59 בעד, 54 נגד

לאחר 58 שעות דיון: הכנסת אישרה את "חוק ההמלצות"

מליאת הכנסת אישרה הלילה, בתום 58 שעות של דיון, את 'חוק ההמלצות' של ח"כ דוד אמסלם. יאיר לפיד הודיע כי יעתור לבג"ץ. אמסלם: "הבלוף הכי גדול שנתקלתי בו בחיים שלי קורה עכשיו" (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
אמסלם לאחר ההצבעה, הלילה (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת)

לאחר דיון ממושך שנמשך כ-58 שעות ולאחר שנדחו כל ההסתייגויות שהגישו סיעות האופוזיציה אישרה הלילה (חמישי) מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הצעת "חוק ההמלצות" של חבר הכנסת דוד אמסלם.

במשך כ-43 שעות עמדו חברי האופוזיציה מעל הדוכן ונשאו נאומים במגוון נושאים תוך מציאת דרכים יצירתיות להעביר את הזמן. ח"כ יואל חסון הקריא מהטלפון הודעות ששלח לו הציבור בוואטסאפ, ח"כ איתן כבל חבש כיפה לראשו והקריא את מגילת איכה בטעמים תימניים, ח"כ מאיר כהן נאם במרוקאית, ח"כ שלי יחימוביץ' הרצתה על מדיניות המיסוי ואי השוויון בישראל, ח"כ יוסי יונה קיים דיון פילוסופי בנושא "מאפלטון למקיאוולי - הנחות יסוד לשלטון מושחת", ואילו ח"כ מיכל בירן הקדישה את נאומה להיסטוריה של המלפפונים החמוצים.

הנאום הארוך ביותר היה של ח"כ מיקי לוי שנאם במשך 7 שעות, למעט הפסקה קצרה של חצי שעה.

לוח ההצבעה

לפני ההצבעות נרשם עימות בין ח"כ אורן חזן לבין ח"כ חנין זועבי. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הרחיק אותם מהמליאה ללא שלוש קריאות לסדר והם נגררו החוצה ע"י הסדרנים.

הצעת החוק מבקשת לקבוע כי כאשר המשטרה מעבירה חומר חקירה לפרקליטות, הוא יועבר ללא עמדתה בכתב לעניין הגשת כתב אישום נגד החשוד. לחומר החקירה תצורף, ככלל, עמדתה בכתב לעניין מכלול התשתית הראייתית לביסוס האשמה נגד החשוד.

ואולם, בחקירה שבה יש פרקליט מלווה, עמדתה זו תועבר רק אם היועמ"ש לממשלה או פרקליט המדינה ביקשו זאת. עוד מוצע לקבוע כי בתיקים ללא פרקליט מלווה, אם המלצת המשטרה היא לסגור את התיק, היא תוכל להעביר לפרקליטות את עמדתה. בנוסף, מוצע להבהיר כי סעיף העונשין האוסר על עובדי ציבור למסור מידע לגורם בלתי מורשה, יחול אף על מסירת עמדת המשטרה בכתב כאמור. הוראות החוק המוצע יחולו גם על רשויות אחרות שיש להן סמכויות חקירה, והן לא יחולו על חקירה שנפתחה לפני תחילתו של החוק.

יו"ר ועדת הפנים ויו"ר הקואליציה הטרי ח"כ דוד אמסלם פתח את הדיון ואמר: "הבלוף הכי גדול שנתקלתי בו בחיים שלי קורה עכשיו. יש פה איזה שקר שמתגלגל בעוצמות שאני לא מאמין, שהתחיל בתקשורת. כל התקשורת – רובה – השמאלנית משקרת לציבור בעזרתכם. ואתם בעצם גם נרתמתם לעניין, ואתם משקרים במצח נחושה, כשאתם מכירים את העובדות. אבל יש אנשים כאן שמכירים את העובדות ולא נותנים לעובדות לבלבל אותם, והם ממשיכים בשקר הגס כדי בעצם לטעת מצג שווא ושקרי אצל הציבור, שבאמת לא בקיא בחוק, הוא לא יודע על מה מדובר. הוא שומע מבוקר עד ערב בצד הזה: שחיתות ושחיתות ושחיתות, והוא מתחיל להאמין לזה בלי לדעת שאתם משקרים."

אמסלם ומיקי זוהר במליאה

לאחר מיכן תקף ח"כ אמסלם את ח"כ לפיד ואמר: "אז בוא נספר לכם קודם כול מי הבן אדם הכי מושחת פה. יאיר לפיד נוסע על בסיס קובע כמעט לכל הגלובוס, משתכן במלונות פאר, לוקח אתו עוזרים. כל זה על חשבון הציבור, חשבון מימון המפלגות. שזה כסף ציבורי, דרך אגב, זה לא חבר שלו הזמין אותו לסיגר. זה כסף שהציבור מממן אותו."

ראשון הדוברים היה יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג שאמר כי "הנושא לגופו של עניין הוא נושא ראוי לדיון. אני חושב שגם אתה מציג דברים מסוימים שהם חשובים. אני יכול לומר גם מניסיון אישי, שהם לא דברים נטולי ביסוס. אבל אני חושב שאתה לא מסתכל בכלל על התמונה בכללותה. התמונה בכללותה, שאתה חלק מקמפיין בלתי-פוסק, של הסתערות שלך ושל חבריך - כל אחד לקח מטרה, לטווח אותה, כדי שבסוף הקדנציה מערכת האיזונים והריסונים בדמוקרטיה הישראלית תתרסק ותתפורר לחלוטין.

"אז יכול להיות שהעניין שלך, כמו שאומרים, עומד בזכות עצמו - לדיון. אבל העובדה שאתה מביא את זה דחוס בתוך קפסולת זמן אך ורק כדי שזה יעבור עכשיו, ללא דיחוי נוסף, בתוך המכלול שבו אנחנו רואים שרת משפטים שמסתערת על מערכת המשפט ובית המשפט העליון תוך כדי בליסטראות בלתי פוסקות שיוצאות מהמפלגה שלך יום ולילה על מערכת המשפט ועצמאותה.

ח"כ תמר זנדברג אמר בנאומה כי "מדינת ישראל טובעת באוקיאנוס של שחיתות והציבור נקעה נפשו ונמאס לו לראות את הדבר הזה. הוא לא מאמין לכם יותר. הוא רואה כאן חבורה של מושחתים שהולכים בטורים לחקירות שחיתות במשטרה והוא רואה אתכם מנסים לסדר הנחת סלב לחברים שלכם. זה מה שהחוק הזה, זו מטרתו."

ח"כ ציפי לבני נאמה ואמרה כי "הסיפור בחוק שלך איננו הנתונים. הדיון בחוק הזה יכול היה להתקיים בעולם אחר, בלוח זמנים אחר, בסיטואציה אחרת, כדיון שעוסק במציאות, בתיקון המציאות, כמה תיקים נסגרים כמה לא, כולל החוויה של האזרח שעובר את החוויה הלא פשוטה זאת ואולי, בוודאות לחלק נגרם עוול להם ולמשפחותיהם. הציבור לא עוסק בשאלה של החוק בפני עצמו כי הוא לא יכול כי כשאתם התעקשתם שזה יחול גם על ראש הממשלה והתעקשתם להביא את זה באותו יום ואותו שבוע ולהכריח אותנו להצביע אני לא מוכנה לנהל דיון בחוק כאילו כלום."

אמסלם מקבל נשיקות במליאה

ח"כ מיכל רוזין טענה כי "יש קו ישיר בין הכרזת המלחמה על הדמוקרטיה הישראלית ובין השחיתות שאופפת את שולחן הממשלה והקואליציה. הכניעה החוזרת והנשנית של הקואליציה לקבוצות המיעוט השונות, למפלגות השונות, לסחטנות הקואליציונית הזאת, הכול כחלק מתשלום להישרדות פוליטית, בעיקר, לא רק של הקואליציה והממשלה, אבל של ראש הממשלה. הכול מצטרף לתמונה אחת גדולה, שהיא בין שחיתות פלילית לבין שחיתות ממסדית, שלטונית ואי-אפשר להפריד בין הדברים."

ח"כ סתיו שפיר אמרה כי "ממשלה שמעדיפה את המקושרים והמקורבים - במה היא מתעסקת? למה לא בנכים? למה לא בקשישים? לא בניצולי השואה, בעניים, במשפחות עובדות? למה עוסקים רק בשימור הכיסא של איש אחד שכבר מזמן נותק מאזרחי ישראל? בואו ניפטר מהפחד, בואו ניפטר מהשחיתות שעטפה את הבית הזה. בואו ניפטר מחוקי המשחק המיושנים שלא משרתים את הציבור אלא רק את הפוליטיקאים.

"יש בי תקווה שלפחות אחד בקואליציה ישים לזה סוף. ואחד זה מספיק. הסיפור הזה ייגמר. בכל רגע נתון, בעניין של דקות, הסיוט של ממשלה שמפקירה את האזרחים, וראש ממשלה שעוסק רק בעצמו ופוגע במדינה יהיה מאחורינו. אדם אמיץ אחד מהקואליציה שיקום ויגיד די. שהמדינה לפני הפוליטיקה והאינטרס האישי. שאזרחי ישראל, שנדרשים להקריב הרבה לטובת עתידנו כאן, יזכו לממשלה שמוכנה באמת ובתמים להקריב למענם".

מליאת הכנסת, הלילה

ח"כ יואל חסון כינה את נאומו "נאום הוואטסאפ". ח"כ חסון הזמין את הציבור הרחב לשלוח אליו בהודעות בוואטסאפ את אשר על ליבם ובמשך שעה ארוכה הקריא מהטלפון את ההודעות ששלחו אליו האזרחים נגד הממשלה וחוק ההמלצות. השר גלנט העיר שכותבים לו שח"כ חסון לא מקריא את ההודעות החיוביות שנשלחות אליו. ח"כ חסון הגיב ואמר: אני מבטיח לתת אחר כך את הטלפון שיהיה אפשר לראות את היחס בין ההודעות החיוביות שנשלחות לבין ההודעות השליליות.

ח"כ דב חנין אמר כי "לטובת מי שעדיין מאמין שחוק ההמלצות לא יחול על נתניהו – צריך לומר בבירור – אולי החוק לא רלוונטי לתיק 1000 ו-2000, אבל הוא בהחלט רלוונטי לתיקים חדשים שעוד לא נפתחו כמו פרשת הצוללות ופרשת בזק".

ח"כ אחמד טיבי נאם ואמר כי "הטיימינג של החוק בא עם חקירות ראש הממשלה אבל האמת היא שאני לא יודע אם הטיימניג היה בעוד שנתיים או לפני שלוש ארבע שנים אם כל מי שהצביע נגד או בעד היה נוהג אותו דבר, אני לא בטוח. אני שייך לאוכלוסייה שהמשטרה נוהגת בה באופן עויין ובכל זאת הצבענו כאיש אחד נגד ההצעה כי כאן גם אמירה אופוזיציונית."

ח"כ מאיר כהן השיב לדבריו של ח"כ אמסלם בפתיחת הדיון נגד יו"ר מפלגתו ח"כ יאיר לפיד וכל כך שקרא לו מושחת: "אני לא יודע מה מושחת בלהילחם למען המדינה, אני לא יודע מה מושחת בלהיות פטריוט שנושא בגאווה בכל מקום את שמה של המדינה הטובה שלנו. אני לא יודע מה מושחת בלהגן בלהט על המדינה ולעתים רבות אפילו על הממשלה ועל העומד בראשה. חשבתי שזה תפקידם של אנשי ציבור, חשבתי שזה מה שכל אדם ציוני שאוהב את המדינה צריך לעשות אבל בעינכם כל מה שהוא למענכם זו ציונות וכל מה שלמען המדינה שיילך לעזעזל. תתביישו לכם"

ח"כ אילן גילאון אמר בנאומו כי "אולי צופים בנו אנשים עכשיו והם שואלים את עצמם מה האנשים האלה עושים כאן? אולי אנשי הפריפריה שהם חסרי שירותים רפואיים חיוניים, אולי החקלאים שמשקיהם קורסים ופרנסתם נפגעת, אולי אנשי גבעת עמל שפתאום יום אחד זורקים אותם כמו פירורים על מפה, וכל אלה מסתכלים עלינו ושואלים את עצמם מה האנשים האלה עושים? האמינות של ממשלת ישראל היא ברמה כזו שאני לא הייתי קונה מהם קלנועית משומשת."

ח"כ יאיר לפיד: "הטענה שחוק ההמלצות לא חל על ראש הממשלה היא שקר גס ואני אסביר לך למה, חוק ההמלצות הנוכחי לא חל על חקירה שכבר החלה, אבל הוא עוד לא הוזמן לחקירה בפרשת הצוללות ולכן הם רוצים לגמור אותו מהר מהר.

"מדובר על העסקה הביטחונית הגדולה ביותר בתולדות המדינה שהוא אישית העביר אותה. מערכת אכיפת החוק שראש הממשלה לא נחשד כי זה היה נכון רק לאותו הרגע. ראש הממשלה יודע שיש שתי אפשרויות רעות; אחד שיתברר שראש הממשלה ידע מה עושים האנשים סביבו ואז הוא ילך לבית הסוהר. או שהוא לא ידע ואז אין לו מושג מה קורה סביבו ואז הוא צריך ללכת הביתה".

בהצעת החוק תמכו בסופו של דבר 59 חברי כנסת ו-54 ח"כים התנגדו.

הפיליבסטר עצמו על חוק ההמלצות נמשך 42 שעות. ננאמו 80 נאומים, בשפות עברית, ערבית, מרוקאית ותימנית. ההצבעות על 309 הסתייגויות נמשכו כשלוש שעות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר