קלינטון מתעקשת בלי סיבה / פרשנות

על אף שהבחירות בארה"ב הסתיימו אך מינויו של טראמפ עדיין לא הוכרז רשמית עד להכרזת האלקטורים שצפויה בעוד כשבועיים וחצי. מה המשמעויות והאם תיתכן הפתעה? (דעה)

עו"ד דוד דרור | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצלם)

לכאורה, התקיימו בחירות ביום 08.11.16, טראמפ נבחר לנשיאות ועתיד להיות מושבע לנשיאות ביום 20.01.2017 וזה סוף פסוק. יחד עם זאת, מאז תוצאות הבחירות ולמרות התחייבות מפורשת של הילרי כי לא תערער על תוצאות הבחירות לאחר שאלו יוכרזו על ע"י ה Associated Press, היא לא מרפה ומנסה בכל הכח לנסות ולגנוב את הנשיאות. כיצד?

למעשה, לפי שיטת הבחירות בארה"ב לא טראמפ הוא זה שנבחר ביום 08.11.16. נבחרו 306 אלקטורים אשר עתידים להצביע בעבורו, לעומת 232 אשר עתידים להצביע עבור הילרי.

מתי? ביום 19.12.16. ביום זה עתיד להתכנס חבר האלקטורים, כל קבוצה במדינתה, כדי לבחור את הנשיא ואת סגנו. פתקי ההצבעה נשלחים במעטפות חתומות אל הקונגרס שבוושינגטון הבירה. בכינוס מיוחד ומשותף של שני הבתים, בית הנבחרים והסנאט, שיערך ב 06.01.17, יפתחו המעטפות ואם מועמד זוכה ברוב מוחלט של האלקטורים, היינו 270 אלקטורים הוא מוכרז כמנצח (באופן סופי סופי) בבחירות.

הילרי מפעילה לחץ מטורף על האלקטורים שלא להצביע לפי צבע מפלגתם, אלא לחרוג מכך (רק אתמול מס' אלקטורים אמרו שקיבלו איומים על חייהם). היו בעבר אלקטורים שהצביעו בניגוד לעמדת מפלגתם (הם מכונים אלקטורים סוררים) אבל מעולם הדבר לא השפיע על תוצאות הבחירות. האלקטור האחרון שעשה זאת היה אלקטור ממינסוטה בשנת 2004 אשר סירב להצביע למועמד הדמוקרטי דאז, ג'ון קרי, והצביע במקום לג'ון אדוארדס.

מדוע שהאלקטורים בכלל יהפכו את החלטתם? פה נכנס השלב השני במה שמפומפם ללא הרף בתקשורת האמריקאית. הם אומרים שלמעשה הילרי היא "המנצחת האמיתית" כי זכתה ב 64,641,091 מליון קולות לעומת 62,438,763 של טראמפ.

זו טענה שובת לב, אבל שגויה מהיסוד כמובן.

חוקת ארה"ב קובעת את זהות המנצח בבחירות לנשיאות בשיטת האלקטורים ולא בכדי. השיטה הזו נועדה לשמור על ארצות הברית כפדרציה, ולמנוע מצב בו מועמדים בבחירות יתעלמו לחלוטין ממדינות דלות אוכלוסין (כמו נברסקה למשל - 1.8 מליון) ויתנו את כל כובד המשקל במדינות כמו קליפורניה - 39 מליון, או טקסס - 25 מליון). החוקה מבטיחה את מעמדן של המדינות הקטנות בדרך נוספת המושתת על אותו הגיון - כל מדינה שולחת 2 נציגים בדיוק לסנאט, בלי קשר לגודל אוכלוסייתה.

שיטת הבחירות המסוימת הזו,מבטיחה את הישארותה של ארה"ב פדרציה, ולא מדינה אחת גדולה, אך גורמת לעיוות מסויים - אנשים הגרים במדינות בהן אין סיכוי למועמד מפלגתם לנצח - פשוט לא הולכים להצביע. למשל - אין שום טעם לרפובליקני להצביע בוושינגטון או קליפורניה). לכן, האמירה כי הילרי למעשה ניצחה במס' הקולות היא פשוט מטופשת. היא לא "ניצחה" כי המועמדים גזרו את טקטיקת הבחירות מן השיטה, והשקיעו בלקיחת אלקטורים ולא סך מצביעים גבוה יותר.

עוד מסר שקרי שמפומפם ללא הרף הוא שטראמפ זכה בפחות קולות ממועמדים רפובליקנים לפניו. ממש לא. הוא עקף הן את רומני (2012), הן את מקיין (2008) ואת את בוש שנבחר לנשיאות! (2004) הדמוקרטים ניצלו את תוצאות הביניים בספירה (ללא מישיגן וניו-המפשייר למשל אשר המירוץ שם היה צמוד ולא פורסמו נתוני הצבעה סופיים) ופרסמו אותם כאילו הם נתונים סופיים.

מסלול נוסף בו הילרי הולכת היא נסיון לערער את תוצאות הבחירות ב - 3 מדינות בהן טראמפ ניצח ברוב קטן ע"י דרישה לספירה חוזרת. המטרה - שלא יהא בידיו את סך 270 האלקטורים שיצביעו בעבורו, ובמקרה כזה ההצבעה עוברת לבית הנבחרים. מה היא תשיג מזה? השד יודע. כי לרפובליקנים יש רוב בבית הנבחרים.

בקיצור, היא לא מרפה. נמתין בסבלנות להצבעת האלקטורים ואז אפשר לנשום לרווחה באמת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר