חוזרים למוזיקה

איך שיר שיועד למרדכי בן דוד הפך לדואט עם יניב בן משיח?

העונה החדשה של האירועים והחתונות מתחילה. רגע לפני, עוד הספקנו לתפוס לשיחה את המוסיקאים עמירן דביר ורובי בנט, שמענו מה הם עשו בפגרה וגם: על המילה החדשה שדביר המציא (מוזיקה)

שם טוב מעטוף | כיכר השבת |
מרדכי בן דוד ויניב בן משיח, ארכיון (צילום: ברוך עזאגווי ואליהו אמסלם)

זהו. הלילה ל"ג בעומר, והעונה החדשה של האירועים והחתונות מתחילה. רגע לפני, עוד הספקנו לתפוס לשיחה את המוסיקאים עמירן דביר ורובי בנט. כתבה אחרונה בסדרה.

***

את התזמורת שלו, הקים עמירן דביר לפני עשרים שנה. ומה שמיוחד בה, זה שהנגנים לא התחלפו במשך שנים אלו. אותם נגנים עשרים שנה. "והחדשות", אומר עמירן, "שאנחנו מתכננים להמשיך עוד עשרים שנה לפחות בעז"ה...".

עמירן דביר, אחד המוסיקאים המוערכים בתעשייה, ומהאנרגטים שבהם. זוכה מדי ערב לשמח חתן וכלה, ועושה זאת במסירות ובמקצועיות, כמו שרק הוא יודע. הערב, לאחר ההפסקה של ימי ספירת-העומר, הוא כבר ישוב למקומו הטבעי. מאחורי הקלידים.

את הימים של ספירת-העומר הוא ניצל כדי לעבוד על חומרים חדשים: "בעונה הרגילה אין לנו את הזמן הזה", מסביר עמירן, "עכשיו אין את הלחץ של האירועים, אז הראש והמוח פתוחים יותר להמציא דברים חדשים. בתקופה זו אנחנו משלבים המון עבודה באולפן". אחד מההפקות האולפניות של עמירן, הוא הדואט המפתיע, עם הזמר המצוין יניב בן-משיח.

(הדואט של עמירן ויניב בן משיח)

איך נוצר הקשר עם יניב, והדואט איתו?

"זה התחיל כשהתארחתי יום אחד אצל השדרן עמירם בן לולו ברדיו קול ברמה. שאלו אותי בתוכנית, עם מי מבין הזמרים המזרחיים הייתי עושה דואט? עניתי שהייתי שר דואט עם יניב בן-משיח. ראיתי אותו באירועים כמה הוא אנרגטי. אהבתי גם מאוד את הקול שלו. העלו אותו אז לשידור, והחלטנו שנעשה מתישהו משהו ביחד. זה היה לפני כמה שנים. במשך הזמן מאז, שלחתי לו מידי פעם שיר להאזנה, ולא הסתדר לנו למצוא שיר שיתאים לנו. עד שהגיע השיר 'ואני אליך ה' שוועתי...'.

"את השיר הזה הלחנתי בליל הושענא רבה. הגעתי לפסוק הזה בתהלים, והרגשתי שיש כאן מילים עוצמתיות. ישבתי על הפסנתר בשתיים וחצי בלילה, והלחנתי את השיר הזה".

ואז חשבת להציע אותו ליניב?

"לא, בכלל לא. הייתה לי מחשבה לשלוח אותו למרדכי בן-דוד. ומה שקרה זה שבתור חבר, שלחתי את השיר ליניב כדי שישמע אותו. ואז אני מקבל ממנו הודעה: "אני שומע את השיר ובוכה. זה השיר שלנו!". הייתי בשוק. כי שלחתי לו הרבה שירים עד אז, ולא הסתדר לנו למצוא משהו מתאים.

אחד השירים בדיסק האחרון של יעקב שוואקי נכתב על ידך, ספר לי על זה...

"כן, השיר 'חבל על הזמן'. נפגשנו בארץ, אני ויעקב, בדיוק לפני שנה. הייתה לו הופעה בצפון, ואחרי ההופעה יצאנו לאכול במסעדה. שוחחנו בין השאר על סגנונות מוסיקה שונים. ואז הבן שלי הקטן שאל את יעקב: "למה אתה לא מוציא שיר בסגנון פאנק?". והתחלנו לדבר על אפשרות להוציא שיר כזה. חזרתי הביתה והתחלתי לעבוד על זה. כתבתי מילים ולחן, ושלחתי את השיר ליעקב. את המילים, הוא אהב. את הלחן, פחות... בסופו של דבר, איצי וולדנר עשה את הלחן לשיר הזה. אבל מה שעדיין היה צריך לעשות, זה להתאים בצורה מדויקת את המילים ללחן. באותו זמן הופעתי בלוס-אנג'לס, ובאתי במיוחד לניו-יורק אל יעקב, כדי לעבוד על זה. ישבנו יום שלם באולפן".

עמירן דביר ושוואקי, ארכיון (באדיבות המצלם)

השורה הכי מעניינת בשיר, זה "אם אתה ‎יָאוּשׁ"... המצאת כאן מילה חדשה...

"אמרתי ליעקב, תקשיב, אני ממציא לך פה מילה שאין אותה בעברית... הסברתי לו ש"יָאוּשׁ" (ע"פ מילון עמירן דביר), זה הרבה יותר ממיואש. אבל "תדע", הדגשתי לו שוב, "שאין מילה כזאת בעברית". מה שיצא בסוף, זה שהרבה מילים אחרות הוא שינה, אבל את המילה הזאת הוא בחר להשאיר...".

***

רובי בנט, מהמוסיקאים הוותיקים בתעשייה, מעבד, מלחין וגם מנצח על תזמורת חתונות מדי ערב. התזמורת הוקמה על ידו לפני כ-15 שנה. רובי התגורר אז בעיר חיפה. לאחר מספר שנים מהקמת התזמורת, עבר להתגורר בבני-ברק. "הלחץ להגיע לחופות בשעה מוקדמת, כשאינך יכול לאחר ולהגיד לחתן ולכלה שהתעכבת בגלל עומס תנועה'", מסביר רובי. "גרם לי להבין, שהמעבר למרכז הכרחי. יציאה באזור השעה ארבע מחיפה, וחזרה בשתיים וחצי בלילה שוחקים ומעייפים. ובעצת האדמו"ר הקודם שלי זצ"ל, עשינו את הצעד המתבקש ועברנו למרכז, לבני ברק".

רובי כמעבד, מנהל את תזמורתו באופן המקצועי ביותר, מבלי לפגוע בזרימה של השמחה. נגני התזמורת שנבחרו על ידו, הם ברמה הגבוהה ביותר, נגנים שמבלים באולפני ההקלטות בדרך כלל. הניסיון הרב אותו צברה התזמורת במשך השנים - שם אותה בהחלט בשורה הראשונה של התזמורות החסידיות.

הלילה אתם חוזרים שוב לאירועים והחתונות. איך ניצלת את ההפוגה מהאירועים?

"האמת היא, שבימי ספירת העומר אנחנו עובדים מאוד קשה. דברים טכניים רבים הקשורים לתזמורת, כמו שידרוג תיקיות, הכנסת שירים חדשים, פתיחים חדשים להרקדות - נעשים בימים אלו".

מעבר לניהול התזמורת שלו, רובי מייצג גם את הזמר אמן-הרגש מוטי שטיינמץ, ואת מלך הקומזיצים פיני איינהורן. שניהם מהזמרים המבוקשים ביותר בתקופה האחרונה כל אחד יחיד ומיוחד בתחומו.

מוטי שטיינמץ (באדיבות המצלם)

איך נוצר הקשר בינך לבין מוטי שטיינמץ?

"זה קרה לפני כשלוש שנים. שמעתי את שירתו בדינר של וויז'ניץ, יחד עם 'מקהלת וויז'ניץ', ומיותר לומר שהתלהבתי! הזמנתי אותם בהרכב הזה, להופיע איתי בחיפה. לאחר האירוע, קיבלתי תגובות יוצאות מן-הכלל, אנשים רבים התעניינו וביקשו הקלטות, הבנתי שיש כאן משהו חזק, נדיר ומיוחד. נפגשנו מוטי ואני, והצעתי לו לצאת לדרך יחדיו. וברוך ה', להיכן שהוא הגיע, כולם נשבו בקיסמו. וההצלחה הגיעה במהירות רבה יותר ממה שציפינו וחלמנו. אמנם השקענו, עשינו השתדלות, אבל מוטי הפתיע את עצמו ואותי בכל מקום!".

רובי, שוקד בימים אלו על ההקלטות לדיסק של מוטי שטיינמץ. בין המלחינים המשתתפים בדיסק יהיו פינקי וובר, יוסי גרין ויענקי דסקל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר