צפו בווידאו

שר החוץ הגרמני קרא תהלים בבית העלמין

השר זיגמר גבריאל, בן לאב נאצי, סייר באתרים יהודיים היסטוריים עם הרב המקומי, ובבית הקברות היהודי הוא נעמד וקרא פרק כ"ג בתהלים - בעברית ובגרמנית. צפו (אקטואליה)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
המפגש החריד, בבית הקברות (צילום: אלכסנדר טימנוב)

שר החוץ הגרמני זיגמר גבריאל ערך ביום שישי האחרון סיור לא שגרתי בעיר הולדתו, גוסלאר, עם הרב יהודה טייכטל רב הקהילה היהודית בברלין. השניים סיירו בבית העלמין היהודי העתיק של העיר והבכיר הגרמני אמר פרק תהילים.

לפני מספר שבועות פגש גבריאל את הרב טייכטל במסגרת כנס מנהיגי דתות בנושא "אחריות הדתות למען השלום" שאורגן על ידי משרד החוץ הגרמני. במפגש עצמו החליט השר להזמין את הרב לסיור אישי בעיר הולדתו. הביקור החל בסיור בבית הקברות היהודי הישן בעיר, הקיים עוד מתחילת המאה ה-17, שם סיפר הרב טייכטל לשר החוץ על עברה העשיר של הקהילה היהודית המקומית ועל המנהגים היהודיים בענייני קבורה.

לאחר הביקור בבית העלמין היהודי ערכו השניים שיחה ארוכה אודות מצב הקהילה היהודית בברלין ובגרמניה בכלל. הרב העלה בפני שר החוץ את הדאגה של הקהילה היהודית להקצנה בקרב פליטים מסוריה והחשש שרבים מהם לא יקבלו את ערכיה הסובלניים של גרמניה, אלא ייבאו ערכים קיצוניים ובלתי סובלניים מארצות מוצאם.

הרב הדגיש בפניו כי הקהילה רואה חשיבות רבה בכך שהמדינה תשקיע בשילובם התרבותי של המהגרים, כמו גם בכך שהם יכירו את ההיסטוריה הטרגית של גרמניה ובמסר החשוב שלו לעתיד. השר הסכים לדבריו ודן עמו בדרכים ליישם זאת בכדי שהקהילות היהודיות בגרמניה יוכלו להמשיך לצמוח ולהתפתח.

יצויין, כי סיפור משפחתו של זיגמר גבריאל קשור עמוקות לטרגדיות של העם היהודי במאה הקודמת. אביו, וולטר, היה פעיל מרכזי במפלגה הנאצית ונשאר נאמן לאידאולוגיה שלה עד יום מותו לפני 5 שנים. שר החוץ סיפר כי גילה את עברו של אביו בגיל 18 ומאז התפתח משבר יחסים קשה ובלתי פתיר בין השניים.

בעקבות השיחה עם הרב טייכטל כתב גבריאל בעמוד הפייסבוק שלו: "לכולנו ברור שהדת מניעה אנשים בכל תחומי החיים. לא פעם מאשימים את הדת בפראות ובפנאטיות, באלימות ואפילו בטרור. אלה הטוענים כך לא מבינים את כוחן של הדתות ושאיפתן לשלום. יש בי אמון בפוטנציאל הגדול לשלום בין כל הדתות".

הרב טייכטל ציין בעקבות הביקור: "שמחתי ללוות את שר החוץ בעיר הולדתו ולשוחח איתו לא רק על העבר אלה גם על העתיד המשותף שלנו. ימים לא פשוטים עוברים על הקהילות היהודיות באירופה נוכח המצב הבטוחני החמור. דווקא היום יש משמעות כבירה לכך שאנשי השלטון נמצאים בקשר ישיר עם הקהילות ומקיימים איתן דיאלוג ענייני. כולנו תקווה שביחד נעבור את המשבר ונבנה עתיד בטוח ליהודים בכל רחבי אירופה. תקווה זו אף באה לידי ביטוי בפרק התהלים שקראנו עם השר, בו אומר דוד המלך: גם כי אלך בגיא צלמוות - לא אירא רע כי אתה עמדי. שבטך ומשענתך המה ינחמוני".

בסוף הביקור בבית העלמין קראו כאמור השניים את פרק כ"ג בתהלים לעילוי נשמות הקבורים, בעברית ואחר כך בגרמנית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר