פרקליט המדינה מסכם

"לא ניתן לקבוע אם הדריסה באום אל חיראן היתה פיגוע; השוטרים זכאים"

אירועי אום אל-חיראן לפני יותר משנה, בהם נהרגו שניים - שוטר שנדרס, והבדואי שדרס ונורה למוות - מקבלים היום תפנית עם החלטת פרקליט המדינה בסוגיה הרגישה (חדשות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
זירת הדריסה באום אלחיראן (צילום: דוברות המשטרה)

פרקליט המדינה שי ניצן מפרסם היום (שלישי) את החלטתו לסגור את תיק החקירה של אירועי אום אל-חיראן בינואר 2017, בהם כזכור נהרגו תושב המקום יעקוב אבו אלקיעאן והשוטר ארז (עמדי) לוי במהלך ניסיון פינוי הישוב, תוך שהוא קובע: "אין חשד סביר לעבירה פלילית מצד השוטרים".

לדברי ניצן, לא ניתן להכריע במידה גבוהה של ודאות בשאלה אם אבו אלקיעאן התכוון לבצע פיגוע, "אך ממילא הכרעה בשאלה זו אינה נחוצה להכרעה אם לפתוח בחקירה פלילית נגד מי מהמעורבים", כהגדרתו.

בהודעת הפרקליטות נכתב, כי החקירה במח"ש (המחלקה לחקירות שוטרים) החלה כבר ביום האירוע והיא עסקה הן בירי שביצעו השוטרים לעבר אבו אלקיעאן והן בסוגיית הטיפול הרפואי בו, ונמצא כי פעולת השוטרים, שנבעה לכאורה מתחושה של סכנת חיים, לא חרגה ממתחם הסבירות בנוגע להצדקה החוקית לשימוש בנשק.

רגעי פיגוע הדריסה והירי (צילום: דוברות המשטרה)

באשר לשאלה אם אבו אלקיעאן פגע בשוטרים באמצעות מכוניתו במכוון, כחלק מפיגוע, או שרק איבד שליטה על הרכב לאחר שנפגע מירי השוטרים, כותב פרקליט המדינה: "בחומר שנאסף ישנן אינדיקציות מסוימות, לכאן ולכאן, לגבי נקודה זו. השב"כ, שבין היתר תחקר את הזירה בשעות הראשונות שלאחר האירוע, החליט שלא להמשיך בחקירת האירוע, תוך שהבהיר כי אין ביכולתו לקבוע אם האירוע האמור היה פיגוע אם לאו".

הסוגיות שכן נזקקות לדברי ניצן לבדיקה, ושאותן הוא העביר לשם כך למפכ"ל המשטרה רוני אלשיך ולראש מחלקת המשמעת במשטרה, הן רק בהיבט פיקודי או משמעתי: שינויים מסוימים וחוסר עקביות בגרסאות השוטרים המעורבים, אם הכוח הוכן כהלכה למשימה המורכבת, אם נפלו ליקויים מקצועיים בהתנהלות השוטרים היורים ואם נפל פגם בטיפול הרפואי במנוח.

בתגובה להחלטת פרקליט המדינה, אמר מוראד אבו אלקיעאן, קרוב משפחתו של ההרוג: "הם יכולים להחליט מה שהם רוצים. אנחנו מצטערים על כל מה שקרה ואנחנו בטוחים שזה לא היה פיגוע. גם המדינה והמשטרה יודעות שזה לא פיגוע. רק כדי לכסות על עצמם הם עשו את החקירה הזו".

פרקליט המדינה שי ניצן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

ממשטרת ישראל נמסר: "אנו מברכים על החלטת הפרקליטות, לפיה השוטרים פעלו על פי חוק ולא עלה בחקירה שום חשד לפלילים. עוד עולה, כי ממצאי חקירת מח"ש הולמים באופן מלא את ממצאי התחקיר הראשוני שבוצע בשטח על ידי המשטרה".

"גם במשטרת ישראל מצרים על כך שהחקירה בהקשריה המודיעיניים נקטעה באיבה עם פתיחת בדיקת מח"ש - זאת בדומה לתחקירים מבצעיים אחרים, הנדרשים לשם הפקת לקחים ולימוד. עתה, משהסתיימה החקירה, תוכל משטרת ישראל להשלים את תהליכי התחקור המבצעי, לשם לימוד והפקת לקחים, כפי שראוי שיתקיימו בסיומו של אירוע מבצעי מורכב".

יעקוב אבו אלקיעאן (צילום משפחתי, מתוך ynet)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר