על ערש דווי

בלעדי: ההקלטות המצמררות שקורעות את הקהילה ביבנאל

על רקע מאבק השליטה בקהילת ברסלב ביבנאל "כיכר השבת" חושף את ההקלטות של המוהרא"ש על ערש דווי בנוגע להחלטה על ממשיכו שקורעות את הקהילה לשני מחנות. כל הפרטים (חסידים)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
הרב שיק זצ"ל (צילום: Eli Horowitz)

מיד לאחר סיום ימי השבעה על פטירתו של הצדיק מיבנאל, המוהרא"ש שיק זצ"ל, החלו מאבקי שליטה בקהילה בין מקורבי המורא"ש לבין בנו, הרב משה שיק, ומקורביו. מדובר בשליטה בעיקר על נכסי הקהילה, כאשר המחלוקת כולה עומדת ותלויה להכרעת בית המשפט, שאמור לתת את פסיקתו בקרוב.

על רקע המאבקים, "כיכר השבת" חושף את ההקלטות המצמררות של המורא"ש זצ"ל על ערש דווי, בו הוא מתייחס לבנו ולאפשרות שהוא יהיה ממשיכו. ההקלטות הועברו עד כה מפה לאוזן בתוך הקהילה, וכעת הן מובאות לראשונה בפני הציבור, בבחינת יראה הציבור וישפוט.

ההקלטה הראשונה: מדובר בהקלטה ערוכה של כ-8 דקות מתוך שיחה שארכה קצת למעלה מ-20 דקות (ההקלטה המלאה נמצאת בידי המערכת א.ר.), אך הדברים לא הוצאו מהקשרם והרב אכן אמר הדברים. מי שמדבר עם הרב הוא יחיאל זילבר, מקורבו של הרב זצ"ל.

תזמון פרסום ההקלטות מעורר מספר תמיהות, זאת כאשר בקהילה עומדים לקראת הכרעה של אחד הרבנים שאמור להודיע על תמיכה באחד הצדדים. בנוסף, כאמור, הפרשה כולה, בעיקר בנוגע לנכסי הקהילה, עדיין תלויה ועומדת להכרעת בית המשפט.

תמליל דבריו של המוהרא"ש בהקלטה:

"רק רציתי להגיד לך שהבן שלי רשע כזה, וואי. אני אומר את זה על סף של גסיסה, אני על המיטה עם אנטיביוטיקה. יש לי רק נס והצלה שהאנשים שלי מביאים לי את הרופאים הכי טובים. אבל אני ממש על סף גסיסה, כל כך חלש. לא האמנתי שהבן שלי יהיה (...) הוא הולך עם כל הרציחה. זה תחת הגב שלי. מה אתה משוגע? מה אתה עושה? מה היה חסר לנו עד עכשיו. סתם. ילד שיהיה כל כך בן סורר ומורה. רוצה להמית את האבא שלו. נו, מה לעשות?".

"אני מרגיש ממש שיש לי עוד יום יומיים. בקושי אני יכול לדבר, בקושי אני יכול לתפקד. אם הקב"ה יתן לי חזרה את החיים אני יעמיד אותו במקום. זה לא עניין של צחוק. אני שוכב במיטה שלושה ימים קודח מחום. מה לעשות? שלא יהיה לו טיפת רחמנות על אבא? מאבשלום לא ראיתי דבר כזה".

"אני חותך לו חצי משכורת וכבר יהיה לנו מאיפה לשלם. אני מסביר לך, אני מונח כאבן שאין לה הופכין. 'תן לי כסף. 10 אלף דולר', עד שהצלחתי להעיף אותו ממני. לא שומעים דבר כזה - בן נגד אבא? השאלה אם טובול גם (...). אני מאוד מקווה שאחזור לבריאות שלי ואני אעשה שם סדר".

"הוא רשע מרושע. אני אומר לך. איתי הוא גמר. רק שיחזור לי הכוחות. אני מרגיש חולשה כזו שממש מונח במיטה כאבן שאין לה הופכין. נתנו לי כדורים חזקים. כמו סמרטוט. אם הקב"ה יחזיר אותי לבריאות אני יעמיד אותו במקום. זה לא בושה, שבן ידבר נגד אבא? אני הכנסתי את טולדנו כי הוא איש מיושב ומסור אליי. והוא שם עליו חלץ כל כך גדול, והוא לא יחתום על שום דבר. אני מוכרח להגיד לך שפשוט לא שמעתי בקולך וזה מה שהגיע לי".

"אני ממש מאוד מאוד חלש. בקושי אני מדבר. אני מרגיש כאבן שאין לה הופכין. יש לי פה אנשים שעוזרים לי במסירות. (...) אמר לי הבן שלך רוצה להרוג אותך. השאלה מה טובול יכול לעשות. הוא מאוד מתוחכם. בלי טובול הוא כלום".

בהקלטה נוספת שהגיעה לידי "כיכר השבת" נשמע הרב משוחח עם מספר חסידים על כך שדובר שהרב ביקש שבנו ימשיך את דרכו והרב משיב כי הוא לא מינה אף אדם.

בנוסף, נראה כי מערכת היחסים בין הרב ובנו ידעה גם בעבר תקופות קשות. כך למשל כותב הרב בקובץ "אשר בנחל", דברים שנטען כי יוחסו להבן. "עובר עלי עכשיו משברים וגלים שרק הקב"ה יודע את הצרות והיסורים והמרירות ועוגמת הנפש והחלישות הדעת והכאב שאני עובד. הנביא אומר 'בנים גילדתי ורוממתי והם פשעו בי' (...) אתם יודעים איזה כאב זה כשבן קם נגד אביו, ומסית אחרים נגד האבא. אתם יודעים איזה כאב זה? לא מוצאים דבר כזה בהיסטוריה מאז דוד המלך שהיה לו בן אבשלום לא מוצאים דבר כזה".

"ולכן אני מכריז ומודיע לכולכן מי רק שיהיה לו שייכות אל... שהוא החליט שהוא יחסל אותי. אני לא רוצה שיהיה בקהילה שלנו, אני לא רוצה שיצלצל אלי, אני לא רוצה שידבר איתי ואני לא רוצה שישלח לי פקסים. מי שרק יש לו שיכות אליו אני לא רוצה להכיר אותו. נקודה. אני עוד יראה נקמה בכל אלו שקמו עלי, אתן כולכן יודעות שהיה אחד שקם עלי ונהרג מיתה משונה. בא האח שלו ואמר שהוא בא לארה"ב לעשות בי שפטים, אחותו נחנקה בתוך ליל הסדר עם המצה".

ההקלטה הסותרת

השיחה של המוהרא"ש עם הרב טרייסמן

מנגד, בהקלטה אחרת שהגיעה לידי "כיכר השבת" נשמע הרב מדבר עם הרב אברה טרייסמן, ראש הקהל ביבנאל במשך עשרות שנים, בו מבקש המוהרא"ש לתת גב לבנו משה ושהוא יהיה ממשיכו. בהקלטה מדבר הרב זצ"ל בשפת האידיש ואומר: "אברהם, אני מבקש ממך מאוד, אני אוחז כמו שאומרים בשלב האחרון בחיי. תשאר גבאי ושהקהילה תהיה עם אחדות. אני נגד התנגדות. לקחתי את אשר טולדנו שיהיה מנכ"ל על הכל והבן שלי משה שיהיה ממשיך. הוא יכול לגייס כספים ולטפל בהכל. תן לו גב, שיוכל להמשיך".

"אני מקווה שבורא עולם שאהיה מליץ יושר. ותגיד לאנ"ש מי שיכול להגיד קדיש או פרק משניות מאוד מאוד אעריך את זה. תשאר גבאי בשביל הקהילה היפה שהקמתי זכרתי לכם חסד נעורייך מהדקה הראשונה שבאתם שנשמע בשורות טובות. ותן גב, תן גב למיושי שלי. יש לו הרבה כשרונות ושנשמע בשורות טובות".

מקורביו של הרב משה שיק מסרו בתגובה: "עוד כשפרסמו אחר השבעה את ההקלטה הערוכה הוא הזדעזע עד עמקי נשמתו מאותם אנשים שהציגו עצמם כחסידיו ותלמידיו של אביו ש"רבם דקרו" ומאחרי גבו הקליטו אותו בלא ידיעתו לשימוש ציני ובזוי".

"תזמון הפרסום מעיד כאלף עדים על כוונותיהם של המפרסמים, שבעבור אינטרסים כאלו או אחרים יעשו הכל כדי לחבל ביוזמתו של הרה"ח יצחק שמואל אהרן לעזער שליט"א שעומד להכריז בשבת הקרובה כי לאחר מאמצים רבים עלה בידו להשכין שלום בקהילה ולהודיע על חזרתו של הרב משה שיק שליט"א למקומו בהנהלת הקהילה. אותם גורמים קיצוניים שהדבר לצנינים בעיניהם עושים כל שביכולתם על מנת לחבל ביוזמה, גם במחיר של בזיון רבם זצוק"ל".

עוד נמסר כי "לרב משה שיק שליט"א יש הרבה מה להגיב לגופם של דברים, אך עקב בקשתו המפורשת של הרב לעזער שליט"א ועל מנת שלא לפרק לגמרי את הקהילה ימנע מלהגיב, וכמאמר רבי נחמן מברסלב בליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ו' "ישמע בזיונו ידום וישתוק"".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר