הילולת הרשב"י

ל"ג בעומר במירון; היערכות לחצי מיליון איש

חצי מיליון מתפללים יגיעו למירון בעוד כשבוע להילולת הרשב"י • ח"כ מוזס תוקף: "אין בעל הבית להילולא" • ומתי הרב יוסף שוינגר ממליץ להגיע? • כל הפרטים על ההיערכות (חרדים)

המונים בציון הרשב"י (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

בעוד שבוע בדיוק יחגוג עם ישראל את הילולת רבי שמעון בר יוחאי - ל"ג בעומר במירון, יצאנו לשטח לבדוק האם יש שינוי משנים הקודמות, מתי הזמן הטוב ביותר לעלות להר, והאם המשטרה מגבילה את מספר העולים.

דובר המשטרה שבתאי גרברצ'יק אומר ל"קו עיתונות": "השנה תופעל גם רכבת ישראל עד לתחנת כרמיאל בהתאם ללוח הזמנים הרגיל ומשם ממשיכים למירון באמצעות תחבורה ציבורית בתשלום. הורדה ואיסוף של חוגגים המגיעים בתחבורה ציבורית, תתבצע בסמוך לאתר ההילולה בטרמינלים מוסדרים. לנוסעים בתחבורה הציבורית הוסדרו תחנות ריענון בכביש 6 - "אלונית", בכביש 722 -צומת השומרים ובכביש 90 - מחסום בזק".

יש שינוי בחניונים?

"אוטובוסים של חברות הסעה פרטיות יופנו לחניונים בעין הוזים צבעון ופרוד. משם יוסעו החוגגים לאתר ההילולה באמצעות שאטלים ללא תשלום, גם השנה ימשך סימון החניונים וצירי הולכי הרגל המובילים אליהם בצבעים שונים: אדום, צהוב, כחול וירוק – טרמינל 89 שהוקם השנה לרווחת החוגגים - באופן התואם לצבע כרטיס הנסיעה".

מה עם האישורים המיוחדים "עד הציון"?

"נכים, בעלי תעודת נכה, המוגבלים בהליכה בלבד, יגיעו לחניון פרוד דרך צומת שבע, או חניון צבעון דרך מחסום גוש חלב או חניון עין הוזים דרך כיכר הזיתים, שם יעלו להסעת עזר מציון עד לציון, או לחילופין, לחניון עין הוזים דרך מחלף אליפלט. אח"מים בעלי אישור מוסדר מהמרכז למקומות קדושים יגיעו בתיאום מראש לצומת שש (חלפתא) שם כוח ליווי משטרתי יוביל אותם".

כאשר המתפללים מסיימים את התפילה לאן פונים?

"בסיום בעת היציאה מהאתר, יש לפנות לציר הולכי הרגל התואם בצבעו, בתאורה ובדגלים, את כרטיס הנסיעה".

בשנה שעברה ראינו בעת קריסת התחבורה אלפים צועדים על הכבישים...

"בכל שלב במהלך ההילולה, חל איסור מוחלט על החוגגים לצעוד בכבישים המובילים לאתר מחשש לסיכון חייהם, קיימת חשיבות רבה להעברת המסרים והדגשים לציבור משתמשי הדרך ולציבור החוגגים עוד בטרם האירוע. לא תתאפשר הגעה למתחם ההילולה ובסמוך לו בכלי רכב פרטיים לכל אורך השלב העיקרי של האירוע כמצוין לעיל. אין טעם לנסות להתחכם ולעקוף את המחסומים היות וכוח גדול של שוטרים ממערך התנועה יתפרסו בצירי התנועה וגם בשבילי העפר המובילים למירון".

ההיערכות המשטרתית להילולה (צילום: דוברות המשטרה)

לידיעת הנהגים שבחרו כן להגיע עם רכב פרטי: הצירים הבאים ייחסמו לתנועת כלי רכב פרטיים החל מיום רביעי בשעה 07:00 בבוקר ועד לסיום האירוע:

  • כביש 866 – מצומת חנניה לכיוון מירון.
  • כביש 89 – מצומת חירם ועד מחלף אליפלט, לשני הכיוונים (דרך צומת ג'יש).
  • כביש 886 – מצומת דלתון ועד כיכר עין זיתים.
  • כביש 8900 – מצומת יער בירייה ועד כיכר עין זיתים.
  • היציאה מצפת לכביש 89.
  • כניסה או יציאה מצפת תתאפשר דרך כביש 8900, מכיוון ראש פינה בלבד.

בנוסף, על ציבור משתמשי הדרך לקחת בחשבון כי בהתאם לצורך, במהלך ימי ההילולה קיימת היתכנות לחסימת צירי התנועה הבינעירוניים הבאים:

  • כביש 65 – מצלמון לכיוון קדרים.
  • כביש 85 – מצומת ראמה לצומת עמיעד, לשני הכיוונים.

ח"כ מנחם אליעזר מוזס, יו"ר סיעת יהדות התורה, שפועל כל השנה בנושא ציון הרשב"י במירון, מספר ל'קו עיתונות': "כתבתי לשר התחבורה, לוח הזמנים הרגיל של הרכבת עד כרמיאל מסתיים ב 20:30. זה לא נותן את המענה הנדרש. אני מבקש כי הרכבת תפעל לאורך כל הלילה, אני אף מבקש להביא את העניין לידיעת ציבור הנוסעים ולפרסם מבעוד מועד את אפשרות הנסיעה ברכבת. בפיתוח הרכבת ובתשתיות הושקעו עשרות מיליונים על ידי משרד התחבורה. חבל שההשקעה תהיה לריק ולא תנוצל עד תום להסעה המונית של הנוסעים לאורך כל היממה, כולל את אלפי האורחים שמגיעים לארץ מחו"ל במיוחד כדי להשתטח על ציונו של רשב"י".

מה באשר לפרסומים על הגבלת כמות הכרטיסים?

"אני מוחה על הנחיה זו. אני קורא לאפשר לכל מי שליבו חפץ בכך, להגיע למירון ביום חשוב זה. לא אקבל שום הגבלה על מספר הנוסעים. אני מקווה שהרכבת, אם תופעל כבקשתי לאורך כל הלילה ותתוגבר בהתאם, תוכל לתת מענה מכובד ולווסת את העומסים מהכבישים וממספר האוטובוסים שיידרש".

יהיו השנה יותר עולים למירון?

"להערכתי יהיו יותר מתפללים משתי סיבות, א. בגלל שההילולא השנה בערב שבת קודש. ב. הכרטיסים הוזלו ודמי הנסיעה נמוכים. יגיעו 400-450 אלף בימים רביעי וחמישי, ב-6,000 נסיעות של אוטובוסים ציבוריים ופרטיים".

ומה יש השנה בתחבורה?

"יש שינויים הנגזרים מרצון הרגולטורים למכור כרטיסים כמספרם לפני שנתיים, בטרם הוזלו המחירים. כמו כן ל"ג בעומר עומד להיות יום לימודים רגיל".

הנוהל החדש בנושא חלוקת המזון יכול להפריע?

"הנוהל החדש צודק. אי אפשר להעמיד דוכנים להפרעת העוברים ושבים וללא אחריות על הניקיון, אם היה לכל העסק בעל בית הסיפור היה שונה".

מתי זמני השיא?

"זמני השיא הם 22:00 – זמן הדלקת באיאן ולמחרת גמר הדלקת תולדות אברהם יצחק, תולדות אהרן ורחמסטריווקא, שמתנקזים לשעת השקיעה כמעט".

מתי הזמן הנכון להגיע?

"לקראת תפילת שחרית ועד חצות היום, כלומר: יציאה מהבית במשך הלילה והגעה בבוקר".

'בעל הבית' של ההילולא, ר' יוסף שוינגר מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, פותח את השיחה עם 'קו עיתונות' בהערכה לגבי מספר המתפללים: "ככל שמסדירים יותר את התשתיות ההערכה שיגיעו יותר, לדעתי יגיעו כארבע מאות אלף".

יש שינויים במערך התחבורה השנה?

"יש שמועות שמגבילים את כמות הכרטיסים, לא התקבלה החלטה. לגבי החניונים מי שקיבל ומקבל את ההכרעות הם מהנדסי תנועה של משטרת התנועה, גם את המיקום והגודל".

יש שינוי בדרכי ההגעה לציון?

"הורחבו משטחי ההדלקה, הורחבו דרכי גישה ויש בעבודה טרמינל נוסף. כל שעה יש עוד שיפור".

יש נוהל חדש בנושא חלוקת האוכל?

"יש נוהל חדש של משרד הבריאות, הוראות שנועדו לשפר את איכות המוצרים וההיגיינה כדי שחלילה לא יהיה מישהו שיפגע".

מהו זמן השיא?

"יש שני זמני שיא, יש את ההדלקה של האדמו"ר מבאיאן ביום רביעי בערב בשעה 20:00 ויש את ההדלקה המסיימת של חסידות תולדות אהרן לקראת השקיעה ביום חמישי לקראת השעה 19:30 – לשתי ההדלקות הללו זורמים עשרות אלפי איש, ההדלקה של תולדות אהרן מסיימת יום של למעלה מעשרים הדלקות של חצרות אדמו"רים ורבנים".

מתי אתה ממליץ להגיע?

"חמישי בבוקר בין 7:30 ל11:00 גם פחות עמוס וגם אלו הרגעים המרגשים של החלאקס".

  • הכתבה המלאה פורסמה ב"קו עיתונות"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר