מערכת חדשה

האם ניתן היה למנוע את התאונה בקו 402?

מערכת חדשה אותה מחייב משרד התחבורה להתקין על אוטובוסים אמורה להתריע בפני הנהג במקרה של סטיה מהנתיב דוגמת התאונה בקו 402 של 'אגד' בה קיפחו את חייהם 6 נוסעים (רכב)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

האם ניתן היה למנוע את התאונה הקטלנית ב-402? משרד התחבורה חושב שכן. חברות ומפעילות האוטובוסים התקינו מערכות בטיחות להתרעה מפני סטייה מנתיב ושמירת מרחק מלפנים, כבר ב־4,500 אוטובוסים. זאת בעקבות תקנה שיזם שר התחבורה ישראל כץ בעקבות התאונה הקשה בכביש ירושלים-תל־אביב לפני חצי שנה, בה נהרגו 6 מנוסעי אוטובוס אגד בקו 402, לאחר שהנהג התנגש במשאית שחנתה בשולי הכביש.

משרד התחבורה הורה, כי החל מה־1 בנובמבר 2016 יחויבו משאיות, אוטובוסים ואמבולנסים במשקל כולל של מעל 3.5 טון להתקין את שתי המערכות, שהיו עשויות למנוע את התאונה ורבות אחרות. כדי לזרז עוד יותר את ההתקנה הודיע המשרד במרץ האחרון כי חברות תחבורה ציבורית שיתקינו את מערכות הבטיחות עד לפסח יקבלו תמריץ כספי עבור התקנת המערכות באוטובוסים. מדובר בסבסוד של 70% מעלות המערכת, או במענק של 3,000 שקלים לכל אוטובוס שבו תותקן המערכת.

עשרות חברות אוטובוסים התקינו עד כה את מערכות הבטיחות. הבולטות בהן: אגד, שהתקינה אותן ב־860 אוטובוסים, דן (כולל חברות הבת, 760 אוטובוסים), קווים (735), אפיקים (650), סופרבוס (365), ושירותי אוטובוסים מיוחדים נצרת (224).

עם זאת, במשרד התחבורה מחייבים את ההתקנה רק באוטובוסים מדגמי 2012 ואילך, כאשר גם אוטובוסים ישנים יותר ימשיכו עוד שנים לנוע בכבישי הארץ. במשרד התחבורה הסבירו כי המגבלה נובעת מכך שלא ניתן להתקין את המערכת באוטובוסים הישנים מסיבה טכנית.

בסך הכל תחויב ההתקנה בכ־6,600 אוטובוסים שפועלים כיום, ובכל אוטובוס חדש שיעלה לכביש בעתיד. מדובר ב־1,798 אוטובוסים זעירים (מוניות שירות ואחרים), 1,588 אוטובוסים בין־עירוניים, 1,442 אוטובוסים להסעות מיוחדות, 1,437 אוטובוסים עירוניים ו־385 אוטובוסי סיור.

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, אמר השבוע כי "רבות מהתאונות נגרמות כתוצאה מהסחת דעת של הנהגים, ולמערכות מצילות החיים יש יכולת למנוע את מרביתן של תאונות אלה. משרד התחבורה ימשיך להשקיע במחקר ובפיתוח של מערכות אלה".

מנגד, תוכנית שיזם כץ להתקנת מערכות דומות במכוניות משומשות, בסבסוד המדינה, עדיין תקועה משום שמשרד האוצר מסרב להקצות מימון להתקנתה, זאת למרות גביית-שיא השנה של מסים מענף הרכב, שהיו יכולים לממן את יישומה ולהגביר את הבטיחות בדרכים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר