הלחץ הבינלאומי הועיל

באיסלנד מודים: חוק איסור ברית המילה רע לנו

משרד החוץ באיסלנד מציג חוות דעת ראשונית ומפתיעה, לפיה החוק שמבקש לאסור קיום ברית מילה, מזיק למדינה ואף נוגד את אמנת זכויות הילד של האו"ם וחופש הדת (אקטואליה)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
ברית מילה. אילוסטרציה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

לאחר המאבק שמתנהל בחודשים האחרונים נגד כוונת חברי פרלמנט באיסלנד לאשר חוק שיאסור על עריכת ברית מילה בשטחי המדינה, נראה כי ישנו הישג מרכזי בפרשה זו.

ב'וועידת רבני אירופה' מציגים כעת מסמך רשמי של משרד החוץ האיסלנדי, ובו מופיעה חוות דעת מפורטת המסבירה מדוע חוק זה הינו פסול מעיקרו, ואף מזיק לאינטרסים הלאומיים של איסלנד.

וכך נכתב בין היתר במכתב משרד החוץ שנשלח לפרלמנט המקומי: "הרגישות לזכויות אדם – כולל זכויות של ילדים וילדות – היא סימן היכר של מדיניות החוץ של איסלנד, הן בהסכמים בינלאומיים והן ביחסים בילטרליים. איסלנד אף חתומה על הסכמים בינלאומיים שונים המגינים על זכויות אדם, כולל אמנת האו"ם לזכויות הילד והאמנה האירופית לזכויות הילד".

בדיון סביב הצעת החוק, עלתה לאורך השנים גם הטענה כי מילת בנים עלולה לעמוד בסתירה לסעיפים מסויימים באמנת האו"ם לזכויות הילד, אך חשוב לערוך אבחנה ברורה לגבי מילת בנים...".

"במבט על פסיקות בנושאי זכויות אדם, כולל זכויות הילד, אף שמשרד החוץ סבור כי ניתן לפרש את החוקים הנ"ל ככאלה שחלים ברוחם גם לגבי בנים, אין מדובר בכלל ברזל, משום שמילת בנים היא יסוד מוסד באמונתן של קבוצות דתיות ותרבותיות רבות, מזה מאות שנים. לכן קבע ארגון הבריאות העולמי כי מילת בנים צריכה להיעשות על ידי אנשי מקצוע מוסמכים בתחום הבריאות, ובתנאים הרפואיים הטובים ביותר האפשריים".

נשיא ה'וועידה', הרב גולדשמידט, עם ראשי האיחוד האירופי (צילום סטודיו 'וולפוני')

לפי משרד החוץ באיסלנד, "החוק המוצע (שמבקש לאסור את המילה. א.ר.) עורר תגובות רבות בארצות אחרות. שגרירויות איסלנד באירופה וצפון אמריקה, במיוחד, קיבלו הרבה תגובות מפרטים ומארגונים, וכולם ביקרו את החוק המוצע באופן זהה. במיוחד הדברים אמורים בגרמניה, ארה"ב ובריטניה. הטיעונים בהקשר זה מתייחסים בדרך כלל לחופש הדת ולחשיבות שבמתן כבוד לאמונותיהם של אחרים. היו גם מספר סיקורים עיתונאיים של הנושא במדינות הללו. חלק ניכר מהארגונים היהודיים הגדולים בלטו בדיון. ואולם, התקבלו גם ניירות עמדה, מאמרים וראיונות שתמכו בחוק המוצע".

"אישים רמי דרג במערכת הבינלאומית רמזו, כי למרות שברור שהכוונות מאחוריו טובות וכי זכויות הילד הם עקרון מוביל, החוק המוצע עלול, במקרה זה, להתפרש כהבעת עוינות כלפי דתות ותרבויות מסוימות, ולגרור קיצוניות בקרב מאמיניהן. למילת בנים יש שורשים עמוקים מאוד בחיי הדת והתרבות של יהודים ומוסלמים – וגם ללא קשר לדת, בארה"ב ומדינות אחרות. לא מדובר על קבוצות שוליות אלא על קבוצה שעשויה להוות כשליש מהאנושות".

לסיום נכתב בחוות הדעת המפתיעה: "אין לפסול את האפשרות שהעניין יאיר את איסלנד באור שלילי וישפיע על האינטרסים שלה. בהקשר זה, המשרד סבור כי עדיף לנקוט גישה מאוזנת יותר אל מול הדעות המתנגדות".

פתיח המכתב של משרד החוץ באיסלנד (סריקה)

בעקבות מסמך חשוב וחיובי זה, אומר נשיא 'וועידת רבני אירופה' הגאון רבי פנחס גולדשמידט: "אנו מתקשים להאמין שלאחר עמדה כה ברורה של משרד החוץ יש עדיין סיכוי להעביר שם הצעת חוק פרטית. אולם לא נרפה עד שהצעת החוק תיגנז. אין מצב בעולם שנסכים שמדינה כל שהיא באירופה תכריז שאין בה מקום ליהודים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר