ביקור מסוכן

הסטודנט האמריקאי שנעצר בצפון קוריאה חזר בתרדמת ומת

שישה ימים בלבד לאחר שהוחזר לארה"ב כשהוא במצב של תרדמת מסיבה שאינה ידועה, הלך לעולמו אוטו ורמבייר בן ה-22. ורמבייר נעצר בצפון קוריאה בשנה שעברה (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: צפון קוריאה)

משפחתו של הסטודנט האמריקאי ההרפתקן, אוטו ורמבייר, ששוחרר בשבוע שעבר מהכלא הצפון קוריאני וחזר לארצות הברית כשהוא שרוי בתרדמת, הודיעה אתמול (יום ב') כי הוא הלך לעולמו. הסיבות לתרדמת עוד לא ידועות לחלוטין ומדובר בהפתעה קשה במיוחד עבור משפחתו שידעה שהוא עצור, אך לא על מצבו הבריאותי.

ורמבייר פותה לנסוע לטיול במדינה המסוגרת באמצעות סוכנות נסיעות סינית המארגנת טיולים לצפון קוריאה. הוריו לא התנגדו להחלטתו לנסוע לשם והוא נעצר לאחר שעל פי הטענות ניסה לגנוב שלט תעמולה צפון קוריאני מהמלון בו שהה.

אביו של ורמבייר האשים את חברת הנסיעות כי היא מסייעת לפתות אמריקנים להגיע לצפון קוריאה מדינה שארה"ב מזהירה את אזרחיה לא להיכנס אליה. החברה טענה כי ורמבייר הוא הלקוח הראשון שלה שנעצר בצפון קוריאה – מתוך 7,000 לקוחות שהחברה לקחה לשם. ואכן בדרך כלל תיירים אמריקאים חוזרים ללא פגע מהמדינה.

במשפט הבזק שנערך לו בצפון קוריאה בשנה שעברה התנצל אוטו ורמבייר שוב ושוב על "פשעו החמור" בכך שניסה לגנוב שלט תעמולה וביקש – בתחילה ברוגע, אחר כך בהשתנקות, לבסוף בדמעות – להתאחד עם משפחתו. הוא הסביר את העובדה שניסה לקחת איתו הביתה שלט למזכרת מהמדינה המבודדת, לכאורה כדי להרשים קבוצה סודית-למחצה שאליה הוא רצה להצטרף. המשטר הצפון קוריאני טען כי הוא עשה זאת בהנחיה של הממשל האמריקני.

"עשיתי את הטעות הקשה ביותר של חיי!", הצהיר ב"ווידוי" בדיון שנערך בעניינו בפיונגיאנג ב-29 בפברואר 2016. בשבוע שעבר, יותר מ-15 חודשים אחרי המשפט ההוא, הוא התאחד סוף סוף עם משפחתו – אבל כנראה כלל לא היה מודע לכך. הוא הוחזר לארה"ב בתרדמת מסיבה שאינה ידועה.

"הדרך הכי טובה שבה אפשר לתאר את המצב הנוירולוגי שלו היא 'הכרה ללא יכולת תגובה'", אמר בימים האחרונים הנוירולוג הבכיר ד"ר דניאל קנטר ממערכת הבריאות האוניברסיטאית של סינסינטי. הרופאים אומרים כי הוא ספג פגיעה נוירולוגית קשה וכי היא גרמה לו לאבדן רקמות מוח רבות. הפגיעה גרמה גם לחולשה ולהתכווצות גדולות של שריריו, זרועותיו ורגליו. עיניו היו פקוחות ומצמצו, אולם הוא לא הראה סימנים שהוא מבין פקודות מילוליות.

המשטר הצפון קוריאני הודיע כי החליט לשחררו ממניעים הומניטריים. נראה כי להחלטה תרם לחץ כבד של ממשל טראמפ אחרי שנודע לו על מצבו של ורמבייר בפגישה של שליח אמריקני מיוחד ב-6 ביוני בניו יורק עם שגריר צפון קוריאה באו"ם.

להוריו של הצעיר, פרד וסינדי, נאמר כי הוא שקע בתרדמת זמן קצר אחרי המשפט שבו נגזרו עליו ב-16 במרס אשתקד 15 שנות מאסר ועבודה בפרך. הסיבות לכך כאמור לא ידועות, הוריו דוחים את טענת צפון קוריאה שהוא לקה בהרעלת בוטולין חריפה הפוגעת במערכת העצבים המרכזית – מחלה שנגרמת מרעלן נדיר. הם אינם מקבלים את הטענה ששקע בתרדמת אחרי שלקח כדורי שינה.

רופאיו בסינסינטי לא מצאו שום עדות לבוטוליזם, אבל הם אמרו כי לא מצאו גם סימנים לשברים כלשהם שירמזו שהוא הוכה וכך הגיע למצבו הנוכחי. לדבריהם מצבו מתאים למצבים הנגרמים מאי אספקת חמצן למוח. רופאים אמריקנים אמרו כי קיבלו מעט רישומים רפואיים צפון קוריאניים, אבל הם אינם יכולים להגיע למסקנה בנוגע לסיבה למצבו או לטיפול שהוא קיבל.

בארה"ב יש המותחים ביקורת על אמריקנים שכדי לספק את יצר ההרפתקנות שלהם נוסעים למדינות לא ידידותיות ומסתכנים בהפיכתם לבני ערובה. בשנת 2014 נעצר בדרום קוריאה האזרח האמריקני ג'פרי פוול כששכח בטעות ספר תנ"ך במועדון. הוא שוחרר אחרי שישה חודשים. בשובו סיפר כי במשך רוב הזמן הוחזק בבידוד, אבל לא ספג התעללות פיזית. הוא ואמריקנים אחרים ששוחררו מהכלא בצפון קוריאה סיפרו כי הונחו "להתוודות" על מעשיהם לפני המצלמות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר