'כמה טוב שנפגשנו'

כשאברהם פריד "עושה שוואקי" - ביקורת אלבום

שוואקי עושה קריירה משירים כאלה האם גם פריד צריך להיכנס לז'אנר? מבקר המוזיקה של כיכר השבת האזין בקשב לאלבומו החדש של אברהם פריד- האלבום הישראלי (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90)

כשהאזנתי לאלבום החדש של אברהם פריד "כמה טוב שנפגשנו" כמעט התפללתי שיהיה אלבום טוב שאוכל לשבח אותו ללא כוכביות וללא ביקורת. למה אני צריך את הצרות האלה... להביע ביקורת על אלבומים של זמרים כל כך מפורסמים ומצליחים להם יש שובל של מעריצים כמעט שרופים שיביעו התלהבות אדירה כלפי כל צליל שיוצא מפיהם וכל הבעת ביקורת הופכת את המבקר ל"אויב" ולזה שלא מבין מאומה.

אחרי ביקורת מוצדקת אותה קיבלתי לאחרונה, לאחר פרסום ביקורת על אלבום של זמר מפורסם זמן מועט מידי לאחר יציאת האלבום אל החנויות, המתנתי הפעם חודש שלם לפני שאני מביע ביקורת ולו חלקית. השתדלתי להאזין לאלבום פעמים רבות ומהן אני מסיק שמדובר בכמה אלבומים שהודבקו יחד... לא בהכרח נכונה.

האלבום המדובר היה צריך לצאת לפני יותר מעשור, עת פרסם אברהם פריד את "רק תפילה", שהיה בזמנו חידוש גדול. לא אשכח את ההתפעלות הציבורית "אפילו השמיעו אותו ברדיו החילוני", דבר שבאותם ימים אכן היה נראה פלאי ומרגש במיוחד, אך מאז הספיק פריד לשיר עם מיטב האמנים הישראלים בעשרות הופעות ומשהו בחידוש כבר נשחק ואינו מרגש כל כך כבעבר.

אתחיל מכך שאברהם פריד הוא הזמר החסידי האהוב עליי. גדלתי על אלבומיו, החל מהאלבומים הראשונים ממש ואני סבור שהוא זמר מבצע נפלא מלבד היותו אישיות מיוחדת ונדירה ולכן אני גם מצפה ממנו תמיד לרמה הגבוהה ביותר שניתן להשיג. גם באלבום החדש פריד נשמע נהדר, אנרגטי ומלא חיוניות אלא שמשהו בעברית ובבחירת השירים של פריד פחות עובד. כפי שאמרתי האלבום מחולק לכמה חלקים ואתחיל דווקא מהחלק היותר טוב שבו - השירים בהם פריד עצמו היה מעורב ביצירתם הן בכתיבת המילים והן ברעיונות, השיר שפותח את האלבום 'מחשב מסלול מחדש' אותו כתבה חמוטל בן זאב (זו שאחראית גם למילים של 'כמה טוב שנפגשנו') נכתב על פי רעיון של פריד ובלחנו של יובל סטופל המפיק המוזיקלי שעומד מאחורי חלק נכבד באלבום. השיר - שיר מסע, הוא פתיחה טובה לאלבום פריד מבצע אותו היטב וברגש רב.

אציין בחיוב רב גם את השיר "זה לזה" אותו כתב פריד יחד עם המוזיקאי המצוין תומר הדדי בהשראת מילותיו של הרבי מקוז'ניץ. השיר העוסק באחדות ישראל מביע את הרעיון בדרך יצירתית ומרגשת והוא אחד האהובים עליי באלבום.

לפריד היו גם כמה בחירות נחמדות עם שירו של רמי קליינשטיין "שלח לי כוח", שיר תפילה מרגש ומצוין אותו כתב נועם חורב ועם "מילים פשוטות" שכתב ישי ריבו והלחין יחד עם אלדד ציטרין וברונו גואז (מוזיקאי יהודי-ברזילאי שנפצע בתאונת דרכים ומאז מרותק לכיסא הגלגלים). השיר זורם נחמד ונעים מלבד שאת המילים שלו ברובם לא כתב ישי ריבו בניגוד למה שמופיע על העטיפה. מלבד הפזמון מדובר בפסוקים מוכרים שרוטשו בלבד לצורך התאמה למנגינה וההגדרה של כתיבת המילים רחוקה מלהיות נכונה. נקודה נוספת בשיר, אם בחרת להוציא אלבום בעברית למה לא עמדת על כך שזה גם יישמע נכון? "קבל שעוותנו"? שוועה - בקשה נואשת, שעווה - שעווה של נרות או שעוות האוזן... את הטעות המביכה הזו עשה בעבר גם מרדכי בן דוד בלהיט "תפילה לעני" ("ושעוותי אליך תבוא").

את החלק השני באלבום, לא בהכרח לפי סדר השירים הפיק פריד יחד עם אודי דמארי, מוזיקאי מוכשר ומצליח שיוצר פופ עם מילים שברובן נשמעות כמו המנון קייטנות רדוד ומשעמם במיוחד שתמיד יכלול כמה משפטים כמו "עם ישראל חי וקיים, אחים, אל תיפול אחי", ועוד. אוסף הקלישאות שמספקים שיריו של דמארי מוכרים לחובבי המוזיקה החסידית כבר מאלבומיו האחרונים של יעקב שוואקי שעובד באופן קבוע עם דמארי.

שלא אובן לא נכון, דמארי מוזיקאי מצוין, העיבודים נשמעים נפלא, הלחנים סבירים לחלוטין אבל מי שרוצה לשמוע את שוואקי מאזין לשוואקי שבשנים האחרונות יוצר פופ שכזה בהצלחה לא מועטה תוך וויתור מלא על כתיבת והלחנת שירים יותר עמוקים. מאברהם פריד קיוויתי וייחלתי ליותר וזו אכזבה גדולה למדיי. גם השיר שפריד עצמו כתב בלחנו של דמארי - "אם רק הייתי יכול" הוא קלישאתי להחריד ומילותיו העוסקות ברצונו של פריד "לחבק את בורא העולם" ילדותיות בעיניי.

בחירה רעה מאד נוספת של פריד הוא השיר "השם ילחם", שיר אלקטרוני בלחן מונוטוני עם אוסף קלישאות (עברנו את פרעה עברנו את המן אחרי כל הצרות עדיין כאן) שלא היה מבייש שום קמפ ילדים באשר הוא כאשר הילדים הם אלו שכתבו את המילים...

החלק השלישי של האלבום הוא שני קאברים ישראלים אותם מבצע פריד מחדש, "אל האור" או בשמו המוכר יותר "שירו של שפשף" שבוצע במקור על ידי מאיר בנאי ז"ל ו"שירת העשבים" של נעמי שמר. "אל האור" הוא שיר יפיפה כשהביצוע של פריד במקרה הטוב לא מרע לו. בניגוד לביצועי העבר של פריד לשירים ישראליים הפעם לא מצליח פריד לתת לשיר נופך נוסף וצעקת ה"הורה" המטופשת שלו נשמעת כמו חתונה בווגשל ביום רע. גם בשיר זה מצליח פריד לטעות בהגיה העברית כשהוא שר "אין לי פחד" בפ' רפויה בניגוד לכלל המוכר של "בגד כפת בראש מילה - דגוש", טעות שהייתה אמורה להיות מתוקנת באלבום של זמר כל כך מוכר שהשקיע לבטח לא מעט ביצירת האלבום וההקלטות (לגאוני הדקדוק, פ' בראש מילה דגושה גם אחרי אותיות 'אהוי' אם הן לא באותה המילה או מחוברות באמצעות מקף).

גם בביצוע של "שירת העשבים" אחד השירים הכי לעוסים במוזיקה הישראלית, שיר שזכה למאות ביצועים, לא מצליח פריד להתעלות וליצור את הריגוש אותו יצר ב"רק תפילה".

השיר המוכר ביותר באלבום הוא דווקא שיר הנושא "כמה טוב שנפגשנו" שיר מרגש באופן מפתיע גם אחרי 6 שנים מאז יציאתו. העובדה שפריד מרגיש צורך ונכונות להודות למעריציו ומאזיניו היא תופעה נדירה במוזיקה החסידית והשיר מביע בצורה מרגשת במיוחד את תחושותיו של הזמר המצוין והמרגש הזה.

לסיכום: אם אתם מחפשים אלבום מקפיץ מרקיד או להיטים לצרף לסט השירים שלכם ליד "מאמין בניסים" של שוואקי האלבום החדש של פריד בהחלט מספק את הסחורה. פריד נשמע נהדר כתמיד והעיבודים איכותיים ומושקעים כמיטב המסורת שלו. אם אתם מחפשים חומרים יותר עמוקים וכמוני יש לכם צפיות גבוהות יותר מפריד, תוכלו גם למצוא הנאה באלבום החדש אם כי תצטרכו לדלג על כמה מהשירים ולהתמקד בחומרים היותר טובים ועמוקים של האלבום.

לסיום, אציין שעצם העובדה שגדול הזמר החסידי היום (חד משמעית) יוצא באלבום שכולו בעברית ובטקסטים מקוריים יש בו אמירה משמעותית גם לנושא החדירה של המוזיקה היהודית המקורית באופן מוחלט אל הציבור החרדי דבר שלפני כמה שנים היה נראה כמו חלום רחוק. יטענו הטוענים כי פריד בא לרצות את מאזיניו וכי המטרה היא מסחרית, מבחינתי אדרבה ואדרבה, אם את זה הקהל רוצה זה גם מראה רבות על השוק. בכל מקרה אני אשמח לאלבום נוסף של פריד בעברית בתקווה למילים מושקעות יותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר