אאא

במשטרת ישראל נערכים לקראת הימים הימים הקרובים, שלפי הערכות החזאים צפויים לחול בהם טמפרטורות נמוכות במיוחד, משבי רוח וכמויות גשמים גדולות ובהרי הצפון - ויתכן גם בהרי המרכז - אף ירידה של שלגים.

על מנת לסייע לתושבי המדינה בכל מקרה בו הם יתקלו בקושי כלשהו, החלו כוחות המשטרה במחוזות השונים בהיערכות מקיפה, בפרט לאור אירועי העבר שהוכיחו כי חסימת צירים ברחבי הארץ כתוצאה משיטפונות, קריסת עצים ופגיעה בתשתיות ברחבי הערים, הן פעמים רבות תוצאה נלווית של מזג אוויר שכזה.

כוחות משטרה מתוגברים אמורים להגיע לצמתי דרכים, בהם תידרש נוכחותם. גם מוקדי ה-100 ו-110 יתוגברו על מנת לתת מענה לפונים, משמרות השוטרים יועבו בכוח אדם ויחידות המתנדבים העוסקות בחילוץ יערכו וישמשו ככוח כוננות לאירועים. המשטרה מזכירה, כי מוקד 100 הינו לשיחות חרום ומוקד 110 מיועד לשיחות הכוונה ומידע שאינו לשעת חירום.

אחד האתגרים המייחדים מזג אוויר מורכב, הוא הנהיגה בכבישים, ובמשטרה מציינים, כי במקרה בו יהיו עומסי תנועה כבדים ברחבי הארץ, מומלץ לנהגים שאינם חייבים להגיע לאזור מסוים ברכבם לא להגיע איתו לשם, אלא להשתמש בתחבורה ציבורית. ציבור הנהגים נקרא להתאים את הנסיעה לתנאי הדרך, להימנע מנסיעה בכבישים בהם יש הצפה, לשמור מרחק ולהאט את מהירות הנסיעה.

מספר עצות לנהיגת חורף בטוחה

1. בטרם הכניסה לרכב - חובה לבדוק כי צמיגי הרכב תקינים ובלחץ האוויר הנדרש; יש לבדוק כי המגבים תקינים ואינם יבשים ופגומים מימי הקיץ; לדאוג לנקות את שמשות הרכב על מנת לספק תנאי ראות טובים; לנקות את פנסי הרכב - על מנת לראות ולהראות בהתאם.

2. בעת הכניסה לרכב - כדאי להסיר פרטי לבוש מגושמים (סוודר ומעיל) הפוגעים בחופש התנועה של הנהג ועלולים למנוע מחגורת הבטיחות להיצמד לגוף הנהג ולהציל בעת הצורך; לאחוז את ההגה בשתי ידיים (ממש כמו בטסט) מאחר וכניסה עם הרכב לשלולית, בורות ובאמפרים המוסתרים על ידי הצטברות מים על הכביש, עלולה לגרום לסטייה פתאומית של הרכב; להימנע מחימום פנים הרכב יתר על המידה, מאחר והדבר עלול לגרום להירדמות הנהג. רצוי להשאיר חרך קטן פתוח בחלון הרכב על מנת לרענן את האוויר בתא הנוסעים ולמנוע היווצרות אדים על השמשה.

3. בעת נהיגת הרכב - להתאים את מהירות הנסיעה לתנאי הדרך ובכלל זה בעת כניסה לעקומות ובעת ביצוע פניות; יש להדליק אורות דרך; שמירת מרחק מהרכב לפנים, ולהתחיל לבלום מיד עם הדלקתם של פנסי הבלם ברכב שנוסע מלפנים ולא להמתין לרגע האחרון; להתרכז בנהיגה ולהימנע מהיסח דעת בדגש על קיום שיחות בטלפון הנייד (גם אם יש דיבורית).

4. לשמור על סבלנות וסובלנות כלפי הנוהגים סביבכם ולהימנע מתנועות פתאומיות בכביש, כל שכן ביצוע עקיפות בתנאי ראות קשים.

5. שימו לב להולכי רגל – בחורף קשה יותר להבחין בהולכי רגל ולבלום בזמן במקרה הצורך, יש להאט הנסיעה באזור מגורים ולתת זכות קדימה להולכי רגל.

6. שמירה על כללי הבטיחות ונהיגה נכונה יכולות להציל חיים, אנא מכם, סעו בזהירות!

כללי נהיגה בטוחה וזהירה בשלג

נהיגה בשלג עלולה להיות מסוכנת, על כן יש להקפיד על מספר כללי בטיחות חשובים. ריכזנו עבורכם מספר עצות לנהיגה נכונה בתנאי שלג:
הכנת הרכב לנהיגה בשלג - לפני תחילת הנסיעה חשוב לנקות היטב את השמשות משיירי שלג שהצטבר; רצוי מאוד לסלק את השלג שנערם במקומות כגון פתחי אוורור וצינון וכן ממכסה המנוע, כדי שלא יפגע בשמשה הקדמית; יש להתחיל בנסיעה רק לאחר הפשרת האדים המכסים את השמשה; תכננו את הנסיעה כך שתוכלו לנהוג באטיות, וקחו בחשבון שתאלצו לעצור בדרך; הדליקו אורות; במקרה של בעיה או מגבלת תנועה הפעילו גם אותות חירום לזיהוי נוסף.

צמיגים - כשהכביש מושלג, אין לצמיג יכולת לחדור את שכבת השלג ולהגיע לכביש, לכן יש חובה לבדוק את תקינות הצמיגים עוד לפני הנסיעה. חשוב לזכור, כי השכבה העליונה הרכה של השלג מסתירה תחתיה שכבה קפואה ונוקשה הגורמת להחלקה.

שימוש בתיבת הילוכים - ההילוך הראשון נועד לאפשר זינוק מהמקום, אך בתנאי שלג הוא יתגלה כחזק מדי, כלומר - הכוח שיועבר לגלגלים יהיה גדול, ועל כן יש לנוע בזהירות תוך העדפת ההילוך השני, החזק פחות. בתיבות הילוכים אוטומטיות רבות יש מתג שלג, לחיצה עליו תאלץ את התיבה לזנק מהילוך שני.

מהירות הנסיעה - כמו תמיד, המהירות חייבת להיות מותאמת לתנאי הדרך. בשלג יש לשמור על מהירות נמוכה מהרגיל בכל מצב. באזורים עירוניים מומלץ לנהוג במהירות שלא תעלה על 20-30 קמ"ש. בזמן הנהיגה יש לנהוג בנינוחות על מנת שלא להפר את איזון הרכב. האצה, בלימה, פנייה והחלפת הילוך צריכים להתבצע באטיות על מנת לשנות מעט, כמה שניתן, את צורת הנהיגה.

בלימה - בעת האטה על משטח חלק, מתקשה הרכב לספק כוח עצירה נדרש, בעיקר כשהבלימה חזקה מדי, שאז הצמיגים יחליקו על המשטח ללא אחיזה כלל וללא יכולת לנהוג את הרכב לכיוון הרצוי. לכן יש לבלום באופן איטי ועדין עם כמה שפחות לחץ על הדוושה, זה גם דורש שמירת מרחק גדולה מהרגיל מהרכב שלפניכם.

החלקה - כאשר יש שלג על הכביש, האפשרות להחלקה גבוהה יותר. במקרה של החלקה, יש להפנות את ההגה לכיוון ההחלקה. אם נקלעתם למצב שבו הרכב מחליק וסוטה לכיוון מסוים - אל תפנו את ההגה לכיוון נגד ההחלקה. בסיבובים חדים יש להאט ולבלום לפני הכניסה לסיבוב. שחררו את הבלימה בכניסה לסיבוב על מנת להימנע מלהיכנס למצב החלקה.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'חדשות' ותישארו מעודכנים

שרשראות שלג - שרשרת שלג הינה שרשרת ברזל עבה במיוחד שמורכבת על צמיג המכונית, כדי לספק אחיזה טובה יותר לגלגלים בעת נסיעה על שלג או קרח. את השרשראות מחברים לגלגלי המכונית, כשלכל גלגל יש שרשרת המתאימה לו. השרשראות יורכבו רק על ידי אנשי תחבורה שתודרכו ותרגלו הרכבה ופירוק. חל איסור להרכיב שרשרת על גלגל בודד. השרשראות יורכבו אך ורק בזוג הגלגלים המניעים. יש לבצע בדיקות תקינות שרשראות וחיזוק ראשוני לאחר 50 מטר ולאחר מכן לאחר כל 20 ק"מ. אין לעבור מהירות נסיעה של 50 קמ"ש. בקטע דרך ללא שלג, יש לנהוג במהירות שלא תעלה על 20 קמ"ש. במידה שאחת השרשראות נקרעת, יש לפרק את השרשרת השנייה.

משטרת ישראל ממליצה לתושבים באזורים הרלוונטיים להכין ערכה ביתית הכוללת רדיו, סוללות, תאורת חירום, מזון ומים. הכינו גם אמצעי חימום, בגדים חמים, שמיכות, תרופות וכדו'. מחוץ לבית, מומלץ לנקות מרזבים, לגזום עצים ולקשור ציוד שעלול לעוף ברוח.

מוקד אגף התנועה יזרים כל העת הודעות לתקשורת על חסימות כבישים והמלצה לנוע בדרכים חלופיות. בשל כך, מומלץ לציבור להיות קשובים לאמצעי התקשורת ולהישמע להנחיות השוטרים.

לסיום, תזכורת חשובה: במידת הצורך ובהתאם לנסיבות סייעו לסביבתכם ובעיקר לקשישים ולמוגבלים.