמה השמטת הרגליים מציור הדמות, ציור רגלים צמודות, שוקים מוצלבות, נעלים מחודדות, מחיקת קו המותניים, עיניים מסוגננות (אצל ילדות לפני גיל העשרה) ועוד.

טיפ לטיפול בפחד אצל ילדים

א. אמרו לילד לציר את הפחד.

ב. בקשו ממנו לציר מצב שבו לא חש בפחד או בהשפעה ממנו (משימה זו עוזרת למקד את הילד בכוחותיו)

ג. אמרו לצייר שוב את הפחד ולהוסיף משהו או מישהו לדמותו - שיסייע לו להתמודד מול הפחד ולנצח.
חשוב לזכור, כי פחדים אצל ילדים הם תופעה נורמלית לחלוטין, אם לא מדובר בהדרדרות חריגה ויוצאת דופן בהתנהגות. התפקיד שלנו כהורים הוא לא רק לסוכך על ילדינו ולהיות להם למשען ומגן, אלא גם לאפשר להם לגלות את הכוחות הנמצאים בתוך עצמם, בעזרתם יוכלו לגבור על תחושות החרדה.

לסיום, השתדלתי במאמרי זה להעלות את המודעות, בנושא מצוקות ופחדים אצל ילדים כפי שיכולים לבוא לידי ביטוי בציוריהם. אולם, הזהרו שלא לגלוש למסקנות חפוזות, אלא דאגו לבדוק את הדברים לעומק ולהיעזר באיבחון מקצועי, במידה ויש צורך.

תמר פינקלשטיין- גרפולוגית מוסמכת מטעם האגודה לגרפולוגיה מדעית בישראל
tamarf.grapho@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר