סיקור מיוחד

דרעי או ישי: חברי הכנסת של ש"ס בדילמת חייהם

בזמן שהמשא ומתן בין דרעי לישי נמצא בעיצומו, ניצבים חברי הכנסת של ש"ס מול דילמת חייהם: במי להביע תמיכה? אלי ג'אן משרטט את המפה הפוליטית הפנימית שקורעת את ש"ס לשניים: תומכי דרעי מול תומכי ישי, והמתנדנדים. סיקור מיוחד (חדשות, פוליטי)

אלי ג'אן | כיכר השבת |
חברי הכנסת של ש"ס (צילום: פלאש 90)

אב תשע"ב.

השר משולם נהרי טס לניחום אבלים של זאב וולפסון ז"ל המוכר גם בשמו "אבי קרן וולפסון" - בארצות הברית. במטוס, המתין אריה דרעי – היו"ר לשעבר והשניים העבירו שיחה נעימה. "הם היו נראים כאילו הם משתפים פעולה כבר הרבה זמן", אמר עד ראייה.

הטיסה המשותפת חזרה על עצמה גם בשיבה לארץ מניחום האבלים. נהרי אמנם ישב בקידמת המטוס - לפני דרעי, אך משום מה ביציאה הוא התפלא לראות את גבו של דרעי נכנס לרכב השרד שלקח אותו היישר ממורד המדרגות של המטוס. נהרי ניגש לחלון הרכב של דרעי ואמר לו "לכל מקום אתה המגיע ראשון, אה?" ודרעי ענה בקריצה: "לאיפה שאני צריך, אני מגיע".

בימים בהם מתנהל מו"מ אינטנסיבי במטרה להחזיר את דרעי לש"ס, אם לתפקיד היו"ר, או לחילופין כשר בכיר בממשלה, יצאנו לבדוק כיצד יגיבו חברי-הכנסת של ש"ס לשובו של היו"ר המיתלוגי.

סיוון תשנ"ט.

בעיצומה של פרשת דרעי, מקבלת ש"ס 17 מנדטים - מספר חסר תקדים. עורכי דינו של דרעי היו בעיצומן של הכנות לערעור לבית משפט העליון, אך את אהוד ברק שנבחר כראש ממשלה זה לא עניין: "ש"ס בראשות דרעי לא נכנסת לממשלה", קבע. דרעי עוד ניסה להפעיל שרירים, אבל מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א חשב כי 17 מנדטים באופוזיציה זה יותר מדי, ובניגוד לכל התחזיות, החליט להדיח את דרעי מתפקיד היו"ר. בישיבה הבאה שנערכה בביתו של מרן, העיניים היו נשואות לעבר ח"כ אליהו סוויסה, מקורבו של דרעי שעל פי כל ההשערות היה אמור להתמנות כמחליפו.

אלא שהרב עובדיה יוסף הפתיע שוב כשמינה את אלי ישי, אז מספר 4 ברשימה לתפקיד היו"ר. סוויסה היה הראשון לעזוב את הבית ומאז, צמד המילים דרעי וש"ס הפכו להיסטוריה.

חברי הכנסת שהרכיבו את הרשימה השמנה היו: אלי ישי, דוד אזולאי, שלמה בניזרי, יצחק גאגולה, אריה גמליאל, נסים דהן, יצחק וקנין, נסים זאב, עופר חוגי, דוד טל, אמנון כהן, יצחק כהן, רחמים מלול, משולם נהרי, יצחק סבן, אליהו סוויסה, יאיר פרץ ופנחס צברי שנכנס במקומו של דרעי.

המינוי המפתיע יצר קרע בש"ס ומספר חברי כנסת המשיכו לקבל את מרותו של היו"ר הקודם ואף נקראו "מחנה דרעי", אך ככל שישי ביסס את מעמדו, כך התמעטה לה הקבוצה הנאמנה. בסופו של דבר, היא מנתה את אליהו סוויסה, אריה גמליאל, רחמים מלול, דוד טל ויצחק גאגולה.

בבחירות הבאות שנערכו בשנת 2003, כל הח"כים הללו כבר לא נבחרו לכנסת.

"כל מי שלא יישר קו, ידע שהוא לא יישאר", אמר חבר כנסת בש"ס ששרד את המעבר. "זה לא נאמר במפורש, אבל זה היה ידוע לכולנו".

"שאנשי דרעי ירגיעו עם הספינים"

בש"ס יודעים היטב שגם כיום אי אפשר להדיח את אלי ישי. מאידך, חבל לפספס כח כמו דרעי ועל כן שני הצדדים עמלים בימים האחרונים על קיום הסכם פשרה.

במחנה ישי כלל לא אהבו את ה"ספינים" כפי שהגדירו, מצד מחנה דרעי: "אם דרעי הולך למפלגה עצמאית, הוא מסכן את עתידו", אמרו שם, "ולכן הוא לחוץ לחזור לש"ס. זה יתפרש כבגידה במרן".

דברי החכמים

בשלב הראשון, מועצת חכמי התורה אמורה להחליט אם חזרתו של דרעי נחוצה בתנועה בשלב זה. הרכב מועצת החכמים בראשותו של הרב עובדיה יוסף כוללת את הרב שמעון בעדני שליט"א, הרב שלום הכהן שליט"א והרב משה מאיה שליט"א. "במועצת יש לדרעי רוב מובטח", אומר גורם בכיר במועצת החכמים. "הרב שלום כהן והרב מאיה בוחרים בדרעי בלי למצמץ בכלל".

אמנם לרב בעדני אין שום מילה רעה על דרעי, שאף קיים איתו פגישה ביום שישי האחרון, אבל במצב הנוכחי יתכן ויעדיף את אלי ישי, לפחות בתפקיד היו"ר. "בכל מקרה, רק הרב עובדיה הוא זה שמחליט" מדגישים שם "כבר קרה שהרוב חשב משהו והרב החליט משהו אחר".

בסביבתו של הרב מאיה הסכימו לאשר כי יתמוך בדרעי והשבוע אמרו ללא חשש כי כבר בפתיחת שנת הלימודים הרב מאיה הכריז כי דרכו של אריה דרעי סלולה לחזרה לקדנציה שניה בש"ס.

דילמת הח"כ

בדיקה מקיפה של "כיכר השבת" עם גורמים פוליטיים רבים בעבר ובהווה מעלה כי לדרעי רוב בקרב חברי הכנסת של ש"ס.

שמות 11 חברי הכנסת המכהנים מטעם ש"ס כיום הם: אלי ישי, אריאל אטיאס, יצחק כהן, אמנון כהן, משולם נהרי, יעקב מרגי, דוד אזולאי, יצחק ועקנין, ניסים זאב, חיים אמסלם ואברהם מכאלי.

אם נוריד את אלי ישי המתמודד הראשי והרב אמסלם שכבר לא נחשב לחלק מש"ס, הרי שנותרו 9 חכי"ם ברשימה.

תומכי דרעי - אלו שאומרים ליישר קו עם דרעי הם ארבעה חברי-כנסת:

אריאל אטיאס – שהתבטא מספר פעמים על הרצון להחזיר את דרעי.

אמנון כהן – שעדיין מחזיק מדרעי כמי שיכול להוביל את הספינה למחוזות טובים יותר, ומעבר לכך, דרעי נחשב למקורבו של לב לבייב יותר מאשר אלי ישי.

דוד אזולאי –מהבודדים שלא קודמו בכל התקופה, משום שהוא מזוהה עם דרעי, "למרות שהוא נחשב לכשרוני מהרבה חברי כנסת", לדברי הפרשן.

ניסים זאב – שכל מי שדיבר איתו ב-4 עיניים יודע מהי דעתו.

תומכי ישי כוללים שני חברי כנסת: יעקב מרגי ואברהם מיכאלי, ששניהם מינוי ישיר של ישי. "מרגי הכי קיצוני בדעה נגד דרעי", אומר פרשן בכיר, "הוא היחיד שיוצא חוצץ נגדו בראיונות לתקשורת".

מתנדנדים:

יצחק כהן - הדעות בעניינו חלוקות, יש שאמרו כי הוא "שרוף" אצל דרעי מכיוון שערק למחנה ישי בזמנו, אך מקורות אחרים התעקשו שמאחורי הקלעים כהן משתף פעולה עם דרעי.

יצחק ועקנין - "ועקנין הוא חצי-חצי", אומר הפרשן, "אבל הנטייה שלו יותר לדרעי".

מי שנותר מחוץ לרשימה הוא משולם נהרי. "יש לו קשר ישיר לרב עובדיה יוסף", הודו כולם. "הוא לא צריך את דרעי או ישי כדי להחליט משהו". מעבר לכך, נהרי נחשב לאיש אמונו של הרב בעדני ולכן מקומו מובטח.

משלוש יוצא אחד

תחת הנהגת ש"ס ישנם שלושה מוקדי כח נוספים: רשת מעיין החינוך התורני, אל המעיין ועיתון יום ליום.

רשת החינוך התורני שמעסיקה אלפי עובדים ברחבי הארץ, היא הגדולה מבין השלושה. בראש הפירמידה יושב יואב בן צור, שידע ימים טובים יותר עם אלי ישי. "דווקא לאחרונה היחסים בניהם התערערו", אומר גורם ברשת. "במקרה של בחירה הוא חובר לדרעי כי הוא מזדהה איתו יותר".

רשת אל המעיין בראשות משה אילוז, מוכרת כמעוז של דרעי ואלי ישי יודע כי למרות התחושה החמימה שאילוז מעניק, ליבו עם דרעי.

עיתון המפלגה "יום ליום" נחשב בעבר לנחלתו הבלעדית של דרעי ויתירה מזאת, יום טוב רובין ששימש כעורך העיתון (כיום עורך בעיתון 'המבשר') אף הפך לנאשם מספר 3 בתיק של דרעי.

אולם יצחק קקון, העורך הראשי הנוכחי, לא מראה חיבה יתירה לדרעי, גם לא בחדרי חדרים ועל פניו התמיכה בישי אמורה להישאר גם בעידן החדש. "מצד שני", אומר חבר כנסת לשעבר, "אי אפשר לצפות ממנו לכתוב על דרעי. הכתבות עוברות הגהה מלמעלה והוא חייב ליישר קו".

אז אלי או אריה? עד שבש"ס יחליטו על הפורמט איתו הולכים לבחירות, המתחרים במפלגות השונות החלו בפגישות עם פעילים והקמת מטות בחירות. "אם הם לא יתעוררו בזמן, גם דרעי לא יעזור להם", התבטאו פעילים השבוע. "העבודה רבה, ומוכרחים להתחיל אותה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר